Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18347)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee synnytyksestä naiselle niin kivuliaan? Mistä kipu johtuu? Onko sektiosynnytys yhtä kivulias kuin alatiesynnytys ilman kivunlievitystä? Olen kuullut, että siitä toipuminen kestää kauemmin kuin alatiesynnytyksestä toipuminen. Pyytäisin asiallista vastausta. Kysyy ei koskaan synnyttänyt.
Avautumisvaiheessa kohtu supistelee voimakkaasti ja kohdunsuu aukeaa ad 10 cm. Nämä aiheuttavat ikään kuin erittäin voimakkaita kuukautiskipuja. Ponnistusvaiheessa vauva tulee ulos emättimestä, tämä venyminen aiheuttaa myös kipua, monesti hieman erilaista, "repivämpää". Alatiesynnytyksen jälkeen monella on pitkään kipuja alapäässä, esim. istuminen, ulostaminen ja pitkään seisominen voivat olla kivuliaita.
Itse sektio ei tunnu miltään, sillä leikkausalue on puudutettuna. Puudutuksen hävitessä synnyttäjä saa vahvoja kipulääkkeitä. Sektion jälkeen leikkaushaava voi olla kipeä, eikä painavia tavaroita saa nostella noin kuukauteen.
Itse sekä alatiesynnytyksen että sektion läpikäyneenä koen, että alatiesynnytys oli kivuliaampi. Silti kannustan ensisijaisesti alatiesynnytykseen. Itsellä sektio oli ainoa vaihtoehto lääketieteellisistä syistä.
Kiitos paljon sinulle asiallisesta vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys JuuTuubista:
tykkään katsoa tietyn "elämäntapaintiaanin" postauksia, jos tilaan kanavan, maksaako se ja kuinka paljon, miten maksetaan?
Mitä yhteystietoja minun pitää antaa ja menevätkö ne Juutuubille vai tilaamani kanavan ihmiselle?
Nyt vain odotan uusia videoita, jos tilaan, mihin saan tiedon uusista?
Jos joku vastaisi, tietoa odottaa arka tietokonetumpelo.
YouTubessa se 'subscribe' nappi tarkoittaa että rupeat kanavan seuraajaksi ja kun klikkaat sitä kelloa, niin saat ilmoituksia kun kanavalle tulee jotain uutta. YouTubessa seuraaminen ei maksa mitään.
Kanavaa ylläpitävä tyyppi kuitenkin hyötyy seuraajista, joten hän saa enemmän rahaa ja usein pyrkii antamaan seuraajille parempaa sisältöä ja/tai jakaa palkintoja tai lahjoja.
Kiitos vastaamisesta, tästähin klikkaan kaikki tykkäämieni videot.
Nettimaailma on tälläiselle 64v. aralle mummolle outo, ilman teitä kilttejä vastaajia en olisi uskaltanut klikata mitään.
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee synnytyksestä naiselle niin kivuliaan? Mistä kipu johtuu? Onko sektiosynnytys yhtä kivulias kuin alatiesynnytys ilman kivunlievitystä? Olen kuullut, että siitä toipuminen kestää kauemmin kuin alatiesynnytyksestä toipuminen. Pyytäisin asiallista vastausta. Kysyy ei koskaan synnyttänyt.
Avautumisvaiheessa kohtu supistelee voimakkaasti ja kohdunsuu aukeaa ad 10 cm. Nämä aiheuttavat ikään kuin erittäin voimakkaita kuukautiskipuja. Ponnistusvaiheessa vauva tulee ulos emättimestä, tämä venyminen aiheuttaa myös kipua, monesti hieman erilaista, "repivämpää". Alatiesynnytyksen jälkeen monella on pitkään kipuja alapäässä, esim. istuminen, ulostaminen ja pitkään seisominen voivat olla kivuliaita.
Itse sektio ei tunnu miltään, sillä leikkausalue on puudutettuna. Puudutuksen hävitessä synnyttäjä saa vahvoja kipulääkkeitä. Sektion jälkeen leikkaushaava voi olla kipeä, eikä painavia tavaroita saa nostella noin kuukauteen.
Itse sekä alatiesynnytyksen että sektion läpikäyneenä koen, että alatiesynnytys oli kivuliaampi. Silti kannustan ensisijaisesti alatiesynnytykseen. Itsellä sektio oli ainoa vaihtoehto lääketieteellisistä syistä.
Unohdit virtsanpidätyskyvyn heikkouden, jos ei alatiesynnytyksen jälkeen jumppaa vatsalihaksia...
Epiduraalipuudutus auttaa alatiesynnyksen kipuihin, itselläni liikaakin, eli kun en kipuja ja supistuksia tuntenut, meni imukuppisynnytykseksi.
Nyt valitsisin keisarinleikkauksen tai alatiesynnytyksen ilman epiduraalia.
Sori, ei ole synnytysaiheinen keskusteluketju.
Mies huutaa ja kiroilee aamusta iltaan, kun kaikki ei mene juuri niin kuin hän oli suunnitellut. Jos joku esine on tiellä, niin se pitää paiskata tai potkaista tieltä pois. Minä ja lapsetkaan ei osata tehdä mitään hänen mielestään oikein. Suurimman osan annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta joskus sanon, että tuo on ärsyttävää ja en jaksa kuunnella tuollaista. Siihen hän tiuskii, että me ollaan liian herkkiä ja pumpulissa kasvettu. Ei kuulemma pärjättäis hänen työpaikallaan päivääkään. Ei minun työpaikalla kukaan käyttäydy tuolla tavalla. Niin ja hän ei kestä mitään vastaansanomista. Ollaanko me liian herkkiä, vai onko sittenkin miehen käytöksessä jotain vikaa? Olisiko hän liian herkkä?
Joku kysyy, että miksi menit naimisiin tuollaisen kanssa, niin ei se ennen ollut tuollainen ja oltiin pitkään yhdessä ennen naimisiinmenoa. Tämä on vain pikkuhiljaa pahentunut.
Vierailija kirjoitti:
Mies huutaa ja kiroilee aamusta iltaan, kun kaikki ei mene juuri niin kuin hän oli suunnitellut. Jos joku esine on tiellä, niin se pitää paiskata tai potkaista tieltä pois. Minä ja lapsetkaan ei osata tehdä mitään hänen mielestään oikein. Suurimman osan annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta joskus sanon, että tuo on ärsyttävää ja en jaksa kuunnella tuollaista. Siihen hän tiuskii, että me ollaan liian herkkiä ja pumpulissa kasvettu. Ei kuulemma pärjättäis hänen työpaikallaan päivääkään. Ei minun työpaikalla kukaan käyttäydy tuolla tavalla. Niin ja hän ei kestä mitään vastaansanomista. Ollaanko me liian herkkiä, vai onko sittenkin miehen käytöksessä jotain vikaa? Olisiko hän liian herkkä?
Joku kysyy, että miksi menit naimisiin tuollaisen kanssa, niin ei se ennen ollut tuollainen ja oltiin pitkään yhdessä ennen naimisiinmenoa. Tämä on vain pikkuhiljaa pahentunut.
Miehen käytöksessä on vikaa. Pitäisikö miehen alkaa katsella uutta työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi koirat oksentavat aina matolle? Muistan että kerin mattoa pois kakovan koiran tieltä ja se käveli perässä.
Koska koira tietää, että matto voidaan viedä pois ja sillä siisti!
Tai sitten hajua hajun päälle -periaatteella. Matto haisee jo valmiiksi ehkä enemmän kuin pelkkä lattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys JuuTuubista:
tykkään katsoa tietyn "elämäntapaintiaanin" postauksia, jos tilaan kanavan, maksaako se ja kuinka paljon, miten maksetaan?
Mitä yhteystietoja minun pitää antaa ja menevätkö ne Juutuubille vai tilaamani kanavan ihmiselle?
Nyt vain odotan uusia videoita, jos tilaan, mihin saan tiedon uusista?
Jos joku vastaisi, tietoa odottaa arka tietokonetumpelo.
YouTubessa se 'subscribe' nappi tarkoittaa että rupeat kanavan seuraajaksi ja kun klikkaat sitä kelloa, niin saat ilmoituksia kun kanavalle tulee jotain uutta. YouTubessa seuraaminen ei maksa mitään.
Kanavaa ylläpitävä tyyppi kuitenkin hyötyy seuraajista, joten hän saa enemmän rahaa ja usein pyrkii antamaan seuraajille parempaa sisältöä ja/tai jakaa palkintoja tai lahjoja.
Kiitos vastaamisesta, tästähin klikkaan kaikki tykkäämieni videot.
Nettimaailma on tälläiselle 64v. aralle mummolle outo, ilman teitä kilttejä vastaajia en olisi uskaltanut klikata mitään.
Kiitos!
Hyvä sinä! Minä en ole edes saanut luotua tunnuksia YouTubeen, jotta pääsisin kilauttamaan sitä videon alla olevaa kelloa. Ja olen sentään sinua viisi vuotta nuorempi... By the way: YouTube rules!
Ketä oli ne muut jotka bilettivät Marinin kanssa "jauhovideolla"?
Onko selvitelty, minkä verran valaistuksen energiakulutus olisi vähentynyt, kun ledivalaistus on vallannut maailman?
Mistä tulee kätevä suomen sana "rinkka"?
Ei ainakaan ruotsista — siellä vain puhutaan ryggsäckistä vaikka mielestäni se on pelkkä selkäreppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näistä nykyisistä sukupolvipuheista mitään! Milleniaalit, gen sitä ja gen tätä.... Mitä kaikkia niitä edes on?
Mistä ihmeestä kaikki muut voivat tietää, minkä ikäisiä ihmisiä nimityksillä tarkoitetaan? En edes tiedä, miksi minun omaa sukupolveani nimitetään! Tämä on suurin salaisuuteni - ja suurin häpeäni. Voiko kukaan auttaa minua tässä asiassa?
Meillä nämä muut sukupolvet menevät hieman eri tavalla kuin USA:ssa, jossa näitä eniten käytetään.
Mutta yleensä Suomessa lasketaan näin:
A. Sotien jälkeen vuosina 1945-1950 syntyneistä puhutaan "suurina ikäluokkina".
B. 50-luvun lapsia on kutsuttu "suuren murroksen" sukupolveksi.
C. 60-luvulla syntyneitä pidetään "hyvinvoinnin sukupolvena".
D. 70-lukulaisista on käytetty mm. nimitystä "x-sukupolvi".
E. 80-luvun nuorista on puhuttu "y-sukupolvena".
F. Nykyiset teini-ikäiset taas ovat "z-sukupolvea".
Erilaisia nimityksiä ja jaotteluja löytyy lisää. Sekin vaihtelee mihin ikäluokkaan henkisesti ihminen uskoo kuuluvansa. Ei tämä ole mitään kiveen kirjoitettua totuutta, vaan tapa kuvailla sitä minkälainen lapsuus ja nuoruus oli tiettyyn aikaan syntyneillä.
60 luvulla syntyneistä eivat kovin monet hyvinvointiin päätyneet. Työelämä alkoi monella lamaan. -Lamasta alkoi maamme yhä jatkuva pudotus. Maamme loppuhistoria tulee olemaan karmea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole työelämässä, joten en tiedä tätä. Eli jos sairastuu vaikka flunssaan ja tietää olevansa seuraavat 3 päivää kipeä, voiko ilmoittaa suoraan, että olen 3 pv sairaslomalla? Vai pitääkö joka päivä soittaa esimiehelle erikseen, että flunssa jatkuu edelleen?
Ainakin meillä nykyisessä työpaikassa kun ilmoittaa ekasta sairauspoissaolopäivästä, niin pitää olla heti lääkärin todistus. Edellisessä työpaikassa kysyivät, että luuletko että riittää yksi päivä vai jäätkö pois 2-3 päiväksi. Ja jos se ei riittänyt niin piti olla saikkulappu jatkosta.
Siitä kun olin palkkatyössä on jo pari vuosikymmentä. Saikkulapun esittäessäni sanottiin että voisitko jättää sairausloman pitämättä. Ja tämä valtiolla. Kun sitten välttämättä tarvitsin saikkua, sanoin itseni irti tai en ottanut jatkoa vastaan, minkä jälkeen pyydettiin pian takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee kätevä suomen sana "rinkka"?
Ei ainakaan ruotsista — siellä vain puhutaan ryggsäckistä vaikka mielestäni se on pelkkä selkäreppu.
Löysin tälläisen vastauksen netistä:
Kysymys: Retkeilijät tuntevat rinkan. Mistä sana on peräisin?
Vastaus: Selässä kannettavan taakkatelineen nimitys rinkka lienee samaa lähtöä kuin Pohjois-Suomen murteissa tuttu erilaisia silmukoita, lenkkejä, rakseja tai suksen mäystintä tarkoittava rinkka. Se on lainaa ruotsalaismurteiden sanasta rinka ’nuoravyyhti; nuorasilmukka’.
Onko tässä kuvassa Martinan vasemmassa rinnan laidassa jokin vekki? Rinta näyttäisi olevan jotenkin mutrullaan. Mistä se johtuu? Vai onko tuo pukuhirvitys vain jotenkin huonosti kohdallaan? Joo aika tyhmä kysymys, onneksi oli tämä ketju jo olemassa.
https://fi-seiska-cdn-pro.seiska.fi/files/inline-images/2022/33/MARTINA…
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan erehtynyt lajista, kukkiva kasvisi on joku aivan muu.
Sansevieriat kukkii kyllä.
"Anopinkielet (suku Sansevieria) kukkivat herkästi, jos ne saavat oikeaa hoitoa – eli riittävästi valoa ja sopivassa määrin kuivuutta. "
Vierailija kirjoitti:
Mitä on veetuilu?
Vittuilua eli ilkeilyä, ärsyttämistä ja vinoilua.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on paljon?
Paljon.
Ikäluokat on lajiteltu sen mukaan milloin ovat syntyneet, mutta yllä todella asia on ilmaistu vähän oudosti eli kai tuolla 80-luvulla syntyneitä tarkoitetaan eli heitä joita myös milleniaaleiksi kutsutaan eli olivat nuoria tai nuoria aikuisia vuosituhannen vaihteessa.
Seuraava sukupolvi eli Z-sukupolvi taas on syntynyt 1990-luvulla tai 2000-luvun alussa, joko vuoteen 2005 tai 2010 tai 2012 saakka.
Heidän jälkeensä ovat sitten alfat, jotka ovat syntyneet n. 2010 jälkeen ja ovat siten ainoa täysin tällä vuosituhannella syntynyt ikäluokka.
Tuossa on se ero että eri historialliset tapahtumat ovat muokanneet jokaista ikäluokkaa. Suuret ikäluokat kestivät vain 5 vuotta, seuraavissa puhuttiin kymmenvuoden aikana syntyneistä yhtenä ryhmänä, mutta listan loppupäässä ikäluokat ovat n. 15 vuoden ryhmiä.
Osa ikäluokkakäsitteistä liittyvät suoraan Suomeen ja maamme kehitykseen, sosiologien määrittelemiä, kun uudemmat alkavar olla enemmän kansainvälisiä kuten milleniaalit ja zetat, ja ne ovat nousseet enemmän amerikkalaisten tutkijoiden tai jopa markkinointiyritysten tavasta määritellä. Siksi ikäluokkien syntymävuodetkin vaihtelevat eri luetteloissa.