Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko esimiehelle aina näytettävä sairauslomatodistus?

Vierailija
14.07.2017 |

Vai riittääkö, että laittaa lääkärintodistuksen suoraan palkanlaskentaan? Onko työnantajalla oikeus pyytää sairauslomaodistusta nähtäville palkanlaskennasta ilman työntekijän suostumusta?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herrannen aika sentään. Enää en ihmettele lainkaan, miksi niin monet ovat pihalla työelämän pelisäännöistä. Nämä asiat käydään läpi työpaikan perehdytyksessä, johon on kaikilla työnanatajilla nykyisin lähes velvollisuus. Siellä selviää, mikä paperi toimitetaan kenellekin ja miten tai kysymällä, jos et muuten tiedä. Ja todellakin: työnantajan edustaja voi päättää siitä onko sairauslomaan aihetta ja voiko sen pitää palkallisena. Jos joku muuta väittää, on väärässä.

Vierailija
42/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sandra1986 kirjoitti:

Ja näissähän puhutaan TYÖNANTAJASTA että sille pitää ilmoittaa sairasloman syy, se ei ole sama kuin esimies ainakaan vähäkään isommissa työpaikoissa. Eli esimiehelle ei tarvitse ilmoittaa syytä.

Esimies on työnantajan edustaja. Lopeta tuo sekoilu. Sairaspoissaolo lapussa on koodi sairauden laadusta ja esimiehellä on oikeus tietää poissaolon syy.

Toki joissakin paikoissa saa olla pois 3 päivää lomalla ilmoituksella ja silloinkin pitää sanoa syy, jos esimies kysyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sandra1986 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sandra1986 kirjoitti:

Lisäksi kyse ei ollut nyt siitä mille lääkärille ja millä lapulla voi olla töistä pois, eiköhän jokainen tiedä oman toimipaikkansa pelisäännöt ja se miten saikkua haetaan ja keneltä on oletettavasti työntekijöiden tiedossa. Oli se sitten tietty työterveyspiste tai julkisen puolen lääkäri, ihan sama. Joissakin paikoissa ollaan jopa niin radikaaleja että ihan omailmoitteisestikkin voi olla muutaman päivän pois.

Se ja sama, en ymmärrä nyt näitä alapeukutusten määriä, taitaa olla esimiehet täällä lukemassa ja vittuuntuneita siitä että eivät voi enää leikkiä jumalaa ja evätä sairaslomia.

Alapeukut tulee siitä että kirjoittelet potaskaa

No eiköhän tuo ole tullut täällä jo moneen kertaan ilmi että riittää että työnantajalle ilmoitetaan sairausloman syy. ESIMIES EI (välttämättä) OLE TYÖNANTAJA. 

Eli täällä nyt sekoitetaan monta eri asiaa.

Minulla on takanani 20 vuotta työelämää, suunnilleen tusinan verran työpaikkoja ja jokaisessa esimies on sama asia kuin työnantajan edustaja. Koskaan en ole ollut työpaikassa, jossa soitetaan aamulla palkanlaskentaan, että olen sairas, en pääse töihin. Kyllä joka paikassa oma esimies on se henkilö, jolle asia ilmoitetaan. Hänelle myös viedään sairauslomatodistus, koska esimies on työpaikalla vastuussa siitä, että työt tulevat tehtyä. Yleensä esimies jopa laittaa omat nimikirjaimensa sairaslomalappuun todisteeksi siitä, että hän on sen nähnyt ja todennut, että sairaus oikeuttaa palkalliseen sairauslomaan. Palkanlaskenta tottelee esimiestä, ei työntekijää.

Vierailija
44/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse näyttää esimiehelle, täytyy toimittaa henkilöstöhallintoon (jos nämä ovat erotettavissa). Diagnoosin pitää näkyä todistuksesta, tai muuten työnantaja ei saa korvausta Kelalta, mutta henkilöstöhallinnolla ei ole lähtökohtaisesti oikeutta levittää terveystietoa esimiehelle. Näin mulle selvitettiin, kun olin sairaslomalla sellaisen syyn takia, jota en halunnut tiimini tietoon. 

Ja meillä sairausloma on palkaton, jos esimiehellä ei ole tietoa sen syystä. Ei henkilöstöhallinnossa osata arvioida, estääkö urheiluvamma työnteon vai ei. Venähtänyt nilkan nivelside on muuttomiehellä palkallisen sairausloman peruste, mutta ei toimistotöissä.

Vierailija
45/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän työpaikassa on erikseen esimies, palkanlaskenta ja työsuhdeasioista vastaava. Saikkulaput laitetaan suoraan palkanlaskentaan. Esimiehelle kerrotaan että nyt ollaan saikulla ja kuinka pitkään, mutta syytä ei ole pakko kertoa, aina kerrottu koska ei syytä salailuun, mutta voi sen jättää kertomattakin. Mutta meillä onkin hiukkasen isompi työpaikka.

Vierailija
46/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisko ap valistaa meitä siitä, mikä on sellainen sairausloman syy, jota ei työpaikan esimiehelle voi kertoa?

Vierailija
47/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän työpaikassa on erikseen esimies, palkanlaskenta ja työsuhdeasioista vastaava. Saikkulaput laitetaan suoraan palkanlaskentaan. Esimiehelle kerrotaan että nyt ollaan saikulla ja kuinka pitkään, mutta syytä ei ole pakko kertoa, aina kerrottu koska ei syytä salailuun, mutta voi sen jättää kertomattakin. Mutta meillä onkin hiukkasen isompi työpaikka.

Iso on meilläkin ja vp lappu tuodaan esimiehelle ja samoinkuin ilmoitetaan sairaslomasta. Esimies päättää hyväksyykö sairasloman. Toisinaan ollaan jopa käyty kotona varmistamassa sairaus. Eräs sai kenkää ollessaa päissään ja muka sairaslomalla.

Vierailija
48/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sandra1986 kirjoitti:

1. Ap kysyi pitääkö esimiehelle ilmoittaa sairausloman syy. Se oli alkuperäinen kysymys joka monelle tuntuu olevan todella vaikea käsittää. Ei tarvitse, ainoastaan työnantajalle. Oli se sitten oma esimies tai palkanlaskenta.

2. Kyllä minä ainakin olen tietoinen siitä kuinka ja miten saikkua omalta työpaikaltani saan ja olen myös tietoinen siitä (minkä lääkärikin aina minulle sanoo kun hän työterveyspisteessä näkee sopimuksemme) että työnantajani vaatii diagnoosin palkanmaksua varten, tämä on siis oma valintani lappua hakiessa että ilmoitanko syyn vai en, jos en niin sitten en saa palkkaa.

Eihän palkanlaskija ole kenenkään työnantaja.

49/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kohtalaisen iso yritys, n. 3000 henkeä töissä ympäri maata ja tiedän tapauksia että saikkulappu on lähetetty meidänkin toimipisteestä suoraan palkanlaskentaan. Koska he palkan laittavat maksuun niin ainoastaan heidän täytyy tietää syy. 

Se on sitten TAAS ERI ASIA kuinka oma lähiesimies reagoi siihen mikäli näin toimitaan. Voipi olla että mikäli esim. nollasopparilainen tekee näin niin tuleeko saamaan tunteja, tosin mikäli vakkari niin minkäs teet.

Asia on sitten ihan eri pienessä paikassa jossa omistaja on esimies, henkilöstöpäällikkö ja palkanlaskija. Tottakai silloin hänelle täytyy viedä lappu.

Ennenkun tulette tänne marisemaan että puhun paskaa niin googlettakaa asioita että voidaan puhua niistä niiden oikeilla nimillä. 

