Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei jaksa lähteä kesätöihin. Hävettää ja vituttaa niin ettei veri kierrä.

Vierailija
03.07.2017 |

Ollut siellä nyt 3vko ja tänä aamuna "ei vaan jaksa nousta".

Menetin hermoni, myönnän. Karjuin ettei työelämässä noin vaan voi toimia. Se on mentävä. Mutta siellä se vaan makaa. En tiedä mitä teen, tiedän että pitäs antaa itse selvitellä ja kärsiä seuraukset mutta nyt vaan ärsyttää ihan liikaa.

Kommentit (323)

Vierailija
161/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kanssa 16-vuotias päätti, ettei suorita ammattiopintoihinsa kuuluvaa palkatonta harjoittelua. Hankki  harjoittelupaikan ja kävi siellä muutaman viikon. Sitten jäikin kotiin aamuisin pelaamaan eikä mennytkään harjoitteluun. Minähän en tästä tiennyt, kun kävin itse töissä. Onneksi opo soitti koululta ja sanoi, että harjoittelupaikasta ottivat yhteyttä, kun poikaa ei ole näkynyt muutamaan päivään. Onko kovinkin kipeänä?

Siitä paikasta lähdin kotiin ja puhuttelin poikaa. Annoin kaksi vaihtoehtoa. Joko menee itse selvittämään asiansa, suorittaa harjoittelun loppuun ja hankkii tutkintonsa tai menee nuorisopsykiatriselle "koirakouluun" oppimaan elämän rutiineja (nukkumisrytmi, siivous, velvollisuudet), kun en näköjään niitä ole osannut hänelle tähän mennessä opettaa.  Poika meni lakki kourassa harjoittelupaikkaan ja selitti asian rehellisesti. Onneksi vastassa oli esimies, joka ymmärsi ja antoi toisen mahdollisuuden. Nyt nuorella tutkinto valmiina ja töitäkin on löytynyt. 

Hieman ohi aiheen mutta aaaarghhh .. miksi niillä psykiatrisilla palveluilla jne. pitää pelotella ja uhkailla ... kun psyykkisesti oireilevia on tässä maassa paljon ja varsinkin nuoria.

Sitten on sun kaltaisia aikuisia jotka antaa ihan vääränlaista leimaa ja monilla avun hakemisen kynnys vaan nousee.

Juuri näin, ne ovat sitä varten, että tositilanteessa saa apua eikä pelotteeksi.

Vierailija
162/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pitäisi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?

Onneksi nuorempi polvi alkaa jo tajuta näistä asioista. Vanhat kauhistelee että "kyllä töihin pitää mennä vaikkei huvittaisikaan tai taivas putoaa niskaan", koskaan ei uhrata sekuntiakaan ison kuvan miettimiseen. Kai se on joku psykologinen juttu minkä takia ihmisiä onkin aina ollut niin helppo hallita.

Juuri tämänkaltaisten mielipiteiden takia kannataan erittäin voimakasta ja radikaalia sosiaalitukien leikkausta. Minunkin mielestäni vapaus valita miten elää pitää olla, mutta silloin pitää tehdä se omilla rahoilla, ei minulta kupattavilla veroeuroilla. Valitettavasti ne oikeasti hädässäolevat kärsii tästä leikkaamisesta myös mutta en ole keksinyt muuta ratkaisua. Kyllä ottaa päähän elättää perheen lisäksi 3-4 sosiaalipummia. Ja tarkennuksena vielä että kaikki tukien saajat eivät ole sosiaalipummeja, aidosti hädänalaisille se suotakoot (esimerkiksi vammaiset, sairaat, aidosti tahtomattaan työttömät, jne.)

LOL.

"mun rahoilla"

Näitä apn pennun kaltaisia elätettäviä ja lääkärin hoidettavia nyt vain alkaa olla enemmän kuin tarpeeksi.

Kyllä se on niin päin, että tekopyhiä työnsankareita on ihan liikaa.

Älä lässytä, vaan yritä nyt edes kertoa miten aiot saada kämpän, ruoan, vaatteet, laskut maksuun?

Kukaan ei niitä, vanhempiesi elatusvelvollisuuden päätyttyä, ilmaiseksi anna. Paitsi sossu.

Toivottavasti sossutuet tulevat pian kelalke ja vastikkeelliseksi. Katuvalaistusta siivoamaan, tai ruokaa ei tule.

Suorastaan ketuttaa tämä loisivien ylläpito.

Mulla oli ainakin teininä jo oma lahjaksi (ei vanhemmilta) saatu asunto. Olisin dykannut ruuan vaikka roskiksista ja elättänyt itseni käsitöillä. Silti äiti huusi kuin sireeni, että mun on pakko mennä ennemmin liukuhihnalle kuin kuviteltavakaan pärjääväni noin. Se oli ihan hirveää. En saanut siis päättää, mitä itse teen, vaan vanhempi pakotti. Edelleen kärsin siitä ja sen aiheuttamasta katkeruudesta. Olisin mennyt sitten töihin tai opiskelemaan, kun sille ois näyttänyt, että ois pakko. Äiti vei minulta itsekunnioitukseni ja kaiken.

Vähästäpä meni. 99% ei ole teininä lahja-asuntoja ja töihin on mentävä liukuhihnalle halusi tai ei.

Sinkkumies

No, ei sen vieminen suonkaan tuosta alkanut, jos niin kuvittelit. Ja minulla, minulla oli tuollainen tilanne. Minun äitini kasvatti vittu minua, ei 99%:ää muita nuoria.

Voihan pimppa sentään, että näin kävi. Ikävä juttu.

Sinkkumies

On varmasti helvetisti yhdessä kohtaa yhtä onnekkaita ihmisiä, joille ei käynyt niin. Mutta pidä sä mun elämääni mitättömänä, persepää luuseri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun teini sai lukioajan nukkua kaikki kesät, heräili yleensä klo 15 jälkeen, kun tulin töistä. Kirjoitusten jälkeen meni eka työpaikkaan ja työt alkoi 6:00. Mutta hyvin suoritti sen pestin, ja on suorittanut opintonsa ja nyt on vakityössä. Minusta apn teini on niin nuori, että ei pidä liikaa vaatia, ja mielestäni kyllä hän on tehnyt ns tarpeeksi.

Vierailija
164/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pitäisi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?

Onneksi nuorempi polvi alkaa jo tajuta näistä asioista. Vanhat kauhistelee että "kyllä töihin pitää mennä vaikkei huvittaisikaan tai taivas putoaa niskaan", koskaan ei uhrata sekuntiakaan ison kuvan miettimiseen. Kai se on joku psykologinen juttu minkä takia ihmisiä onkin aina ollut niin helppo hallita.

Juuri tämänkaltaisten mielipiteiden takia kannataan erittäin voimakasta ja radikaalia sosiaalitukien leikkausta. Minunkin mielestäni vapaus valita miten elää pitää olla, mutta silloin pitää tehdä se omilla rahoilla, ei minulta kupattavilla veroeuroilla. Valitettavasti ne oikeasti hädässäolevat kärsii tästä leikkaamisesta myös mutta en ole keksinyt muuta ratkaisua. Kyllä ottaa päähän elättää perheen lisäksi 3-4 sosiaalipummia. Ja tarkennuksena vielä että kaikki tukien saajat eivät ole sosiaalipummeja, aidosti hädänalaisille se suotakoot (esimerkiksi vammaiset, sairaat, aidosti tahtomattaan työttömät, jne.)

LOL.

"mun rahoilla"

Näitä apn pennun kaltaisia elätettäviä ja lääkärin hoidettavia nyt vain alkaa olla enemmän kuin tarpeeksi.

Kyllä se on niin päin, että tekopyhiä työnsankareita on ihan liikaa.

Älä lässytä, vaan yritä nyt edes kertoa miten aiot saada kämpän, ruoan, vaatteet, laskut maksuun?

Kukaan ei niitä, vanhempiesi elatusvelvollisuuden päätyttyä, ilmaiseksi anna. Paitsi sossu.

Toivottavasti sossutuet tulevat pian kelalke ja vastikkeelliseksi. Katuvalaistusta siivoamaan, tai ruokaa ei tule.

Suorastaan ketuttaa tämä loisivien ylläpito.

Mulla oli ainakin teininä jo oma lahjaksi (ei vanhemmilta) saatu asunto. Olisin dykannut ruuan vaikka roskiksista ja elättänyt itseni käsitöillä. Silti äiti huusi kuin sireeni, että mun on pakko mennä ennemmin liukuhihnalle kuin kuviteltavakaan pärjääväni noin. Se oli ihan hirveää. En saanut siis päättää, mitä itse teen, vaan vanhempi pakotti. Edelleen kärsin siitä ja sen aiheuttamasta katkeruudesta. Olisin mennyt sitten töihin tai opiskelemaan, kun sille ois näyttänyt, että ois pakko. Äiti vei minulta itsekunnioitukseni ja kaiken.

Vähästäpä meni. 99% ei ole teininä lahja-asuntoja ja töihin on mentävä liukuhihnalle halusi tai ei.

Sinkkumies

No, ei sen vieminen suonkaan tuosta alkanut, jos niin kuvittelit. Ja minulla, minulla oli tuollainen tilanne. Minun äitini kasvatti vittu minua, ei 99%:ää muita nuoria.

Voihan pimppa sentään, että näin kävi. Ikävä juttu.

Sinkkumies

On varmasti helvetisti yhdessä kohtaa yhtä onnekkaita ihmisiä, joille ei käynyt niin. Mutta pidä sä mun elämääni mitättömänä, persepää luuseri.

Onnekkaita on se 1%. 99% joutuu olemaan vastentahtoisesti liukuhihnalla 20 vuotta, että saavat sen asunnon maksettua. Siinä jos missä viedään itsekunnioitus!

Sinkkumies

Ok, olen pahoillani.

Vierailija
165/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun teini sai lukioajan nukkua kaikki kesät, heräili yleensä klo 15 jälkeen, kun tulin töistä. Kirjoitusten jälkeen meni eka työpaikkaan ja työt alkoi 6:00. Mutta hyvin suoritti sen pestin, ja on suorittanut opintonsa ja nyt on vakityössä. Minusta apn teini on niin nuori, että ei pidä liikaa vaatia, ja mielestäni kyllä hän on tehnyt ns tarpeeksi.

Täysin samaa mieltä. 16-vuotias on vielä nuori ja tarvitsee lomansa että jaksaa tulevat opinnot. Itse menin ensimmäiseen työpaikkaani täysi-ikäisenä erään kaupungin virastoon, hyvin on ehtinyt olla työelämässä. 80-luvulta saakka. Hirveää, että teini ei saa koota voimiaan.

Vierailija
166/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samantyyppinen tilanne muutama vuosi sitten. Yksi yksittäinenkin tapahtuma saattaa sulkea 16-vuotiaan mielen, joka ei ole aikuisen mieli todellakaan. Väsymystä oli lisäksi. Huusin teinille ennen kuin tajusin. Asiat selviävät puhumalla myös työnantajan kanssa ja jos eivät selviä, teinilläsi on joka tapauksessa tärkeä kokemus vastaisen varalle. Mikään asia ei ole pelkästään joko hyvä tai huono vaan oppimistilanne sekä lapselle että vanhemmalle, kuulostakoon vaikka kuinka kuluneelta.

Vierailija
167/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuto ja raivoaminen on täysin ymmärrettävää ja hyvä kun teet niin. Toimisko, jos kannat teinin korvasta työpaikalle ja läksytät sielläkin jotta raikuu? Ehkä saat tukea työnantajaltakin. Jos duunin on saanut niin pelkkä ei jaksa ei kyllä riitä selitykseksi ja rangaista saa ja pitää. Saattaahan hänellä olla oikeakin syy miksi jumittaa, kiusaaminen, joku tapahtunut mikä häntä hävettää ja siksi ei suostu menemään, ihastunut johonkin ja saanut pakit, saattaa olla pienikin juttu joka hänestä tuntuu isolta ja reaktio on tuo. Selvittää sekin pitäisi.

Vierailija
168/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinit ei aina jaksa, ei jaksa aikuisetkaan. Olisit antanut teinin levätä kesän. Hirveä haloo. Olen 40+, mutta ap, en ole edes teininä ollut töissä paskaduuneissa, ei ole tarvinnut. Myöhemmin olen ehtinyt opiskella ja valmistua ja saada vakinaisen työpaikan. Ap, varo ettet saa kohtausta.

Luuletko että pakotin sinne töihin? Rahan kiilto silmissä se sinne meni ihan itse .. en nyt jaksa enää, olkoon koko teini, vituttaaaaa!!!!

Ap

Onko sinulla vaihdevuodet, vai miten voi vituttaa noin paljon? Reaktiosi on lapsellinen. Haloo, lapsi on TEINI, sitä ei huvita, ei kiinnosta. Oletko itse koskaan ollut teini?Nyt vähän jäitä hattuun, ja anna sen lapsen relata, sillä on kesäloma, ja se on vielä lapsi!!!

Onko sulla heittää jonkunlaista arviota siitä, milloin ihminen on sen ikäinen että voi hakea töitä ja siitä seuraa myös velvollisuuksia? 16v ei ole enää niin lapsi ettei tartteisi hoitaa asioitaan vaikkei sattuisi huvittamaan. Jos on riittävän kypsä tekemään työsopimuksen, pitää olla riittävän kypsä myös hoitamaan työt

Vierailija
169/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuto ja raivoaminen ei ole ymmärrettävää. Ihme, että teini ei saa nauttia lomasta ja kerätä voimiaan tulevan varalle.Vaikuttaa, siltä että rahaa ei ole ja sitä on hankittava, siitä huolimatta että teini ei jaksaisi.

Ap,täällä palstailet? Oletko itse työelämässä vai miten ansaitset toimeentulosi??

Teineille kuuluu vapaus ja Suomen lain mukaan, vanhemmilla on elatusvelvollisuus. Täyttä WT- tyyliä, rahaa, rahaa ja äkkiä. Ap, omat palkkatulosi?

Vierailija
170/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinä ja mummina minua häiritsee aloittajan puhetyyli, v-sanan käyttö. Äidin suuhun ei sovi satamajätkän puheenparsi. Ja se että hän toivoo, että olisi ollut töissä, ei olisi tiennyt koko asiasta.

Eipä ihme että nuori on jäänyt kasvatusta, huolenpitoa ja neuvoja vaille, äiti on kykenemätön äidiksi.

Huutaa, kiroilee ja väistää vastuunsa.

Vierailija
171/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä, teini valvoi koko yön pelaten tietokoneella ja nyt porukka täällä tosissaan käskee viemään lääkäriin? Ei ihme että nykyään kahdella kolmesta on jokin lääkitys kun typerän mutta tavallisen käytöksen takia raahataan lääkärille jonka kanssa sitten yhdessä mietitään sopiva diagnoosi.

Vierailija
172/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska mutsi -palkinto menee ap:lle.

Teini voi olla masentunut. Se toisinaan oireilee niin, että "hukuttaa itsensä" johonkin, töihin, hauskanpitoon yms, ja yleensä tästä seuraa se, että nukkuminen on huonoa. Teinin nukkuminen on voinut olla huonoa jo pitkään, kuka tietää. Jossain vaiheessa korttitalo vaan romahtaa.

Ihan oikeasti, lääkäri olisi ainoa oikea paikka. Ja ap:lle toki empatiakurssi

Vierailija
173/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en jaksaisi, mutta pakko se on ku rahaa ei tipu muualta ja jollain pitää talo maksaa.

Jos teini möhlii työpaikkansa niin rahahanat kiinni, se on paras opetus kun ei saa mitään kivaa ja tilalle kotitöitä paljon + esim. älypuhelinkäyttökielto tai tietokoneen. Lisäksi kerrot miten tuo voi vaikuttaa hänen tulevaisuuteensa ei niin positiivisesti.

Tai sitten selvität, mikä on perimmäinen syy? Työpaikkakiusataanko teiniä?

Niin eli jos möhlii niin se ei riitä että työpaikka menee, vaan sinun on vielä lisäksi leikittävä jotain ylijumalaa. Mieti vähän. Ai että pitäis ottaa puhelin pois.

Vierailija
174/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano etet säkään jaksa illalla laittaa ruokaa etkä pestä sen pyykkiä etkä maksaa sen puhelinlaskuja. Luuri pois ja muut etuudet samaten. Laita meteliä sen huoneeseen.

Pistä nyt tiukalle vaan!

Ei näin. Kyllä lapsesta pitäisi ennemmin olla huolissaan.

Mietin vaan, että onkohan sama kurillisuus vaivannut jo kesätöiden hakua? Äiti on patistanut siihenkin? Silloin ei ole motivaatiota. Itse menin ekan kerran kesätöihin vasta kun halusin.

Joo, kivat sulle, mutta aika monissa perheissä on varmasti tarpeen että 16v. tienaa kesäisin niitä rahoja itselleen.

En voisi elää, jos oltais niin köyhiä.

Hetkinen?! Olen itse ihan hyvätuloinen, mutta ei oikein innosta rahoittaa teinin lorvimista. Eli joka päivä se käy kavereidensa kanssa sushia syömässä, leffassa, kauppakeskuksessa shoppailemassa ym. Kyllä 16-vuotiaan pitää oppia, että rahan ja huvin eteen pitää nähdä edes vähän vaivaa. Kesätyö on kaikille teineille kasvattavaa, vanhempien tulotasosta riippumatta. Ei kesätöissä tarvitse koko kesää olla, pitää lomaillakin toki, mutta edes kuukauden verran voi tehdä töitä ja tienata ihan itse.

Kuka on opettanut tai mahdollistanut teinille tällaisen elämäntavan? Shoppailua, ulkona syömistä, leffaa jne päivittäin, wtf? Kuka muu kuin SINÄ ITSE? Jos mun teini shoppailisi, söisi ulkona ja tuhlaisi rahoja päivittäin, laittaisin sen kuukauden arestiin. Ei noin kuulu elää, ellei ole upporikas ja vanhemmat ei välitä.

Noin sen kaikki kaveritkin elää, ja sallin sen elää niin, kunhan käyttää siihen itse kesätyössä tienaamiaan rahoja. Huomaa itse jossakin vaiheessa olisiko kannattanut säästää jotakin isompaa hankintaa varten vai ei.

Vierailija
175/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vanhempien asia hoitaa lapsen suhdetta lapsen kesätyönantajaan. Vanhempi voi auttaa lasta omilla suhteillaan saamaan kesätyöpaikan, mutta siihen se jää. Eri asia jos sitten tulee jotain juridisia ongelmia, työlainsäädännön rikkomista, asiatonta kohtelua tms. Jos lapsi lintsaa töistä, niin toki pitää patistella lasta, mutta se on lapsi itse, joka siitä työnantajalleen viime kädessä vastaa, ei siinä pidä mennä väliin. Ei työpaikoista lähetellä vanhemmille mitään wilma-viestejä.

Tässähän juuri työlainsäädännön rikkomisesta kyse. Työntekijä on rikkomassa omia velvollisuuksiaan. Kyllä alaikäisen kouluttaminen on vanhemman vastuulla eikä työnantajan. Vanhenpana menisin paikalle nimenomaan kahdesta syysta. 1) Lastani kohdeltaisiin asiallisesti. 2) Lapseni ymmärtäisi aidosti asian ja sen että hän on tehnyt väärin eikä "työnantaja on mulkku".

Ok, lapsi on vanhemmalleen tietysti aina lapsi, mutta jossain vaiheessa pitää löysätä ja antaa lapsen seistä omilla jaloillaan. Erityisesti silloin kun lapsi on itse ja tietoisesti mokannut, kuten tässä tapauksessa. Entä kun lapsi menee armeijaan? Pitääkö silloinkin soitella sinne ja selitellä miksi lapsi myöhästyy kotilomaltaan?

Vierailija
176/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa nuoruudessa saatettiin juhlia koko yö, ilman hitustakaan yöunta, mutta aamulla mentiin kouluun/töihin/tenttiin ja suoritettiin homma vaikka hampaat irvessä. Nuorena jaksoi, enää ei kyllä jaksaisi. Eivätkö nykynuoret jaksa?

Vierailija
177/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paska mutsi -palkinto menee ap:lle.

Teini voi olla masentunut. Se toisinaan oireilee niin, että "hukuttaa itsensä" johonkin, töihin, hauskanpitoon yms, ja yleensä tästä seuraa se, että nukkuminen on huonoa. Teinin nukkuminen on voinut olla huonoa jo pitkään, kuka tietää. Jossain vaiheessa korttitalo vaan romahtaa.

Ihan oikeasti, lääkäri olisi ainoa oikea paikka. Ja ap:lle toki empatiakurssi

Tässä ap, ole hyvä. Miksi ohitat hyvät ja asialliset viestit.

Tyttäresi ei voi hyvin, hän oireilee ja erittäin usein syy löytyy kotoa.

Vierailija
178/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesätyöpaikkojen todistuksilla (olipa se työ vaikka pihojen lakaisua) on suuri merkitys työelämässä pärjäämiselle jatkossa. Itse ainakin ollessani ottamassa nuoria kesätöihin (niin vaikkei se ehkä reilua olekaan, )niin tiesin, että vähemmän tulee peräänsoitto-ongelmia, jos ottaa sellaisen, joka on jo jossain työpaikassa ainakin sinne työpaikalle edes vaivautunut säännöllisesti.

Ei kyllä mulla ole ollut, minkälaisiin töihin olette oikein menneet, jos niillä on ollut? Mulla on siis ollut jotain kesätyökokemusta, mm. Kauppatorilta jne, mutta ei ne ole kiinnostaneet selvästikään saati ratkaisseet saanko paikan.

Mä olen jo nelikymppinen mutta kyllä mulle työelämän alussa ja esim opiskeluaikojen harjoittelupaikkoja ja kesätöitä etsiessä oli tosi paljon hyötyä teinivuosina kesätöistä, vaikka ei ne alaani vastanneetkaan.

Se että on ylipäätään kokemusta työelämästä ja hyvät suositukset aiemmilta työnantajilta kertoo kyllä paljon nuoren motivaatiosta ja persoonasta plus kasvattaa verkostoa. Vuosi vuodelta sain parempia paikkoja enkä koskaan joutunut olemaan siinä ikävässä tilanteessa että olen vastavalmIstunut hyvin arvosanoin mutta ilman työkokemusta.

Vierailija
179/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea näitä muita kommentteja, mutta itselle kävi muutama vuosi sitten samantapaisesti:

17-vuotias sai kesäduunin, jossa oli aiempanakin kesänä. Pestiä oli 2 kk yhteensä. Ykskaks kuukauden jälkeen sanoi että on lähettänyt sähköpostin pomolle ettei ole enää tulossa paikalle. No tietysti suutuin tuosta typeryydestä. Sanoine että sä et voi näin tehdä ja lähdin siitä lenkille viilentymään.

Kun tulin takaisin, niin sanoin että näytähän sitä työsopimusta, jonka kävit allekirjoittamassa. Itse en ollut muuten sitä edes nähnyt, mutta kyseessä oli iso firma. Sanoin että luepas siitä, mille ajalle oot sopimuksen tehnyt ja samoin sanktioista, jotka otetaan käyttöön mikäli sopimus puretaan.

Teini kalpeni ja alkoi ymmärtää. Sanoin että sinua sitoo sopimukset, joita jonkin/jonkun kanssa teet. Sanoin ymmärtäväni, että väsyttää, mutta että sullahan on kaksi viikkoa kuitenkin lomaa ja viimeinen lukiovuosi, joka on oikeastaan puoli vuotta, koska oli hoitanut kurssit kunnolla. Ym. Ym. en pahasti sanonut kuitenkaan. Nuori kun ei ymmärrä vielä asioita. Sanoin sanan: työtuomioistuin.

Kimpassa lähetettiin (tai minä lähetin koska hän alaikäinen) anteeksipyyntösähköposti ja peruutus, joka hyväksyttiin työpaikassa. Kaikki meni ihan hyvin. Sanoin että ajattelee vain euroja vaikkei duuni aina maitakaan. Niin joutuu jokainen tekemään.

Oli muuten seuraavana kesänäkin taas samassa paikassa ja tilasivat sitten matkan kavereineen Barcelonaan. Ne tyypit jotka eivät jaksaneet hakea kesäduuneja tai niitä saaneet, eivät olleet mukana.

Vierailija
180/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen pikkuveljeni . Minä kävin kesätöissä, veljeä ei huvittanut vaikka sai paikan. Eikä huvita muuten töissäkäynti vieläkään, makaa sohvalla paukuttamassa pleikkaria kun avovaimo käy töissä. Hävettää tuollainen laiskimus perheessä!  Äitini teki yh:nä kahta työtä, isäkin oli eläkeelle asti työelämässä ja minäkin sain töitä vaikka huonolta näytti . Mutta veli ei edes yritä, ehei. Odottaa että sosku ja vaimo kustantaa kaiken!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi