Lapsi ei jaksa lähteä kesätöihin. Hävettää ja vituttaa niin ettei veri kierrä.
Ollut siellä nyt 3vko ja tänä aamuna "ei vaan jaksa nousta".
Menetin hermoni, myönnän. Karjuin ettei työelämässä noin vaan voi toimia. Se on mentävä. Mutta siellä se vaan makaa. En tiedä mitä teen, tiedän että pitäs antaa itse selvitellä ja kärsiä seuraukset mutta nyt vaan ärsyttää ihan liikaa.
Kommentit (323)
suomalaiset lapset opetetaan orjuuteen jo varhain.. ja muumaalaiset kävelee sisään vaatien hedelmät ja hunajat..
Ei työnantaja palkkaa nuoria kesätöihin "huvin vuoksi", vaan kyllä heillä on aivan aito tarve työvoimalle. Näin ollen jokaisella esimiehellä on varmasti kiinnostusta käsitellä asia työntekijän kanssa, oli kyseessä sitten kesäapulainen tai vakituinen työntekijä. Toki esimiehissä/työnantajissa on varmasti eroa sen suhteen, minkä näkevät parhaaksi tavaksi ratkaista tällainen tapahtuma: nuhtelu ja korvaamisesta sopiminen vai työsuhteen päättäminen. Se, että vanhempi patistaa nuorta selvittämään asian on työantajan näkökulmasta vain positiivinen asia, eikä missään nimissä hävettävä asia. Työnantaja kokee varmasti huonoimmaksi vaihtoehdoksi sen, jos vanhemmat eivät ole mitenkään osallisia asian selvittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaada sen niskaan ämpärillinen kylmää vettä. Tulee liikettä.
Tämä! Mulla olis niin menny hermo että varmana olisin kipannu ämpärillisen kylmää vettä päin näköä jos muu ei olisi auttanut. Toki olisin antanut varoituksen, että nyt jos ei nouse ylös niin kohta tulee kylmää vettä niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska mutsi -palkinto menee ap:lle.
Teini voi olla masentunut. Se toisinaan oireilee niin, että "hukuttaa itsensä" johonkin, töihin, hauskanpitoon yms, ja yleensä tästä seuraa se, että nukkuminen on huonoa. Teinin nukkuminen on voinut olla huonoa jo pitkään, kuka tietää. Jossain vaiheessa korttitalo vaan romahtaa.
Ihan oikeasti, lääkäri olisi ainoa oikea paikka. Ja ap:lle toki empatiakurssiTässä ap, ole hyvä. Miksi ohitat hyvät ja asialliset viestit.
Tyttäresi ei voi hyvin, hän oireilee ja erittäin usein syy löytyy kotoa.
En ole palstalla 24/7 siksi en vastaa heti.
Taustoistammehan sinä tai muut ei tiedä mitään. Kyllä minä lapseni tunnen, ja en tunne kuten tänään tuli todistettua. Toki yritän kysellä jos siellä taustalla onkin jotain vakavampaa. Mikään nyt ei tässä valossa siltä vaikuta, mutta kaikki on mahdollista. Mulla on tuntosarvet kyllä pystyssä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Äitini teki yh:nä kahta työtä, isäkin oli eläkeelle asti työelämässä ja minäkin sain töitä vaikka huonolta näytti . Mutta veli ei edes yritä, ehei. Odottaa että sosku ja vaimo kustantaa kaiken!
Niinhän ne kustantaakin, joten mikäs siinä on mieslapsen ollessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti kasvatettu!
On varmaan ainoa teini joka tekee noin. On tarpeeks paska olo jo muutenkin niin kiitti tosi paljon että lyttäät vielä syvemmälle.
Ap
Mä ainakin tuen sua ja ymmärrän premmin kuin hyvin tunteesi. Hävettäis ihan hirveesti minuakin. sille arvostelijalle: miten tuokin nyt taas oli vanhemman vika???
t.6
Koska lapsi oppii asioita vanhemmiltaan ja todennäköisesti oppii tietyn arvomaailman vanhemmilta. Ja tässä tapauksessa teini on veltto räkänokka, ja vanhemmilla ei ole auktoriteettia. Eli jossain vaiheessa on mennyt kasvatus pieleen.
