Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei jaksa lähteä kesätöihin. Hävettää ja vituttaa niin ettei veri kierrä.

Vierailija
03.07.2017 |

Ollut siellä nyt 3vko ja tänä aamuna "ei vaan jaksa nousta".

Menetin hermoni, myönnän. Karjuin ettei työelämässä noin vaan voi toimia. Se on mentävä. Mutta siellä se vaan makaa. En tiedä mitä teen, tiedän että pitäs antaa itse selvitellä ja kärsiä seuraukset mutta nyt vaan ärsyttää ihan liikaa.

Kommentit (323)

201/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaisella 80-luvulla tuonikäiset työnvieroksujat heitettiin kotoa ulos. Tiedän tusinan verran tapauksia.

Oppivat ainakin tienaamaan ja pärjäämään.

Ei paijausta vaan kunnolla nyrkkiä.

Vierailija
202/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse huutaisin kuin hinaaja niin kauan että saisin kaverin liikkeelle. Löisin ukaasit päälle ja myös toteuttaisin ne. Känny, netti, kaikki kiva pois koulun alkuun asti.

Jotain täytyy olla vialla, kun kaveri päättää jäädä sänkyyn makaamaan. Olisin kantanut omat tenavat niskaperseotteella kartanolle, jos tämmöistä olisi tapahtunut. Molemmat ovat olleet 15 vuotiaasta töissä yhden illan viikossa koulun ohessa ja kesätöissä. Suhtautuminen rahankäyttöön on todella tarkkaa ja järkevää. En voi ymmärtää mitä teidän teinin päässä liikkuu, ei tule enää ikinä saamaan kesätöitä tuolla pelillä. Eikä kyllä muitakaan töitä.

Muista vielä, että kun sota-aikanakin hiihdettiin kouluun 20 km -20 pakkasessa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jiises kirjoitti:

Älä syyllistä lastasi. Keskity ensin rauhoittamaan itsesi ettet  pura omaa reaktiotasi lapseesi. Reaktiosi saattaa johtua omasta lapsuudestasi.  Ei se nyt maailman loppu ole, että lapsesi on väsynyt eikä jaksa nousta. Hänellä on saattanut olla jotain raskasta kokemusta. On jaksanut jo kolme viikkoa, kiitä lastasi siitä. On hienoa, että hän on jaksanut käydä kolme viikkoa. Minusta on kohtuullista, että noin nuori kävisi töissä korkeintaan kuukauden. Loppu lomaa. Hän on lapsi. Koulu on raskasta.

Mielestäni oma reaktiosi on nyt huolestuttava. Se liittyy sinuun itseesi. Olet aikuinen ihminen ja lapsesi vanhempi. Ensisijainen huolenaiheesi tulisi olla lapsesi hyvinvointi eikä oma häpeäsi. Oma häpeäsi johtuu sinun omista käsittelemättömistä asioistasi eikä lapsestasi.

Anna lapsesi nukkua. Sitten rauhassa keskustele hänen kanssaan. Sinun täytyy opetella keinot, miten asiat selvitetään. Keskustelemalla ja rauhassa. Ei raivokohtauksella, kun äiti raivoaa omaa käsittelemätöntä

häpeäänsä. Lapsesi ei ole vastuussa vanhempien taloveloista tai muista maksuista. On täällä aika järjetöntä ja tyhmää kommenttia.

Nyt on ongelma vanhemmilla, ei lapsella. (Ja vastaajista monella.)

Kysy miten töissä meni. Kysy, miksi lapsi jäi pois. Koeta ratkaista asia rakentavasti. Sinä teet suhtautumisellasi pikku jutusta sellaisen mörön, että lapsesi jää kokonaan pois ja saa traumoja tulevaan.

Nyt on tässä kyllä äidillä vanhemmuus hukassa. Koskaan ei ole myöhäistä korjata asiaa ja opetella. Tämä on oivallinen  tilanne hoitaa asia hyvin. Älä syytä lastasi. ÄLÄ SYYTÄ LASTASI. Keskustele, anna lapsen puhua. Puhukaa asiasta, että mistä kiikastaa. Väsymyskin on todellista. Ehkä lapsesi ravintotottumukset ovat huonot. Silloin ei mikään ihme että väsyttää. 