ESIMIEHELLE RIITTÄÄ PELKKÄ SAIKUN KESTO, SYYTÄ EI TARVI KERTOA (mikäli siis esimies ei ole palkanlaskija)

Vierailija
50/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sandra1986 kirjoitti:

1. Ap kysyi pitääkö esimiehelle ilmoittaa sairausloman syy. Se oli alkuperäinen kysymys joka monelle tuntuu olevan todella vaikea käsittää. Ei tarvitse, ainoastaan työnantajalle. Oli se sitten oma esimies tai palkanlaskenta.

2. Kyllä minä ainakin olen tietoinen siitä kuinka ja miten saikkua omalta työpaikaltani saan ja olen myös tietoinen siitä (minkä lääkärikin aina minulle sanoo kun hän työterveyspisteessä näkee sopimuksemme) että työnantajani vaatii diagnoosin palkanmaksua varten, tämä on siis oma valintani lappua hakiessa että ilmoitanko syyn vai en, jos en niin sitten en saa palkkaa.

Työnantajan organisaation ylin johto määrittelee kuka edustaa työnantajaa työntekijän suuntaan. Lähes poikkeuksetta se on lähin esimies joka edustaa työnantajaa työntekijälle. Äärimmäisen harvoin palkanlaskennalla on mitään valtuuksia tehdä päätöksiä. Maksavat vain palkan sen mukaan mitä on aikaisemmin sovittu työnantajan ja työntekijän välillä.

Laki ei määrää organisaatiolle mitään valmista mallia. Mitään erillistä palkanlaskentaa ei esimerkiksi tarvitse olla olemassa laisinkaan.

Vierailija
51/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sandra1986 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sandra1986 kirjoitti:

Lisäksi kyse ei ollut nyt siitä mille lääkärille ja millä lapulla voi olla töistä pois, eiköhän jokainen tiedä oman toimipaikkansa pelisäännöt ja se miten saikkua haetaan ja keneltä on oletettavasti työntekijöiden tiedossa. Oli se sitten tietty työterveyspiste tai julkisen puolen lääkäri, ihan sama. Joissakin paikoissa ollaan jopa niin radikaaleja että ihan omailmoitteisestikkin voi olla muutaman päivän pois.

Se ja sama, en ymmärrä nyt näitä alapeukutusten määriä, taitaa olla esimiehet täällä lukemassa ja vittuuntuneita siitä että eivät voi enää leikkiä jumalaa ja evätä sairaslomia.

Alapeukut tulee siitä että kirjoittelet potaskaa

No eiköhän tuo ole tullut täällä jo moneen kertaan ilmi että riittää että työnantajalle ilmoitetaan sairausloman syy. ESIMIES EI (välttämättä) OLE TYÖNANTAJA. 

Eli täällä nyt sekoitetaan monta eri asiaa.

Minulla on takanani 20 vuotta työelämää, suunnilleen tusinan verran työpaikkoja ja jokaisessa esimies on sama asia kuin työnantajan edustaja. Koskaan en ole ollut työpaikassa, jossa soitetaan aamulla palkanlaskentaan, että olen sairas, en pääse töihin. Kyllä joka paikassa oma esimies on se henkilö, jolle asia ilmoitetaan. Hänelle myös viedään sairauslomatodistus, koska esimies on työpaikalla vastuussa siitä, että työt tulevat tehtyä. Yleensä esimies jopa laittaa omat nimikirjaimensa sairaslomalappuun todisteeksi siitä, että hän on sen nähnyt ja todennut, että sairaus oikeuttaa palkalliseen sairauslomaan. Palkanlaskenta tottelee esimiestä, ei työntekijää.

Palkanlaskija ei todellakaan tottele esimiestä, joka ei ole perillä laista ja työehtosopimuksesta. Palkanlaskija tasan tarkkaan tietää, mitkä diagnoosit oikeuttavat palkalliseen sairaslomaan ja mitkä taas ovat palkattomia.

Monta vuotta oon hoitanut näitä asioita isossa firmassa ja meillä laput menee suoraan palkanlaskentaan. Me ei todellakaan kerrota yhdellekään esimiehelle mitään diagnoositietoa, koska hän ei ole mikään työnantajan edustaja.

Vierailija
52/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sandra1986 kirjoitti:

Työnantajalla ei tosiaankaan ole velvollisuutta nähdä sairauslomatodistusta vaan sen voi laittaa suoraan palkanlaskentaan. Palkanlaskenta on se joka ne todistukset tarvii että he voivat palkkaa maksaessa todeta että olet ollut pätevästä syystä pois, miksi esimiehen pitäisi nähdä se?

T: esimies

Pelottavaa että noin tietämätön henkilö on esimies-asemassa. Käy nyt herranjestas edes peruskurssit aiheesta.

Vierailija
53/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esimiehenä yhdessä Suomen suurimmista kunnista l. aika suurella työnantajalla. Toimin työpaikallani työnantajan edustajana. Minun kuuluu nähdä lääkärintodistus, mutta siinä diagnoosiksi riittää dg. numero. Jos saikkuja tulee tarpeeksi, keskustellaan työntekijän kanssa ja keskusteluun otetaan tuöterveyshuolto mukaan. Mietitään yhdessä työkykyä jne.

Vierailija
54/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sandra1986 kirjoitti:

Meillä on kohtalaisen iso yritys, n. 3000 henkeä töissä ympäri maata ja tiedän tapauksia että saikkulappu on lähetetty meidänkin toimipisteestä suoraan palkanlaskentaan. Koska he palkan laittavat maksuun niin ainoastaan heidän täytyy tietää syy. 

Se on sitten TAAS ERI ASIA kuinka oma lähiesimies reagoi siihen mikäli näin toimitaan. Voipi olla että mikäli esim. nollasopparilainen tekee näin niin tuleeko saamaan tunteja, tosin mikäli vakkari niin minkäs teet.

Asia on sitten ihan eri pienessä paikassa jossa omistaja on esimies, henkilöstöpäällikkö ja palkanlaskija. Tottakai silloin hänelle täytyy viedä lappu.

Ennenkun tulette tänne marisemaan että puhun paskaa niin googlettakaa asioita että voidaan puhua niistä niiden oikeilla nimillä. 

ESIMIEHELLE RIITTÄÄ PELKKÄ SAIKUN KESTO, SYYTÄ EI TARVI KERTOA (mikäli siis esimies ei ole palkanlaskija)

Taidat nyt sekoittaa oman työpaikkasi käytännön yleiseen käytäntöön. Työnantajalla on oikeus osoittaa sairastuneelle muita töitä, joita työntekijä kykenee tekemään. Palkanlaskenta ei moista tasan tarkkaan hoida.

Vierailija
55/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sandra1986 kirjoitti:

Tässä ketjussa nyt sekoitetaan monta aivan toisistaan erillistä asiaa.

1. Esimiehelle EI TARVITSE kertoa saikun syytä, ainoastaan kesto. Syy miksi sitä syytä ei kertoisi (itse toki aina kerron, minulla ei ole salattavaa) on jokaisen oma asia. Esimies ei maksa palkkaa vaan yritys ja siksi tieto palkanlaskentaan riittää.

2. Esimies ei voi olla jumala ja ohittaa lääkärin kirjoittamaa lappua, tämähän johtaisi kuukaudessa siihen tilanteeseen suomessa että yhtä ainuttakaan saikkua ei olisi vaan kaikki joutuisivat menemään töihin.

Yritys ja palkanlaskenta ei ole sama asia. Esimiehelle todellakin kuuluu myös sairausloman syy, mutta hänellä on tietenkin asiasta vaitiolovelvollisuus. Todistus toimitetaan eskmiehelle. Esimies on vastuussa alaisistaan ja heidän toimistaan, EI palkanlaskenta.

