Paras ystäväni ei antanut häälahjaksi edes korttia
Menimme naimisiin mieheni kanssa vastikään, järkytyin hieman kun lapsuudesta asti paras ystäväni ei jättänyt edes onnittelukorttia. En toki oletakaan, että kaikki ostaisivat lahjaa, koska kutsukortissakin luki että meille tärkeintä on että pääset paikalle (mikä on siis totta). Silti, hän oli ainoa, joka ei muistanut meitä millään tapaa (vieraita 70), minusta edes kortin jättäminen kuuluu hyviin tapoihin, varsinkin jos kyseessä on läheinen ihminen. En ole sanonut enkä aiokaan mainita hänelle asiasta mitään, en ole suuttunut, vaan enemmänkin yllättynyt. Mieheni sanoi minulle, että siinä vasta ystävä. Mitä mieltä tästä?
Kommentit (209)
Ensin Ap ei ollut loukkaantunut eikä vihainen, vain hämmentynyt. Kuitenkin joka viestistä käy ilmi, että tämän ystävän olisi pitänyt toimia toisin, koska kortittomuus on loukkaavaa. Lisäksi Ap myöhemmin alkoi avautumaan siitä, kuinka ystävä on vuosien saatossa muuttunut ja häihinkin ilmestyi jotenkin halveksittavasti.
Jospa Ap nyt vaan myöntäisi itselleen ja muille, että
- Ap on oikeasti vihainen ja loukkaantunut, vaikka muuta väittää
- Tässä on nyt taustalla suuremmat ongelmat ystävyyssuhteessa kuin se yksi vitun kortti tai sen puute.
Vinkiksi: Ensi kerralla kirjoita kaikki oleelliset asiat aloitukseen, äläkä peitä todellisia tunteitasi. Anonyymina on turhaa kiillottaa kilpeään, helpommalla pääset kun rehellisesti kerrot mitä mieltä oikeasti olet etkä ole tuollainen kaksinaamainen narttu kuten ilmeisesti livenä.
Ap antaa itsestään kovin kummallisen kuvan tässä ketjussa.
- ei tarvi tuoda lahjaa, ohjeistetaan kutsussa, mutta kuitenkin odotetaan että jotain konkreettista tuodaan (läsnäolo ei riitä, vaikka vieraille sanottiin etukäteen, että riittää)
- paras kaveri ei olekaan paras kaveri vaan taustalla on ollut jo pitkään "kaikkea"
- mies on auktoriteetti, jonka sanaan kovasti vedotaan useampaan otteeseen ("kun MIESKIN ihmetteli...")
- he, jotka ovat ap:n kanssa eri mieltä, ovat "paskasakkia"
- ap kysyy keskistelupalstalla muiden mielipiteitä, mutta väheksyy ja haukkuu eikä ollenkaan tunnu ymmärtävän niitä, jotka ovat hänen kanssaan eri mieltä, vaan järkähtämättä pitää kiinni omasta kannastaan
--> miksi laitoit tänne viestin, kun muut näkökannat eivät kelpaa?
Sentään sinun ystäväsi ei odota lasta miehellesi. Eli TODELLA pienestä jutusta suutuit.
Kyllä se on ap niin, että olet mokannut. Laitoit kutsuun, että paikalle ilmestyminen riittää ja halutessasi voit muistaa hääparia. Olisit vaan suoraan laittanut tilinumerosi kutsuun ja häälahjalistan nettiin, kun sitä halusit. Kortista jauhaminen on pelkkää p*****a. Siihen ei tosi ystävyys kaadu.
Jos osallistutaan häihin, hääparia onnitellaan siellä paikan päällä henkilökohtaisesti. Jos ei osallistuta, lähetetään kortti. Jos annetaan lahja siihen laitetaan lahjakortti ( pieni kortti). Jos hääpari toivonut, ettei lahjoja, niitä ei viedä. Kortteja ei viedä häihin ikinä, paitsi jos hääpari on niitä erikseen kutsussa toivonut ( kummallista...) Silloin paikalla ilmeisesti on " korttipöytä"; en ole kyllä koskaan sellaista nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos osallistutaan häihin, hääparia onnitellaan siellä paikan päällä henkilökohtaisesti. Jos ei osallistuta, lähetetään kortti. Jos annetaan lahja siihen laitetaan lahjakortti ( pieni kortti). Jos hääpari toivonut, ettei lahjoja, niitä ei viedä. Kortteja ei viedä häihin ikinä, paitsi jos hääpari on niitä erikseen kutsussa toivonut ( kummallista...) Silloin paikalla ilmeisesti on " korttipöytä"; en ole kyllä koskaan sellaista nähnyt.
Ensinnäkin. Ap kirjoitti kutsuun, että lahjaa ei ole välttämätöntä tuoda. Kutsussa ei ollut kategorisesti että juhla on lahjaton. Näin ollen juhlissa aivan varmasti on lahjapöytä. Lahja- ja kukkapöytä on ollut poikkeuksetta jopa niissä osallistumissani syntymäpäiväjuhlissa, joissa on nimenomaisesti kutsussa lukenut että ei lahjoja. Nimittäin useimmiten vieraat haluavat jotenkin muistaa juhlan kohdetta. Paitsi tällä palstalla heiluvat nuukailijat.
Toiseksi. Omassa hääkutsussani sanottiin: ei lahjoja, mutta toivomme muistoksi itsetehdyn kortin jos suinkin mahdollista. Meillä olikin sitten nimenomaan korttipöytä :) Ja nämä henkilökohtaisesti tehdyt muistot säilyvät meillä ikuisesti. Kahvinkeittimet ja muu sälä kiertää oman käyttöaikansa ja on sen jälkeen mennyttä.
Kyllä kortti on kortti ja lahja sitten erikseen. Mihinkään juhliin ei tule mennä tyhjin käsin. Vähintä mitä voi viedä, on kortti tai kukkia.
Kyllä suurin osa näistäkin kommentoijista, jotka ei halua lahjoja, ovat varmasti laittaneet kutsuun tilinumeron kun ottavat mieluummin rahaa. Ja olisivat ihan yhtä pettyneitä kuin ap, jos häissään saisivat vain lämmintä kättä. Enkä usko kyllä tuotakaan, ettei lahjat ole muka sen vertaa kiinnostaneet, ettei edes tiedä kuka toi minkäkin lahjan. Uskomatonta soopaa täysin asiallista aloitusta kohtaan
Minä annoin parhaalle ystävälleni häälahjaksi vain piskuisen summan rahaa ja sutaistun kaupan kortin, sillä olin auttanut konkreettisesti hääjärjestelyissä ja lisäksi saanut "luvan" olla törsäämättä opiskelijabudjettiani häälahjaan. Ei ainakaan valituksia tullut. Mielestäni mielipahaasi ei muutenkaan ole suurta aihetta ja miehesi sanoi tosi kurjasti. Oletko muka samaa mieltä, että lahjan antamatta jättäminen pilasi ystävyytenne? Olette kai siinä tapauksessa hyvä pari.
Uskomattoman törpöt ihmiset menevät juhliin tyhjin käsin. Ei voi käsittää tuollaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko paras ystävä sinulla kaasona? Järjestikö polttarit? Miten tapahtui niiden maksupolitiikka? Oletko ajatellut jospa hänellä on mennyt paljon rahaa jo muutenkin tähän sinun juhlaasi,ehkä hän on ajatellut sen riittävän? Ja mitäs ihmettä kirjoitatte kutsuun että ei lahjoja ja sitten taivastelette kun niitä ei ole!! Typerää ja tekopyhää toimintaa teiltä.
Juuri näin.
Ikävää ja ala-arvoista käytöstä ap:ltä panetella ja haukkua parasta ystäväänsä jossakin mammapalstalla ja julkisesti.
Ja sitten paistatellaan päivää jonkun etiketin varjossa.
Toivottavasti tuo "paras ystävä" on lukenut keskustelua ja voinut tehdä omat johtopäätökset ystävyydestä, kun mikään ei riitä, eikä ole kylliksi. Ikävää.
Ok, tässä Ap, täällä nyt näyttää olevan täysin kahdenlaista mielipidettä asiaan. Meidän häissä tosiaan oli lahjapöytä, koska en ikinä ole ollut itsekään häissä, joihin joku ei olisi jotain lahjaa tuonut, vaikka se olisi erikseen kielletty. On totta kyllä, että tässä ystävyyssuhteessani on ko kauheammin ollut muutakin taustalla ja tämä oli vika tikki, muutoin en varmaan asiaan olisi edes reagoinut. Sille joka sanoi, että menin lahjojen takia naimisiin, niin ei pidä paikkaansa, se että ihmettelen ystäväni käytöstä, ei tarkoita etten miestäni rakastaisi. Minulla ei edelleenkään ole tarvetta sellaiseen ja jos jotain haluan voin sen kyllä itselleni hankkia, olen siitä onnellisessa asemassa taloudellisesti, joten miten minusta voi saada ahneen kuvan. Muotoillaan asia sitten erilailla: Olemme menossa miehen kaverin häihin 2 viikon kuluttua, kutsussa lukee kutakuinkin samoin kuin meidän kutsussa aikanaan. Ostaisitteko lahjaa tai veisittekö jotain mukananne. Itse henkilökohtaisesti en kyllä kehtaa ilmestyä häihin, jos en jotenkin hääparia muista. Tämäkö tekee minusta ahneen? Miten helvetissä te saatte minusta ahneen. Ehkä meidän ei sitten olisi pitänyt kirjoittaa mitään sellaista kutsuun, ei mainintaa lahjoista (saa tuoda, ei tarvitse tuoda, ei saa tuoda tai muutakaan paskaa) mutta koska en ennen ole naimisiin mennyt, en sen kummemmin sitä kutsua tehdessä edes ajatellut, otin mallia jonkun toisen kutsusta suunnilleen. Minusta edelleen, luki kutsussa mitä hyvänsä, olo lahjalista, tilinumero tai ei, minä ainakin HALUAISIN muistaa paria jotenkin, koittakaa nyt ymmärtää se.
Ap
Minä en antanut parhaalle ystävälleni häälahjaksi mitään muuta kuin sen kortin. Miksikö? He toivoivat lahjaksi pelkkää rahaa, mikään muu ei kelvannut, tekivät tämän hyvin selväksi. Ja minulta oli uponnut heidän häihinsä jo siinä vaiheessa useita satoja euroja, mm. polttarit, bensat häiden suunnittelutapaamisiin ajamiseen oiselle paikkakunnalle... Olin kaaso, ja hoidin häiden ohjelmat, juonnot ym, ja polttarit järjestin täysin yksin. Jos jostain jäi puuttumaan rahaa, maksoin sen omasta pussista. Eli ei, mielestäni olisi ollut kohtuutonta edes odottaa minulta vielä rahalahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kortti on kortti ja lahja sitten erikseen. Mihinkään juhliin ei tule mennä tyhjin käsin. Vähintä mitä voi viedä, on kortti tai kukkia.
Kysymys oli ap:n parhaasta ystävästä, joka todennäköisesti on ollut myös kaasona - järjestänyt polttarit, osallistunut ja antanut lukemattomia työtunteja häiden järjestelyyn jne. jne.
Ja mitä hän saa palkaksi ja osakseen - julkista haukkumista, panettelua jne.
Siinä hyvät käytöstavat ja etiketti on hyvin kaukana, kun ahneudella ja pahansuopaisuudella ei ole rajoja.
Totta kai häihin viedään lahja! Ja nykyään kaikissa hääkutsuissa lukee että "tärkeintä meille on läsnäolosi, mutta jos haluat kuitenkin muistaa meitä tilinumero on ....". Eihän nyt hääkutsuun voi kirjoittaa lahjalistaa, se vasta tökeröä olisi :D
Itse ainakin oon opiskelijabudjetillakin halunnut antaa kaikille hyville ystävilleni lahjan/rahaa (50€), he myös opiskelijoita ja ajattelen että ovat maksaneet suuren summan häistä ja minun ruoistani joten vähintä mitä voi tehdä on auttaa heitä hieman pääsemään omilleen. Olisi mielestäni todella tökeröä olla antamatta lahjaa. Eri asia jos on aivan todella huono ja heikko rahatilanne.
Ne jotka väittää ettei häihin tarvitse viedä minkäänlaista lahjaa ovat jostain ihan toiselta planeetalta... niinkuin häihin ilmaantuminen olisi jokin suurikin uhraus vieraalta, vielä ku. On kyseessä hyvä ystävä?? Erikoista ystävyyttä.
Ai, että oikein "paras ystävä", ehkä rouvan kannattaisi vaihtaa uuden miehen myötä tasokkaampaan seuraan ja ystäväpiiriin. Ja jättää vanhat rauhaan.
Kuka enää viitsii mennä häihin, ei edes parhaan ystävän, kun häävieraat haukutaan pystyyn parin viikon sisällä häistä julkisesti, kun lahja ei ollut sopiva, eikä se ollut tarpeeksi arvokas tai hyvä.
Jos tässäkin tapauksessa ystävä olisi tuonut kortin, niin sitten olisi haukuttu häälahja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No häihin ei todellakaan kuulu minkään etiketin mukaan viedä kukkia.
Ihmeelisiä vastauksia täällä. Tarkoitin juhlia yleensäkin. Jos menet jonnekin vieraaksi, kuuluu mielestäni hyviin tapoihin jotenkin muistaa sankaria/ valmistunutta/ hääparia. Ehkä olen jotenkin viallinen sitten.
ApMiksi sitten laitoit kutsuun, että riittää, kun tulee paikalle?
Kutsussa oli siis jotenkin näin "meille tärkeintä on, että pääset paikalle juhlimaan kanssamme, mikäli kuintenkin haluat jollain toisella tapaa muistaa hääparia.... " sitten oli että mikä tapa se oli millä voi halutessaan muistaa. Itse, parhaan ystävän ollessa kyseessä, haluaisin jollain muullakin tavalla muistaa ja onnitella. Olen kai sitten poikkeus :D
Ap
Sun olisi pitänyt lisätä: "... mutta kuitenkin ystäviltä odotetaan n. 30 e lahjaa ja parhailta ystäviltä 50-80 e lahjaa."
Voi hyvää päivää ,ei sullakaan muuta valittamisen aihetta
Ei tarvitse. Kukaan ei pakota. Jos haluaa lahjan antaa, niin se on jokaisen oma asia. Juhliin ei edes ole mikään pakko osallistua.