LOPUKSI. LAPSESI OLI TÖISSÄ JO KOLME VIIKKOA. SE ON IHAN RIITTÄVÄ AIKA 16-VUOTIAALLE. Aika järjetön suhtautuminen äidillä ja vastaajilla. Vanhemmat vastaavat perheen taloudesta. Eivät alaikäiset lapset.

Tässäpä malliesimerikki siitä, miten kasvatetaan sossuriippuvaisia pumpulissa ja pullamössössä viihtyviä yliherkkiä minä-minä-minä ihmisiä. Maitopurkin kantaminen kaupasta alkaa olla äärimmäinen ponnistus, jos Salkkareita ei näe tulee maailmanloppu. Olkaapa hyvät!

Näin 56-vuotiaana kahden aikuisen lapsen äitinä, häpeän ap:n reaktiota vai hävettää ja vituttaa, ettei lapsi jaksa. Itse en katselisi ap:n kaltaista raivopäätä hetkeäkään. Kolme viikkoa on pitkä aika olla töissä, 16-vuotiaana. Lapsi väsyy ja sinun tukesi on huutoa ja raivoa. Täällä kirjoittelee muutama natsihenkinen koirakouluttaja, lapsi ei ole koira jota kohdellaan kuin koirakoulussa. Häpeä ap itseäsi, ovatko hermosi menneet samoin rahasi.

Lapseni ovat saaneet kesällä levätä ja nukkua, niin paljon kuin ovat halunneet. Molemmat ovat omillaan,molemmilla koulutus ja työpaikka, mamma ja pappa ovat auttaneet, ketkä muut?

Elämänkokemuksellasi varmaan myös ymmärrät, että ap-mamma on auttanut varmasti lastaan ja auttaa edelleen. Ei se, että ap-mamma kertoo tästä tapauksesta tarkoita sitä, etteikö lapselle olisi apua ja tukea tarjolla.

Meillä muuten on 17-vuotias. Mamma ja pappa auttavat kyllä, mutta jos he johonkin sitoutuvat ja lupaavat se pitää. Harvalla nuorella esimerkiksi kesätyö on 8 h tuntia päivässä, eiköhän se ole max 6 tuntia. Kyllä sellaisia työpäiviä jo 16-vuotias jaksaa. Ja jää aikaa kavereiden kanssakin heilumiselle. Juurihan oli pitkä juhannusvapaa monilla.

Vierailija
204/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oisi nyt teinin tajuttava, että jos hän on itse työsopimuksen tehnyt määräajaksi X niin se tosiaan tarkoittaa sitoutumista siksi ajaksi. Sopimusta ei voi rikkoa vain siksi ettei se enää olekaan kivaa. Kukaan ei väitä etteikö nuorikin tarvitse lomaa, mutta nuoren täytyy oppia myös vastuunkantoa tekemistään sopimuksista.

Jos tänä 16-vuotias olisi saanut lapsen, oltaisiinko täällä sitä mieltä että ihan ok viedä vauva vaikka roskikseen jun sen hoitaminen on rankkaa eikä olekaan kivaa?

Vierailija
205/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jiises kirjoitti:

Älä syyllistä lastasi. Keskity ensin rauhoittamaan itsesi ettet  pura omaa reaktiotasi lapseesi. Reaktiosi saattaa johtua omasta lapsuudestasi.  Ei se nyt maailman loppu ole, että lapsesi on väsynyt eikä jaksa nousta. Hänellä on saattanut olla jotain raskasta kokemusta. On jaksanut jo kolme viikkoa, kiitä lastasi siitä. On hienoa, että hän on jaksanut käydä kolme viikkoa. Minusta on kohtuullista, että noin nuori kävisi töissä korkeintaan kuukauden. Loppu lomaa. Hän on lapsi. Koulu on raskasta.

Mielestäni oma reaktiosi on nyt huolestuttava. Se liittyy sinuun itseesi. Olet aikuinen ihminen ja lapsesi vanhempi. Ensisijainen huolenaiheesi tulisi olla lapsesi hyvinvointi eikä oma häpeäsi. Oma häpeäsi johtuu sinun omista käsittelemättömistä asioistasi eikä lapsestasi.

Anna lapsesi nukkua. Sitten rauhassa keskustele hänen kanssaan. Sinun täytyy opetella keinot, miten asiat selvitetään. Keskustelemalla ja rauhassa. Ei raivokohtauksella, kun äiti raivoaa omaa käsittelemätöntä häpeäänsä. Lapsesi ei ole vastuussa vanhempien taloveloista tai muista maksuista. On täällä aika järjetöntä ja tyhmää kommenttia.

Kysy miten töissä meni. Kysy, miksi lapsi jäi pois. Koeta ratkaista asia rakentavasti. Sinä teet suhtautumisellasi pikku jutusta sellaisen mörön, että lapsesi jää kokonaan pois ja saa traumoja tulevaan.

Nyt on tässä kyllä äidillä vanhemmuus hukassa. Koskaan ei ole myöhäistä korjata asiaa ja opetella. Tämä on oivallinen  tilanne hoitaa asia hyvin. Älä syytä lastasi. ÄLÄ SYYTÄ LASTASI. Keskustele, anna lapsen puhua. Puhukaa asiasta, että mistä kiikastaa. Väsymyskin on todellista. Ehkä lapsesi ravintotottumukset ovat huonot. Silloin ei mikään ihme että väsyttää. 

LOPUKSI. LAPSESI OLI TÖISSÄ JO KOLME VIIKKOA. SE ON IHAN RIITTÄVÄ AIKA 16-VUOTIAALLE. Aika järjetön suhtautuminen äidillä ja vastaajilla. Vanhemmat vastaavat perheen taloudesta. Eivät alaikäiset lapset.

Ei ole kyse siitä onko kolme viikkoa tarpeeksi, vaan siitä että se että jos nuori on luvannut töissä olla vaikka 6 viikkoa, niin kyllä sanaan pitää voida luottaa. Noin ei vaan toimita työelämässä, ei nyt eikä myöhemminkään. Jos tekee kesällä mieli valvoa eikä jaksa töitä tehdä, niin ei silloin pidä töihin mennäkään. Säästyy harmi nuorelta ja työnantajalta.

Vierailija
206/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin naurettavaa pashaa täällä etten jaksa lukea koko ketjua.

Tuliko mieleen että ehkä kakara on ihan itse halunnut sinne töihin? Rahan perässä. Mitä hitto te opetatte ihmiselle elämästä sillä että jätetään vastuu kantamatta? Totta kai pitää tukea jos on vaikeaa,mutta ei noin! Kakara työpaikalle heti ihan omin sanoin kertomaan esimiehelle mistä kyse.Sitten sopivat vaikka yhteistuumin työsuhteen loppumisesta.Sen jälkeen mietitään mikä meni pieleen.Luuletteko oikeasti että teette jonkun palveluksen kun annatte jäädä kotiin nukkumaan? Ihan käsittämätöntä miten typeriä ihmisiä voi edes olla!

En ollenkaan kannata mitään työ=elämä asennetta,mutta en näe mitään järkeä opettaa aikuisena ihmisenä kasvavalle nuorelle tuollaista perseilyä.

Vierailija
207/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä oisi nyt teinin tajuttava, että jos hän on itse työsopimuksen tehnyt määräajaksi X niin se tosiaan tarkoittaa sitoutumista siksi ajaksi. Sopimusta ei voi rikkoa vain siksi ettei se enää olekaan kivaa. Kukaan ei väitä etteikö nuorikin tarvitse lomaa, mutta nuoren täytyy oppia myös vastuunkantoa tekemistään sopimuksista.

Jos tänä 16-vuotias olisi saanut lapsen, oltaisiinko täällä sitä mieltä että ihan ok viedä vauva vaikka roskikseen jun sen hoitaminen on rankkaa eikä olekaan kivaa?

Hyvä esimerkki. 56-vuotias äiti varmaankin kommentoisi tähän, että mamma ja pappa hoitavat. 16-vuotiaan pitää saada levätä ja leikkiä.