56/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä esimies sille saikkulapulle tekee? Laittaa samantien kirjekuoreen ja palkanlaskentaan.

Vierailija
57/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse näyttää esimiehelle, täytyy toimittaa henkilöstöhallintoon (jos nämä ovat erotettavissa). Diagnoosin pitää näkyä todistuksesta, tai muuten työnantaja ei saa korvausta Kelalta, mutta henkilöstöhallinnolla ei ole lähtökohtaisesti oikeutta levittää terveystietoa esimiehelle. Näin mulle selvitettiin, kun olin sairaslomalla sellaisen syyn takia, jota en halunnut tiimini tietoon. 

Ja meillä sairausloma on palkaton, jos esimiehellä ei ole tietoa sen syystä. Ei henkilöstöhallinnossa osata arvioida, estääkö urheiluvamma työnteon vai ei. Venähtänyt nilkan nivelside on muuttomiehellä palkallisen sairausloman peruste, mutta ei toimistotöissä.

Varsin pätevän kuuloinen henkilöstöhallinto teillä, kyllä meillä henkilöstöpäällikkö ihan aina ja välttämättä mukana keskusteluissa, jos korvaavaa työtä mietitään. En siis epäile, etteikö teillä voisi olla noin, mutta yleisesti esimiehellä ei ole sairaslomissa mitään erityistä päätösvaltaa yli henkilöstöhallinon, ja kyllähän sielläkin pitäis tietää, mitä firmassa tehdään..

Vierailija
58/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sandra1986 kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: jos työnantajasi on vaikka MacDonalds, niin kenelle sinä sen sairauslomalapun laitat? Esimies ei ole työnantaja, palkanlaskenta ei ole työnantaja, kuka siis on työnantaja? Palkanlaskenta laittaa palkat maksuun, mutta ei ole työnantaja, joten siihen on nyt turha vedota.

Kerro ihmeessä yritys, jossa sairauslomalapun voi laittaa suoraa palkanlaskentaan eikä esimiehen tarvitse tietää syytä, vaikka jo varhaisen puuttumisen malli lähtee siitä, että esimies seuraa jatkuvasti henkilöstön työkykyä ja poissaoloja osana normaalia esimiestyötä.

Onko meillä siten 3000 hengen organisaatio, jossa avoimesti rikotaan sairausvakuutuslakia?

Vierailija
59/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsin pätevän kuuloinen henkilöstöhallinto teillä, kyllä meillä henkilöstöpäällikkö ihan aina ja välttämättä mukana keskusteluissa, jos korvaavaa työtä mietitään. En siis epäile, etteikö teillä voisi olla noin, mutta yleisesti esimiehellä ei ole sairaslomissa mitään erityistä päätösvaltaa yli henkilöstöhallinon, ja kyllähän sielläkin pitäis tietää, mitä firmassa tehdään..

Oikeastiko kuvittelet, että noin 70 hengen yrityksessä henkilöstöhallinto on enemmän kuin 2 ihmistä? Eikä isommassakaan firmassa henkilöstöhallinnolla ole mitään käsitystä siitä, miten esim. varastossa tehdään töitä, trukilla vai nokkakärryilläkö ko. tehtävässä siirrellään tavaroita, pakkaako auton kuski vai varastomies jne.

Vierailija
60/79 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai esimiehelle kuuluu sairauspoissaolon syy, koska jos poissaolo johtuu työolosuhteista, on esimiehen velvollisuus ryhtyä toimenpiteisiin poissaolojen ehkäisemiseksi. Esimies myöntää poissaolon, ei palkanlaskija. Täytyyhän esimiehen tietää myös, onko poissaolon syy se, minkä työntekijä kertoo, siksi se on nimeltään sairauslomatodistus. Palkanlaskijalle taas ei kuulu se, onko työntekijällä oikeus olla todistuksen nojalla poissa töistä, vaan hänen roolinsa on ainoastaan joko maksaa tai pidättää palkka sairauspoissaolon ajalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän