Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras ystäväni ei antanut häälahjaksi edes korttia

Vierailija
04.07.2017 |

Menimme naimisiin mieheni kanssa vastikään, järkytyin hieman kun lapsuudesta asti paras ystäväni ei jättänyt edes onnittelukorttia. En toki oletakaan, että kaikki ostaisivat lahjaa, koska kutsukortissakin luki että meille tärkeintä on että pääset paikalle (mikä on siis totta). Silti, hän oli ainoa, joka ei muistanut meitä millään tapaa (vieraita 70), minusta edes kortin jättäminen kuuluu hyviin tapoihin, varsinkin jos kyseessä on läheinen ihminen. En ole sanonut enkä aiokaan mainita hänelle asiasta mitään, en ole suuttunut, vaan enemmänkin yllättynyt. Mieheni sanoi minulle, että siinä vasta ystävä. Mitä mieltä tästä?

Kommentit (209)

Vierailija
101/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa mitä tilaa.

Jos kutsussa, ettei lahjoja. Niin se on siinä.

Näin oli myös meillä ja olisin todella ollut yllättynyt, jos joku olisi antajan tavaralahjan tai rahaa.

Ja vain muutama onnittelukortti saatiin, jotka eivät päässeet häihimme, muut onnittelivat henkilökohtaisesti.

Miksi ihmeessä tuplaonnittelut - henkilökohtainen ja sen lisäksi vielä kortti? Kyllä kait hääpari muistaa onnittelut, ilman kirjallista muistamista.

Vierailija
102/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tästä ketjusta opimme? Jos kutsussa lukee, että riittävä lahja on jos tulee paikalle, kutsuja valehtelee. Opimme myös, että parasta ystävää ei tarvitse ottaa häävalmisteluihin mukaan, ja sitten ihmetellään, ettei se korttiakaan tuonut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin mun parhaalle ystävälle, että tule vaikka jätesäkissä kunhan tulet. Ei mulla muuta.

Vierailija
104/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelukortti lähetetään vain, jos ei päästä juhlaan tai annetaan lahjan mukana.

Muussa tapauksessa onnitellaan henkilökohtaisesti.

Vierailija
105/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin halusitko sinä nyt lahjoja ja kortteja vai sitä, että haluamanne vieraat tulevat paikalle? Miksi kirjoittaa jotain korulauseita kutsuun, jos ne eivät tarkoitakaan mitään ja vieraiden pitäisi jättää ne huomioimatta ja tuoda jotain sittenkin mukanaan?

Sun paras ystävä menee naimisiin ja kun kirjoitat korttiin onnittelut niin se "ei tarkoita mitään"! Siinä on taas suomalaisen naisen kateus ja vittumaisuus ihan ennätystasolla. Olisi kyllä aika katsoa peiliin tuollaisessa tilanteessa.

Joissain määrin kai jotkut ovat vielä metsäläiskansaa eivätkä osaa noudattaa mitään hyviä käytästapoja. Kortti olisi todellakin ehdoton ja on päässä pahasti vialla, jos ei osaa kirjoittaa mitään kaunista ja tarkoituksenmukaista korttiin. Kyllä perus huomioinen on kaiken a ja o, vaikka ei lahjaa ostaisikaan. Ikinä kehtaisi tuollaista käytöstä harrastaa itse. 

Luitko ollenkaan viestiä mihin kommentoit?

Vierailija
106/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa kortteja, laittaa sen kutsuun. Me laitettiin että ei haluta lahjoja mutta kortti olisi kiva muisto päivästä ja jos joku ei olisi tuonut korttia, ei olisi sekään haitannut pätkääkään. Se, että jotkut toi lahjoja, olisi voinut haitata, mutta hyvää he tarkoitti ja kiitettiin kauniisti, lahjat ei tosin ole enää tallessa. Tärkeintä oli ne ihmiset juhlimassa meidän elämän tärkeää tapahtumaa.

Mua ärsyttää ihmiset, jotka tuo tavaraa lahjaksi vaikka on pyydetty että ei tuotaisi ja ap:n kaltaiset ihmiset, jotka käyttää tuollaista ilmaisua ja sit haluaakin lahjoja, valittaa julkisesti ja sit kaikki alkaa ajatella ettei kukaan tarkoita sellaista oikeasti. Vaikka väitän et 90% ihmisistä jotka sanoo" ei lahjoja" oikeasti tarkoittaa sitä.

Kutsussa ei lukenut ei lahjoja.

Ap

Paras muistaminen ja onnittelu on sinä itse kun tulet juhlimaan kanssamme !

Vierailija
107/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä, että ystäväsi oli ajattelematon. Totta kai viedään kortti aina, oli sitten lahjaa tai ei. Mutta, en usko että ystäväsi teki tämän tahallaan, luultavasti hän ei vain tajunnut etikettiä. Uskon näin, koska itse tein saman mokan nuorempana.

Vierailija
108/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin äskettäin lahjattomissa häissä, eikä siellä juuri kortteja näkynyt, kun ei ollut edes lahjapöytää.

Jokainen vieras sai antaa nimmarinsa ja sormenjälkensä A4 kokoiselle arkille, jossa oli hääparin sukupuu. Ja vieraita oli toista sataa.

Vierailija
109/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se minullekin oli tärkeintä, ja en minä mitään korulauseita kutsuun kirjoittanutkaan. Mieheni mielestä kuitenkin ajattelematonta ja huonoa käytöstä jos ei millään tavalla muista ystävää hänen tärkeänä päivänään. Itse olen ollut ties kuinka monissa häissä tai muissa juhlissa ja koskaan en ole mennyt sinne tyhjiin käsin vaikka kortissa lukisi mitä. Kyllä mielestäni hyvän juhlaetiketin mukaista on edes kortilla/kukilla onnitella, se on vain pieni ele. En sitten tiedä.

Ap

Voi jumalauta. Miksi sitten laitoitte kutsuun, että teitä ei tarvitse muistaa muuta kuin tulemalla paikalle. Olette olevinanne niin yleviä, mutta tosi asiassa kaksinaamaisia paskoja.

Kyllä munkin mielestä hääparia kuuluu muistaa, siksipä emme laittaneet kutsuun mitään lässytystä kuten te.

Vierailija
110/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran oikeasti toivoit edes sitä korttia, niin silloin kutsuun ei laiteta, että "hääparia ei tarvitse muistaa muuten kuin tulemalla paikalle." Äly hoi, älä jätä :D

Vierailija
111/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti onnittelukortit on lähetetty postissa, kun on estynyt saapumasta juhlaan.

Jos annetaan henkilökohtainen lahja, sen liitteeksi laitetaan vain pieni kortti, keneltä lahja on ja sivulauseena voi olla onnittelut.

Näin on myös muissa perhejuhlissa.

Vierailija
112/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, jos kutsussa oli tuo ap:n mainitsema "tärkeintä on, että saavut paikalle, mutta jos haluat jotenkin muistaa, niin..." -fraasi, niin tuo ei ole kielto lahjojen tuomiselle. Ja todellakin on kohteliasta viedä vähintään kortti. Kaikilla ei anna rahatilanne myöten edes siihen 10€ lahjaan, kun on mahdollisesti muutakin rahanmenoa juhlien takia, mutta kortti on kohteliasta viedä. Missä perunapellolla te ihmiset elätte?

Ymmärrän sinua ap. Mulla oli opiskeluaikoina rahat tosi tiukilla enkä voinut ostaa ystävälleni häälahjaa, mutta vein kyllä kortin. Minut on kasvatettu huomioimaan ja kunnioittamaan muita ihmisiä.

No onhan se törkeää, mutta ei lainkaan tavatonta, ettei Suomessa oikein vieläkään kaikkialla ymmärretä ihan perus käytöstapojen päälle. Onhan se etiketin ja ihan perus huomioimisen perusta, että viedään kortti ja kirjoitetaan sinne onnittelut. Ei kortti ole lahja! Jos pari on sanonut, ettei lahjaa tarvitse, se ei todellakaan ole pakollinen, mutta kortti on. 

Junttiudella ei aina ole rajaa :) 

Tämä, aika osuvasti sanottu. Ehkä sanomatta on myös jäänyt se, että mieheni on Etelä-Euroopasta, jossa tälläistä käytöstä pidetään suorastaan törkeänä, menee samaan kategoriaan kun esim. Häihin tuleminen pukeutuneena lenkkareihin ja farkkuihin tms. En vaan minä ymmärrä en.

Ap

Vierailija
113/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekopyhä ap. Vielä oikein kyttäsitte kuka toi ja mitä. Olet sinäkin huono ystävä kun raha merkitsi silti enemmän kuin ystävän paikalle tulo. Valehtelijoiksi voisi teidät myös julistaa.

Ai että oikein kytättiin. :D kyllä kai lahjan saaja saa lahjansa avata ja siten kiittää lahjan antajaa?

Ap

Tässä mä olen ap:n kanssa samaa mieltä, misä haluan kiittää aina lahjan antajaa henkilökohtaisesti, hän on käyttänyt aikaa/rahaa sen tekemiseen/hankkimiseen ja halunnut muistaa minua, joten kyllä arvostan kiittämällä. Ja btw mennessäni kylään/juhliin/mökille etc vien aina jotain mennessäni

Vierailija
114/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kans mietin olinko juuri äsken tökerö ystäväni häissä: osallistuin polttareihin (ja niiden kustannuksiin), laitoin häätilille muistamisen, mutta en vienyt korttia. Tuntui tyhmältä mennä tyhjin käsin häihin, mutta itse inhoan kortteja ja varsinkin kaupasta ostetut lentävät heti roskiin. Riimittelin vieraskirjaan sitten enemmän. Toivon, että se korvasi kortin. Jospa ystäväsi toimi samoin?

Vierailija
115/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä on ap:n väittää ettei halunnu lahjaa vaan vaikka kortin kun otsikossakin on "ei tuonut EDES korttia".

Ei meidän jäihin kyllä kortteja kaipailtu kun ei ollut lahjapöytääkään. Mihin ne olis kerätty? Vieraat otti vieraskirjaan polaroid-kuvia ja sinne sai kirjoittaa toivotukset.

Vierailija
116/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mieltä, että ystäväsi oli ajattelematon. Totta kai viedään kortti aina, oli sitten lahjaa tai ei. Mutta, en usko että ystäväsi teki tämän tahallaan, luultavasti hän ei vain tajunnut etikettiä. Uskon näin, koska itse tein saman mokan nuorempana.

Lahjattomissa häissä kortin antaminen hääparille, voi antajan saattaa antajan kiusalliseen tilanteeseen, missä ja milloin se annetaan, koska varsinaista lahjapöytää ei ole ja henk.koht. onnittelujen yhteydessä, se tuntuisi tökeröltä ja vielä kiusallisemmaksi sen tekee morsiuspaperille.

Vierailija
117/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oo kyllä koskaan mennyt häihin, muistamatta hääparia jotenkin (useimmiten laittamalla matkatilille rahaa) vaikka kutsussa lukis mitä. Korttia en oo kyllä erikseen aina tuonut.

En kyllä synttäreille, tupareihin tvs kehtais myöskään ilman lahjaa mennä. Kummallisia olette.

Vierailija
118/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te maalaistollot edes sen verran ymmärrätte, ettei kortti ole lahja vaan ihan perus etiketin mukainen huomioiminen? 

Vierailija
119/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se yleensä tapana muistaa jotenkin, mutta jos kutsussa lukee tuolla tavalla, niin ei ole oikeutta valittaa.

Vierailija
120/209 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet materialisti, menit naimisiin saadaksesi lahjoja. Tulet eroamaan pian. Tämä on ihan oikein, ehkä ymmärrät joskus rakkaudesta jotain ja ehkä ystävälläsi on enemmän massia seuraavien häidesi aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä