Kuinka paljon häänne kustansivat ja miten ne maksoitte?
Säästittekö jo häitä vastaavan summan etukäteen, otitteko häitä varten lainaa, maksoiko joku muu puolestanne, vai mikä oli taktiikka?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Säästittekö jo häitä vastaavan summan etukäteen, otitteko häitä varten lainaa, maksoiko joku muu puolestanne, vai mikä oli taktiikka?
Kustansivat? Ennemmin kai häät tuottavat kuluja kuin kustantavat? Vai tarkoitatko, että kuka kustansi häät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle satasen kait. Maistraattiin ja syömään.
Miksi syömään tuon maistraattikäynnin jälkeen? Jos teette muuttoilmoituksen niin menettekö senkin jälkeen syömään?
Ootpa sinä hupiveikko. Sun mielestä naimisiinmenoa ei siis saa juhlistaa? No minkä takia et sitten kritisoi kaikkia näitä muitakin kommentoijia, jotka juhlistaa myös naimisiinmenoaan mitä erilaisimmilla tavoilla?
-eri
Antakaa ton otsikon nyt jo olla. En tiedä, onko kyseessä murre-eron aiheuttama ongelma ymmärryksessä vai haluatteko muuten vaan kettuilla. Meillä on ihan yhtä normaalia sanoa "paidan kustantaneen kymmenen euroa" kuin myös "paidan maksaneen kymmenen euroa".
Tuskin kenenkään elämänlaatu olisi merkittävästi parantunut, vaikka verbit olisivatkin otsikossa toisessa järjestyksessä. Jos koette, ettette osaa epäselvyyden vuoksi vastata, voitte ystävällisesti jättää vastaamatta. Kiitos kaikille teille asiallisesti vastanneille!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syömään tuon maistraattikäynnin jälkeen? Jos teette muuttoilmoituksen niin menettekö senkin jälkeen syömään?
Et ole näköjään ollut koskaan maistraattihäissä, joten sinuna jättäisin kommentoinnin vähemmälle. Meidän maistraattihäissä oli kaikki vieraat yhtä lailla juhlavaatteissa, minun morsiuspukuni oli kotelomekko. Tila oli kaunis ja juhlava, tyylihuonekalut ja ryijyt, ja vihkijä piti juhlavan puheen.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa ton otsikon nyt jo olla. En tiedä, onko kyseessä murre-eron aiheuttama ongelma ymmärryksessä vai haluatteko muuten vaan kettuilla. Meillä on ihan yhtä normaalia sanoa "paidan kustantaneen kymmenen euroa" kuin myös "paidan maksaneen kymmenen euroa".
Tuskin kenenkään elämänlaatu olisi merkittävästi parantunut, vaikka verbit olisivatkin otsikossa toisessa järjestyksessä. Jos koette, ettette osaa epäselvyyden vuoksi vastata, voitte ystävällisesti jättää vastaamatta. Kiitos kaikille teille asiallisesti vastanneille!
Ap
Jep, kielitoimiston sanakirjakin määrittelee sanan kustantaa näin:
1. suorittaa jnk menot, kustannukset, maksaa, rahoittaa. Kustantaa korjaustyöt. Kustantaa jkn koulunkäynti, jku ulkomaille opiskelemaan.
Erik. painattaa ja saattaa kauppaan kirjallisia tms. tuotteita. Kustantaa kirjoja, nuotteja. Tarjota romaaniaan kustannettavaksi.
2. ark. olla jnk hintana, maksaa. Mitäs tämä lysti kustantaa?
Nyt jo exä, mutta aikoinaan vietimme häitä ja ne olivat varmasti ikimuistoiset. Kirkko oli täynnä ja kaikki kutsutut tulivat. Meidät vihittiin kappelissa, missä on kaksi tuolia ja mukana olivat todistajat, lapsemme ja heille vahti. Eli kirkko oli tosiaankin täynnä ja kaikki kutsutut paikalla. Illalla kahviteltiin ja seuraavana päivänä vietimme toisen pojan ristiäisiä. Mekko ja kukat olivat kummassakin samat, joten kustannukset olivat aika pienet. En ole koskaan laskenut, mutta varmasti jäi alle kahden sadan kaikkinensa, kun mekonkin tein itse.
Kengät ostin ale-laarista ja miehen pukukin oli vuosia aiemmin ostettu hautajaisiin. Kukkakimppu meni sitten vielä kastepöydässäkin, että tulihan sekin käytettyä kahteen kertaan.
Kuvat olivat varmasti kalleinta, ne käytiin ottamassa oikein kuvaajan ateljeessa.
Hyvin noilla se 20 vuotta mentiin..
Mitä ne nyt olis voinu maksaa? Maistraatissa käytiin vihillä ja kavereiden kanssa kahvilla. Muutaman kympin ehkä. En muista maksettiinko kortilla vai käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani maksoivat niin kun etikettiin kuuluukin. Olin siis morsian :) Budjettimme oli tuli vanhemmiltani ja oli 25 000 euroa. Ylitimme budjetin moin viidellä tonnilla ja sovittiin että miehen eli sulhasen vanhemmat makso yli jääneen osuuden niin sanotusti häälahjaksi.
Tuo ,että nykyään vanhemmat maksavat on jokin menneisyyden jäänne.
Jos avioon aikova pari on ammatin käyneet ja joillakin jo lapsiakin niin on paljon hävettävää jos vanhemmat maksavat. Ehdoton ei.
Kymmeniä vuosia sitten tavan jotenkin ymmärtää mut ei itseään kunnioittavat itselliset ihmiset ala nykyään vihille vanhempien kukkaron kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minun elämänlaatuni olisi kyllä parantunut suorastaan merkittävästi, jos et olisi sanonut paljonko häänne kustansivat.
Kyllä nyt vituttaa.
Minä en ymmärrä koko HÄÄ juttua ollenkaan, ihmiset laittaa yhteen päivää pahimmillaan satatuhatta tai jotain kymmeniä tuhansia. Yhteen päivään...ja 60% pareista kuitenkin eroaa.
En ymmärrä ollenkaan.
Minulle riittää avoliitto, ihan hyvin, ei tulisi mieleenkään pitää mitää ihme julhia sen taka että on nyt suhteessa jonkun kanssa.
Ihan tyhmää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole näköjään ollut koskaan maistraattihäissä, joten sinuna jättäisin kommentoinnin vähemmälle. Meidän maistraattihäissä oli kaikki vieraat yhtä lailla juhlavaatteissa, minun morsiuspukuni oli kotelomekko. Tila oli kaunis ja juhlava, tyylihuonekalut ja ryijyt, ja vihkijä piti juhlavan puheen.
Minkä paikan maistraatti oli kyseessä? Olen noita googlaillut mutta yhtään kaunista ja juhlavaa en ole vielä onnistunut löytämään, enemmän ne on (jopa ikkunattomia) toimistotilan oloisia huoneita - siis sellaisia missä on matala katto, loisteputkivalaistus ym :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani maksoivat niin kun etikettiin kuuluukin. Olin siis morsian :) Budjettimme oli tuli vanhemmiltani ja oli 25 000 euroa. Ylitimme budjetin moin viidellä tonnilla ja sovittiin että miehen eli sulhasen vanhemmat makso yli jääneen osuuden niin sanotusti häälahjaksi.
Herätys, päiväuniaika ohi!
No pitihän se arvata että olisi pitänyt suosiolla jättää vastaamatta. Mikä siinä on että joidenkin ihmisten on niin vaikea hyväksyä sitä että toisilla on enemmän rahaa kun toisilla? Huoh..
Mikä siinä on joillekin niin vaikea ymmärtää että rahalla leveily on tyylitöntä. Huoh...
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä koko HÄÄ juttua ollenkaan, ihmiset laittaa yhteen päivää pahimmillaan satatuhatta tai jotain kymmeniä tuhansia. Yhteen päivään...ja 60% pareista kuitenkin eroaa.
En ymmärrä ollenkaan.
Minulle riittää avoliitto, ihan hyvin, ei tulisi mieleenkään pitää mitää ihme julhia sen taka että on nyt suhteessa jonkun kanssa.
Ihan tyhmää...
Osa naisista haluaa sen "päivän prinsessana" maksoi mitä maksoi. Eihän siinä mitään jos fyrkkaa löytyy, mutta onhan se hullua ottaa vaikka kymppitonni lainaa tuollaiseen.
Aikalailla noin 17 000e maksoivat 100 hengen häämme. Ei kaduta, oli upea päivä ja ihanat muistot jäi. Rahat otettiin omista säästöistä.
Edulliseksi tuli. Hain satamasta kalakeiton, tein salaatit, voileipäkakut ym. itse. Omalla huvilalla. Vieraille oli sauna, uinti mahdollisuus ja tietenkin ruoka. Soittotaitoiset sukulaiset musisoivat yli puolen yön. Todella upea juttu ja sää ok. Oisko ollut juomineen 700 euroa ?
Siis tuolla 700 eurolla meni 86 vierasta.
Miksihän minun kirjoitustani alapeukuttiin, jossa kerroin, että teimme itse ruoat (kiusaukset) ja kakut? Meidän oli pakko miettiä sellaiset ruoat, jotka oli helppo tehdä, säilyttää ja lämmittää ja jotka kokemuksen mukaan maistuvat lähes kaikille ja häistämme on aikaa melkein 20 vuotta. Juuri se on monien köyhien vikana, että yritetään tehdä liian hienot häät, eletään yli varojen ja pääasia unohtuu eli rakkaus. Kokemuksella voin sanoa, että järjestäkää juhlat tulojenne mukaan, keskittykää tärkeimpään eli sitoutumiseen, niin teistä tulee onnellisempia. En ole käynyt yksissäkään ökyhäissä, joissa solmittu avioliitto olisi kestänyt. Köyhien ökyily on tuhon alku.
Kaikkiaan häät maksoivat noin 900€. Ja tuohon summaan voi laskea sormuksen, mekon ja vähän hienommassa ravintolassa syönnin. Maistraatissa oli vihkiminen, paikalla vain perheenjäsenet.
Olimme miehen kanssa hyvin tyytyväisiä. Lähdimme sitten häämatkalle säästyneillä rahoilla.
Vuosi oli 2014. Sormukset n. 1000 e ja häät n. 1500 e. Häät olivat maistraatissa ja perheen kanssa juhlimme vuokrapaatin, kapteenin ja shamppanjan kanssa. Tämän jälkeen fine diningia ravintolassa ja lopuksi drinkeille Torniin. Olivat vähän "erilaiset häät" morsiamen vaatimuksesta.
Ajattelen aivan samoin.