Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18334)
Löytääkö japanilaisista marketeista makkaraa ihan yhtä suuressa määrin kuin suomalaisista? Japanilaisethan eivät taida olla mitään kovia makkaransyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Mauno Koiviston hautajaisissa käytetty ruumisauto oli vuodelta 2004? Miksei huomattavasti uudempi?
Tunnetusti nuukana miehenä Mauno ehti tartuttaa sairautensa vaimolleen (Tellervo). Myös tyttären (Assi) mielestä vanhempi auto ja halvempi kyyti kelpaisi. Koska kyseessä kuitenkin oli entinen presidentti, niin kuoppajaisiin ei sentään ihan kuorma-autolla viety.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet luulevat, että prinsessa Dianan kuolema oli suunniteltu juttu ja että WTC-tornit räjäytettiin oikeasti? Jos itse uskot näihin, perustele, miksi asia on niin.
Dianan kuolemaan en ota kantaa, mutta WTC iskujen aikaan olin itse noin kilometrin päässä torneista. Se riittänee perusteluksi, miksi TIEDÄN, että ne räjäytettiin oikeasti.
Eli torneihin ei oikeasti iskeytynyt lentokoneita?
Anteeksi, olin epätarkka vastauksessani. Lentokoneet lensivät torneja päin ja sitä seurasi räjähdyksiä, joiden seurauksena tornit syttyivät palamaan ja romahtivat. Eli sekä räjäytys että lentokoneiden osuminen torneihin ovat oikeita termejä kuvaamaan tilannetta. Sitä en tiedä (enkä edes halua tietää), oliko lentokoneissa mukana räjähteitä vai aiheutuivatko räjähdykset ainoastaan törmäyksistä, polttoainesäiliön räjähtämisestä tms.
Jos torneissa olisi ollut valmiiksi asennettuina räjähteitä, tornit olisivat sortuneet heti. Nythän ei käynyt niin vaan prosessi eteni hitaammin.
Videoilta näkyy myös että tornien romahdus lähtee kohdista joihin koneet olivat iskeneet. Jos jotain salaliittoa noissa hakee, niin aika tarkkaan olisi pitänyt asettaa räjähteet tiettyihin kerroksiin, ja lentokoneiden olisi pitänyt pystyä tarkkaan laskemaan että iskevät juuri noihin kerroksiin.
Joten ei vaikuta läheskään todennäköiseltä että noin olisi käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekisitte, jos autonne pysähtyisi tasoristeystä ylitettäessä keskelle rautatietä ja mahdolliset turvalaitteet alkaisivat hälyttää sillä hetkellä? Lähtisittekö äkkiä vain autosta pois ja jättäisitte auton radalle vai yrittäisittekö vielä työntää auton pois radalta?
Ainakin (joitain) vanhempia ja keppivaihteisia autoja voi koittaa liikuttaa starttimoottorilla eli vaihde päälle, kytkin ylös ja startilla muutama metri pois radalta. Jos ei olisi sähköjä niin varmaan autosta ulos ja sitten tarkkaillen junaa voisi koittaa työntää. Hypätä kuitenkin enne junaa reilusti pois jos auto ei tunnu liikkuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sellaiset noin kolmikymppiset naiset suhtautuu muhun vihamielisesti?
Tönimistä, nimittelyä, silmien pyörittelyä. Mistä on kyse?Auttaisi paljon, jos kertoisit vaikka että miksikä he sinua esimerkiksi ovat nimitelleet?
Käveletkö käytävillä kuin euroopanomistaja, etkä koskaan väistä ketään?
Tujotatko liian avoimesti strategisia paikkoja?
HÄH? Mitä startegisia paikkoja? Ja mikä euroopanomistaja? Ilmeisesti kuvittelet minut joko erittäin leuhkaksi lesboksi tai muuten "naisiinmeneväksi". En ole kumpaakaan, mutta koska tästä keskustelusta ei ole mitään hyötyä, niin annetaan olla.
Ketjun nimestä huolimatta ette osaa vastata kysymyksiin veetuilematta tai sortumatta sivupoluille.
Onko kenelläkään täällä Pulmuset-sarjaa dvd:llä? Jos on, mistä olet ne tilannut? Ilmeisesti niitä ei ainakaan saa Suomesta eli ei ainakaan suomenkielisillä tekstityksillä.
Mistä riippuu, minkä nimen lapselle saa antaa ja minkä ei? Onko niin, että jos esim. kumpikaan vanhemmista ei ole syntyisin jostakin maasta, jossa jokin nimi on yleisessä käytössä, mutta Suomessa ei, lapselle ei saa antaa sitä nimeä? Esimerkiksi kun minunkin vanhemmat ovat täysin suomalaisia, nimekseni ei saisi antaa esim. jossakin arabimaassa yleistä nimeä?
Jos voisi saada selville, milloin ja miten kuolee, kuten esimerkiksi että jäät auton alle sinä ja sinä päivänä, etkö silloin voisi tehdä niin, että kun tuo päivä koittaa, olet koko sen päivän vain neljän seinän sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Siis onko se oikeasti kaupan myyjän mielestä huvittavaa / ajatteleeko se jotenkin päänsä sisällä että "hahhah nythän toi osti kortsuja meneekö se panemaan" Kun ostaa jotain arkaluontoista? Itseäni nolottaa.mennä aina ostamaan rintsikoita yms.
On se noloa. Mä olen kaupassa töissä. Ei sinne edes pääse töihin semmoiset ihmiset, jotka koskaan ovat edes tulleet ajatelleeksi seksiä. En nyt osaa selittää, miksi me sitten edes ymmärretään pitää kumien ostoa nolona. Rintaliivejä emme myöskään käytä eikä meillä ole niitä kuutisiakaan vai mitä ne nyt olikaan.
😊
Vierailija kirjoitti:
Jos näette ruotsalaisen jossakin, mutta ette tietäisi, että hän on ruotsalainen, tunnistaisitteko aina hänet ruotsalaiseksi? Jos, niin miten? Siis jos hän ei puhuisikaan mitään, eli joko vain istuisi tai liikkuisi. Kun kaveri kerran sanoi minulle, että enkö minä erota ruotsalaisia. Hän vain sanoi, että hän tunnistaa aina ruotsalaiset kasvonpiirteiden perusteella. Ei kai nyt ruotsalaista voi aina tunnistaa pelkästään noin? Voihan se olla, että ruotsalaisilla on yleensä kapeammat kasvot ja he ovat pitempiä, mutta onhan suomalaisissakin pitkiä ja kapeakasvoisia.
Jos puhutaan etnisesti ruotsalaisista niin kyllä meillä oli aikoinaan Pariisissa asuessa hauska nyrkkisääntö, jolla eri pohjoismaiset turisti erotti toisistaan Pariisin kadulla.
Muistaakseni se liittyi jo kulttuuriin eikä vaan ulkonäköön: norjalaisilla oli aina reppu selässä ja sellaiset vaelluskengät, joilla olis voinut nousta ylös vuorenseinää, ruotsalaisilla oli puukengät(!), sellaiset nahkaiset beiget, ja suomalaiset olivat värisävyiltään sellaisia harmaita.
No juu kyllähän jotain tuntomerkkejä on ruotsalaissa eli jos muistaa Björn Borgin niin aika samannäköistä porukkaa siellä on paljon :)
Suomessa tunnistan usein kuka on suomenruotsalainen kuka suomenkielinen. Suomenruotsalaisten suusta näkee ennen kuin henkilö puhuu että alkaa puhua finlandsvenskaa. Myös keskimäärin enemmän on voimakkaat kasvonpiirteet, tummat kulmat, jykevä pitkä nenä, vahva leuka, jne. Suomenkielisissä on enemmän sellaista pehmeä pieni naama, pieni tai pyöreähkö nenä, pienet silmät, korkeat poskipäät, pieni leuka. Kutsun tuota "hämäläisnaamaksi".
Suomenruotsalaisilla on myös tietty tyyppi, jota ei ole suomenkielisissä, etenkään idässä. Kutsun sitä "valkonaamaksi", eli vaalea iho, hiukset ja kaikki kulmakarvat sekä ripset. Hyvin sellainen vaaleanpunainen iho ja ilme kuin olisi just herännyt unesta. Tätä on pohjoismaisissa paljon ja Suomessa suomenruotsalaisten parissa (tunnen monta!). Sellainen norjalaishiihtäjälook :)
Mutta toki tunnistamiseen vaikuttaa myös tyyli ja käytös, kävelytapa kenties.
Ja suurin osa suomalaisista etenkin länsirannikolla ovat kohtuullisen sekoittuneita, joten vaikea sanoa heistä.
Ovatko musta ja valkoinen värejä? Toiset sanovat, että ovat ja toiset, että eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sellaiset noin kolmikymppiset naiset suhtautuu muhun vihamielisesti?
Tönimistä, nimittelyä, silmien pyörittelyä. Mistä on kyse?Auttaisi paljon, jos kertoisit vaikka että miksikä he sinua esimerkiksi ovat nimitelleet?
Käveletkö käytävillä kuin euroopanomistaja, etkä koskaan väistä ketään?
Tujotatko liian avoimesti strategisia paikkoja?
HÄH? Mitä startegisia paikkoja? Ja mikä euroopanomistaja? Ilmeisesti kuvittelet minut joko erittäin leuhkaksi lesboksi tai muuten "naisiinmeneväksi". En ole kumpaakaan, mutta koska tästä keskustelusta ei ole mitään hyötyä, niin annetaan olla.
Ketjun nimestä huolimatta ette osaa vastata kysymyksiin veetuilematta tai sortumatta sivupoluille.
Ei tarvitse kiihtyä. On täysin asiallista kysyä tarkennusta, jos tilanne sitä vaatii. Sinun kysymyksessäsi syyn selvittämiseksi on hyvin olennaista tietää, millaisessa tilanteessa tönimistä ja muuta tapahtuu ja kuinka olet itse toiminut näissä tilanteissa.
Otetaan kaksi kuvitteellista esimerkkiä, jotka eivät liity sinuun vaan toimivat vain havannollisena esimerkkinä.
1. Henkilö kävelee kaupankäytävällä. Hän ei katsele eteensä ja sen seurauksena törmäilee muihin ihmisiin. Tämä luonnollisesti aiheuttaa närkästystä ja osa vastaa törmäämisen tönäisemällä törmääjää sivummalle tai toteamalla esim. "Kato urpo etees kun kävelet". Kumpikaan tapa ei ole kohtelias, mutta valitettavasti ihmiset eivät ole aina kohteliaita.
2. Henkilö kävelee kaupankäytävällä. Katselee eteensä ja tarvittaessa väistää vastaantulevia ihmisiä. Hän ei osu matkallaan kehenkään. Yhtäkkiä tuntematon nainen kuitenkin tulee ja tönii tai haukkuu tätä henkilöä.
Esimerkissä 1, syy tönimiselle on tönittävän oma muita huomioimaton liikkumistapa, numerossa 2 taasen tönijän mielenhäiriö.
On siis hyvinkin ratkaisevaa, millainen tilanne on ollut kokonaisuudessaan. Haluamme vastata kysymykseesi kunnolla, joten tarkentavat kysymykset ovat tarpeen. Niillä ei ole tarkoitus syyttää sinua, vaan selventää kokonaiskuvaa tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko se oikeasti kaupan myyjän mielestä huvittavaa / ajatteleeko se jotenkin päänsä sisällä että "hahhah nythän toi osti kortsuja meneekö se panemaan" Kun ostaa jotain arkaluontoista? Itseäni nolottaa.mennä aina ostamaan rintsikoita yms.
On se noloa. Mä olen kaupassa töissä. Ei sinne edes pääse töihin semmoiset ihmiset, jotka koskaan ovat edes tulleet ajatelleeksi seksiä. En nyt osaa selittää, miksi me sitten edes ymmärretään pitää kumien ostoa nolona. Rintaliivejä emme myöskään käytä eikä meillä ole niitä kuutisiakaan vai mitä ne nyt olikaan.
😊
Taas yksi, joka ei noudata ketjun sääntöjä. VAIN ASIALLISET VASTAUKSET OVAT SALLITTUJA. Ei tällaista pottuilua, kiitos!
Miksi suomalaiset sanovat usein Viroa Eestiksi? Sehän on viron omakielinen nimi mutta sehän olisi sama kuin esim. Ruotsia sanottaisiin Sverigeksi tai Saksaa Deutschlandiksi.
Miksi muutamat kirjoittajat eivät noudata ketjun otsikon toivetta, vaan vastailevat veetuilemalla? Heitä on onneksi vain kourallinen, mutta onnistuvat silti pilaamaan hyvän ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutamat kirjoittajat eivät noudata ketjun otsikon toivetta, vaan vastailevat veetuilemalla? Heitä on onneksi vain kourallinen, mutta onnistuvat silti pilaamaan hyvän ketjun.
Ainahan sellaisia on, jotka tekevät asiat juuri päinvastoin kuin on pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Mistä riippuu, minkä nimen lapselle saa antaa ja minkä ei? Onko niin, että jos esim. kumpikaan vanhemmista ei ole syntyisin jostakin maasta, jossa jokin nimi on yleisessä käytössä, mutta Suomessa ei, lapselle ei saa antaa sitä nimeä? Esimerkiksi kun minunkin vanhemmat ovat täysin suomalaisia, nimekseni ei saisi antaa esim. jossakin arabimaassa yleistä nimeä?
Maistraatissa asia päätetään nimilain mukaan, ilmeisesti siellä on oikein nimilautakunta. Heillä varmaan on kokemusta ja sen perusteella tehtyjä ennakkopäätöksiä.
Suomessahan laki on aika tarkka ja osittain syrjivä. On outoa että yritetään muodostaa erikseen naisten ja miesten etunimet. Meillähän on kuitenkin perinne, että miehellä ja naisella voi olla sama nimi esim. Rauni tai Kaino. Myös sukunimeä ei saa valita etunimeksi. Hm...
USA:ssahan nimi voi olla sukunimi, tai joku aika itsekehitelty nimi kuten vaikka Beyoncé. Etunimeksi käy sukunimi vaikkapa Jackson. Tai voidaan antaa pelkät nimikirjaimet etunimeksi kuten A.J.
Viime vuonna Suomessa hylättiin varsinkin paljon poikien nimiä, eli nämä:
Saurus
Soulio
Rontti
Lexx
Jubileum
Rolandaxis
S.
Haades
Moolok
KingJames
Southerncross
Lyricpoet
Karhukuningas
Greed
Pasintero
Tyttöjen nimistä hylättiin nämä:
Toisaa
Ammu
Ravenheart
Hukka
Eli selvästi kieltolistalle meni ulkomaiset Ravenheart ja Southern Cross, sitten lasta loukkaavat kuten Ammu tai Rontti. Sitten vaikeasti taivutettavat kuten Rolandaxis tai Haades.
Miks mulle tulee mieleen että noi on lapsen isän varpajaiskrapulassa keksimiä nimiä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näette ruotsalaisen jossakin, mutta ette tietäisi, että hän on ruotsalainen, tunnistaisitteko aina hänet ruotsalaiseksi? Jos, niin miten? Siis jos hän ei puhuisikaan mitään, eli joko vain istuisi tai liikkuisi. Kun kaveri kerran sanoi minulle, että enkö minä erota ruotsalaisia. Hän vain sanoi, että hän tunnistaa aina ruotsalaiset kasvonpiirteiden perusteella. Ei kai nyt ruotsalaista voi aina tunnistaa pelkästään noin? Voihan se olla, että ruotsalaisilla on yleensä kapeammat kasvot ja he ovat pitempiä, mutta onhan suomalaisissakin pitkiä ja kapeakasvoisia.
Jos puhutaan etnisesti ruotsalaisista niin kyllä meillä oli aikoinaan Pariisissa asuessa hauska nyrkkisääntö, jolla eri pohjoismaiset turisti erotti toisistaan Pariisin kadulla.
Muistaakseni se liittyi jo kulttuuriin eikä vaan ulkonäköön: norjalaisilla oli aina reppu selässä ja sellaiset vaelluskengät, joilla olis voinut nousta ylös vuorenseinää, ruotsalaisilla oli puukengät(!), sellaiset nahkaiset beiget, ja suomalaiset olivat värisävyiltään sellaisia harmaita.
No juu kyllähän jotain tuntomerkkejä on ruotsalaissa eli jos muistaa Björn Borgin niin aika samannäköistä porukkaa siellä on paljon :)
Suomessa tunnistan usein kuka on suomenruotsalainen kuka suomenkielinen. Suomenruotsalaisten suusta näkee ennen kuin henkilö puhuu että alkaa puhua finlandsvenskaa. Myös keskimäärin enemmän on voimakkaat kasvonpiirteet, tummat kulmat, jykevä pitkä nenä, vahva leuka, jne. Suomenkielisissä on enemmän sellaista pehmeä pieni naama, pieni tai pyöreähkö nenä, pienet silmät, korkeat poskipäät, pieni leuka. Kutsun tuota "hämäläisnaamaksi".
Suomenruotsalaisilla on myös tietty tyyppi, jota ei ole suomenkielisissä, etenkään idässä. Kutsun sitä "valkonaamaksi", eli vaalea iho, hiukset ja kaikki kulmakarvat sekä ripset. Hyvin sellainen vaaleanpunainen iho ja ilme kuin olisi just herännyt unesta. Tätä on pohjoismaisissa paljon ja Suomessa suomenruotsalaisten parissa (tunnen monta!). Sellainen norjalaishiihtäjälook :)
Mutta toki tunnistamiseen vaikuttaa myös tyyli ja käytös, kävelytapa kenties.
Ja suurin osa suomalaisista etenkin länsirannikolla ovat kohtuullisen sekoittuneita, joten vaikea sanoa heistä.
Kaverini ei tunnu ymmärtävän sitä, että ruotsalainen voi tarkoittaa etnistä ruotsalaista tai Ruotsin kansalaista. Sanoin kaverilleni, että jos minä olisin asunut koko ikäni Ruotsissa, enkö olisi sen näköinen, kuin olen nyt. Hän sanoi, että en olisi vaan olisin ruotsalaisen näköinen. Enhän minä olisi voinut syntyä keistäkään muista kuin vanhemmistani ja eihän se, jos he olisivat muuttaneet Ruotsiin ennen syntymääni ja olisin syntynyt siellä, olisi tehnyt minusta etnistä ruotsalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös sukunimeä ei saa valita etunimeksi. Hm...
Tarkennan hieman vastaustasi: Suomessa on useita nimiä, jotka voivat olla sekä suku- että etunimiä. Tällaisia ovat muun muassa Jukka, Kaija, Pentti, Sauli ja Tuomi (on muitakin, mutta nuo tulivat näin äkkiseltään mieleen). Toki esimerkiksi Virtanen ei ole hyväksyttävä etunimi.
Kokeilin varmaan kerran startata ja sitten lähtisin kiireesti autosta pois. Toivoisin varmaan, että juna ehtisi pysähtyä, mutta todennäköisesti näkisin vain autoni menevän tuusan nuuskaksi 😁