Liian löysät rahahanat. Miksi tehdä töitä jos taskurahaa saa kuitenkin? Rahattomuus motivoi kummasti.
Nuorihan se vasta on, opiskelun jälkeen olisi varmasti hyvä levätä että jaksaa taas syksyllä. Lyhyet kesätyöt tai esim auttaa kotona tai tekee vaikka keikkatyötä läheisille jne olisi ihan tarpeeksi. Saisi vähän taskurahaa.
Minkälaisia vanhempia te oikeen olette? Miksi aina pitää karjua ja rankaista? Tilanteesta on hyvä keskustella nuoren kanssa ja antaa hänen itse tajuta asia. Rangaistukset yms eivät ole avuksi.
Ihan pakko kysyä, milloin 16v. viettää lomaa, jos hän on kesätöissä. Yleensä tuon ikäisen koulupäivät ovat 7-8 h + läksyt eli päivän pituudeksi tulee helposti 10h.
Kuinka moni aikuinen suostuisi tekemään 10-12h työpäiviä, ilman lomaa?
On todella surullista, vaikka Suomen ja perheiden elintaso on korkea, niin siitä huolimatta lasten on juostava rahan perässä pienestä pitäen, eivätkä saa nauttia, huoletonta lapsuutta edes kesänä.
Ainakaan minua kesätyöt lapsena ei jalostanut millään tavalla, vaikka aloitin työt 14v. ja sen jälkeen olen ehtinyt tehdä töitä vuosikymmeniä.
Meillä lapset ovat 15v. Ja 16v. ja se mitä olen heille tarjonnut, on juuri huolettomat kesät, ilman mitään paineita ja velvollisuuksia, jotta jaksaisivat keskittyä kouluun,,kun se on lapsen tärkein työ.
Ja siksi en lainkaan ymmärrä, miksi nykyäänkin 16v. pitäisi olla suorittava aikuinen, vaikka tuon ikäinen on vielä lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä, teini valvoi koko yön pelaten tietokoneella ja nyt porukka täällä tosissaan käskee viemään lääkäriin? Ei ihme että nykyään kahdella kolmesta on jokin lääkitys kun typerän mutta tavallisen käytöksen takia raahataan lääkärille jonka kanssa sitten yhdessä mietitään sopiva diagnoosi.
Kyllä 16v. on vielä teini ja tuon ikäisen kehitykseen ja elämänvaiheeseen nyt sattuu kuulumaan, ettei uni vain tule ja mennään yhä myöhemmin nukkumaan. Ja myös ne valvotut yöt.
Miten voikin olla mahdollista, etteivät vanhemmat tiedä teini-ikäisen lapsensa kehityksestä, vaikka tietoa on kaikkialla saatavilla ja usein ne samat vanhemmat ovat ammentaneet tietoa lastenhoidosta ja kasvatuksesta, kun lapsi oli vauva ja monet jo ennen lapsen syntymää.
Jostakin syystä, monet kuvittelevat jo 10v. olevan valmis paketti, eikä lapsen eri kehitysvaiheita tarvitse millään tavalla huomioida, vaan lapsen odotetaan käyttäytyvän kuin aikuinen.
Oon omille vanhemmille tosi kiitollinen, että sain olla ilman kesätöitä siihen asti kun täytin kahdeksantoista. Ymmärsin tietysti sen ettei raha kasva puussa ja opin säästämään viikkorahoista kesäksi. Itselläni oli oppimisvaikeuksia ja silti hakeuduin lukioon. En vaan tiennyt mitä alaa lähtisin opiskelemaan amiksessa. Ne 8-16 päivät oli oikeesti aika raskaita. Vaikka usein tunnit oli pelkkää kuuntelemista niin se on aika raskasta aivoille, kun vastaanottaa 8h uutta tietoa ja yrittää samalla prosessoida sitä kaikkea. Illalla vielä kotona piti tehdä läksyt päälle. Nautin todella paljon, kun kesä alkoi eikä tarvinnut hetkeen miettiä mitään.
Älä syyllistä lastasi. Keskity ensin rauhoittamaan itsesi ettet pura omaa reaktiotasi lapseesi. Reaktiosi saattaa johtua omasta lapsuudestasi. Ei se nyt maailman loppu ole, että lapsesi on väsynyt eikä jaksa nousta. Hänellä on saattanut olla jotain raskasta kokemusta. On jaksanut jo kolme viikkoa, kiitä lastasi siitä. On hienoa, että hän on jaksanut käydä kolme viikkoa. Minusta on kohtuullista, että noin nuori kävisi töissä korkeintaan kuukauden. Loppu lomaa. Hän on lapsi. Koulu on raskasta.
Mielestäni oma reaktiosi on nyt huolestuttava. Se liittyy sinuun itseesi. Olet aikuinen ihminen ja lapsesi vanhempi. Ensisijainen huolenaiheesi tulisi olla lapsesi hyvinvointi eikä oma häpeäsi. Oma häpeäsi johtuu sinun omista käsittelemättömistä asioistasi eikä lapsestasi.
Anna lapsesi nukkua. Sitten rauhassa keskustele hänen kanssaan. Sinun täytyy opetella keinot, miten asiat selvitetään. Keskustelemalla ja rauhassa. Ei raivokohtauksella, kun äiti raivoaa omaa käsittelemätöntä häpeäänsä. Lapsesi ei ole vastuussa vanhempien taloveloista tai muista maksuista. On täällä aika järjetöntä ja tyhmää kommenttia.
Nyt on ongelma vanhemmilla, ei lapsella. (Ja vastaajista monella.)
Kysy miten töissä meni. Kysy, miksi lapsi jäi pois. Koeta ratkaista asia rakentavasti. Sinä teet suhtautumisellasi pikku jutusta sellaisen mörön, että lapsesi jää kokonaan pois ja saa traumoja tulevaan.
Nyt on tässä kyllä äidillä vanhemmuus hukassa. Koskaan ei ole myöhäistä korjata asiaa ja opetella. Tämä on oivallinen tilanne hoitaa asia hyvin. Älä syytä lastasi. ÄLÄ SYYTÄ LASTASI. Keskustele, anna lapsen puhua. Puhukaa asiasta, että mistä kiikastaa. Väsymyskin on todellista. Ehkä lapsesi ravintotottumukset ovat huonot. Silloin ei mikään ihme että väsyttää.
LOPUKSI. LAPSESI OLI TÖISSÄ JO KOLME VIIKKOA. SE ON IHAN RIITTÄVÄ AIKA 16-VUOTIAALLE. Aika järjetön suhtautuminen äidillä ja vastaajilla. Vanhemmat vastaavat perheen taloudesta. Eivät alaikäiset lapset.
Minä olisin myös murheen murtama. Hämmästyttää, kuinka paljon todella tylyjä viestejä olet saanut.
Pistin joskus oman maineeni vaakalaudalle hankkimalla nuoremmalle sisarukselleni työpaikan työpaikastani. Ei oltu työkavereita, vähän eri hommia tehtiin. Sitten kun tuli aika aloittaa eka työpäivä oli sisarus ilmoittanut että ei voi tulla, kun pitää lähteä festareille. Se siitä. Minua hävetti ja nolotti. Siinä kaupungissa ei ihan niin vain työpaikkoja löytynyt nuorillekaan.
Ei kai sinun auta kuin antaa nuoren ottaa ihan itse vastaan seuraukset. Selvittää asiansa työnantajan kanssa. Hienoa, että et lähtenyt kuljettamaan lääkärille että olisi saanut poissaolotodistuksen. Sitten kun nuoren rahat loppuvat, niin pyörittelet vain silmiäsi. Siperia opettaa.
jiises kirjoitti:
Älä syyllistä lastasi. Keskity ensin rauhoittamaan itsesi ettet pura omaa reaktiotasi lapseesi. Reaktiosi saattaa johtua omasta lapsuudestasi. Ei se nyt maailman loppu ole, että lapsesi on väsynyt eikä jaksa nousta. Hänellä on saattanut olla jotain raskasta kokemusta. On jaksanut jo kolme viikkoa, kiitä lastasi siitä. On hienoa, että hän on jaksanut käydä kolme viikkoa. Minusta on kohtuullista, että noin nuori kävisi töissä korkeintaan kuukauden. Loppu lomaa. Hän on lapsi. Koulu on raskasta.
Mielestäni oma reaktiosi on nyt huolestuttava. Se liittyy sinuun itseesi. Olet aikuinen ihminen ja lapsesi vanhempi. Ensisijainen huolenaiheesi tulisi olla lapsesi hyvinvointi eikä oma häpeäsi. Oma häpeäsi johtuu sinun omista käsittelemättömistä asioistasi eikä lapsestasi.
Anna lapsesi nukkua. Sitten rauhassa keskustele hänen kanssaan. Sinun täytyy opetella keinot, miten asiat selvitetään. Keskustelemalla ja rauhassa. Ei raivokohtauksella, kun äiti raivoaa omaa käsittelemätöntä häpeäänsä. Lapsesi ei ole vastuussa vanhempien taloveloista tai muista maksuista. On täällä aika järjetöntä ja tyhmää kommenttia.
Kysy miten töissä meni. Kysy, miksi lapsi jäi pois. Koeta ratkaista asia rakentavasti. Sinä teet suhtautumisellasi pikku jutusta sellaisen mörön, että lapsesi jää kokonaan pois ja saa traumoja tulevaan.
Nyt on tässä kyllä äidillä vanhemmuus hukassa. Koskaan ei ole myöhäistä korjata asiaa ja opetella. Tämä on oivallinen tilanne hoitaa asia hyvin. Älä syytä lastasi. ÄLÄ SYYTÄ LASTASI. Keskustele, anna lapsen puhua. Puhukaa asiasta, että mistä kiikastaa. Väsymyskin on todellista. Ehkä lapsesi ravintotottumukset ovat huonot. Silloin ei mikään ihme että väsyttää.
LOPUKSI. LAPSESI OLI TÖISSÄ JO KOLME VIIKKOA. SE ON IHAN RIITTÄVÄ AIKA 16-VUOTIAALLE. Aika järjetön suhtautuminen äidillä ja vastaajilla. Vanhemmat vastaavat perheen taloudesta. Eivät alaikäiset lapset.
Tässäpä malliesimerikki siitä, miten kasvatetaan sossuriippuvaisia pumpulissa ja pullamössössä viihtyviä yliherkkiä minä-minä-minä ihmisiä. Maitopurkin kantaminen kaupasta alkaa olla äärimmäinen ponnistus, jos Salkkareita ei näe tulee maailmanloppu. Olkaapa hyvät!
Et ole ainoa vanhempi, jonka teini tekee noin. Meillä kävi sama juttu viime kesänä. Työnantaja soitti minulle, herätin teinin ja lähetin työpaikkaan selvittämään asiaa. Tuon ikäisen aivot eivät vielä ole täysin kehittyneet, joten eivät ymmärrä seurauksia pidemmän päälle. Tsemppiä ja vertaistukea! Ymmärrän harmistumisesi täysin!
Ehkä lapsi on tullut tietoiseksi elämän arvoista ja ettei työ olekaan tärkein ihmistä määrittävä tekijä ja ettei elämää ole tartkoitettu työntekoon, vaan elämäntarkoitus on muu. Ihmiset on saatu 99%:sti vain uskomaan, että työ on se juttu, miksi täällä ollaan, mutta kyse on vain yhdestä näkemyksestä. Onnittelut lapselle tästä oivalluksesta!
Itse huutaisin kuin hinaaja niin kauan että saisin kaverin liikkeelle. Löisin ukaasit päälle ja myös toteuttaisin ne. Känny, netti, kaikki kiva pois koulun alkuun asti.
Jotain täytyy olla vialla, kun kaveri päättää jäädä sänkyyn makaamaan. Olisin kantanut omat tenavat niskaperseotteella kartanolle, jos tämmöistä olisi tapahtunut. Molemmat ovat olleet 15 vuotiaasta töissä yhden illan viikossa koulun ohessa ja kesätöissä. Suhtautuminen rahankäyttöön on todella tarkkaa ja järkevää. En voi ymmärtää mitä teidän teinin päässä liikkuu, ei tule enää ikinä saamaan kesätöitä tuolla pelillä. Eikä kyllä muitakaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
jiises kirjoitti:
Anna lapsesi nukkua. Sitten rauhassa keskustele hänen kanssaan. Sinun täytyy opetella keinot, miten asiat selvitetään. Keskustelemalla ja rauhassa. Ei raivokohtauksella, kun äiti raivoaa omaa käsittelemätöntä
häpeäänsä. Lapsesi ei ole vastuussa vanhempien taloveloista tai muista maksuista. On täällä aika järjetöntä ja tyhmää kommenttia.
Tässäpä malliesimerikki siitä, miten kasvatetaan sossuriippuvaisia pumpulissa ja pullamössössä viihtyviä yliherkkiä minä-minä-minä ihmisiä. Maitopurkin kantaminen kaupasta alkaa olla äärimmäinen ponnistus, jos Salkkareita ei näe tulee maailmanloppu. Olkaapa hyvät!
Näin 56-vuotiaana kahden aikuisen lapsen äitinä, häpeän ap:n reaktiota vai hävettää ja vituttaa, ettei lapsi jaksa. Itse en katselisi ap:n kaltaista raivopäätä hetkeäkään. Kolme viikkoa on pitkä aika olla töissä, 16-vuotiaana. Lapsi väsyy ja sinun tukesi on huutoa ja raivoa. Täällä kirjoittelee muutama natsihenkinen koirakouluttaja, lapsi ei ole koira jota kohdellaan kuin koirakoulussa. Häpeä ap itseäsi, ovatko hermosi menneet samoin rahasi.
Lapseni ovat saaneet kesällä levätä ja nukkua, niin paljon kuin ovat halunneet. Molemmat ovat omillaan,molemmilla koulutus ja työpaikka, mamma ja pappa ovat auttaneet, ketkä muut?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lapsi on tullut tietoiseksi elämän arvoista ja ettei työ olekaan tärkein ihmistä määrittävä tekijä ja ettei elämää ole tartkoitettu työntekoon, vaan elämäntarkoitus on muu. Ihmiset on saatu 99%:sti vain uskomaan, että työ on se juttu, miksi täällä ollaan, mutta kyse on vain yhdestä näkemyksestä. Onnittelut lapselle tästä oivalluksesta!
Suurin osa ihmisistä on täysin lampaita. He eivät pysty päättelemään sellaista asiaa, että ei voi olla niin, että elämän tartkoitus on työ. Sen on pakko olla jokin muu sen sijaan. Kuitenkin valtaosa uskoo siihen, koska työstä maksetaan heille palkkaa. Tarkoitus olla on siis se, että saa asioita rahalla. Tätähän suurin osa ei kykene tunnistamaan itsessään, koska ajattelu on liian vaikeaa. Jotkut miljonääritkin tosin ovat hylänneet kaiken ja antaneet kaiken pois, kun herääminen asioihin on tapahtunut.
Joo anna lapsen nukkua, se on teini. Tulee paha miekku jos joutuu tekeen juttuja joita ei jaksa tehdä. Anna sille satku ja käske ostaa jotain kivaa. Ja sit vaihtakaa puh.numeroita tän edellisen kanssa. Siinä vasta kirkaslamppuinen nuori.