Lapsen köyhä kaveri haluaisi lähteä kanssamme hotelli lomalle viikoksi
Itse ollaan siis aika varakkaita (kuukausi tulot yhteensä 13 000). Meillä on yksi "hemmoteltu" lapsi ja sitä kautta hän on myös silmäterämme. Mutta sitten siis asiaan. Lapsemme on siis keksinyt kaverinsa kanssa että lähtisimme Turkuun viikoksi ja että meidän perhe maksaisi kaiken! Pojallamme muutenkin hyvä maku siispä sviittiin pitäisi mennä. Kaverin perhe ei ole mikään kovinkaan hieno. Perheessä seitsemän henkeä ja mies vain töissä. Voisimme viedä lapsemme kavereineen Turkuun mutta pelkäämme että pojan kaverin vanhemmat pahastuisi/loukkaantuisi. Perhe ei ole ollut koskaan matkoilla missään. Niin kokisimme myös sen takia velvollisuudeksemme viedä poikamme kavereineen matkalle.
Mitä teemme kinkkinen tilanne
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Mä olin köyhän perheen lapsi, ja muistan lämmöllä kun sain mennä kaverin perheen mukaan risteilylle, syödä heidän ruokiaan yms. Ystäväni äiti hankki minulle myös passin ja ensimmäiset rintaliivit, kun oma perheeni ei pystynyt asiasta huolehtimaan, enkä itse saanut rahaa mistään. Olen tästä kiitollinen, sain kokea vähän toisenlaisiakin elämää kuin omassa kodissa.
Ihana juttu. Maailmassa on kuitenkin hyviäkin ihmisiä.
Meidän perheen tulot 13100 netto, mennään poriin ei oteteta ketään mukaan
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen tulot 13100 netto, mennään poriin ei oteteta ketään mukaan
Sviittiin?
Me olemme hirveän rikkaita ihmisiä, kuukausitulot 300285 euroa tunnilta. Olemme muutenkin mahdottoman hienoja ja sivistyneitä ihmisiä Totta kai , rahat ja sivistys kuuluvat aina yhteen.
Poikamme kulkee aina shaketissa ja soittaa konserttitason flyygeliä. Hän varaa koko perheelle sviitin hienosta hotellista. Mutta: Köyhä, ruma, lahjaton, pölkkypää kaveri (En tiedä miten he hengailevat yhdessä) vaatii päästä mukaamme kalliiseen hotelli-lomalle.
Hyi. Köyhä. Hänellä on kyllä parempi koulutodistus kuin pojallamme mutta eihän se tähän kuulu.
Miten voisimme lempata tuon inhoittavan duunari-perheen kakrun?
Pikaisia vastauksia, tänks ja pliis.
Vierailija kirjoitti:
Huono.
Ei tämä nyt niin huono ole: yhdyssanavirheet, väite, että lapsella on hyvä maku kun haluaa sviitin (kertoo pikemminkin ökyilystä kuin mausta), "ongelman" mittakaava vs ap:n ratkaisukyky. Minusta hauskaa oli tulojen määrä suhteessa suomen kieleen ja kirjoitustyyliin. Tässä ironisoidaan myös palstalla usein vastaan tulevaa ilmiötä, jossa ongelmia ei ratkaista osapuolten kesken, vaan tullaan tänne niitä vatvomaan. Joku viranomainen olisi vielä voitu mainita: lastensuojelu, koulu tms. Ja lestadiolaisille olisi myös ollut sijaa kun pojan kaverin perhe on niin suuri.
Vai olenko liian kiltti provoanalyytikko?
Miksi ap menit hyvän provon kanssa liiallisuuksiin. Olisit nyt laittanut vaikka Maarianhamina tai joku tunnettu kylpyläpaikka, edes Naantali, mutta että Turku!
Vierailija kirjoitti:
No en minä ainakaan toisten varoilla alkaisi lastani elättämään, eli voisiko pojat tehdä yhdessä jotain "tavallista" vaikka päiväristeily tai jotain mihin toisella lapsella olisi myös rahaa.
Kaikki eivät halua kerjätä vaikka ovat köyhiä, some on täynnä näitä "olen vaaraton, laseni haluaa sitä ja tätä synttäreille, osallistukaa". Ennemmin hupiloi sitä rahaa niille ketkä itse pyytävät, voi olla nöyryyttävää joistakin ottaa vastaan tuollaista tarjousta.
Minun lapsen bestiksen vanhemmat on juuri tällaisia vaikeita ihmisiä. Esimerkiksi olisi niin kätevää, kun pojat voisivat viettää aikaa rennosti, ja myös kaveri voisi syödä meidän kanssa. Mutta ei, täytyy aina lähteä kotiin syömään, varmaan ettei "köyhä" ole muiden eväillä. Todellisuudessa olen yksinhuoltaja ja rahat tiukilla, en minä ruoki ketään saadakseni tuntea ylemmyyttä, vaan että lapsilla olisi kivaa.
Samoin usein pyydän tätä kaveria lapseni kaveriksi jonnekin retkelle, huvipuistoon tai museoon. Aina se on kauhean vaikeaa enkä mitään saa tarjota, ja minun pitää nähdä kauhea vaiva että en aiheuta heille suuria kustannuksia kun en saa tarjota mitään.
Nämä vanhemmat eivät tee ylpeyksissään kenellekään mitään palvelusta, ja kyse on heidän omasta väärästä ylpeydestä eikä lapsen hyvästä. Ehkä heille anteliaisuuden käsite on jäänyt vieraaksi.
z kirjoitti:
Kaveri mukaan jos vanhemmilta saa luvan. Olin samassa tilanteessa lapsena ja usein kavereita mukana.
Meillä oli kakarana ihan sama juttu, välillä me hyysättiin meitä köyhempiä kavereita mukaan ja välillä meitä rikkaammat otti sitten taas kavereina meidät mukaan...
Se pitää vaan kysyä vanhemmilta, onko ok?
Että kulut maksetaan, voiko tulla seuraksi?
Jos sanovat, ei. Niin sehän on silloin taputeltu. Ei siinä muuta.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono.
Ei tämä nyt niin huono ole: yhdyssanavirheet, väite, että lapsella on hyvä maku kun haluaa sviitin (kertoo pikemminkin ökyilystä kuin mausta), "ongelman" mittakaava vs ap:n ratkaisukyky. Minusta hauskaa oli tulojen määrä suhteessa suomen kieleen ja kirjoitustyyliin. Tässä ironisoidaan myös palstalla usein vastaan tulevaa ilmiötä, jossa ongelmia ei ratkaista osapuolten kesken, vaan tullaan tänne niitä vatvomaan. Joku viranomainen olisi vielä voitu mainita: lastensuojelu, koulu tms. Ja lestadiolaisille olisi myös ollut sijaa kun pojan kaverin perhe on niin suuri.
Vai olenko liian kiltti provoanalyytikko?
Älä jaksa.
Itsellä on 2 omistusasuntoa ja teen duunia vain osapäiväisesti kun ei nääs ole rahallisesti pakko.
Kirjoitustyyli on mitä on ja se ei todellakaan kerro varallisuudestani yhtikäs mitään.
Analysoippa sitten se..........
Ja tunge sinne, mihin valo ei paista kuin tähystimen lampulla....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä, mutta aiheesta kuitenkin:
Olemme varakas perhe ja silloin tällöin tarjonneet matkan lapsille, jotka tulevat vähävaraisista perheistä.
Ovat siis olleet omien lastemme kavereita eli en etsi mistään Facesta näitä :D
Olemme olleet ulkomaillakin monta kertaa näin. Rajana olen pitänyt noin kymmentä ikävuotta eli ei ole mitään varsinaista hoitamista. Perään katsomista toki.
En ole kokenut kiusallisuutta ja jos vastapuolelta on sitä koettu, niin sehän on vain heidän ongelmansa. Tarjoamme tilaisuutta hyvässä hengessä ja ainahan voi kieltäytyä.
Ei muuten kukaan ole ollut ottamatta tarjousta vastaan.
Hmm. Olemme hyvätuloisia miehen kanssa molemmat, joten en ehkä osaa asettua sellaisen perheenäidin asemaan, jolle tuo olisi ainoa mahdollisuus saada lapselle matkailukokemuksia.
Mutta ainakaan itse annantaisi kymmenvuotiastani kenenkään hoteisiin viikoksi ulkomaille. En ainakaan, jos kyse ei ole lähisukulaisesta ja henkilöstä, jonka kielitaidon ja toimintakyvyt tunnen erinomaisiksi.
Olen itse ammatiltani ulkomaantoimittaja ja matkustellut todella paljon, ja lastenkin kanssa olemme matkustelleet aina, 2-3 ulkomaanreissua vuodessa. Ja tiedän kokemuspohjaisesti, miten kymmeniä eri asioita voi mennä reissussa mönkään, joten haluan olla itse paikalla, varmistamassa että asiat sujuvat ja lapsi hoidetaan kunnolla. Anteeksi, en tunne sinua enkä epäile nyt varsinaisesti kykyäsi huolehtia lapsista, mutta pieni lapsi kaipaa esimerkiksi sairastuessaan omaa vanhempaansa paikalle.
Ja melkein joka reissulla (kun lapset olivat vielä pieniä ja sairastamisfrekvenssi oli suurempi) jompi kumpi lapsista on ollut jossakin pienessä taudissa.
Nyt kun nuo ovat teinejä, tilanne on jo aika eri, ovat omatoimisia ja kielitaitoisia.
Mutta tosiaan siis mihinkään kaveriseuraksi ulkomaille en antaisi kymmenvuotiasta viikoksi. Enkä ole antanut lyhyemmällekään reissulle, mitä on kerran kysytty.
Edellisen kirjoitta tuskin on pakottanut ja kaapannut lapsia reissuun. Eli jos sinä et päästäisi, niin joku toinen on.
Mikä ongelma sinulla on? Luulisi "ulkomaantoimittajana" uskaltavan vähän boheemimpaan elämäntyyliin?
Normaali kymmenvuotias osaa jo ajatella vähän eteenpäin eikä itke kurkku suorana vanhempiaan joka hetki paikalle, jos nyt tällainen sairaustapaus olisi. Ehkä lapsenne ovat perusturvallisuutta vailla, jos tällainen tulee noin voimakkaasti mieleen.
Mistä moinen aggressiivisuus?
Juu, ei varmasti ole kaapannut ja kilttiähän on tarjota tuollaista. Kommentoin vain hänen kommenttiaan, että kukaan ei ole kieltäytynyt tarjouksesta.
Että ainakin itse olen, ja ihan lapsen edun takia.
Boheemiudesta tässä ei ollut kyse, vaan vastuusta ja siitä, että lapsille voi sattua mitä vaan reissussa. Ja vieraan perheen matkassa ON kymmenvuotiaan kurja olla kipeänä, vaikka terveenä olisi kuinka reipas tahansa. Eikä se ole sille isäntäperheellekään kovin kiva reissu, jos jomman kumman aikuisen pitää olla koko ajan hotellissa vahtimassa oksentelevaa vierasta lasta.
Jokainen toki toimii kuten haluaa omien lastensa kanssa.
Vähävaraisen perheen lapsen etu juuri on, että on kivoja tuttavia, sukulaisia, jotka tarjoavat erilaista tekemistä, mm. lomamatkan ulkomaille.
Jos nyt lapsi oksentaa koko reissun ajan, niin onhan se ikävä kaikille. Mutta elämään nyt kuuluu tiettyjen riskien otto tai toinen vaihtoehto on kärvistellä turvalaitteitensa kanssa himassaan.
Että kyllä minä oman kymmenvuotiaani olen päästänyt ulkomaille vastuulisessa (oma arvio) seurassa. Esim. juuri kymmenvuotias oli tennisleirillä muiden vanhempien vastuulla.
Kaikki hyvin ja yhtä kokemusta rikkaampana kohtamaan uusia asioita.
Niin, kuten sanoin, en kiistä sitä, että vähävaraisuus muuttaa asetelmia.
Minulle se ei ole niin, että on joko annettava lapsia vieraiden perheiden matkaan, tai kykittävä "turvalaitteiden (?!) kanssa kotona". Ei, vaan voimme lähteä itse mukaan. Tuollaisia tuttavaperheiden kimppamatkoja olemme tehneet useita, ja ne ovat lapsillekin huolettomimpia.
Lapset kasvavat nopeasti, ja teini-iässä jo tilanne on toinen.
Eli lapsi ei saisi lähteä minnekään jos ei koko perhe voi lähteä mukaan? Hyvää teini-ikää vaan teille.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan ajateltu lähteä turkuun viikoksi heinäkuussa ja "petteri" toivoo nyt että teidän "martti " voisi myös tulla, saiskohan martti lähteä meidän mukaan niin petterikin viihtyisi paremmin?
Jos tolla tavalla kysyy niin eihän siitä voi loukkaantua. Sitten kun he kysyy paljonko se kustantaa, niin toteatte että te tietty maksatte kun se on teidän idea.
Se nyt ei paljon lisää edes maksa. Lisävuode huoneeseen muutama kymppi.......
Kun varaa hioneen kaksi aikuista ja kaksi lasta tulee perhehuone normaalisti ja on samanhintainen kuin yhsellä lapsella. Huoneeseen on saatavissa lisävuoteita. Mikä probleema. Tietysti ruokia ja pääsymaksuja eri paikkoihin joutuu maksamaan.
Hotelli lomalle? Mihin se hotelli lomaa tarvitsee?
Kuukausi mitä, tulot mitä? Entä kuukausitulot tai tulot kuukaudessa?
Asutteko muuten Helsingissä
Annan kadulla ja julistatteko tekevänne samaa?
Vierailija kirjoitti:
Teidän pitäisi kyllä ostaa sitten sille köyhälle pojalle (jonka vanhemmatkaan eivät koskaan ole käyneet missään matkoilla) ainakin pikkutakki ja kanttihousut, sekä purjehduskengät. Ja pieni alumiininen matkalaukkusarja, jonka turkulaisen loistohotellin piccolo toisi huoneeseen. Muistakaa antaa tippiä varten hyvä nippu viitosen seteleitä, samanlaisella setelipidikkeellä (tosin hopeisella, kun omalla pojallanne on kultainen) varustettuna. Parturi maksaa, hampaatkin pitäis valkaista. Kyllä tästä aika kinkkisen kallista tulisi.
😁😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla kirjoitustaidolla kymppitonnin tulot? Epäilenpä.
Onhan tuo jollain perintöprinsessalla mahdollisuus, vaikka tämä nyt on ilmiselvä provo. Eihän Trumppikaan osaa omaa äidinkieltään kunnolla, vaikka on melkoisen varakas mies. Rahansa sijoittaa aivan päin metsiä, mutta sitä perintöä on niin paljon, ettei hän siitä edes yrittämällä pääse eroon.
Miten nyt tähänkin sait Trumpin mukaan,onko sun elämässä muuta kuin viha Trumppia kohtaan
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että pyydettäisiinkö 12-vuotiaan kaveria reissuun. Äiti (ehkä yhdessä isovanhempien ja isän kanssa) hommaisi passin ja antaisi shoppailurahaa sen 50- max. 100 Euroa, joka omallakin on. Me maksettaisiin matka ja ruuat saisi samalla kuin muut. Äiti on työtön ja isäpuoli tosi kitkerä antamaan rahaa lapsen käyttöön. Jotenkin olisi omallekin kivampi, että olisi kaveri mukana, vaikka meillä onkin toinen lapsi. Sen lisäksi jotenkin hävettää, kun aina reissataan ja tuo kaveri on kerran elämässään käynyt mummun kanssa laivalla. Tavallaan hyöty olisi: meidän lapselle kaveri matkaan ja samalla tulisi vähän jeesattua kaveria.
Mutta en ole kehdannut kysyä. Kuulostaa jotenkin alentuvalta, vaikka sen miten verhoilisi. Miten te vähävaraisemmat perheet suhtaudutte, jos kysyn omalleni kaveriksi, jos hommaavat passin ja antavat vähän taskurahaa mukaan. Äh. Kun ei ns. köyhätkään halua mistään armopaloista elää nykyään....
---------------------
Miten niin kuulostaa alentuvalta? Olet ilmeisesti itse omahyväinen ja itserakas joka on mielestään täysin omasta ansioistaan varakkaampi. Minä esim. olin ennen hyväpalkkainen mutta sairastuin ja nyt olen työkyvytön. Sama voi tapahtua SINULLEKIN. Se siitä alentuvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Teidän pitäisi kyllä ostaa sitten sille köyhälle pojalle (jonka vanhemmatkaan eivät koskaan ole käyneet missään matkoilla) ainakin pikkutakki ja kanttihousut, sekä purjehduskengät. Ja pieni alumiininen matkalaukkusarja, jonka turkulaisen loistohotellin piccolo toisi huoneeseen. Muistakaa antaa tippiä varten hyvä nippu viitosen seteleitä, samanlaisella setelipidikkeellä (tosin hopeisella, kun omalla pojallanne on kultainen) varustettuna. Parturi maksaa, hampaatkin pitäis valkaista. Kyllä tästä aika kinkkisen kallista tulisi.
Se on hienoa kun AV:lla on näin pyyteettömiä ongelmanratkaisijoita auttamassa vaikeissa arkipäivän ongelmissa. Kiitos!
Jaksoitte kuitenkin vastata?