Vierailija
208/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattu on. Meilläkin siirrytään juuri näiden saikuttelijoiden vuoksi 0 tuntisopimuksiin ensi kesänä. Annetaan jatkossa ahkerille paljon tunteja ja saikuttelijat voivat jäädä kotiin. On tosi vaikea järjestää työvuoroja näiden saikuttelijoiden vuoksi. Yhden poissaolo vaikuttaa muihin.

Vierailija
209/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sama kai se on tuossa tapauksessa, meneekö töihin vai ei. Jos se siellä työpaikallaan nukkuu tai unitokkurassa työskentelee, niin tulee melko nopeasti lentämään töistä ulos. Sitten saa taas ihan vapaasti alkaa kotonaan nukkumaan.

Vierailija
210/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka määräaikaista työsopimusta ei yleensä voidakaan irtisanoa, niin se voidaan kuitenkin purkaa. Eli esim. määräaikaisessa työsopimuksessa voi saada potkut siinä missä toistaiseksi voimassaolevassa työsopimuksessa. Tuskinpa juuri kukaan työnantaja alkaa väen väkisellä laiskottelevaa lusmua ainakaan pidemmän aikaa katselemaan, oli kuinka määräaikaiset sopimukset hyvänsä.

Nykyään on niin paljon työttömyyttä, että voidaan sanoa olevan työnantajan markkinat. Jos joku haluaa ihan välttämättä töistä pois, niin eiköhän se silloin myös onnistu. Töistä kyllä pääsee nykyään pois useimmiten jopa liiankin helposti. Tulijoita kyllä löytyy tilalle työttömien joukosta yllin kyllin.

Vierailija
211/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano etet säkään jaksa illalla laittaa ruokaa etkä pestä sen pyykkiä etkä maksaa sen puhelinlaskuja. Luuri pois ja muut etuudet samaten. Laita meteliä sen huoneeseen.

Pistä nyt tiukalle vaan!

Ei näin. Kyllä lapsesta pitäisi ennemmin olla huolissaan.

Mietin vaan, että onkohan sama kurillisuus vaivannut jo kesätöiden hakua? Äiti on patistanut siihenkin? Silloin ei ole motivaatiota. Itse menin ekan kerran kesätöihin vasta kun halusin.

Joo, kivat sulle, mutta aika monissa perheissä on varmasti tarpeen että 16v. tienaa kesäisin niitä rahoja itselleen.

En voisi elää, jos oltais niin köyhiä.

Hetkinen?! Olen itse ihan hyvätuloinen, mutta ei oikein innosta rahoittaa teinin lorvimista. Eli joka päivä se käy kavereidensa kanssa sushia syömässä, leffassa, kauppakeskuksessa shoppailemassa ym. Kyllä 16-vuotiaan pitää oppia, että rahan ja huvin eteen pitää nähdä edes vähän vaivaa. Kesätyö on kaikille teineille kasvattavaa, vanhempien tulotasosta riippumatta. Ei kesätöissä tarvitse koko kesää olla, pitää lomaillakin toki, mutta edes kuukauden verran voi tehdä töitä ja tienata ihan itse.

Kuka on opettanut tai mahdollistanut teinille tällaisen elämäntavan? Shoppailua, ulkona syömistä, leffaa jne päivittäin, wtf? Kuka muu kuin SINÄ ITSE? Jos mun teini shoppailisi, söisi ulkona ja tuhlaisi rahoja päivittäin, laittaisin sen kuukauden arestiin. Ei noin kuulu elää, ellei ole upporikas ja vanhemmat ei välitä.

Noin sen kaikki kaveritkin elää, ja sallin sen elää niin, kunhan käyttää siihen itse kesätyössä tienaamiaan rahoja. Huomaa itse jossakin vaiheessa olisiko kannattanut säästää jotakin isompaa hankintaa varten vai ei.

Siinä teet ison virheen. Sinunhan pitäisi opettaa teinille millaista on normielämä. Eihän aikuinenkaan shoppaile, käy leffassa ja syö ulkona päivittäin? Ei meillä ainakaan. Eli menet itse siitä missä aita on matalin, et jaksa opettaa teinille miten arkipäivää eletään, mutta sitten vaadit kuitenkin että 16-vuotias käy kuukauden töissä ja tienaa itse rahaa? Ei ole reilua mielestäni.

