Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18334)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näette ruotsalaisen jossakin, mutta ette tietäisi, että hän on ruotsalainen, tunnistaisitteko aina hänet ruotsalaiseksi? Jos, niin miten? Siis jos hän ei puhuisikaan mitään, eli joko vain istuisi tai liikkuisi. Kun kaveri kerran sanoi minulle, että enkö minä erota ruotsalaisia. Hän vain sanoi, että hän tunnistaa aina ruotsalaiset kasvonpiirteiden perusteella. Ei kai nyt ruotsalaista voi aina tunnistaa pelkästään noin? Voihan se olla, että ruotsalaisilla on yleensä kapeammat kasvot ja he ovat pitempiä, mutta onhan suomalaisissakin pitkiä ja kapeakasvoisia.
Jos puhutaan etnisesti ruotsalaisista niin kyllä meillä oli aikoinaan Pariisissa asuessa hauska nyrkkisääntö, jolla eri pohjoismaiset turisti erotti toisistaan Pariisin kadulla.
Muistaakseni se liittyi jo kulttuuriin eikä vaan ulkonäköön: norjalaisilla oli aina reppu selässä ja sellaiset vaelluskengät, joilla olis voinut nousta ylös vuorenseinää, ruotsalaisilla oli puukengät(!), sellaiset nahkaiset beiget, ja suomalaiset olivat värisävyiltään sellaisia harmaita.
No juu kyllähän jotain tuntomerkkejä on ruotsalaissa eli jos muistaa Björn Borgin niin aika samannäköistä porukkaa siellä on paljon :)
Suomessa tunnistan usein kuka on suomenruotsalainen kuka suomenkielinen. Suomenruotsalaisten suusta näkee ennen kuin henkilö puhuu että alkaa puhua finlandsvenskaa. Myös keskimäärin enemmän on voimakkaat kasvonpiirteet, tummat kulmat, jykevä pitkä nenä, vahva leuka, jne. Suomenkielisissä on enemmän sellaista pehmeä pieni naama, pieni tai pyöreähkö nenä, pienet silmät, korkeat poskipäät, pieni leuka. Kutsun tuota "hämäläisnaamaksi".
Suomenruotsalaisilla on myös tietty tyyppi, jota ei ole suomenkielisissä, etenkään idässä. Kutsun sitä "valkonaamaksi", eli vaalea iho, hiukset ja kaikki kulmakarvat sekä ripset. Hyvin sellainen vaaleanpunainen iho ja ilme kuin olisi just herännyt unesta. Tätä on pohjoismaisissa paljon ja Suomessa suomenruotsalaisten parissa (tunnen monta!). Sellainen norjalaishiihtäjälook :)
Mutta toki tunnistamiseen vaikuttaa myös tyyli ja käytös, kävelytapa kenties.
Ja suurin osa suomalaisista etenkin länsirannikolla ovat kohtuullisen sekoittuneita, joten vaikea sanoa heistä.
Kaverini ei tunnu ymmärtävän sitä, että ruotsalainen voi tarkoittaa etnistä ruotsalaista tai Ruotsin kansalaista. Sanoin kaverilleni, että jos minä olisin asunut koko ikäni Ruotsissa, enkö olisi sen näköinen, kuin olen nyt. Hän sanoi, että en olisi vaan olisin ruotsalaisen näköinen. Enhän minä olisi voinut syntyä keistäkään muista kuin vanhemmistani ja eihän se, jos he olisivat muuttaneet Ruotsiin ennen syntymääni ja olisin syntynyt siellä, olisi tehnyt minusta etnistä ruotsalaista.
Aivan, mutta kuten kirjoitin yllä, niin etnisyyteen ei kuulu vaan kasvonpiirteet vaan se miten hiukset on leikattu, minkälaiset vaatteet on missäkin, miten käyttäytyy jne... Eli vaikka sulla olisi "hämäläisnaama" niin moni reagoisi enemmän siihen että sulla olis "svennebananvibat".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutamat kirjoittajat eivät noudata ketjun otsikon toivetta, vaan vastailevat veetuilemalla? Heitä on onneksi vain kourallinen, mutta onnistuvat silti pilaamaan hyvän ketjun.
Ainahan sellaisia on, jotka tekevät asiat juuri päinvastoin kuin on pyydetty.
Niin on. Kysymys kuuluikin sen takia "Miksi?" Eli mikä on syy tällaiselle toiminnalle.
Halutaan olla ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tv-kanavat repivät ohjelmiensa katsojaluvut?
Voihan olla että jossain ohjelmaa katsoo samasta töllöstä koko perhe taikka sitten on tv vaan päällä ja kukaan ei seuraa ohjelmaa.
Ennen ainakin oli osassa talouksissa sellainen laite mikä rekisteröi kuinka kauan mitäkin kanavaa katsotaan (se annettiin kai Yleltä). Sen perusteella tehtiin laskelmat katsojaluvuista. Yleensäkin, kun on näitä galluppeja esim. mitä puoluetta äänestettäisiin jos vaalit olisivat nyt, niin asiaa kysytään tuhannelta ihmiseltä ja siitä saadaan luotettava tulos +/-2% kansan mielipiteestä. Sitä kuinka tuo katsojaluku tänä päivänä lasketaan en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näette ruotsalaisen jossakin, mutta ette tietäisi, että hän on ruotsalainen, tunnistaisitteko aina hänet ruotsalaiseksi? Jos, niin miten? Siis jos hän ei puhuisikaan mitään, eli joko vain istuisi tai liikkuisi. Kun kaveri kerran sanoi minulle, että enkö minä erota ruotsalaisia. Hän vain sanoi, että hän tunnistaa aina ruotsalaiset kasvonpiirteiden perusteella. Ei kai nyt ruotsalaista voi aina tunnistaa pelkästään noin? Voihan se olla, että ruotsalaisilla on yleensä kapeammat kasvot ja he ovat pitempiä, mutta onhan suomalaisissakin pitkiä ja kapeakasvoisia.
Jos puhutaan etnisesti ruotsalaisista niin kyllä meillä oli aikoinaan Pariisissa asuessa hauska nyrkkisääntö, jolla eri pohjoismaiset turisti erotti toisistaan Pariisin kadulla.
Muistaakseni se liittyi jo kulttuuriin eikä vaan ulkonäköön: norjalaisilla oli aina reppu selässä ja sellaiset vaelluskengät, joilla olis voinut nousta ylös vuorenseinää, ruotsalaisilla oli puukengät(!), sellaiset nahkaiset beiget, ja suomalaiset olivat värisävyiltään sellaisia harmaita.
No juu kyllähän jotain tuntomerkkejä on ruotsalaissa eli jos muistaa Björn Borgin niin aika samannäköistä porukkaa siellä on paljon :)
Suomessa tunnistan usein kuka on suomenruotsalainen kuka suomenkielinen. Suomenruotsalaisten suusta näkee ennen kuin henkilö puhuu että alkaa puhua finlandsvenskaa. Myös keskimäärin enemmän on voimakkaat kasvonpiirteet, tummat kulmat, jykevä pitkä nenä, vahva leuka, jne. Suomenkielisissä on enemmän sellaista pehmeä pieni naama, pieni tai pyöreähkö nenä, pienet silmät, korkeat poskipäät, pieni leuka. Kutsun tuota "hämäläisnaamaksi".
Suomenruotsalaisilla on myös tietty tyyppi, jota ei ole suomenkielisissä, etenkään idässä. Kutsun sitä "valkonaamaksi", eli vaalea iho, hiukset ja kaikki kulmakarvat sekä ripset. Hyvin sellainen vaaleanpunainen iho ja ilme kuin olisi just herännyt unesta. Tätä on pohjoismaisissa paljon ja Suomessa suomenruotsalaisten parissa (tunnen monta!). Sellainen norjalaishiihtäjälook :)
Ja suurin osa suomalaisista etenkin länsirannikolla ovat kohtuullisen sekoittuneita, joten vaikea sanoa heistä.
Kaverini ei tunnu ymmärtävän sitä, että ruotsalainen voi tarkoittaa etnistä ruotsalaista tai Ruotsin kansalaista. Sanoin kaverilleni, että jos minä olisin asunut koko ikäni Ruotsissa, enkö olisi sen näköinen, kuin olen nyt. Hän sanoi, että en olisi vaan olisin ruotsalaisen näköinen. Enhän minä olisi voinut syntyä keistäkään muista kuin vanhemmistani ja eihän se, jos he olisivat muuttaneet Ruotsiin ennen syntymääni ja olisin syntynyt siellä, olisi tehnyt minusta etnistä ruotsalaista.
Aivan, mutta kuten kirjoitin yllä, niin etnisyyteen ei kuulu vaan kasvonpiirteet vaan se miten hiukset on leikattu, minkälaiset vaatteet on missäkin, miten käyttäytyy jne... Eli vaikka sulla olisi "hämäläisnaama" niin moni reagoisi enemmän siihen että sulla olis "svennebananvibat".
Miksi muuten suomalaiset näyttävät aina jotenkin muita huonommilta? Sanoit, että näyttivät harmailta. Eivätkö osaa pukeutua yhtä tyylikkäästi kuin muut pohjoismaalaiset?
Vierailija kirjoitti:
Mistä riippuu, minkä nimen lapselle saa antaa ja minkä ei? Onko niin, että jos esim. kumpikaan vanhemmista ei ole syntyisin jostakin maasta, jossa jokin nimi on yleisessä käytössä, mutta Suomessa ei, lapselle ei saa antaa sitä nimeä? Esimerkiksi kun minunkin vanhemmat ovat täysin suomalaisia, nimekseni ei saisi antaa esim. jossakin arabimaassa yleistä nimeä?
Etunimen hyväksymisen yleiset esteet
Etunimeksi ei voida hyväksyä nimeä, joka on sopimaton tai jonka käyttö muutoin voi aiheuttaa ilmeistä haittaa.
Ilman 3 momentissa mainittua syytä ei etunimeksi voida hyväksyä:
1) nimeä, joka muodoltaan tai kirjoitustavaltaan on kotimaisen nimikäytännön vastainen;
2) pojalle naisennimeä eikä tytölle miehennimeä;
3) sukunimeä, ellei kysymyksessä ole isän tai äidin etunimestä muodostettu poika- tai tytärloppuinen nimi, jota käytetään muun etunimen jäljessä; eikä
4) nimeä, joka ennestään on sisaruksella tai puolisisaruksella, muutoin kuin toisen etunimen ohella.
Etunimi, joka ei vastaa 2 momentissa asetettuja vaatimuksia, voidaan kuitenkin hyväksyä:
1) uskonnollisen tavan vuoksi;
2) jos henkilöllä kansalaisuutensa, perhesuhteidensa tai muun erityisen seikan perusteella on yhteys vieraaseen valtioon ja esitetty etunimi vastaa sanotussa valtiossa noudatettua nimikäytäntöä; tai
3) jos siihen harkitaan olevan muu pätevä syy.
Lähde: Finlex
Kohta 3 on kyllä erikoinen, koska niin kuin joku mainitsikin, on nimiä, jotka voivat Suomessa olla sekä etu- että sukunimiä.
Viimeiseen kysymykseesi vastaus: Suomalaiset vanhemmat voivat antaa lapselleen arabimaassa yleisen, jos nimen katsotaan sopivan suomalaiseen äänneasuun. Tällainen nimi voisi olla esimerkiksi Muhammed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä riippuu, minkä nimen lapselle saa antaa ja minkä ei? Onko niin, että jos esim. kumpikaan vanhemmista ei ole syntyisin jostakin maasta, jossa jokin nimi on yleisessä käytössä, mutta Suomessa ei, lapselle ei saa antaa sitä nimeä? Esimerkiksi kun minunkin vanhemmat ovat täysin suomalaisia, nimekseni ei saisi antaa esim. jossakin arabimaassa yleistä nimeä?
Myös sukunimeä ei saa valita etunimeksi. Hm...
Tarkennan hieman vastaustasi: Suomessa on useita nimiä, jotka voivat olla sekä suku- että etunimiä. Tällaisia ovat muun muassa Jukka, Kaija, Pentti, Sauli ja Tuomi (on muitakin, mutta nuo tulivat näin äkkiseltään mieleen). Toki esimerkiksi Virtanen ei ole hyväksyttävä etunimi.
Aivan, mutta tämä on normaalia, koska ennen kuin sukunimiä ei ollut käytössä oli ns. patronyymit eli nimet olivat muotoa Matti Pentinpoika. Tuostahan saattoi sitten helposti sukunimeä vaadittaessa tulla se Pentti.
Nämä lain vaatimuksethan eivät ulotu takautuvasti historiaan, mutta pyrkimys nykylailla on erotella suku- ja etunimet.
Sehän ei oikein toimi maahanmuuttajien tai maahanmuuttajataustaisten suhteen koska eräissä maissahan on edelleen patronyymit, esim. Islannissa sekä muslimimaissa.
Sitten on niitä maita joissa ihmisillä on kaksi sukunimeä, kuten Espanjassa, eikä Suomen systeemi ymmärrä sitäkään.
Miksi nuoliliikennevaloissa punaisessa ja keltaisessa on nuoli mustilla ääriviivoilla, mutta vihreä valo on nuolen muotoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten suomalaiset näyttävät aina jotenkin muita huonommilta? Sanoit, että näyttivät harmailta. Eivätkö osaa pukeutua yhtä tyylikkäästi kuin muut pohjoismaalaiset?
Huonommilta? Se on täysin sun tulkintasi, en tarkoittanut sitä lainkaan.
Tarkoitin että suomalaisten vaalea hiusenväri ei ole niin keltainen vaan enemmänkin harmahtava, silmät ei niin kirkkaan siniset vaan useammin siniharmaat, vaalea iho ei ole oikeastaan punakka vaan kalpeahko, "harmahtava", jne. Vaatteet ovat usein harmahatavia, eli harmaansinistä, harmaanruskeaa jne.
Viettekö koskaan hautajaisiin punaisia kukkia? Isäni sanoi aina minulle että älä koskaan vie, koska punainen on vasemmiston väri. Itse kyllä ajattelen, että punainen on myös sympaattinen väri, eli punaiset kukat kyllä osoittavat myötätuntoa vainajan omaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonommilta? Se on täysin sun tulkintasi, en tarkoittanut sitä lainkaan.
Tarkoitin että suomalaisten vaalea hiusenväri ei ole niin keltainen vaan enemmänkin harmahtava, silmät ei niin kirkkaan siniset vaan useammin siniharmaat, vaalea iho ei ole oikeastaan punakka vaan kalpeahko, "harmahtava", jne. Vaatteet ovat usein harmahatavia, eli harmaansinistä, harmaanruskeaa jne.
En kyllä tarkoittanut, että sinä olisit niin sanonut, vaan että yleisesti olen kuullut näin sanottavan. Vaikka kyllä tuosta harmaasta tuli kuitenkin kieltämättä myös se mieleen. Kiitos, kun tarkensit.
Jos nyppii karvan tuppineen pois, kasvaako siihen enää uutta karvaa? Ts. uusiutuvatko karvatupet?
Vierailija kirjoitti:
Jos nyppii karvan tuppineen pois, kasvaako siihen enää uutta karvaa? Ts. uusiutuvatko karvatupet?
Kyllä kasvaa, ei niitä pysty nyppimään lopullisesti pois.
Mun älypuhelimet maksavat korkeintaan 150 euroa. Kalleimmat puhelimet maksavat nykyisin joitakuinkin 1000 euroa. Mitä saa vastikkeeksi sillä rahalla.
Muistatteko tällaista piirrettyä, joka pyöri joskus televisiossa Puoli kuusi -ohjelman yhteydessä? Siinä oli hahmo nimeltä Veini Vetehinen, ja minulla oli kerran nauhalla jakso, jossa hän teki jollekin keijulle avokkaat, joilla tämä keiju pystyi tanssimaan missä tahansa, ja sitten joku kreivi varasti tältä keijulta nämä avokkaat ja vei ne kreivittärelle mutta keiju sai ne Veini Vetehisen avulla takaisin. Olikohan tämä animaatiosarja?
Vierailija kirjoitti:
Viettekö koskaan hautajaisiin punaisia kukkia? Isäni sanoi aina minulle että älä koskaan vie, koska punainen on vasemmiston väri. Itse kyllä ajattelen, että punainen on myös sympaattinen väri, eli punaiset kukat kyllä osoittavat myötätuntoa vainajan omaisille.
En ole itse ollut hautajaisissa kuin lapsena, joten siltä osin en voi vastata. Mutta esimerkiksi Tellervo Koivisto laittoi miehensä arkulle kimpun punaisia ruusuja sydämen kohdalle. Sillä ei ollut mitään tekemistä vasemmistolaisuuden kanssa. Punainen ruusuhan symboloi perinteisesti rakkautta.
Miksi miehet lähes aina avaavat shampanjapullon korkin, vaikka naisiakin on paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuoliliikennevaloissa punaisessa ja keltaisessa on nuoli mustilla ääriviivoilla, mutta vihreä valo on nuolen muotoinen?
Tämä on muuten ihan laissa määrätty. Syitä ei siinä selitetä. Johtuisikohan siitä, että vihreä selkeämmin erottuu muista. Ja vihreän nuolivalon ei kannata olla pyöreässä valoaukossa, koska se voi helposti sekoittua tavalliseen vihreään (pyöreään) valoon. Kääntyessähän sillä on tärkeä merkitys, palaako pyöreä vihreä vai nuolivihreä.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko tällaista piirrettyä, joka pyöri joskus televisiossa Puoli kuusi -ohjelman yhteydessä? Siinä oli hahmo nimeltä Veini Vetehinen, ja minulla oli kerran nauhalla jakso, jossa hän teki jollekin keijulle avokkaat, joilla tämä keiju pystyi tanssimaan missä tahansa, ja sitten joku kreivi varasti tältä keijulta nämä avokkaat ja vei ne kreivittärelle mutta keiju sai ne Veini Vetehisen avulla takaisin. Olikohan tämä animaatiosarja?
http://www.hs.fi/radiotelevisio/art-2000002983274.html Tuolla sanotaan, että Veini Vetehinen on tsekkosslovakialainen piirroselokuva. Koko tekstiä en saa näkyviin, koska en ole hs:n tilaaja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet lähes aina avaavat shampanjapullon korkin, vaikka naisiakin on paikalla?
Lienee vain vakiintunut käytäntö. Perustuu ehkä ajatukseen, että miehillä on enemmän voimaa ja saavat siksi korkin paremmin auki. Joskus näin on ihan oikeastikin.
Niin on. Kysymys kuuluikin sen takia "Miksi?" Eli mikä on syy tällaiselle toiminnalle.