Kuinka paljon häänne kustansivat ja miten ne maksoitte?
Säästittekö jo häitä vastaavan summan etukäteen, otitteko häitä varten lainaa, maksoiko joku muu puolestanne, vai mikä oli taktiikka?
Kommentit (129)
Ostin paremman puseron Stokkalta, olisko ollut 150 mk. Kukkakimppu oli hieno, mutta kun sen tilasi onnittelukimppunimellä, hinta oli alle puolet vastaavasta hääkimpusta. 100 mk. Sormukset muutamia satasia. Ja kakut sukulaisille, kun käytiin kertomassa kunkin kotona, että mentiin naimisiin. Alle tuhanteen markkaan jäätiin, eli 170 €. Ja hyvin on liitto säilynyt näillä järjestelyillä jo 27 vuotta.....
Meidän häät maksoi kaikkineen noin 4000 euroa ja säästöistä maksettiin.
Vierailija kirjoitti:
Isossa Kirkossa mentiin, mutta pienesti . Vieraana vain perheenjäseniä (n.10 henkeä). Vihkimisen jälkeen meillä kotona kahvit ja kakkua. Puku oli tavallisesta vaatekaupasta. Rahaa meni kaikkineen n.150 €.
Kirkossakin voi siis mennä "koruttomasti", pienesti ja yksityisesti naimisiin.
Niin voi. Tarkoitin vaan että helposti niitä kuluja tulee vaikka olisi maltillisestikkin järjestämässä hääjuhlaa.
Kirkkovihkiminen itsessään ei maksa mitään.
31000 € maksoi, mää maksoin niinkuin etikettiin kuuluukin, olen siis sulhanen ja kätevästi rahat otin käyttötililtä.
9000.
Säästettiin etukäteen mutta vanhemmatkin maksoivatkin tuosta 7000. Upea päivä oli. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani maksoivat niin kun etikettiin kuuluukin. Olin siis morsian :) Budjettimme oli tuli vanhemmiltani ja oli 25 000 euroa. Ylitimme budjetin moin viidellä tonnilla ja sovittiin että miehen eli sulhasen vanhemmat makso yli jääneen osuuden niin sanotusti häälahjaksi.
Herätys, päiväuniaika ohi!
No pitihän se arvata että olisi pitänyt suosiolla jättää vastaamatta. Mikä siinä on että joidenkin ihmisten on niin vaikea hyväksyä sitä että toisilla on enemmän rahaa kun toisilla? Huoh..
Hyväksymisen taso riippuu tietysti siitä, miten ne rahat on hankittu. Toisaalta ne joilla sitä rahaa on lyödä vaikkapa kymppitonneja johonkin hääjuhlaan, harvemmin pyörivät henkseleitä paukuttelemassa jollain wt-palstalla.
Kyllä sinä ihan tavan persaukinen trollaaja olet ja vain uneksit kuvailemasi hintaisista häistä :)
Ei oltu menossa naimisiin, eikä olisi haluttu mitään suuria häitä, maistraattivihkiminen olisi riittänyt mainiosti.
Mutta vanhemmat halusivat että pidetään häät ja he myös järjestivät ne ja maksoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani maksoivat niin kun etikettiin kuuluukin. Olin siis morsian :) Budjettimme oli tuli vanhemmiltani ja oli 25 000 euroa. Ylitimme budjetin moin viidellä tonnilla ja sovittiin että miehen eli sulhasen vanhemmat makso yli jääneen osuuden niin sanotusti häälahjaksi.
No pitihän se arvata että olisi pitänyt suosiolla jättää vastaamatta. Mikä siinä on että joidenkin ihmisten on niin vaikea hyväksyä sitä että toisilla on enemmän rahaa kun toisilla? Huoh..
Hyväksymisen taso riippuu tietysti siitä, miten ne rahat on hankittu. Toisaalta ne joilla sitä rahaa on lyödä vaikkapa kymppitonneja johonkin hääjuhlaan, harvemmin pyörivät henkseleitä paukuttelemassa jollain wt-palstalla.
Kyllä sinä ihan tavan persaukinen trollaaja olet ja vain uneksit kuvailemasi hintaisista häistä :)
No onhan noita paljonkin sellaisia, joilla vanhemmat ovat menestyneet tai perineet varallisuutta ja voi pistää muutaman kymppitonnin prinsessan häihin.
Ei mitään, kirkossa kahdestaan mentiin. Todistajat seurakunnalta
Joku 15000 niihin varmaan kokonaisuudessaan meni. Maksettiin pikkuhiljaa sitä mukaan kun asioita hankittiin ja buukattiin ja loput sitten kertasummana häiden jälkeen. Mikäs siina hyvätuloisena dink-pariskuntana oli maksellessa. Kummankaan vanhemmat eivät osallistuneet kustannuksiin ollenkaan.
Nyt yksillä tuloilla pärjäilevänä lapsiperheenä ajatus tuollaisesta summasta yhteen päivään tuntuu hullulta, mutta silloin se oli sitä mitä haluttiin ja huippukivat häät meillä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan noita paljonkin sellaisia, joilla vanhemmat ovat menestyneet tai perineet varallisuutta ja voi pistää muutaman kymppitonnin prinsessan häihin.
Miten kommenttisi liittyi lainaamaasi viestiin? Väitettiinkö viestissä ettei kyseisenlaista varakkaampaa väkeä Suomesta löytyisi? Luepa lainaamasi viesti oikein ajatuksen kera uudelleen.
Toisaalta, se että on menestynyt, tai perinyt omaisuutta ei vielä kerro mitään siitä, miten tuo omaisuus on aikanaan hankittu. Rikollisesti hankittua omaisuuttakin voi periä.
No jos kaikki lasketaan niin morsiuspuku 1000€, sulhasen vaatteet pääosin valtion kustantamat, upseerin juhlapuku, noin 150€ kuitenkin sulhasen vaatteisiin. Juomat ulkomailta n. 400€, ruuat / pitopalvelu n. 2.700€, iltapala n. 300€, juhlapaikan vuokra n. 750€, hääautona oma avomersu, 0€, bussikyydit jatkoille 200€, koko porukan sisäänpääsy yökerhoon portsarin kanssa sovittuna könttäsummana vain 50€ ettei vieraiden tarvitse itse maksaa sisään jatkoille mitään. Hääsviitti 450€. Morsiamen meikkaus ja hiusten laitto yms. 300€. Sulhasen parturi 40€. Valokuvaus ja lehti-ilmoittelu 220€. Poliisille ilmoitus anniskelusta suljetulla alueella yksityistilaisuudessa 15€. Sormus 800€, mittaIsesta Clubin pisteillä / seteleillä jäi hinta vain 450€. DJ 400€. tietysti häämatka mutta en laskisi sitä häiden kuluksi enää.
Yht. 7.425€ (plus se häämatka 1.300€ ja mitä sellillä nyt meni rahaa jos senkin haluaa laskea, kuuluuhan se tietysti häihin sinällään).
Itse laskut omilta tileiltämme maksettiin omista rahoista puoliksi, ei ole yhteisiä rahoja.
Vieraita 98 henkilöä.
Eli ei ne häät välttämättä mitään 20.000€ maksa ja kyllä ei niihin nyt sentään mitään lainaa tarvitse ottaa (3712,50€ / henki, aika suusta suuhun elää jos ei tuon vertaa ole rahaa maksaa ilman jotain lainoja, eihän tuo ole kuin parin asuntolainan kuukausilyhennyksen määrä, tai no riippuu toki tuloista ja siitä onko molemmat töissä).
Jos sen häämatkan nyt haluaa laskea mukaan niin sitten 4362,50€/ henki.
Tässä tietysti auttoi Diners Clubin pisteillä saadut 400€ alennussetelit Kultajouseen ja valtion kustantama upseerin juhlapuku sulhasen vaatetuksen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt että onko mussa jotain vikaa kun pidän häitä hirveänä tuhlauksena. En ole naimisissa ja jos menen, menen ilman suuria juhlallisuuksia tyyliin maistraatti-vähän hienompi matka-myöhemmin rennot juhlat lähipiirille.
Yksi päivä ja iso nippu taivaan tuuliin.. En kaipaa päivää prinsessana ja rennotkin juhlat pitäisivät tuttuni tyytyväisinä.
Paljonkohan häät maksaa keskimäärin Suomessa?
En ole pihi. Mutta tienaan itse rahani ja harkitsen mihin ne laitan. Turhuuteenkin usein.
Mä olin ihan samaa mieltä, mutta tuleva aviomies olikin aivan eri linjoilla ja halusi isot häät. En voinu yksin sanella, että hääjuhlia ei tule, kun toinen kuitenkin halusi ne. Lopulta häihin meni 10 000 euroa :S
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt että onko mussa jotain vikaa kun pidän häitä hirveänä tuhlauksena. En ole naimisissa ja jos menen, menen ilman suuria juhlallisuuksia tyyliin maistraatti-vähän hienompi matka-myöhemmin rennot juhlat lähipiirille.
Yksi päivä ja iso nippu taivaan tuuliin.. En kaipaa päivää prinsessana ja rennotkin juhlat pitäisivät tuttuni tyytyväisinä.
Paljonkohan häät maksaa keskimäärin Suomessa?
En ole pihi. Mutta tienaan itse rahani ja harkitsen mihin ne laitan. Turhuuteenkin usein.
Juuri samoin myös itse ajattelen. Kuulostaa hurjalta, että ihmiset ottavat jopa monen tonnin lainoja yhtä ainoaa päivää varten. Siinä missä itselleni riittäisi rakkaimmat ja läheisimmät ihmiset sekä yhteinen ravintolaillallinen.
Ap
No on ne häät nyt yksi merkittävimmistä pävistä ihmisen elämässä ja upea perinne sekä mieleenpainuvimpia ja onnellisempia päiviä ihmisen elämässä yleensä. Ei se 3.500€ / henki nyt niin kamalasti ole upeista koko päivän juhlista esim. klo 12 - 04. Aika vaatimatonta meininkiä jokin ravintolaillallinen, joita voi olla 5-10 kpl vuodessa muutenkin. ja jotkut kokeilleet siihen päälle. Häät muistat 80-vuotiaanakin, mutta onko sinulla silloin tilillä rahaa muutama tonni enemmän kun et aikoinaan oikeita häitä pitänyt ei varmaan lohduta. Johan köyhässä maatalousyhteiskunnaassa. Suomessa 1900-luvun alussa häät olivat ne juhlat joihin satsattiin. Et varmaan pidä valmistujaisiakaan itsellesi vaikka valmistuisit yliopistosta tai ylioppilasjuhliakaan lapsillesi kun ne maksavat. Jos väitteet niin et varmaan osallistu tohtoripromootioon tai hanki tohtorin haittaakaan kun sekin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Käväistiin kahvitunnilla maistraatissa. Oli ihan ilmaista.
Tuntui varmaan hienolle ja oli upea kokemus jota on mukava muistella myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle häät kustansivat ja mitä? AP:n suomen kielen taito taitaa olla heppoista. Olisit kysynyt yksinkertaisesti, paljonko häät maksoivat ja kuka ne maksoi / kustansi. Ei kannata yrittää olla hienompi kuin onkaan!
Kyllä on ihan oikein kysyä, mitä jokin asia kustantaa. "Paljonkos nämä pikkujoulut kustantaa yritykselle?"
Vierailija kirjoitti:
Etikettiin tosiaan kuuluu että morsiamen vanhemmat järjestävät häät ja maksavat ne, jos ihan tarkkoja ollaan. Saahan upeisiin juhliin menemään tuon 25.000-30.000€ etenkin jos vieraita on paljon ja rikkaimmat vanhat suomenruotsalaiset teollisuussuvut maksavat jopa vieraiden majoittumisetkin.
Meilläkin on vaimon vanhemmilla rahaa ja omaisuutta vaikka kuinka paljon eivätkä edes tuota 7.500€ maksaneet, vaikka ei olisi heidän talouteen vaikuttanut käytännössä mitään. Etiketti hukassa, mutta en kehdannut vaimolle asiasta suuremmin sanoa.
Kirkkovihkiminenkin on ilmaista.