Vierailija
212/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean ankaraa. Mun mielestä 16 vuotias, lukiolainen tai amis, on kesäloman ansainnut. Ei silloin tarvii töihin mennä, jos ei halua. JOS HOITAA KOULUNSA. Ite menin töihin 19 vuotiaana ja välillä vitutti mennä töihin 6.30/7.15/8.00, mut se oli vähän eri jo ku oli amkissa. Toki, jos ite halunnut töihin niin ihmetyttää miksei kiinnosta, mutta ootko pakottanut ap?! kyllä vastuu on vanhemmalla antaa lapsen lomalla olla, jos koulun suorittaa.

Vierailija
213/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä esimerkki. 56-vuotias äiti varmaankin kommentoisi tähän, että mamma ja pappa hoitavat. 16-vuotiaan pitää saada levätä ja leikkiä.

Kyllä, ja köyhälistö on sitä mieltä, että on ok, antaa nuoren raataa vaikka tämä ei jaksaisi. Molemmat lapseni elävät omillaan, kumpikin pääkaupunkiseudulla, tytär omistaa kauneusalan liikkeen ja poika on valinnut tekniikan kuten isänsä. Molemmilla riittää töitä ja molemmat saavat tulla milloin vain kotiin täysihoitoon,aina on ovet avoinna. Heillä on ollut ihana lapsuus ja nuoruus ja välimme ovat hyvät, meille voi tulla vaikka suurella joukolla, ovet ovat aina auki. Kun saa nuorena olla vapaasti,ei tule katkeraa aikuista.

Otapa mallia ap!

Vierailija
214/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ja komppaajat: miksi yritätte saada jälkikasvunne vihaamaan työntekoa? Kai te nyt tajuatte että sehän siitä rähjäämisestä on seurauksena?

Vierailija
215/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vastaahan viimeiseen viestiin. Sinä kasvatat työnvieroksujaa, lapsi oppii vihaamaan työntekoa, moisen rähjäämisen ja pakkotyön myötä. Olet tosi WT-nainen.

Vierailija
216/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jiises kirjoitti:

Anna lapsesi nukkua. Sitten rauhassa keskustele hänen kanssaan. Sinun täytyy opetella keinot, miten asiat selvitetään. Keskustelemalla ja rauhassa. Ei raivokohtauksella, kun äiti raivoaa omaa käsittelemätöntä

häpeäänsä. Lapsesi ei ole vastuussa vanhempien taloveloista tai muista maksuista. On täällä aika järjetöntä ja tyhmää kommenttia.

Tässäpä malliesimerikki siitä, miten kasvatetaan sossuriippuvaisia pumpulissa ja pullamössössä viihtyviä yliherkkiä minä-minä-minä ihmisiä. Maitopurkin kantaminen kaupasta alkaa olla äärimmäinen ponnistus, jos Salkkareita ei näe tulee maailmanloppu. Olkaapa hyvät!

Näin 56-vuotiaana kahden aikuisen lapsen äitinä, häpeän ap:n reaktiota vai hävettää ja vituttaa, ettei lapsi jaksa. Itse en katselisi ap:n kaltaista raivopäätä hetkeäkään. Kolme viikkoa on pitkä aika olla töissä, 16-vuotiaana. Lapsi väsyy ja sinun tukesi on huutoa ja raivoa. Täällä kirjoittelee muutama natsihenkinen koirakouluttaja, lapsi ei ole koira jota kohdellaan kuin koirakoulussa. Häpeä ap itseäsi, ovatko hermosi menneet samoin rahasi.

Lapseni ovat saaneet kesällä levätä ja nukkua, niin paljon kuin ovat halunneet. Molemmat ovat omillaan,molemmilla koulutus ja työpaikka, mamma ja pappa ovat auttaneet, ketkä muut?

Näin juuri. Minäkin olen antanut lasteni nukkua ja kerätä voimia. EN ole pakoittanut töihin enkä muuhunkaaan . En ole raivonnut vaikkeivat ole heränneet aamulla. Olen hiljaa hipsutellut sukkasillani jotta piltit saavat nukkua. Poikani on 36 vuotias ja on niin väsynyt pelatessaan joskus koko yönkin ja tyttäreni, 33 vuotias, on oppinut hienosti englantia chattaillessaan kavereiden kanssa ympäri maailmaa.

Vierailija
217/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 16 vuotias on lapsi jonka vanhempien tulee huolehtia elatuksesta. Ei rahahanoja voi laittaa kiinni, tyyliin et muuten saa syödä tänään.

Kesätöillä voi ansaita omaa rahaa johonkin ei välttämättömään hankintaan.

Vierailija
218/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano etet säkään jaksa illalla laittaa ruokaa etkä pestä sen pyykkiä etkä maksaa sen puhelinlaskuja. Luuri pois ja muut etuudet samaten. Laita meteliä sen huoneeseen.

Pistä nyt tiukalle vaan!

Ei näin. Kyllä lapsesta pitäisi ennemmin olla huolissaan.

Mietin vaan, että onkohan sama kurillisuus vaivannut jo kesätöiden hakua? Äiti on patistanut siihenkin? Silloin ei ole motivaatiota. Itse menin ekan kerran kesätöihin vasta kun halusin.

Joo, kivat sulle, mutta aika monissa perheissä on varmasti tarpeen että 16v. tienaa kesäisin niitä rahoja itselleen.

En voisi elää, jos oltais niin köyhiä.

Hetkinen?! Olen itse ihan hyvätuloinen, mutta ei oikein innosta rahoittaa teinin lorvimista. Eli joka päivä se käy kavereidensa kanssa sushia syömässä, leffassa, kauppakeskuksessa shoppailemassa ym. Kyllä 16-vuotiaan pitää oppia, että rahan ja huvin eteen pitää nähdä edes vähän vaivaa. Kesätyö on kaikille teineille kasvattavaa, vanhempien tulotasosta riippumatta. Ei kesätöissä tarvitse koko kesää olla, pitää lomaillakin toki, mutta edes kuukauden verran voi tehdä töitä ja tienata ihan itse.

Kuka on opettanut tai mahdollistanut teinille tällaisen elämäntavan? Shoppailua, ulkona syömistä, leffaa jne päivittäin, wtf? Kuka muu kuin SINÄ ITSE? Jos mun teini shoppailisi, söisi ulkona ja tuhlaisi rahoja päivittäin, laittaisin sen kuukauden arestiin. Ei noin kuulu elää, ellei ole upporikas ja vanhemmat ei välitä.

Noin sen kaikki kaveritkin elää, ja sallin sen elää niin, kunhan käyttää siihen itse kesätyössä tienaamiaan rahoja. Huomaa itse jossakin vaiheessa olisiko kannattanut säästää jotakin isompaa hankintaa varten vai ei.

Siinä teet ison virheen. Sinunhan pitäisi opettaa teinille millaista on normielämä. Eihän aikuinenkaan shoppaile, käy leffassa ja syö ulkona päivittäin? Ei meillä ainakaan. Eli menet itse siitä missä aita on matalin, et jaksa opettaa teinille miten arkipäivää eletään, mutta sitten vaadit kuitenkin että 16-vuotias käy kuukauden töissä ja tienaa itse rahaa? Ei ole reilua mielestäni.

Kai maksat teini sushilounaat nyt kun ei jaksa käydä töissä. Miten teinin olisi tarkoitus ehtiä shoppailemaan ja sushille kesän aikana kun pitää raataa töissä?

Vierailija
219/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 16 vuotias on lapsi jonka vanhempien tulee huolehtia elatuksesta. Ei rahahanoja voi laittaa kiinni, tyyliin et muuten saa syödä tänään.

Kesätöillä voi ansaita omaa rahaa johonkin ei välttämättömään hankintaan.

Vanhempien pitää kustantaa teinille joka päivä sushilounaat ja ravintolaillälliset. Päiväkahvit nautitaan starbucksissa ja välipala jungle juice barissa vanhempien piikkiin.

Vierailija
220/323 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan ap on elatusvelvollinen, ellet huolehdi lapsesta, niin sosiaaliviranomaiset puuttuvat asiaan. Tyttö voi itse tehdä ilmoituksen. Saa ainakin ruoan, vaatteita ja katon pään päälle+ turvallisen ympäristön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi