Paras ystäväni ei antanut häälahjaksi edes korttia
Menimme naimisiin mieheni kanssa vastikään, järkytyin hieman kun lapsuudesta asti paras ystäväni ei jättänyt edes onnittelukorttia. En toki oletakaan, että kaikki ostaisivat lahjaa, koska kutsukortissakin luki että meille tärkeintä on että pääset paikalle (mikä on siis totta). Silti, hän oli ainoa, joka ei muistanut meitä millään tapaa (vieraita 70), minusta edes kortin jättäminen kuuluu hyviin tapoihin, varsinkin jos kyseessä on läheinen ihminen. En ole sanonut enkä aiokaan mainita hänelle asiasta mitään, en ole suuttunut, vaan enemmänkin yllättynyt. Mieheni sanoi minulle, että siinä vasta ystävä. Mitä mieltä tästä?
Kommentit (209)
Miksi kysyt mielipidettä ja dissaat / tyrmäät kaikki, jotka ovat vähääkään sun kanssa eri mieltä? :-o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kortti on kortti ja lahja sitten erikseen. Mihinkään juhliin ei tule mennä tyhjin käsin. Vähintä mitä voi viedä, on kortti tai kukkia.
Kysymys oli ap:n parhaasta ystävästä, joka todennäköisesti on ollut myös kaasona - järjestänyt polttarit, osallistunut ja antanut lukemattomia työtunteja häiden järjestelyyn jne. jne.
Ja mitä hän saa palkaksi ja osakseen - julkista haukkumista, panettelua jne.
Siinä hyvät käytöstavat ja etiketti on hyvin kaukana, kun ahneudella ja pahansuopaisuudella ei ole rajoja.
Näin. Minä en ostanut ystävälleni enää erillistä lahjaa, koska osallistuin kuitenkin jopa kirkon kävelyharjoituksia ja jouduin käyttämään useamman sata euroa polttariristeilyyn. En myöskään ystäväni varmista huolimatta pystynyt ostamaan uutta mekkoa vaan hän sai valita minkä silloisistani laitoin päälle. Hän on todella erikoinen ja selitti suureen ääneen että lahjan on oltava per osallistuja vähintään heidän tarjoamansa ruoan arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kortti on kortti ja lahja sitten erikseen. Mihinkään juhliin ei tule mennä tyhjin käsin. Vähintä mitä voi viedä, on kortti tai kukkia.
Kysymys oli ap:n parhaasta ystävästä, joka todennäköisesti on ollut myös kaasona - järjestänyt polttarit, osallistunut ja antanut lukemattomia työtunteja häiden järjestelyyn jne. jne.
Siinä hyvät käytöstavat ja etiketti on hyvin kaukana, kun ahneudella ja pahansuopaisuudella ei ole rajoja.
Lue keskustelu, hän ei ollut kaasona, eikä laittanut rahaa kalliseen pukuun tai kampaukseen tai yhtään mihinkään muuhunkaan, joten turha selittää tökeröä käytöstä jollain "hänellä meni omaisuus pelkästään siihen että tuli häihisi". En ole valittanut, tai sinänsä ehkä vähän kyllä, mutta eniten vain olen yllättynyt, etteikö hän sen vertaa ystävästään (eli minusta) välitä, että viitsisi vaikka kortin askarrella tai hankkia. Ei faktojen kertominen ole panettelua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt mielipidettä ja dissaat / tyrmäät kaikki, jotka ovat vähääkään sun kanssa eri mieltä? :-o
Ja mitähän oletat tai oletit minun sanovan? Että muutan mieltäni koska, puolet kommenteista ovat eri mieltä kanssani? MikSi kaikki minun kanssani eri mieltä olevat haukkuvat minua ahneeksi, tyhmästi, prinsessaksi ja ties miksi muuksi minua tuntematta, vaikka vain esitin että olen yllättynyt ystävän käytöksestä? Olen kaikissa kommenteissa perustellut kantani. Ja siinä pysyn. Se, että täällä liikkuu yhtä tökeröä väkeä kun tämä ystäväni ei mieltäni muuta.
Ap
Mielestäni törkeää ja ajattelematonta on viedä lahja toiselle, jos hän on esittänyt toiveen ettei sitä halua. Täällä kun osa omien sanojensa mukaan vie aina lahjan vaikka kutsussa sanotaan ettei tarvi. Itseäni harmittaisi huomattavasti enemmän, että joku tuo juhliini järkyttävän ruman vaasin esimerkiksi kuin että ei toisi mitään. Varsinkin jos olen erikseen sanonut että en halua mitään. Hirveä homma häidenkin jälkeen hankkiutua eroon lahjoista joita ihmiset ovat tuoneet vastoin tahtoani. Heidän rahansa menevät hukkaan ja minun aikaani kuluu turhaan. Kuka siinä voittaa. No varmaan nämä "minäpä osaan käyttäytyä kun vien aina lahjan vaikkei sitä edes haluta" tyypit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No häihin ei todellakaan kuulu minkään etiketin mukaan viedä kukkia.
Ihmeelisiä vastauksia täällä. Tarkoitin juhlia yleensäkin. Jos menet jonnekin vieraaksi, kuuluu mielestäni hyviin tapoihin jotenkin muistaa sankaria/ valmistunutta/ hääparia. Ehkä olen jotenkin viallinen sitten.
ApMiksi sitten laitoit kutsuun, että riittää, kun tulee paikalle?
Kutsussa oli siis jotenkin näin "meille tärkeintä on, että pääset paikalle juhlimaan kanssamme, mikäli kuintenkin haluat jollain toisella tapaa muistaa hääparia.... " sitten oli että mikä tapa se oli millä voi halutessaan muistaa. Itse, parhaan ystävän ollessa kyseessä, haluaisin jollain muullakin tavalla muistaa ja onnitella. Olen kai sitten poikkeus :D
ApSun olisi pitänyt lisätä: "... mutta kuitenkin ystäviltä odotetaan n. 30 e lahjaa ja parhailta ystäviltä 50-80 e lahjaa."
Kortti maksaa noin 1€, perustelisiko vähän paremmin?
Ap
En itsekkään vienyt ystäväni häihin mitään, koska pelkkä paikalle pääseminen maksoi minulle satoja euroja. Pitkäaikaistyöttömänä (sairauden takia kukaan ei palkkaa, mutta eläkkeelle ei pääse) ei kamalasti sitä ylimääräistä rahaa ole edes niihin pahviläpysköihin (kortti). Olisin tietysti voinut jättää menemättäkin, mikäli ystävälleni se kortti olisi ollut tärkeämpi kun se että tulen paikalle.
Vierailija kirjoitti:
En itsekkään vienyt ystäväni häihin mitään, koska pelkkä paikalle pääseminen maksoi minulle satoja euroja. Pitkäaikaistyöttömänä (sairauden takia kukaan ei palkkaa, mutta eläkkeelle ei pääse) ei kamalasti sitä ylimääräistä rahaa ole edes niihin pahviläpysköihin (kortti). Olisin tietysti voinut jättää menemättäkin, mikäli ystävälleni se kortti olisi ollut tärkeämpi kun se että tulen paikalle.
No, tästä ei nyt ole apua, tilannehan ei tässä tapauksessa nyt ollut se, etteikö euron korttiin olisi ollut varaa.
Vaikka kutsussa onkin tuo lause "tärkeintä on kun olet läsnä", on minusta vähän outoa, ettei muisteta kortilla tai lahjalla. Vähän kuin kysytään tavatessa "mitä kuuluu" ja toinen vastaa "kiitos hyvää"..☺
Itse en voisi mennä mihinkään juhliin muistamatta jotenkin, vaikka rahatilanne on useinkin sellainen, että pienikin summa tai lahja kirpaisee. En sitten tiedä, mikä nykymuoti on tässä, mutta näin yli nelikymppiselle tuo lahjan vienti on ihan normi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä hyvät käytöstavat ja etiketti on hyvin kaukana, kun ahneudella ja pahansuopaisuudella ei ole rajoja.Lue keskustelu, hän ei ollut kaasona, eikä laittanut rahaa kalliseen pukuun tai kampaukseen tai yhtään mihinkään muuhunkaan, joten turha selittää tökeröä käytöstä jollain "hänellä meni omaisuus pelkästään siihen että tuli häihisi". En ole valittanut, tai sinänsä ehkä vähän kyllä, mutta eniten vain olen yllättynyt, etteikö hän sen vertaa ystävästään (eli minusta) välitä, että viitsisi vaikka kortin askarrella tai hankkia. Ei faktojen kertominen ole panettelua.
Ap
Hyvissä ja aidoissa ystävyyssuhteissa ei takerruta lillukanvarsiin, vaan paras ystävä on kuin perheenjäsen ja yksi kortti on samantekevää ja useimmat sivuuttavat sen olan kohauttamalla ja ehkä muistamattomuuteen oli muut kiireet, murheet tai hän ei vain muistanut korttia tai kauppa vain sattui olemaan kiinni.
Jos mieskin arvosteli ja ihmetteli, niin on hyvä muutaman vuoden päästä muistuttaa miestä, muistaako hän tuoda onnittelukortin ap. joka syntymä-, nimi-, hää-, kihlauspäivänä tai jouluna tai pääsiäisenä.
Pidän kortin antamista fiksuna eleenä, vaikka kutsussa painottuisi mitä. Kortti jää ihanaksi muistoksi. Suurten elämäntapahtumien kortteja on kiva lueskella vuosia jälkeenpäin ja muistella menneitä.
Täällä näköjään teilataan morsiamia, jos morsian miettii kutsun sisältöä, miten ilmaista rahalahjatoivomus, kustannuksia, lapsettomia häitä, huonosti käyttäytyviä ystäviä ym. Katkera, kitkas huutaa etten varmasti anna edes korttia, enkä tilille laita rahaa mutta ehkä voin viedä kirpputorilta ostamani ruman hilavitkuttimen lahjaksi. Lihansyöjä haukkuu kasvismenuun ja monilapsinen yh huutaa että varmasti vien katraani lapsettomiin häihin. Huonosti käyttäytyvä onkin täällä hyvin käyttäytyvä, kunhan ei satu omalle kohdalle vieraaksi. Voihan palstalaiset.:D
Eikä niitä kortteja nyt ikuisuuksia säilötä. Joskus tulee siivoushulluus ja skippaa nekin roskiin. On vähemmän tavaraa.
Ap, tunnen tuskasi näiden kummallisten vastausten suhteen. Todellakaan ei kuulu hyviin tapoihin mennä juhliin tyhjin käsin. Jos kutsussa olisi lukenut "EI LAHJOJA", olisi asiallista tulla pelkän kortin kanssa, muuten tietenkin jokin lahja on hankittava. Itse olisin tulkinnut tekstinne niin, että ette odota mitään ihmeellisiä tai mitään tiettyä lahjaa. Hämmästyttävää, miten moni lähtisi ilman mitään muistiaista toisten häihin.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai häihin viedään lahja! Ja nykyään kaikissa hääkutsuissa lukee että "tärkeintä meille on läsnäolosi, mutta jos haluat kuitenkin muistaa meitä tilinumero on ....". Eihän nyt hääkutsuun voi kirjoittaa lahjalistaa, se vasta tökeröä olisi :D
Itse ainakin oon opiskelijabudjetillakin halunnut antaa kaikille hyville ystävilleni lahjan/rahaa (50€), he myös opiskelijoita ja ajattelen että ovat maksaneet suuren summan häistä ja minun ruoistani joten vähintä mitä voi tehdä on auttaa heitä hieman pääsemään omilleen. Olisi mielestäni todella tökeröä olla antamatta lahjaa. Eri asia jos on aivan todella huono ja heikko rahatilanne.
Ne jotka väittää ettei häihin tarvitse viedä minkäänlaista lahjaa ovat jostain ihan toiselta planeetalta... niinkuin häihin ilmaantuminen olisi jokin suurikin uhraus vieraalta, vielä ku. On kyseessä hyvä ystävä?? Erikoista ystävyyttä.
Ensinnäkin mikäli oikein ymmärsin, ap:n kutsussa ei tuota tilinumeroa ollut. Toisekseen niissä häissä, joihin olen osallistunut ja on lahjalista ollut, on se liitetty kutsuun esim. "lahjalistan löydät osoitteesta: www. .... Kolmanneksi ei pidä laittaa kutsuun, että paikalle saapuminen riittää, jos sitä ei tarkoita, koska vaikka juhlissa on yleensä tapana jollakin tapaa juhlakalua muistaa, niin joku saattaa ottaa tuon lauseen kirjaimellisesti. Sama, jos kutsussa lukee ei lahjoja, niin se tarkoittaa ei lahjoja. Täytyy lisäksi todeta, että omalla kohdallani koko juhliin osallistuminen on aina suuri ponnistus, koska kärsin ahdistuneisuushäiriöstä, joka pahenee suurissa väkijoukoissa. Mielelläni jättäisin juhlat aina väliin, mutta joskus kohteliaisuudesta osallistun. Asiat ei ole aina niin mustavalkoisia ja toisten tilanteista ei voi tietää.
En ole ikinä vienyt häihin pelkkää korttia. Korttihan on rahan tai lahjan kyljessä lähinnä kertomassa, keneltä lahja on. Jos AP toivoo nimenomaan korttia lahjaksi, niin kannattaisi tämäkin toive kirjata kutsuun: "Olisi ihanaa, jos toisit kortin."
Mun ystävä ei tullut koko häihin, koska olivat edellisenä iltana tulleet laivalta (siinä vasta hyvä syy), ei ollut mitkään ryyppyjuhlat eikä vaivautunut silti edes käymään. Kortin lähetti paljon häiden jälkeen.
Nyt ystävän vuoro mennä naimisiin, arvaa vetikö meloonin nenään kun ilmoitin etten pääse. Ei mene kaaliin miten kehtaa loukkaantua kun itse ei tullut minun häihini.
Ehkä ystäväsi vain ajatteli, että tekee niinkuin pyysit, jos hän ajatteli että ette halua myöskään isoa korttikasaa.
Sama homma oli minullakin. Siitä asti kun sai kuulla että menemme naimisiin, ihme kiukuttelua koko ajan.
Varovasti kysyin, että olisko kaasoksi halunnut, sain siitä sitten kiukuttelut niskaani. No, ei sitten. Päätin etten vaivaa ketään enkä ota yhtään kaasoa, hoidan kaiken itse, niin säästytään draamalta ja ihmisten ei tarvitse tuntea mitään velvollisuuden tuntoa, onhan toi elämä muutenkin jokaisella kiireistä.
Omat "polttarit" järjestin tietty, kun olin itselleni kaasona, ja käytiin muutaman kaverin kanssa vaan syömässä ja siitä normi ravintola ilta, ja koko ilta oli aivan kamala, kun ystävä vaan kiukutteli, hän vetäs sellaset kännit että voi morjens, ja en ole hänen ikinä nähnyt käyttäytyvän niin.. haastoi kaikkien kanssa riitaa jne. Hyvä etten itse saanut nekkuun, kun menin häntä kiskomaan aloittamastaan riidasta pois.
Häämme oli pienet. tollanen 20 henkeä, ja sama homma oli, häälahjoja ei tarvitse, mutta jos haluaa saa häämatkaamme jotain laittaa, niin ok.
Ja kyllä minä sen kortin halunnut, jotta olisin sen säilönyt muistojenlaatikkoon. Edes hääkirjaan hän ei mitään vaivautunut kirjoittamaan. Koko hääjuhlan hän istui naama myrtyneenä ja onnittelut tulivat sellaisella HV ilmeellä. En todellakaan tiedä miten naimisiinmenoni niin häntä loukkasi? Mitään en häneltä vaatinut, en höpissyt naimisiinmenosta hänelle juuri ollenkaan, kun huomasin että sanakin niistä saa närästämään.
Homma meni loppuen lopuksi niin että hän feidasi itsensä pois aikalailla elämästäni, toisinaan soittelee kun tarvitsee olkapäätä. Ehkä joku päivä selviää sitten mikä siinä meidän naimisiinmenossa sitten niin söi. Sinällään kurjaa, koska hienosta päivästä tuon kaverin käytöksen muistaa liiankin hyvin.
Kommenteista huomaa taas miten ihmiset luulevat, että jos heille häät on tärkeä juttu, niin ne ovat sitä kaikille. Esim. monelle ateistille häät eivät merkitse mitään erityistä, vaan ne ovat vain hassu näytelmä ja ikivanha jäänne. Erotilastojen valossa katsottuna häät näyttävät jopa naurettavalta teatterilta.
Häätilaisuudet voivat olla monille välttämätön pakko, joissa hikoillaan epämukavissa vaatteissa pakotettuna puhumaan small talkia vieraiden ihmisten kanssa. Jos vielä on kaunis kesäpäivä, niin koko päivä menee tilaisuuden takia hukkaan. Silloin siinä, että on kuitenkin tullut paikalle ja uhraa kesä / lomapäivän pitäisi jo olla lahjaa tarpeeksi.
Mieheeni asia ei liity mitenkään, mutta tosiaan, uusien ystävien hankkiminen on kyllä käynyt mielessä. :)
Ap