Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18364)
Vierailija kirjoitti:
Terry Dearyn kirjasta "Karmea totuus keskiajasta" poimittua:
Ensin kirjassa todetaan, että rikkaiden perheiden lapsilla oli lastenhoitaja ja vauvat sidottiin tiukkoihin kangaskapaloihin, että ne eivät voineet liikahtaakaan koska niin niiden uskottiin saavat suorat sääret mutta todellisuudessa jalat jäivät liikunnan puutteessa hyvin heikoiksi ja pysyivät heikkoina ainakin vuoden tai pari.
Teksti jatkuu näin: Maalaislapsilla ei sen sijaan ollut yllään rihman kiertämää, ennen kuin oppivat kävelemään. Siihen saakka ne pidettiin lämpiminä panemalla ne tulisijan eteen. Uteliaimmat pikku ryömijät päättivät päivänsä paistumalla! Mutta myös ne, jotka malttoivat pysyä paikoillaan, saattoivat joutua onnettomuuden uhriksi. Vanhassa laissa sanottiin: "Jos nainen asettaa lapsensa tulisijan ääreen ja mies kaataa vettä kattilaan ja se kiehuu yli ja lapsi korventuu kuoliaaksi, vaimoa on rangaistava laiminlyönnistään". Jos tällaista tapausta varten oli säädetty oikein laki, niin onnettomuuksia oli täytynyt sattua paljon. (Huomasitteko, että syyn saa aina niskoilleen vaimo eikä mies? Mutta se onkin toinen juttu!)
Minä en ymmärrä tuota kohtaa, että "Uteliaimmat pikku ryömijät päättivät päivänsä paistumalla" sillä ei kai tulisijassa olevan avotulen viereen asetettu vauva sinne tulee ryömi paistumaan? Kyllähän vauva huomaa tulta lähestyessään tai sitä viimeistään koskettaessaan, että se polttaa ja se sattuu niin että vauva ei kivusta huolimatta ryömisi tuleen.
Muistaakseni tuo kirja on osa sarjaa "Horrible histories" eli tekijä siinä liioittelee asioita, tekee niistä karmivia ja sitä kautta (muka) kiinnostavia lapsille ja nuorille. En siis ottaisi noita kirjan juttuja ihan vakavalla naamalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuppikoko on 75B, onko pienirintainen?
Ei kai, vaikkakin siro, ja jos kokoa ei ole tarkistettu asiantuntijalla voi olla että oikea koko olisikin esim. 70D. Monella on aivan väärä koko käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuppikoko on 75B, onko pienirintainen?
Riippuu täysin kehen vertaat ja missä. Kiinassa yleisimmät rintaliivikoot ovat 75A ja 75B, Suomessa sen sijaan keskikoko on vähintään siinä 75E olettaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi todella laihalle koulukaverilleni sanottiin 90-luvulla vähän väliä "hyi, kun sinä olet laiha". Lihavalle ei koskaan sanottu "hyi, kun olet lihava". Tämä laiheliini ei ollenkaan pitänyt hänen ulkonäkönsä kommentoinnista, minkä ymmärrän.
Ennen vanhaan 'laiha' tarkoitti eri asiaa kuin nykyään. Ennen 'laihuus' oli rumaa ja sairasta, normaali paino oli tervettä, ja pieni ylipaino oli kuulema tavoiteltavaa ja tervettä sekin, merkki varakkuudesta.
Nykyisin 'laiha' tarkoittaa kaunis ja hoikka. Jopa lähes anorektisia pidetään kauniina. Normaalipainoinen tai lihaksikas nainen saa usein kuulla olevansa "lihava". Rutkasti ylipainoisia syrjitään ja pidetään heikkoina ja laiskoina ihmisinä.
Kyse on siis ihmisten asenteista eri aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saan siirrettyä Veikkauksen pelitilille rahaa?
Tumpelonakin olen onnistunut rekisteröitymään, eilen testasin lottoa , onnistuin siihen asti, kun olisi pitänyt maksaa - pelitilillä ei ole rahaa. Tietenkään ei ole, mutta klikkaukset 'siirrä pelitilille' eivät tuottaneet tulosta = linkkiä pankkitilille.
Rahansiirto ei noin lyhyellä ajalla (pe-la) olisi tietenkään onnistunut tuon loton maksamiseen, oliko siis siinä syy, etten saanut rahaa siirrettyä?
Sen olen ymmärtänyt, että netin kautta pelaamalla voitot menevät tuolle pelitilille.
Neuvoillanne voisin välttää "turhat" kioskikäynnit.
- kestolotto ei ole vaihtoehto, lottoan vain "isoja potteja"
Nolo mamma, 63 v.
Rahaa voi siirtää vain klo 6-24. Eli jos olet keskiyön jälkeen yrittänyt klikkailla, se ei toimi.
Muuna aikana klikkaa yläreunan sinisestä palkista Rahansiirto.
Kohta 1. Valitse Pelitilille (tämä vaihtoehto on jo usein valittuna).
Kohta 2. Valitse siirrettävä summa, yleensä ruudussa valmiina 10 e, mutta plussalla voit muuttaa sen 20 euroksi tms.
Kohta 3. Klikkaa pankkiasi. Valitse alempaa vihreästä palkista Siirry pankkiin.
Sitten avautuu pankkisi tunnusluvun ja salasanan pyytämä ikkuna. Kun maksutiedot annetaan, vahvista painamalla OK. Odota kunnes ruutu palautuu Veikkauksen sivulle.
Veikkauksen sivulla pitäisi näkyä tieto että "Rahansiirto onnistui" ja yläpalkissa pitäisi näkyä siirtämäsi summa.
Jos tuo ei toimi, sitten kannattaa päivittää selain jota käytät ja poistaa sieltä historia- ja välitiedot, sun muu.
Ei voittoja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saan siirrettyä Veikkauksen pelitilille rahaa?
Tumpelonakin olen onnistunut rekisteröitymään, eilen testasin lottoa , onnistuin siihen asti, kun olisi pitänyt maksaa - pelitilillä ei ole rahaa. Tietenkään ei ole, mutta klikkaukset 'siirrä pelitilille' eivät tuottaneet tulosta = linkkiä pankkitilille.
Rahansiirto ei noin lyhyellä ajalla (pe-la) olisi tietenkään onnistunut tuon loton maksamiseen, oliko siis siinä syy, etten saanut rahaa siirrettyä?
Sen olen ymmärtänyt, että netin kautta pelaamalla voitot menevät tuolle pelitilille.
Neuvoillanne voisin välttää "turhat" kioskikäynnit.
- kestolotto ei ole vaihtoehto, lottoan vain "isoja potteja"
Nolo mamma, 63 v.
P.S. Saako tuonne tallennettua loton vakinumerot?
Valitse summa, minkä haluat siirtää ja sitten klikkaa alapuolella olevaa pankin logoa ja "siirry pankkiin" kuvake aktivoituu. Rahan siirto tapahtuu heti, viikonpäivästä riippumatta.
Vaknumerot voi tallettaa.
Niin lisään tuohon, että kun kerran teet yläpalkista klikkaamalla Lotto sen vakilottorivisi ja maksat sen, niin näet sen seuraavan kerran painamalla sinisestä palkista oikealla Omat pelit.
Omat pelit -kohdassa voit aina mennä haluamasi pelin kohdalle ja uusia sen samoilla numeroilla ja ehdoilla. Eli vihreästä palkista painat Pelaa uudestaan 3 euroa (tms.).
Mistä löydän itselleni akan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi todella laihalle koulukaverilleni sanottiin 90-luvulla vähän väliä "hyi, kun sinä olet laiha". Lihavalle ei koskaan sanottu "hyi, kun olet lihava". Tämä laiheliini ei ollenkaan pitänyt hänen ulkonäkönsä kommentoinnista, minkä ymmärrän.
Ennen vanhaan 'laiha' tarkoitti eri asiaa kuin nykyään. Ennen 'laihuus' oli rumaa ja sairasta, normaali paino oli tervettä, ja pieni ylipaino oli kuulema tavoiteltavaa ja tervettä sekin, merkki varakkuudesta.
Nykyisin 'laiha' tarkoittaa kaunis ja hoikka. Jopa lähes anorektisia pidetään kauniina. Normaalipainoinen tai lihaksikas nainen saa usein kuulla olevansa "lihava". Rutkasti ylipainoisia syrjitään ja pidetään heikkoina ja laiskoina ihmisinä.
Kyse on siis ihmisten asenteista eri aikoina.
Olen vähän samaa ja vähän eri mieltä. Minä olen normaalipainonen ja lihaksikas 38-vuotias, ollut samoissa mitoissa yli 20 vuotta. En minä koskaan saa kuulla olevani lihava.
Kyse on 90-luvusta, joten ilmeiseti menee kategoriaan "nykyisin". Tässä tilanteessa on niin, että luokan lihavinta syrjttiin. Hänellä ei oikein ollut kavereita eikä hänelle suunnilleen edes puhuttu. Luokan laihoin oli taas aika suosittu kaveripiirissään, ja sai kuulla näitä "letkautuksia" laihuudestaan.
Mitä kannattaisi sanoa ihmiselle, joka valittaa lihoneensa? "Niin oletkin", tai muu myötäily kuulostaisi törkeältä. Jos taas sanoo, että "en minä huomaan sinun lihoneen", voi toinen suuttua ja sanoa, että "Älä ole liian kohtelias!".
Kerran yksi työkaveri sanoi minulle lihoneensa. Mielestäni hän ei ollut lihonut, vaan oli ollut sellainen vähän pyöreä aina. Sanoin, että mielestäni hän ei ole lihonut, mikä oli totta. Tästä työkaveri suuttui ja sanoi "kai minä tiedän omat asiani ja oman vartaloni paremmin kuin sinä."
Jos itket tai kyyneleet valuvat niin kummasta silmästä ensin? Peukuta vasen tai oikea.
Itsellä yleensä oikeasta.
Kaipaisin apua Teamsin kanssa. En ole sitä käyttänyt juuri lainkaan. Opiskeluissa pitäisi kuitenkin välillä käyttää. Saan apua sinne menemiseen ja opettaja tavallaan kutsuu sinne eli niitä ei tarvitse osata, mutta edelleen äänen kanssa ongelmia. Yritin opettajaltakin kysyä siitä, mutta en saanut kunnollista vastausta. Tämä ääni asia siis pahin ongelma. Viimeksi ei saatu sitä kuulumaan.
Itsellä siis nettikamera jossa on myös mikrofoni. Viimeksi kuva näkyi hyvin, mutta ääni ei kuulunut. Mietin, että mitä voin tehdä sen kanssa. Kone myös kysyi, että annanko luvan käyttää kameraa ja mikrofonia ja hyväksyin sen eli ne asetukset yms pitäisi olla kunnossa sekä evästeet. Minulla siis pöytäkone käytössä. Pitäisikö olla kuulokkeet tai miten muuten voin vaikuttaa siihen, että myös ääni kuuluisi? Opettaja sanoi, ettei kuulokkeita tarvita ja hän ei niitä käytä. Haluaisin vaan saada kaiken toimimaan ja ikävää jos kaikki menee pilalle tuon takia. Opettajan pitäisi tietysti kertoa tarkemmin mitä minun pitäisi tehdä, mutta en viitsi oikein enää kysellä. Jos joku voisi kertoa tästä ja selittää mikä vaikuttaa tuohon äänen kuulumiseen niin kiitos.
Kehitysvammainen mies 51v kirjoitti:
Mistä löydän itselleni akan?
Et ainakaan täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vielä olemassa "olemme muuttaneet" -kortteja joita sai lähettää Postin kautta maksutta? Paikallinen asiamiesposti ei ollut kuullutkaan moisista korteista.
Ei ole osoitteenmuutoskortteja enää!
Näin minullekin postissa kerrottiin, kun kyselin puoli vuotta sitten. Lähetin kuitenkin muutaman, joita minulla oli vanhoja jemmassa. Taas yksi hyvä palvelu lopetettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kauraleipä homehtuu niin nopeasti?
Oon huomannut saman ja ärsyttää, kun 100% kauraleivät on melko kalliita. Voiko liittyä jotenkin gluteenipitoisuuteen, se nyt ainakin on erona muihin yleisimpiin leipäviljoihin. Vai onko kaurassa joku muukin ominaisuus, että homehtuu parissa päivässä?
No vanha vitsi on että leivän paras säilytyspaikka on vatsa! Vaaleat leivät eivät säily kuin pari kolme päivää enintään. Viipaloitu leipä (kuten monet 100% kauraleivät ovat) säilyvät huonommin kuin kokonainen leipä. Lisäksi esim. Salosen kaura 100 -leivässä ei ole säilöntäaineita ollenkaan, mikä on monista hyvä asia, mutta vaikuttaa säilyvyyteen.
Tuollaiset viipalekauraleipäset on paras ostaa tuoreina ja heti kotiin tullessa avata pussi, ottaa leipäset ulos, kääntää joka parista toinen toisinpäin (ei siis pitää leipäsiä vastakkain), pakata takaisin pussiin ja pakastaa. Niin ne säilyvät hyvinä muutaman kuukauden. Saat joka aamu tuoretta leipää, kunhan otat pakkasesta haluamasi määrän ja lämmität leivänpaahtimella (paahda kaksi kertaa normaalilukemalla).
Jos ostat kokonaisen leivän, ja sulla kestää enemmän kuin pari päivää syödä se kokonaan, niin sen voi halkaista ja viipaloida osan ja pakastaa pakastepussissa (kuten edellä). Tuore puolikas säilyy parhaiten pari kolme päivää niin että pidät sitä huoneenlämmössä leikkuupinta mäntypuista leipälautaa vasten ja peität leivän puhtaalla keittiöliinalla. Jotkut käärivät leivän froteepyyhkeeseen. Tärkeää on pitää kädet, leipäveitsi, leipälauta ja pyyhe puhtaana, koska niistä tulevat pöpöt voivat asettua leipään ja sitten alkaa home kasvaa. Tuo mäntypuu on antibakteerinen, joten siksi paras leipälaudan materiaaliksi.
Päteekö tuo kääntely myös ruisleipään ja mikä juju tuossa on? Esim. yleensä ostan Vaasan ohuen ohuita ruispaloja ja heitän sen pakastimeen, niin pitäisikö nekin käännellä ennen pakastusta?
Onko kaikki (ihmisravinnon) ravintoaineet jo löydetty? Vai voiko vielä selvitä vaikka jokin uusi vitamiini tai kivennäisaine?
atutyttö Julia
Lapset eivät pelkästään kuuntele satuja mielellään – he myös keksivät
niitä. Tässä malliksi satutyttö Julian, 2v10kk, sepustuksia.
Avioliitto.
Muumipeikko ja Niiskuneiti tykkäs avioliitosta ja sitten ne leikki
häitä. Muumipeikko pelkäs, että Niiskuneiti menee pois ja sitten se anto
sormuksen. Sitten Muumipeikon sormi katkes ja ne pussas!
Iso makkara.
Olipa kerran iso makkara, josta tuli haukku. Minä otin siitä
maistipalan. Suklaa-maistipala oli hyvää. Toista siitä sai roskan ja
siitä tuli kaunis syrän. Ja siitä tuli siilin kuvan muotoinen peilillä.
Semmoinen kuva peilistössä.
Punainen teletappi.
Olipa kerran punanen teletappi, jolla oli punaiset silmät ja punainen
nenu. Ja punaisesta nenusta tuli kaksi avaruutta, jossa oli mustaa,
keltaista ja sitten otti jäätelön mukaan. Toiselle teletapille….
(Laulellen:) Paljon onnea vaan, punainen teletappi, on viisi vuotta.
Paljon onnea vaan, teletappi, on viisi vuotta. Nyt, nyt se syö kakkua
jälkiruuan eteisessä, missä ei ole tuolia eikä ruomaa. Se haluaa vaan
maitoa ja mustikkapiirakkaa ja kalkkunaa. Ja sit se meni nukkumaan
jäätelön kanssa, punaisen jäätelön kanssa. Otti kaksi jäätelöä. Sit se
meni leikkimään ja sitten etsi omansa kissan. Ja toinen etsii valkoista
kissaa. Se väritti valkoseks, ja toinen väritti mustaks. Ja se on musta
teletappi, joka pyörii ava…avaruuten…kömpiilä.
2. Anna heidän käsitellä rahoja tiedustelematta kuinka he ovat ne käyttäneet.
Herra Anttinen oli kuullut, että hienoissa perheissä oli tapana antaa
lapsille taskurahoja. Koska hänkin mielellään tahtoi käydä hienosta,
antoi hän samaten lapsilleen sunnuntaisin taskurahaa, ja kun taas tuli
seuraava sunnuntai, maksoi hän jälleen sovitun erän sanallakaan
tiedustelematta, kuinka he olivat entiset rahansa käyttäneet. Nämä he
käyttivät vain pelkkiin herkkuihin, heillä oli alituisesti rusinoita,
manteleita, sokerileivoksia ja muita sellaisia tavaroita. Ensimmäisinä
viikkoina heidän taskurahansa riittivät näihin menoihin. Mutta kun
heidän halunsa kasvoi kasvamistaan ja he myöhemmin oppivat tuntemaan
aina kalliimpia herkkuja, olivat rahat tavallisesti kulutettu loppuun jo
maanantaina. Mitä siis oli tehtävä? He ryhtyivät näpistelemään ja
osasivatkin näytellä oikein hyvin osansa tässä puuhassa. Kun heidän
isällänsä oli runsaat tulot eikä hän itsekään tiennyt, paljonko hänellä
oli kassassa rahaa, saattoivat he vähitellen kähveltää markan toisensa
jälkeen hänen sitä huomaamatta. Se huolimaton ylioppilas, joka panttasi
kaikki tavaransa ja joka jonkin ajan kuluttua velkojensa vuoksi joutui
hyvin ahtaalle, on nuori Anttinen. Ja nainen, joka on huonossa huudossa
sen takia, että hän panttaa vaatteita voidakseen salaa valmistaa
kaikenlaisia hyviä leivoksia, on Julia, josta nyt olen puhunut.
Tuo hyvä Anttinen suree tämän vuoksi miltei kuoliaaksi itsensä ja tahtoo
nyt kaikin mokomin saada tietoonsa, kuka on vietellyt hänen lapsensa.
Hänessä ei ole vikaa, sanoi hän, hän on kasvattanut heitä kaikkeen
hyvään.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin apua Teamsin kanssa. En ole sitä käyttänyt juuri lainkaan. Opiskeluissa pitäisi kuitenkin välillä käyttää. Saan apua sinne menemiseen ja opettaja tavallaan kutsuu sinne eli niitä ei tarvitse osata, mutta edelleen äänen kanssa ongelmia. Yritin opettajaltakin kysyä siitä, mutta en saanut kunnollista vastausta. Tämä ääni asia siis pahin ongelma. Viimeksi ei saatu sitä kuulumaan.
Itsellä siis nettikamera jossa on myös mikrofoni. Viimeksi kuva näkyi hyvin, mutta ääni ei kuulunut. Mietin, että mitä voin tehdä sen kanssa. Kone myös kysyi, että annanko luvan käyttää kameraa ja mikrofonia ja hyväksyin sen eli ne asetukset yms pitäisi olla kunnossa sekä evästeet. Minulla siis pöytäkone käytössä. Pitäisikö olla kuulokkeet tai miten muuten voin vaikuttaa siihen, että myös ääni kuuluisi? Opettaja sanoi, ettei kuulokkeita tarvita ja hän ei niitä käytä. Haluaisin vaan saada kaiken toimimaan ja ikävää jos kaikki menee pilalle tuon takia. Opettajan pitäisi tietysti kertoa tarkemmin mitä minun pitäisi tehdä, mutta en viitsi oikein enää kysellä. Jos joku voisi kertoa tästä ja selittää mikä vaikuttaa tuohon äänen kuulumiseen niin kiitos.
Pöytäkoneella tarvitset joko kuulokkeet tai kaiuttimet. Näytöstä saattaa löytyä jo kaiuttimet, mutta ei välttämättä. Saatko koneesta muuten ääntä ulos eli onko äänen kuulumattomuus vain Teamsin ongelma?
Miksi jotkut naiset luulevat omistavansa tai hallitsevansa miehensä ja lapsensa, eikä kellään olisi mitään sanomista miten he elävät, voivat tai tekevät? Luulevatko jotkut naiset, että heidän kotinsa on valtio valtion sisällä.
Oletan että se ei olekaan tarkoitettu korjamaan vitamiinipuutosta, vaan enemmänkin hermostollisiin oireisiin yms. Itse ostaisin siinä tapauksessa mielummin apteekista Neuronbion Fortea tai vastaavaa tuotetta. Niissä on laajempi kirjo B-vitamiineja ja lisäksi tarpeelliset ohjeet miten tuotetta käyttää, yms.