Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luottotiedottomat: Mistä ihmeestä olette hankkineet kotivakuutuksen?

Vierailija
12.07.2017 |

Sain tarjouksen vuokra-asunnosta (minulla luottotietomerkinnät vuosia vanhoja, maksan koko ajan velkaa pois ja vuokrat maksettu aina ajallaan, joten asunto löytyi kohtuullisen helposti), mutta vuokranantaja vaatii tietysti kotivakuutuksen. Kaikki mahdolliset vakuutusyhtiöt olen kysellyt läpi, eikä minulle kotivakuutusta myönnetä. Mikä nyt siis neuvoksi? Jäänkö ilman asuntoa tämän vuoksi?

Enkä nyt kaipaa moralisointia tai saarnoja siitä, että olen riski vakuutusyhtiölle. Tiedän kyllä nämä asiat ja talouteni hoidan nykyään erittäin säntillisesti. Kaipaan vain käytännön neuvoja.

Googlettamallakin löytyi useita pitkiä ketjuja, joissa luottotiedottomat kertoivat saaneensa vuokra-asuntoja vaikka miltä eri taholta, mutta tästä kotivakuutusasiasta ei puhuttu missään mitään... Ihmettelen miten asunto on voitu saada ilman sitä vakuutusta, koska eikös jokainen vuokranantaja sitä kuitenkin vaadi? Vai onko muka olemassa vuokranantajia, jotka eivät vaadi kotivakuutuksen ottamista?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edunvalvoja. Sain päämiehelleni, jolla vakuutusyhtiön mukaan oli "merkintä luottotiedoissa" IF:stä kotivakuutuksen määräaikaisena vuodeksi kerrallaan siten, että maksoin vakuutusmaksun etukäteen ja vein kuitin vakuutusyhtiön konttoriin. Kannattaa kysyä tällaista mahdollisuutta.

Tosin minun päämieheni tapauksessa oikeasti ainoa merkintä luottotiedoissa oli se, että päämieheni on (vammansa takia) edunvalvonnnassa. Mitän oikeita maksuhäiriöitä hänellä ei ollut. Vakuutusyhtiön järjestelmä ei kuitenkaan näyttänyt tietoja sen tarkemmin kuin että jonkinlainen merkintä on.

Vierailija
2/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt voiko vakuutuksen saada, jos maksaa vuosimaksun?

Minä sain luottotiedottomana ollessani asunnon kaupungilta. Heillä ei luottotietomerkintä haitannut, jos ei ollut vuokravelkoja. Eikä tarvinnut kotivakuutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarjoutunut maksamaan vakuutuksista etukäteen, silti vastaus on ollut ei.

Ap

Vierailija
4/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys! Itselläni oli vanha sopimus jonka laskut olin hoitanut, mutta totta tosiaan mistä/miten sen voi saada tässä tilanteessa?

Vierailija
5/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin aiheesta ja totesin, että Kelan asiakkaana asiasi hoituu sitä kautta. Jos olet töissä niin pahempi juttu...

"Jos kotivakuutusta ei yrityksistä huolimatta saa sen vuoksi että luottotiedot ovat menneet, asiakkaalle voidaan antaa maksusitoumus kotivakuutukseen."

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=94&t=27378

Vierailija
6/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen edunvalvoja. Sain päämiehelleni, jolla vakuutusyhtiön mukaan oli "merkintä luottotiedoissa" IF:stä kotivakuutuksen määräaikaisena vuodeksi kerrallaan siten, että maksoin vakuutusmaksun etukäteen ja vein kuitin vakuutusyhtiön konttoriin. Kannattaa kysyä tällaista mahdollisuutta.

Tosin minun päämieheni tapauksessa oikeasti ainoa merkintä luottotiedoissa oli se, että päämieheni on (vammansa takia) edunvalvonnnassa. Mitän oikeita maksuhäiriöitä hänellä ei ollut. Vakuutusyhtiön järjestelmä ei kuitenkaan näyttänyt tietoja sen tarkemmin kuin että jonkinlainen merkintä on.

Oleellinen kysymys on se edunvalvoja. Pelkästään luottotiedottomalle ei If vakuutusta myönnä ei etukäteen maksamana tai Kelan maksusitoumuksellakaan.

Vierailija
7/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aika omituista, ettei luottotiedottomalle myönnetä kotivakuutusta etukäteenkään maksettuna. Ilmeisesti vakuutusyhtiöt pitävät luottotiedotonta muutenkin sen verran epäluotettavana, että riski korvauksiin olisi tavanomaista suurempi.

Vierailija
8/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään. Siksi vuokrasinkin asunnon jossa kotivakuutusta ei vaadittu. Ei mulla ollut sellaista edes silloin kun luottotiedot olivat vielä kunnossa. Turhaa rahan menoa.

Vierailija
9/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityinen vuokranantaja ja varatuomari, minulla on muutamia asuntoja, vuokralaisia 30 vuoden ajalta.  En vaadi vuokralaisiani ottamaan kotivakuutusta.  Kyllä meitä siis on.

Vaikka vuokrasopimuksessa olisi ehto siitä, että vuokralaisella on oltava kotivakuutus, minulla ei  olisi keinoa saada tietoa siitä, jos vuokralainen irtisanoisi vakuutuksen. Vakuutusyhtiö palauttaisi vakuutusmaksun.  Ei se ehto sen kummemmin minua vuokranatajana turvaisi. Luotan vuokralaisiini, että hoitavat asiansa, olipa vakuutusta tai ei.

Vierailija
10/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla joku, joka voisi toimia vakuutuksenottajana, jolle korvaisit sen vakuutusmaksun? Minulla on ollut kotivakuutuksia opiskelevien lasteni asuntoihin. Otin vakuutuksen eli olin vakuutuksenottaja, jolle lasku tuli, mutta vakuutettu kohde oli se lapsen asunto. Minulla ja lapsilla on luottotiedot kunnossa, joten en tiedä, tarkastaako vakuutusyhtiö muiden kuin vakuutuksenottajan luottotiedot..

Jos sinulla on vaikkapa sukulainen, joka voi toimia vakuutuksenottajana, niin ei kannata ensimmäisenä olla selittämässä tätä luottotietoasiaa syyksi, miksi hän ottaa sen vakuutuksen. Minä vain ilmoitin, että otan vakuutuksen lapseni hyväksi ja se oli siinä. Sovin vakuutuksista puhelimitse, minulla oli siinä yhtiössä jo muitakin vakuutuksia ja en usko, että ainakaan puhelun aikana olisi ehditty mitään luottotietoja erikseen selvittää.

Vierailija
11/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. :( Onpa inhottava tilanne, en tiennytkään että noin on. Pitäähän nyt ihmisen katto saada pään päälle. Onneksi itsellä on luottotiedot kunnossa. Voisiko laittaa soittopyynnön kaupungin sosiaalitoimistoon neuvontaa varten. Minä olen joskus saanut työntekijälle ajan kun olen tarvinnut neuvoja vaikeaan tilanteeseen. Ehkäisevänä toimenpiteenä neuvovat miten pärjää, halvempaa kuin mennä sitten siinä vaiheessa kun elämä on jo sekaisin. Luulis että niillä on kokemusta miten tuo hoidetaan.

Vierailija
12/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla joku, joka voisi toimia vakuutuksenottajana, jolle korvaisit sen vakuutusmaksun? Minulla on ollut kotivakuutuksia opiskelevien lasteni asuntoihin. Otin vakuutuksen eli olin vakuutuksenottaja, jolle lasku tuli, mutta vakuutettu kohde oli se lapsen asunto. Minulla ja lapsilla on luottotiedot kunnossa, joten en tiedä, tarkastaako vakuutusyhtiö muiden kuin vakuutuksenottajan luottotiedot..

Jos sinulla on vaikkapa sukulainen, joka voi toimia vakuutuksenottajana, niin ei kannata ensimmäisenä olla selittämässä tätä luottotietoasiaa syyksi, miksi hän ottaa sen vakuutuksen. Minä vain ilmoitin, että otan vakuutuksen lapseni hyväksi ja se oli siinä. Sovin vakuutuksista puhelimitse, minulla oli siinä yhtiössä jo muitakin vakuutuksia ja en usko, että ainakaan puhelun aikana olisi ehditty mitään luottotietoja erikseen selvittää.

Tällaisilla vakuutuksilla ei ole mitään virkaa. Kukin voi vakuuttaa vain oman kotitaloutensa. Ei siis voi vakuuttaa toisen puolesta. Korvaustilanteessa tulee esiin, että vakuuttaja ei omista vakuutuksen kohdetta, joten korvauksia ei makseta. Kyseessä on myös bulvaani tilanne, jolloin koko sopimus on laiton harhautus vakuutusyhtiötä kohtaan. Kun sitten puhutaan niistä aikuisista lapsista, voi tilanne olla se, että vakuutus on lapsen nimissä, mutta lasku tulee vanhemmalle. Tällöin myös lapsen luottotiedot luonnollisesti vaikuttavat. Äiti tai isä ei siis voi maksaa laskua luottotiedottoman lapsen vakuutuksesta.

Vierailija
13/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksityinen vuokranantaja ja varatuomari, minulla on muutamia asuntoja, vuokralaisia 30 vuoden ajalta.  En vaadi vuokralaisiani ottamaan kotivakuutusta.  Kyllä meitä siis on.

Vaikka vuokrasopimuksessa olisi ehto siitä, että vuokralaisella on oltava kotivakuutus, minulla ei  olisi keinoa saada tietoa siitä, jos vuokralainen irtisanoisi vakuutuksen. Vakuutusyhtiö palauttaisi vakuutusmaksun.  Ei se ehto sen kummemmin minua vuokranatajana turvaisi. Luotan vuokralaisiini, että hoitavat asiansa, olipa vakuutusta tai ei.

Vakuutussopimuksesta voi vaatia esimerkiksi vuosittain kopion. Ei sekään tietysti estä vuokralaista irtisanomasta vakuutusta seuraavana päivänä.

Vierailija
14/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autovakuutuksen saa, jos luottotiedoissa merkintä, kun maksaa vuoden maksun kerralla. Kas kun ei kotivakuutusta?

Vierailija
15/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisilla vakuutuksilla ei ole mitään virkaa. Kukin voi vakuuttaa vain oman kotitaloutensa. Ei siis voi vakuuttaa toisen puolesta. Korvaustilanteessa tulee esiin, että vakuuttaja ei omista vakuutuksen kohdetta, joten korvauksia ei makseta. Kyseessä on myös bulvaani tilanne, jolloin koko sopimus on laiton harhautus vakuutusyhtiötä kohtaan. Kun sitten puhutaan niistä aikuisista lapsista, voi tilanne olla se, että vakuutus on lapsen nimissä, mutta lasku tulee vanhemmalle. Tällöin myös lapsen luottotiedot luonnollisesti vaikuttavat. Äiti tai isä ei siis voi maksaa laskua luottotiedottoman lapsen vakuutuksesta.

Tarkistin vakuutuskirjani. Minulla on vielä yhden lapsen kotivakuutus omalla vakuutuskirjallani. Tosiaankin, käytin sanaa vakuutuksenottaja viestissäni virheellisesti. Siihen minun vakuutuskirjaani on sen lapsen kotivakuutuksen vakuutuksenottajaksi tosiaankin merkitty lapseni ja vakuutuksen kohde on se hänen asunto-osoitteensa. Tietenkin, jos vahinko sattuisi, hän saisi sen korvauksen enkä minä. Mitään laitonta tässä ei ole eikä vakuutusyhtiötä ole mitenkään harhautettu. Lasku siis tulee minulle. 

Vierailija
16/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autovakuutuksen saa, jos luottotiedoissa merkintä, kun maksaa vuoden maksun kerralla. Kas kun ei kotivakuutusta?

Liikennevakuutuslaki pakottaa. Kotivakuutus on vapaaehtoinen, myös vakuutusyhtiölle on vapaaehtoista myöntääkö vai ei.

Vierailija
17/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikennevakuutus on lakisääteinen vakuutus, joten liikennevakuutuksen vakuutusyhtiöt myöntävät tai joutuvat myöntämään, kun maksaa vuoden maksut ennakkoon.

Autovakuutus eli kasko on vapaaehtoinen vakuutus, voipi olla, että sitä ei saa.

Vierailija
18/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa autovakuutusta ainakaan meiltä, ainoastaan lakisääteisen liikennevakuutuksen ennakkomaksulla.

Vierailija
19/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko esim äitisi ottaa sinulle kotivakuutuksen niin että sinä aina maksat sen? Toinen henkilö voi ottaa toiselle vakuutuksen.

Toivottavasti asia menee hyvin.

Vierailija
20/74 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vakuutusyhtiöstä, jos saisit vakuutuksen suppeampana, eli pelkkä vastuuvakuutus ja irtaimisto suppealla turvalla, esim. pelkkä palovakuutus.

Oikeusturvaa sinulle ei varmaankaan haluta myöntää, eikä irtaimistoon rikkoutumisriskiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä