Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18364)

Vierailija
12341/18364 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te onnistutte hajottamaan älypuhelimianne? Minulla ei ole ikinä hajonnut. Tosin minulla on "rahapussi", joka toimii kännykän suojakotelona.

Vierailija
12342/18364 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät ihmiset nykyään juuri käytä kännykän suojapusseja? Mieluummin kolhivat, kastelevat ja muuten hajottavat puhelimiaan. 00-luvulla suojapusseja näki enemmänkin, vaikka sen ajan puhelimet olivat kestävämpiä kuin nykyiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12343/18364 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena töissä ärrällä. Kerran eräs mies tuli vaatimaan "kaasua". En tajunnut mitä se on, kysyin tarkoittaako sytkärinestettä. Mies totesi tylysti että enkö tiedä mitä kaasu on ja häipyi. Mitä ihmeen kaasua mahtoi tarkoittaa? Ei kai kukaan luule että ärrän ahtaissa tiloissa mitään grillikaasua myytäisiin?

Nyt menee villiksi arvaukseksi että olisiko asiakas itse ollut ns. "kaasussa" eli humalassa?

Ehkä, mutta mitä hän halusi ostaa?

Zippoon täytettä?

Vierailija
12344/18364 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä mahtaa johtua, että muuten normaalipainoiselta vaikuttavalla henkilöllä on melko iso maha eli hän on mahan kohdalta reilusti ylipainoisen näköinen? Kyseessä on nainen mutta raskaana hän ei voi olla koska hän on sen verran iäkäs (lähemmäs 60-vuotias) ettei voi tulla raskaaksi ja hän on ollut sellainen ainakin parin vuoden ajan jonka olen hänet tuntenut.

Ascites tai sitten vaihdevuosien jälkeen vyötärönseudun rasvasolut ovat täyttyneet? Meillähän jokaisella rasvasolut sijaitsevat missä kenelläkin ja missäkin.

Toki jos maksa on poksahtamassa niin keskivartalo paisuu. Kannattaisi katsoa kellertävätkö/punertavatko silmämunat.

Vierailija
12345/18364 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi harrastaa pesäpalloa?

Pesäpallo on fiksujen ihmisten laji, tarvitaan päätä ja teknistä taitoa, mutta ei juosta kieli vyön alla ympäriinsä kuten futiksessa, koriksessa yms.

Pitää myös osata sanoa, joko joko...

Vierailija
12346/18364 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun te akateemiset olette tunnetusti analyyttisiä, niin selittäiskö mulle joku konkreettisemmin miten se analyyttinen ajattelu sitten tapahtuu? Onko kyse vain siitä, että asiaa lähestytään mahdollisimman monesta/tarkoituksenmukaisesta näkökulmasta vai jotain vielä muuta?

Tätä kysyn tosissani. Olen ymmärtänyt, että vain akateemisesti koulutettu kykenee tämän kaltaiseen ajatteluun ja olisi kiinnostavaa tietää millaista tuo analyyttinen lähestyminen voi olla.

Olet aivan oikeassa. Ajattelit analyyttisesti. Asiaa lähestytään mahdollisimman monesta näkökulmasta ja pyritään poistamaan epäolennaisilta vaikuttavat johtopäätökset. Ei todellakaan tarvitse olla akateemisesti koulutettu. Jatka vaan samaan tahtiin, olet akateeminen ennen kuin huomaatkaan. Kysyminen on oppien perusta.

Vierailija
12347/18364 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terry Dearyn kirjasta "Karmea totuus keskiajasta" poimittua:

Ensin kirjassa todetaan, että rikkaiden perheiden lapsilla oli lastenhoitaja ja vauvat sidottiin tiukkoihin kangaskapaloihin, että ne eivät voineet liikahtaakaan koska niin niiden uskottiin saavat suorat sääret mutta todellisuudessa jalat jäivät liikunnan puutteessa hyvin heikoiksi ja pysyivät heikkoina ainakin vuoden tai pari.

Teksti jatkuu näin: Maalaislapsilla ei sen sijaan ollut yllään rihman kiertämää, ennen kuin oppivat kävelemään. Siihen saakka ne pidettiin lämpiminä panemalla ne tulisijan eteen. Uteliaimmat pikku ryömijät päättivät päivänsä paistumalla! Mutta myös ne, jotka malttoivat pysyä paikoillaan, saattoivat joutua onnettomuuden uhriksi. Vanhassa laissa sanottiin: "Jos nainen asettaa lapsensa tulisijan ääreen ja mies kaataa vettä kattilaan ja se kiehuu yli ja lapsi korventuu kuoliaaksi, vaimoa on rangaistava laiminlyönnistään". Jos tällaista tapausta varten oli säädetty oikein laki, niin onnettomuuksia oli täytynyt sattua paljon. (Huomasitteko, että syyn saa aina niskoilleen vaimo eikä mies? Mutta se onkin toinen juttu!)

Minä en ymmärrä tuota kohtaa, että "Uteliaimmat pikku ryömijät päättivät päivänsä paistumalla" sillä ei kai tulisijassa olevan avotulen viereen asetettu vauva sinne tulee ryömi paistumaan? Kyllähän vauva huomaa tulta lähestyessään tai sitä viimeistään koskettaessaan, että se polttaa ja se sattuu niin että vauva ei kivusta huolimatta ryömisi tuleen.

Mut Julien itselle tulisi mieleen, että ryömivä vauva voi horjahtaa tuleen. Vauvojen lihashallinta on ryömimistä ja konttausta harjoitellessa hatara ja muksahduksia eri suuntiin vahingossa tapahtuu. Ryömivän vauvan voimat voivat myös loppua kesken ja se mikä onnistui hetki sitten ei kaaduttua välttämättä hetkeen onnistu.

Vierailija
12348/18364 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terry Dearyn kirjasta "Karmea totuus keskiajasta" poimittua:

Ensin kirjassa todetaan, että rikkaiden perheiden lapsilla oli lastenhoitaja ja vauvat sidottiin tiukkoihin kangaskapaloihin, että ne eivät voineet liikahtaakaan koska niin niiden uskottiin saavat suorat sääret mutta todellisuudessa jalat jäivät liikunnan puutteessa hyvin heikoiksi ja pysyivät heikkoina ainakin vuoden tai pari.

Teksti jatkuu näin: Maalaislapsilla ei sen sijaan ollut yllään rihman kiertämää, ennen kuin oppivat kävelemään. Siihen saakka ne pidettiin lämpiminä panemalla ne tulisijan eteen. Uteliaimmat pikku ryömijät päättivät päivänsä paistumalla! Mutta myös ne, jotka malttoivat pysyä paikoillaan, saattoivat joutua onnettomuuden uhriksi. Vanhassa laissa sanottiin: "Jos nainen asettaa lapsensa tulisijan ääreen ja mies kaataa vettä kattilaan ja se kiehuu yli ja lapsi korventuu kuoliaaksi, vaimoa on rangaistava laiminlyönnistään". Jos tällaista tapausta varten oli säädetty oikein laki, niin onnettomuuksia oli täytynyt sattua paljon. (Huomasitteko, että syyn saa aina niskoilleen vaimo eikä mies? Mutta se onkin toinen juttu!)

Minä en ymmärrä tuota kohtaa, että "Uteliaimmat pikku ryömijät päättivät päivänsä paistumalla" sillä ei kai tulisijassa olevan avotulen viereen asetettu vauva sinne tulee ryömi paistumaan? Kyllähän vauva huomaa tulta lähestyessään tai sitä viimeistään koskettaessaan, että se polttaa ja se sattuu niin että vauva ei kivusta huolimatta ryömisi tuleen.

Mut Julien itselle tulisi mieleen, että ryömivä vauva voi horjahtaa tuleen. Vauvojen lihashallinta on ryömimistä ja konttausta harjoitellessa hatara ja muksahduksia eri suuntiin vahingossa tapahtuu. Ryömivän vauvan voimat voivat myös loppua kesken ja se mikä onnistui hetki sitten ei kaaduttua välttämättä hetkeen onnistu.

Mutuillen :D ei mut julien

Vierailija
12349/18364 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saisin hankittua itselleni lemmikkisimpanssin? Olen jo pitkään haaveillut simpanssista lemmikkinä.

Vierailija
12350/18364 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tiamiini-ravintolisän vahvuus on 100 mg, vaikka tiamiinin suositus on 1 mg:n luokkaa?

Vierailija
12351/18364 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi todella laihalle koulukaverilleni sanottiin 90-luvulla vähän väliä "hyi, kun sinä olet laiha". Lihavalle ei koskaan sanottu "hyi, kun olet lihava". Tämä laiheliini ei ollenkaan pitänyt hänen ulkonäkönsä kommentoinnista, minkä ymmärrän.

Mahdollisia selityksiä on monia:

- Lihavuuden kommentointia olisi pidetty liian ilkeänä, laihuus nähtiin vähemmän häpeällisenä

- Laihan laihuus näytti hurjemmalta kuin lihavan lihavuus

- Lihava oli suositumpi

- Lihava oli epäsuositumpi, joten ei haluttu lyödä lyötyä

- Lihavan ulkonäköä kyllä kommentoitiin, mutta ei sinun kuultesi, tai lihavaa syrjittiin muilla tavoilla

Vierailija
12352/18364 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saan siirrettyä Veikkauksen pelitilille rahaa?

Tumpelonakin olen onnistunut rekisteröitymään, eilen testasin lottoa , onnistuin siihen asti, kun olisi pitänyt maksaa - pelitilillä ei ole rahaa. Tietenkään ei ole, mutta klikkaukset 'siirrä pelitilille' eivät tuottaneet tulosta = linkkiä pankkitilille.

Rahansiirto ei noin lyhyellä ajalla (pe-la) olisi tietenkään onnistunut tuon loton maksamiseen, oliko siis siinä syy, etten saanut rahaa siirrettyä?

Sen olen ymmärtänyt, että netin kautta pelaamalla voitot menevät tuolle pelitilille.

Neuvoillanne voisin välttää "turhat" kioskikäynnit.

- kestolotto ei ole vaihtoehto, lottoan vain "isoja potteja"

Nolo mamma, 63 v.

P.S. Saako tuonne tallennettua loton vakinumerot?

Valitse summa, minkä haluat siirtää ja sitten klikkaa alapuolella olevaa pankin logoa ja "siirry pankkiin" kuvake aktivoituu. Rahan siirto tapahtuu heti, viikonpäivästä riippumatta.

Vaknumerot voi tallettaa.

Vierailija
12353/18364 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä olemassa "olemme muuttaneet" -kortteja joita sai lähettää Postin kautta maksutta? Paikallinen asiamiesposti ei ollut kuullutkaan moisista korteista.

Tai muita ideoita joilla 86v mummo sais ilmoitettua uuden osoitteensa noin 50 henkilölle? Nykytekniikka ei ole hallussa joten sähköpostit yms. on pois laskuista. Tavallisten postikorttien osto+lähetys tulee melko kalliiksi.  Ehdotus viestin tulostamisesta A4 paperille ja sen postitus ei oikein saanut kannatusta. Mummo kun on saanut päähänsä, että noita postin kortteja nyt pitäisi jostain saada, kun se marttakerhon Mairekin lähetteli niitä silloin joskus 10v sitten.

Vierailija
12354/18364 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai pierun haju jää tuoliin pysyvästi, jos tuoliin pieraisee? Muistan, kun itse vuosia sitten pieraisin tuoliin, eräs toinen sanoi, että nyt en kyllä enää ikinä istu tuohon tuoliin. En tiedä tarkoittiko hän kirjaimellisesti, ettei enää istu, vai tarkoittiko hän, että se oli ällöttävää, kun pieraisin tuoliin. Jälkimmäinen tuntuu kuitenkin todennäköisemmältä vaihtoehdolta.

Vierailija
12355/18364 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai pierun haju jää tuoliin pysyvästi, jos tuoliin pieraisee? Muistan, kun itse vuosia sitten pieraisin tuoliin, eräs toinen sanoi, että nyt en kyllä enää ikinä istu tuohon tuoliin. En tiedä tarkoittiko hän kirjaimellisesti, ettei enää istu, vai tarkoittiko hän, että se oli ällöttävää, kun pieraisin tuoliin. Jälkimmäinen tuntuu kuitenkin todennäköisemmältä vaihtoehdolta.

Tuskin on sellaista huokoista materiaalia, joka imisi kaasun. Oletan, että kaveriasi ällötti ajatus siitä, että pieru jotenkin materialisoituisi muuksi kuin haisevaksi kaasuksi ja siten tarttuu vaatteisiinsa. Eli mikäli tuolin verhoilu imisi kaasun, täytyisi sen myös vapauttaa sitä paineen alla eli jonkun istuuduttua siihen. Pieruhan on kaasua, joka haihtuu, eli tuolin pitäisi varastoida tätä kaasua siihen asti, että pahaa-aavistamaton tuttavasi istuisi siihen tarvittavalla paineella. En usko, että tuoleja valmistetaan tällaisista materiaaleista.

Toisaalta, muista lapsuudesta sellaisia tuoleja, jotka aina puhisivat kun niille istui ja puhisivat myös niiltä noustessa. Näitä oli terveysasemilla ja sairaalassa. Voisiko sellaisen tuolin täyttää pierulla? Siitä pehmeästä , muovisesta istuintyynystä selvästi pääsi ilmaa kun sen päälle istui, koska siitä kuului se puhina. Tällöin tyynyssä olisi siis tilaa ilmalle, jonka voisi siis syrjäyttää ahkeralla paukuttelulla. Mutta pysyisikö pierukaasu siellä vai korvautuisiko se ajan kanssa ilmakaasulla (molemmat ovat kaasuseoksia, vaikeaa tarkemmin määrittää koostumusta)? Olisihan se melkoinen käytännön pila, mutta huomattavan suuritöinen ja epävarma. 

Luulen tuttavasi halunneen vain moittia sinua julkipaukuttelusta ja halusi vain osoittaa paheksuntansa. Olisi kyllä kiva kuulla, mitä hän oikeasti ajatteli.

Vierailija
12356/18364 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vielä olemassa "olemme muuttaneet" -kortteja joita sai lähettää Postin kautta maksutta? Paikallinen asiamiesposti ei ollut kuullutkaan moisista korteista.

Tai muita ideoita joilla 86v mummo sais ilmoitettua uuden osoitteensa noin 50 henkilölle? Nykytekniikka ei ole hallussa joten sähköpostit yms. on pois laskuista. Tavallisten postikorttien osto+lähetys tulee melko kalliiksi.  Ehdotus viestin tulostamisesta A4 paperille ja sen postitus ei oikein saanut kannatusta. Mummo kun on saanut päähänsä, että noita postin kortteja nyt pitäisi jostain saada, kun se marttakerhon Mairekin lähetteli niitä silloin joskus 10v sitten.

Ei ole osoitteenmuutoskortteja enää!

Vierailija
12357/18364 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät ihmiset nykyään juuri käytä kännykän suojapusseja? Mieluummin kolhivat, kastelevat ja muuten hajottavat puhelimiaan. 00-luvulla suojapusseja näki enemmänkin, vaikka sen ajan puhelimet olivat kestävämpiä kuin nykyiset.

-Monet kännykät ovat jo aika kookkaita ja joku pussi päällä vain lisää kokoa.

-Kaikille malleille ei yksinkertaisesti ole suojapussia.

-Monissa on toiminnallisuuksia sivuissa, päädyissä ja mahdollisesti jopa takana tai sisällä esiintyöntyvä kamera. Näyttö saattaa jatkua reunojen yli ja odotapa vain, kun saavat taiteltavat kännykät laajasti markkinoille. Lyhyesti: epämukavuus- ja epäkäytännöllisyystekijät.

-Joillakin on myös niin tiheä vaihtoväli, riittävästi rahaa tai muu maksaja, niin ei ole kovin väliksi, jos vähän hajoileekin.

Syitä on varmasti muitakin.

Vierailija
12358/18364 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena töissä ärrällä. Kerran eräs mies tuli vaatimaan "kaasua". En tajunnut mitä se on, kysyin tarkoittaako sytkärinestettä. Mies totesi tylysti että enkö tiedä mitä kaasu on ja häipyi. Mitä ihmeen kaasua mahtoi tarkoittaa? Ei kai kukaan luule että ärrän ahtaissa tiloissa mitään grillikaasua myytäisiin?

Nyt menee villiksi arvaukseksi että olisiko asiakas itse ollut ns. "kaasussa" eli humalassa?

Ehkä, mutta mitä hän halusi ostaa?

Tarkoitin ym. vastauksellani että asiakas ei kenties itsekään tiennyt mitä haluaa eikä ainakaan osannut sitä myyjälle selittää. Ehkäpä asiakas yritti olla vitsikäs, koska sana kaasuhan voi tarkoittaa itse asiassa myös bensaa (kuten esimerkissä "paina kaasua"). Myyjä ei vaan "vitsiä" tajunnut, eikä asiakas kehdannut selittää.

Vierailija
12359/18364 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kiinnität ensiksi huomiosi?

Vierailija
12360/18364 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 16v kirjoitti:

Miten saisin hankittua itselleni lemmikkisimpanssin? Olen jo pitkään haaveillut simpanssista lemmikkinä.

Villieläimen ottaminen lemmikiksi on Suomessa laitonta. Simpansseja ei voi myöskään tuoda ulkomailta, koska ne ovat usein uhanalaisia lajeja ja CITES-sopimus säätelee uhanalaisten lajien maastavientiä ja maahantuontia. Siksi ei yksityisille ihmisille tai eläinkaupoille myönnetä tuontilupia. Lisäksi tuontilupia ei myönnetä koska ihmisten ja eläinten yhteisten tautien leviämisvaara on suuri (vrt. koronavirus).

Myöskään eläinsuojelusyistä simpanssi ei sovi lemmikkieläimeksi, koska eivät kestä Suomen ilmastoa, ja ne ovat sosiaalisia eläimiä, joiden täytyy saada kasvaa ja elää omiensa joukossa ollaakseen simpansseja.

Lisäksi jotkut yrittävät hankkia simpanssinpoikasen suoraan Afrikasta laittomasta eläinkaupasta, mutta se tarkoittaa yleensä että poikasen saamiseksi sen äiti on tapettava. Ja kuten sanottu, kyse on laittomasta toiminnasta, joka edistää simpanssien sukupuuttoon kuolemista, eikä simpanssin tuonti Suomeenkaan onnistuisi.

Lisäksi oletko ajatellut että simpanssi olisi aika hankala lemmikki? Simpanssi on jo tietynkokoisena poikasena yhtä vahva kuin ihminen eli aikuisena simpanssi on vähintään neljä kertaa ihmistä (sinua) voimakkaampi. Simpanssit voivat olla myös vaarallisia ihmiselle ei vaan voimansa ja hammaskalustonsa kautta vaan levittävät lisäksi noita em. sairauksia. Vielä tulee mieleen, että simpanssi ei villieläimenä sovi sisätiloihin, vaan on monella tapaa melkoinen riiviö ja lisäksi kovaääninen sellainen. Simpanssin ylläpito ja sopiva hoito tulisi kalliiksi sekin. Ne elävät myös usein hyvin pitkään.

Joten suosittelen sinua kanavoimaan kiinnostuksesi simpansseja kohtaan muuhun. Tue esimerkiksi simpanssien suojelutyötä.

https://janegoodall.ca/ways-to-give/donate/chimp-guardian/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä