Subjektiivinen päivähoito; onko ihmiset nykyään niin laiskoja vai mitä
Miksi kaikkialla höyrytään subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja kuinka kamalaa se olisi jos sitä ei olisi? Eivätkö ihmiset tosiaan tule/tulisi toimeen tilanteessa, jossa esim. esikoinen on 2-vuotias kun toinen lapsi syntyy? Ihmettelen tätä ihan lähipiirini kokemuksella, monet ovat kauhistelleet kun joissain kunnissa lapsi saa olla VAAN 20h hoidossa, samalla kun äiti on vauvan kanssa kotona. Minä en oikein ymmärrä tätä. Voisiko joku selventää, mikä siinä on niin vaikeata hoitaa omaa lasta kotona? Tutkimusten mukaankin vasta noin 3-4 -vuotias alkaa kiinnostua tai tarvita muiden lasten seuraa. Miksi siis viette päiväkotiin esim. 2 -vuotiaan samalla kun itse olette kotona? Ymmärrän toki vaikeat tilanteet, äidin masennuksen yms. Nämä tilanteet ovat asia erikseen. Oma äitini hoiti 4 lasta kotona 1,5 vuoden ikäeroilla, miksi hän pärjäsi kun nykyään ihmiset valittavat kun se on niin rankkaa olla 2 lapsen kanssa kotona.
Kommentit (163)
Meidän perheessä subjektiivista päivähoitoa käytettiin, vaikka toinen oli työttömänä työnhakijana. Työnhaku vei päivittäin aikaa, samoin kontaktien. Siinä yksi syy. Meillä ei ole tukiverkkoja. Toinen syy. Lapsemme olisi ollut oikeutettu vain tuohon 20 tuntiin eskarin lisäksi. Mutta emme hakeneet häntä hoidostaklo 15, jolloin lapset menivät leikkimään ulos. Juuri se päivän kohokohta hoidossa leikkiä ulkoleikkejä kavereiden kanssa. Kolmas syy. Kannustan muotakin työttömiä työnhakijoita pitämään sen hoitopaikan ja työllistämään lastenhoitajia. Neljäs syy.
Vierailija kirjoitti:
No kertokaa miten muka yhtä aikaa voi hoitaa vauvaa ja 2-vuotiasta. Molemmat yhden ihmisen sylissä? Mulla on 1 vauva enkä ehdi joka päivä edes tehdä ruokaa. En vois kuvitella että yhtä aikaa vahtisin minne joku 2-vuotias juoksee kun pitää koko ajan vastata vauvan tarpeisiin.
Selviäväthän monet kaksosistakin. Kautta aikain on äidit selvinnet enemmästä kuin yhdestä lapsesta. Itsekkään en kerennyt laittamaan ruokaa, kun esikoinen oli vauva. Nykyään kerkeän vaikka on kolme lasta, nuorimmat juurikin 4kk ja 2v. Pakko ne lapset on ruokkia ja jotenkin tähän lapsi perhe-elämään on jo tottunut. Meillä olen opettanut taaperon kävelemään, vaunuista kiinni pitäen. Monet käyttävät tuplarattaita. Puistossa vauva on vaunussa ja sylissä ja pystyn hyvin seuraamaan taaperoa. Väitämpä, että kaksi taaperoa olisi puistossa hankalampi kuin vauva ja taapero. Kotona on suotavaa olla turvallista, jotta ei tarvitse roikkua taaperossa kiinni.
Tuskin kukaan, joka kuuluu korkeimpaan maksuluokkaan viitsii lähettää taaperoa päivähoitoon, on nimittäin aika kallis harrastus taaperolle. Meillä syksyllä 3-v täyttävä on liian nuori paikalliseen kerhoon eikä kustannussyistä osa-aikainen päivähoito ole mahdollista.
Tuossa tilanteessa vauva joustaa, koska vauvan löytää siitä mihin sen jättää. Oman vauvani pistin kantoreppuun ja siitä vaan juoksemaan kaksivuotiaan perään.
Vauvasta muuten kasvoi huipputyyppi, iloinen, rauhallinen ja luottavainen.