Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18580)
Vierailija kirjoitti:
Chia-siemenpussissa lukee että päivittäinen annos max. 15g, eli noin 3 teelusikallista kai, mutta kun ne siemenet pitää liottaa ennen syömistä jolloin ne turpoaa, niin pitääkö se 3 teelusikallista mitata niillä kuivilla siemenillä vai niillä käyttövalmiilla ja turvonneilla? Jos mittaa kuivilla kolme teelusikallista, niin turvonneina niistä tulee jotain kuusi lusikallista
Jos ohje määrästä lukee pussissa, jossa on kuivia Chia-siemeniä, silloin se tarkoittaa niitä kuivien siementen määrää. EU:ssa on annettu rajaksi 15 g tai 1 rkl.
Miksi yksin oleminen ei itsessään tunnu pahalta, mutta yksin jääminen esim. jättetyksi tuleminen taas tuntuu?
Vierailija kirjoitti:
Miksi yksin oleminen ei itsessään tunnu pahalta, mutta yksin jääminen esim. jättetyksi tuleminen taas tuntuu?
Yksin oleminen on valinta. Yksin jääminen eli jätetyksi tuleminen ei.
Minkä takia yleisesti tyhmät on äänekkäimpiä ja näkyvimpiä ja järkevät jää piiloon?
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia yleisesti tyhmät on äänekkäimpiä ja näkyvimpiä ja järkevät jää piiloon?
Järkevät tietävät etteivät asiat muutu sen tosimmiksi mitä enemmän niitä huutaa. Järkevät ovat myös epävarmempia, koska tietävät mitä eivät tiedä, eivätkä näe asioita mustavalkoisina ja yksinkertaisina. Useinhan huutelut ovat lyhyitä ja ytimekkäitä ja niihin sisältyy oletus, että kyse on itsestäänselvyydestä jota ei tarvitse perustella - joten argumentoinnin sijaan on paljon muiden äänekästä tyhmäksi haukkumista. Järkevät ymmärtävät, että todelliset itsestäänselvyydet ovat harvassa.
Lisäksi: Koska tyhmät keskittyvät asian analysoimisen sijaan ihmisten mollaamiseen, eivät aihekeskeiset välttämättä uskalla puhua. Koska vaikka argumentoisi kuinka huolella ja asiallisesti, ei ole turvassa haukkujien ja trollien hyökkäykseltä.
Miten passikuvassa pitäisi olla, ettei se näyttäisi pidätyskuvalle? Kuinka olla rentona kuvissa?
Mistä lääkärit tietää, että joku on oikeasti kuollut eikä herää sitten arkussa?
Mistä tietää, pitääkö autoon tankata 95:ta vai 98:a? Mitä tapahtuu, jos auto pitää tankata 98:lla, mutta laittaakin 95:ta? Olen itse tankannut 98:a, mutta kerran isäpuoleni tankkasi ja laittoi 95:ta. Pelkäsin, että auto räjähtää, mutta ei räjähtänyt. :D Silti en ole uskaltanut tankata 95:a.
Vierailija kirjoitti:
Miten se hämähäkki saa tehtyä niitä pitkiä seittejä? Hyppääkö ensin kauas ja pieree seittiä vai sylkeekö seittiä ja sit kipittää sitä myöden?
Juu, en todellakaan kehtaa tätä keltään kysyä 😅
https://natgeo.fi/elaimet/hamahakit/nain-hamahakki-kutoo-verkkonsa
Vierailija kirjoitti:
Mistä lääkärit tietää, että joku on oikeasti kuollut eikä herää sitten arkussa?
Viranomaiset ovat julkistaneet ohjeet, jonka mukaan kuoleman toteamisen voi tehdä vain lääkäri. Eli jos vaikka potilas kuolee sairaalassa, pitäisi heti ilmoittaa lääkärille, joka tulee ja toteaa kuoleman joka merkitään asiakirjoihin. Jos joku kuolee vaikkapa kotiin, pitää ilmoittaa poliisille ja paikalle tulee tietysti myös lääkäri toteamaan kuoleman.
Tarkkoja ohjeita kuoleman toteamiseen ei taida tällä hetkellä olla vaan se vaihtelee paikasta ja tapauksesta riippuen.
Yleensä siis tarkistetaan että elintoiminnot ovat lakanneet. Tätä kutsutaan joskus ulkotarkastukseksi ja siinä lähinnä todetaan että hengitys ja verenkierto ovat pysähtyneet. Jos kyse aivokuolleesta, sitten paikalle pitää saada erikoislääkäri esim. neurologi toteamaan se. Sikiön kuolema todennetaan kuvantamismenetelmillä.
Jos kuolemasta tehdään kuolinsyyntutkimus, viimeistään ruumiinavauksen tekevä lääkäri toteaa kuoleman.
Vainaja voidaan tarkistaa vielä toisen kerran ennen kylmätiloihin siirtämistä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää, pitääkö autoon tankata 95:ta vai 98:a? Mitä tapahtuu, jos auto pitää tankata 98:lla, mutta laittaakin 95:ta? Olen itse tankannut 98:a, mutta kerran isäpuoleni tankkasi ja laittoi 95:ta. Pelkäsin, että auto räjähtää, mutta ei räjähtänyt. :D Silti en ole uskaltanut tankata 95:a.
Aluksi lohdutuksen sana. 95 ja 98 ero on niin pieni, että kertatankkauksella et saa autoa rikki.
Auton hansikaslokerossa on ohjekirja, jossa kerrotaan kumpaa bensaa tulee käyttää.
Tai sitten laitat auton merkin ja mallin googleen ja tarkistat sitä kautta.
Sen sijaan jos diesel autoon laittaa bensaa voi saada vakavampaa tuhoa yhdellä kertaa.
Mua on pitkään ihmetyttänyt seuraava:
Puhelimessa on netti. Se toimii missä vain. Kyseessä työsuhdepuhelin, joten en näe laskuja, mutta kuulemma 20 euron molemmin puolin per kuukausi. Maksaako työnantaja jotakin ihmeen netinkäyttölaskua tuosta puhelimesta, vai miten se nyt vaan toimii ihan missä vaan? Ja samalla logiikalla - miksi sitten mun kannettava tarvitsee erillisen nettiyhteyden, jonka tietty itse maksan? Eikö tuota puhelimen nettiä voisi jakaa kannettavan kanssa?
Sorry, en vaan tajua. Mistä mä maksan sille Telialle - ja miksi? Oikeudesta yhtiön tarjoamaan sähköpostipalveluun? Enkö voisi vaan tulla toimeen tuolla puhelimessa olevalle netillä?
Kotona on langaton netti, mutta tällä hetkellä kannettava on siellä aina piuhan (mokkulan) päässä.
Toivottavasti joku saa tästä sepustuksesta tolkkua.
Vierailija kirjoitti:
Mua on pitkään ihmetyttänyt seuraava:
Puhelimessa on netti. Se toimii missä vain. Kyseessä työsuhdepuhelin, joten en näe laskuja, mutta kuulemma 20 euron molemmin puolin per kuukausi. Maksaako työnantaja jotakin ihmeen netinkäyttölaskua tuosta puhelimesta, vai miten se nyt vaan toimii ihan missä vaan? Ja samalla logiikalla - miksi sitten mun kannettava tarvitsee erillisen nettiyhteyden, jonka tietty itse maksan? Eikö tuota puhelimen nettiä voisi jakaa kannettavan kanssa?
Sorry, en vaan tajua. Mistä mä maksan sille Telialle - ja miksi? Oikeudesta yhtiön tarjoamaan sähköpostipalveluun? Enkö voisi vaan tulla toimeen tuolla puhelimessa olevalle netillä?
Kotona on langaton netti, mutta tällä hetkellä kannettava on siellä aina piuhan (mokkulan) päässä.
Toivottavasti joku saa tästä sepustuksesta tolkkua.
Yksinkertaistan kovasti :)
Puhelimessasi on sisäänrakennettuna samanlainen nettiyhteys kuin kannettavassasi. Eri työnanatjat ovat ostaneet työntekijöilleen erilaisia yhteyksiä puhelimen kautta. Se voi olla joko hitaampi, nopeampi tai yhtä nopea kuin tuo jonka olet sostanut läppäriisi.
Samoin työnantajien politiikka puhelimen nettiliittymän käyttöön vaihtelee. Tämä riippuu kovasti siitä onko työnaantajalla kiinteä hinta vai kenties siirretyn tiedon määrään riippuva hinta.
Mutta voit teknisesti yhdistää puhelimesi ja läppärisi niin, että läppäri käyttää puhelimen nettiä. Miten yhdistäminen tapahtuu riippuu puhelimestasi ja läppäristäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se hämähäkki saa tehtyä niitä pitkiä seittejä? Hyppääkö ensin kauas ja pieree seittiä vai sylkeekö seittiä ja sit kipittää sitä myöden?
Juu, en todellakaan kehtaa tätä keltään kysyä 😅Tälle repesin täysin =))) Nauran täällä, kirjoitan vastausta mitä en ees tiiä..=))
Ehkä se liimaa sen seitin pään ensin johonkin ja sitten hyppää. En tiiä..=))))
Tuskin pieree kuitenkaan=)
Nomutku Spiderman "pieree" sitä ranteestaan niin kai siinäki jotai perää on...
Vierailija kirjoitti:
Asun Keski-Euroopassa vuonna 1998 rakennetussa aika hienon ja laadukkaan tuntuisessa kerrostaloasunnossa. Mutta tässä ei ole minkäänlsista ilmanvaihtoa. Ikkunat on ilman mitään "räppänöitä", kaikki seinät on sileät. Ei todellakaan mitään. Ilma vaihtuu ikkunoista itse tuulettamalla, myös ikkunallisessa kylppärissä, ja se on oman aktiivisuuden varassa. Voiko olla näin?!
Eiköhän sitä noin ollut jokapuolella maailmaa, ennen ilmastointikoneiden aikakautta. Meillä on kerrostalossa sellainen ilmastointi ja vihuri, vaikka ei oo ees Vihuri kylässä. Pyykitkin telineellä kuivaa 3-tunnissa. Että on kylmää. Vai kui..koska jos mittari näyttää 21-astetta on se talvella sisällä liian vähä, mielestäni!
Jos joskus Heikoin lenkki -ohjelmassa kävisi niin, että kilpailijat saisivat kerättyä kierroksen maksimirahamäärän siten, että ei tulisi väärää vastausta, vaan ainoastaan niin monta perättäistä oikeaa vastausta kuin maksimirahamäärän saavuttaminen edellyttää, niin miten sitten voitaisiin sanoa, kuka on kierroksen vahvin ja kuka heikoin lenkki? Tässäkin tapauksessahan kuitenkin yhden kilpailijan on lähdettävä. Tai jos viimeisellä kierroksella ennen finaalia kävisi näin, niin kumpi sitten on kierroksen vahvin lenkki, joka finaalikierroksella päättää, kumpi jäljellä olevista aloittaa finaalikierroksen?
Olin marraskuun lopulla kirjastossa tietokoneella, kun toisella tietokoneella oli joku keski-ikäinen kehitysvammainen nainen luultavasti jonkun ohjaajansa kanssa ja tämä nainen puhui aika paljon. Jotain puhetta heillä taisi olla eduskuntavaaleista, kun tämä nainen sanoi jotain tällaista, että "nuoret ei saa äänestää" tai jotenkin noin. Sitten joku vieressä niin ikään tietokoneella istunut mies sanoi "ei ne saa äänestää", ja tuo kommentti oli selvästi ärsyyntynyt reaktio naisen jatkuvaan äänessäoloon. Mutta keitähän tässä tarkoitettiin nuorilla? Jäi vähän ihmetyttämään tuo, kun osa äänioikeutetuista on kuitenkin nuoria.
Mikä tekee ihmisestä tyhmän? Kyseessä älykkyys, ei kusipäisyys.
Voit myös mennä Lidliin, siellä hevi-tuotteet punnitaan kassalla puolestasi.