Teinien kalliit puhelimet - pari kysymystä vanhemmille!
Kun olen lueskellut noita ketjuja teinien tyytymättömyydestä halvempiin puhelimiinsa ja kuinka ketjun avaajia on syyllistetty huonosti onnistuneesta kasvatuksesta ja kehotettu katsomaan peiliin ja sanottu, ettei teinit todellakaan tarvitse mitään tonnin puhelimia ym. asioita, joista olen kyllä ihan samaa mieltä!
Mutta miksi näissä keskusteluissa ei ole sanallakaan käsitelty niitä teinejä - joita on paljon! - joilla on nämä ylikalliit puhelimet ja jotka käytöksellään aiheuttavat varmaan kateutta muissa. Ovatko nämä teinit vanhempineen kaiken arvostelun yläpuolella?
Siksi haluankin tässä keskustelussa keskittyä niihin vanhempiin, jotka ovat näitä kalliita luureja ostaneet ja kysyä, miksi olette hankkineet teineillenne tonnin puhelimen? Perustelut sille?
Kommentit (94)
Kiusatuksi ja syrjityksi joutumisen pelko lienee tavallisin syy, miksi vanhemmat ostavat lapsilleen tavaroita, joihin vanhemmilla ei oikeasti olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Eh... tän ketjun kateuden määrä jonkun teinien puhelimista taitaa enemmänkin olla se syy...
Mistäköhän ne imee sen valtavan kateuden tunteen? Miksi mua ei koskaan häiritse jos toisten lapsilla on kalliimmat haalarit kuten monia tämäkin häiritsee, jonkun toisen lapsen isällä on hienompi auto, kauniimpi äiti, kalliimpi reppu, enemmän leluja nyyh nyyh nyyh. Koska joillain nyt vaan on enemmän jotain mitä meillä, tai enemmän rahaa, tai enemmän kiinnostusta juuri siihen yhteen asiaan, anteliaita sukulaisia tai ihan sama mulle mitä, jollain on aina hienompaa. Voi voi. :D
Oikein odotin koska joku vetää kateuskortin, ihmeen pitkälle päästiinkin. :)
Nyt sitten lasten kasvattamattomuus ja muu ihmettely on kateellisuutta. Mutta kuten totesin, ihmeen pitkälle päästiin että joku veti tuon esille. En kadehdi takuulla jotain vuokrakasasrmissa tai älväri lähiössä asuvaa yh-äippää joka ostaa velaksi tonnin puhelimen teinilleen ja siinä onkin sitten kaikki mitä henkilöt omistaa. Tai "omistaa".
Nyt se paistaa vielä pahemmin läpi...
Meidän 13-vuotiaalla on Samsung Galaxy S5 mini. Vanha malli siis, mutta tyttö on aivan tyytyväinen eikä ole uutta puhelinta toivonut. Kavereista vain harvoilla on oikeasti "hieno" puhelin, muilla korkeintaan joku iPhone 5 tai Honor.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 13-vuotiaalla on Samsung Galaxy S5 mini. Vanha malli siis, mutta tyttö on aivan tyytyväinen eikä ole uutta puhelinta toivonut. Kavereista vain harvoilla on oikeasti "hieno" puhelin, muilla korkeintaan joku iPhone 5 tai Honor.
Lisään vielä tähän, että olemme normaalituloisia. Meillä olisi varaa ostaa tytölle parempi puhelin, mutta koska ei sitä halua tai tarvitse, niin emme näe mitään syytä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska toistaiseksi Suomessa saa itse päättää siitä, mitä tekee sillä noin 60% tuloista, joka verojen jälkeen käyttöön jää. Joku käyttää rahansa viinaan, joku huumeisiin, joku matkustelee, joku ostaa tavaroita, jotka vastaavat käyttötarpeeseen. Miksi en ostaisi puhelinta, jonka haluan ostaa? Ostanhan ne parhaiten jalkaani sopivat kengätkin kyselemättä muilta, että saankohan minä nyt ostaa nämä vai pitääkö etsiä halvemmat.
Ei rahaa saa hautaan mukaansa.
heh, vaihtoehdot ovat siis tonnin puhelin tai huumeet :)
Kyllä. Tai matkustelu, shoppailu jne. Jokainen itse rahansa ansaitseva saa itse päättää, mitä rahallaan tekee. Jostain syystä osa opettaa omat lapsensa kadehtimaan muita sen sijaan että opettaisi, miten itse hankitaan omalla työllä se kadehdittu asia. Turhan monessa tässäkin ketjussa muiden rahankäyttöä ihmettelevien perheissä rahat menevät johonkin sellaiseen, mitä ei kannata kadehtia kuten juuri huumeisiin ja viinaan. Sitä ei vain sanota ääneen.
Tuo kytkykauppahan on tavallaan aika kavala. Puhelimen hinta on sama kuin käteisellä ostettaessa, kyllä, mutta jos ostat sen tonnin luurin, niin maksamista riittää melkoisen pitkäksi ajaksi. Entä kun statuksen takia pitäisi jo hankkia sinänsä hyvin palvelevan puhelimen tilalle taas uusi ja entisestäkin on vielä melkein puolet maksamatta? Siinä ollaan kuin huomaamatta velkaloukussa. Eikö kannattaisi ostaa käteisellä se aika paljon halvempi puhelin? Olisi muuten mielenkiintoista tietää, kuinka moni nuori käyttää tai edes osaa käyttää kaikkia niitä toimintoja, joita noista kalliista laitteista löytyy. Ennen kuin hankkii uuden puhelimen, kannattaisi selvittää tarkasti, mitä toimintoja tarvitsee ja mitkä ovat omalla kohdalla turhia, ja valita sitten vasta puhelin. Olisin myös utelias tietämään, mitä nuo lapset ja aikuisetkin niiltä puhelimiltaan niin tiiviisti seuraavat, kun nokka pitää olla jatkuvasti kiinni ruudussa.
Pin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Eh... tän ketjun kateuden määrä jonkun teinien puhelimista taitaa enemmänkin olla se syy...
Mistäköhän ne imee sen valtavan kateuden tunteen? Miksi mua ei koskaan häiritse jos toisten lapsilla on kalliimmat haalarit kuten monia tämäkin häiritsee, jonkun toisen lapsen isällä on hienompi auto, kauniimpi äiti, kalliimpi reppu, enemmän leluja nyyh nyyh nyyh. Koska joillain nyt vaan on enemmän jotain mitä meillä, tai enemmän rahaa, tai enemmän kiinnostusta juuri siihen yhteen asiaan, anteliaita sukulaisia tai ihan sama mulle mitä, jollain on aina hienompaa. Voi voi. :D
Nyt sitten lasten kasvattamattomuus ja muu ihmettely on kateellisuutta. Mutta kuten totesin, ihmeen pitkälle päästiin että joku veti tuon esille. En kadehdi takuulla jotain vuokrakasasrmissa tai älväri lähiössä asuvaa yh-äippää joka ostaa velaksi tonnin puhelimen teinilleen ja siinä onkin sitten kaikki mitä henkilöt omistaa. Tai "omistaa".
Olen kyllä myöskin tosi rajoittunut :) mutta en ymmärrä mitä kadehdittavaa tuossa vuokrakasarmi-yh-äipässä on jos sitä verrataan johonkin varakkaaseen kunnon ydinperheeseen mikä asuu velattomassa komeassa omakotitalossa hyvällä alueella. Ja jossa lapsille opetetaan rahankäyttö eikä osteta sitä tonnin velkapuhelinta. Jos mulla olisi lapsiperhe niin mieluummin olisin tuo "kadehtiva Westendissä asuva" perheen äiti kuin se Varissuolla asuva ongelmaperheen yh äiti. No ehkä en vain ymmärrä jotain :)
sori sivullisen lapsettoman kommentti : ) mutta oli pakko tulla tsekkailemaan mitä täällä kirjoitellaan.
Pakko kysyä kuitenkin, näin lapsettomana, että miten kun lapsi tulee vanhemmaksi, ja ostosvaatimukset kasvavat, jos rahaa ei ole kertakaikkiaan niin miten selitetään jollekin 18-vuotiaalle että nyt et sitten yhtäkkiä enää saakkaan mitä haluat, esim. uutta Bemaria kun tähänkin asti on kaikki tuotu mitä lapsi keksii. Sori, lapseton kyselee nyt vain :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva jos hyvätuloiset vanhemmat vastaisivat siihen, kasvatatteko lapsianne ollenkaan suhtautumaan vähäosaisempiin tahdikkaasti ja myötätuntoisesti? Jos teillä on varaa ostaa vaikka mitä lapsellenne, ettekö katso velvollisuudeksenne opettaa heille, että niitä ei halveksita, joilla ei tätä kaikkea ole. Pari kohtaloniskua ja lapsenne on työttömänä ja vähävaraisena. Sellaista tapahtuu, siksi kannattaa suhtautua vaurauteen tietyllä nöyryydellä ja opettaa se myös lapsilleen! Minulle tämä opetettiin ja siirsin sen myös lapsilleni.
Minun isäni opetti, että sellaista kuin kohtalonisku ei ole olemassakaan. Kaikkeen voi varautua, jopa omaan kuolemaansa ja siihen, että senkin jälkeen perhe pärjää. Jos tekee tyhmiä valintoja, on turha syyttää kohtaloa. Tähän on turha vetää mukaan neliraajahalvaantuneita ja heidän mahdollisuuksiaan, kuten palstalla on tapana,koska ne vähäosaisten valinnat on ihan omia, ei päälleajavan rattijuopon aiheuttamia.
Hän ei siis opettanut sinua suhtautumaan vähäosaisempiin myötätuntoisesti ja tahdikkaasti?
Mitä lapsi sille mahtaa, jos syntyy perheeseen, jossa ei ole huolehdittu em asioista? Saako hänen varattomuuttaan pilkata? Saako teini ivata koulukaveriaan, jolla ei ole tonnin puhelinta, koska tämän vanhemmat eivät ole huolehtineet varallisuudestaan?
Voihan olla, että vanhemmilla olisi varaa antaa vaikka 10 000 euron puhelimen, mutta eivät katso sitä tarpeelliseksi. Saako tätä nuorta kiusata koulussa halvasta puhelimesta, eristää joukosta? Keitä ovat näiden pilkkaajanuorten vanhemmat? Mitä kasvatusperiaatteita heillä on?
Omat vanhempani opetti, että tässä kovien arvojen maailmassa jokaisen on pärjättävä omillaan. Säälimällä itseään ja muita ei pärjää maailmassa jossa vahvat voittaa ja heikot joutuu väistymään. Empatia ei elätä.
Onko iskä töissä EK:ssa vai Kokoomuksen puoluetoimistossa?
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pin kirjoitti:
Olen kyllä myöskin tosi rajoittunut :) mutta en ymmärrä mitä kadehdittavaa tuossa vuokrakasarmi-yh-äipässä on jos sitä verrataan johonkin varakkaaseen kunnon ydinperheeseen mikä asuu velattomassa komeassa omakotitalossa hyvällä alueella. Ja jossa lapsille opetetaan rahankäyttö eikä osteta sitä tonnin velkapuhelinta. Jos mulla olisi lapsiperhe niin mieluummin olisin tuo "kadehtiva Westendissä asuva" perheen äiti kuin se Varissuolla asuva ongelmaperheen yh äiti. No ehkä en vain ymmärrä jotain :)
sori sivullisen lapsettoman kommentti : ) mutta oli pakko tulla tsekkailemaan mitä täällä kirjoitellaan.
Pakko kysyä kuitenkin, näin lapsettomana, että miten kun lapsi tulee vanhemmaksi, ja ostosvaatimukset kasvavat, jos rahaa ei ole kertakaikkiaan niin miten selitetään jollekin 18-vuotiaalle että nyt et sitten yhtäkkiä enää saakkaan mitä haluat, esim. uutta Bemaria kun tähänkin asti on kaikki tuotu mitä lapsi keksii. Sori, lapseton kyselee nyt vain :)
Jos keskustelu lähti liikkeelle tonnin puhelimesta, niin ei nyt mikään miljoonaperijä tarvitse olla että sen voi ostaa ilman velkaa. Ei lapsi silti välttämättä kasva ympäristössä jossa rahalla mällätään koko ajan kaikkea mieleen juolahtavaa ostellen. Voihan olla että muista lapsen ei-niin-pakollisista menoista on karsittu sitten enemmän, joko rahan vuoksi tai kasvatuksellisista syistä.
Ehkä vähän ylimitoitettu arvio, että täysi-ikäinen lapsi ei ymmärrä miksei saa mersua, jos on saanut teininä muutaman satasen kalliimman puhelimen kuin naapuri.
Minä ostin juuri monen sadan euron takin. Kai halvempikin olisi jostain löytynyt, mutta takille oli kova tarve, tykkäsin siitä ja minulla oli ihan hyvin rahaa ostaa se. En harrasta mielijohdeshoppailua ja kaapissani on takuulla vähemmän vaatteita (ja varmaan kokonaishinnaltaan edullisempi) kuin keskivertomammalla joka "ei tuhlaa turhuuksiin".
Toimin samoin lapseni kanssa. Ei minulle ole kauheasti väliä mitä joku lapsen haluama arkinen, tarpeellinen tavara maksaa. Sen sijaan sillä on väliä, missä määrin sitä tavaraa ostetaan ja miten saatuja tavaroita sitten kohdellaan ja arvostetaan. Sitä kallista puhelinta ei todellakaan vaihdeta puolen vuoden päästä ihanampaan malliin, eikä kaapista löydy kymmenittäin laukkuja ja kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitemmän päälle tulee halvemmaksi ostaa vähän kalliimpi puhelin. Ja teinin käyttö on sellaista, että se on järkevää, mm. katsoo Netflixiä puhelimellaan. Ja Espoossa wilman ohjelmistopäivitys talvella aiheutti sen, että se ei edes joka puhelimessa pyöri, vain tietyillä käyttiksillä ja ne vaativat vähän enemmän papua puhelimelta kuin mitä noissa perusluureissa edes on. Ja ilman wilmaa on yläastelainen aika hukassa kun KAIKKI on siellä, mitään ei toimiteta enää paperilla tms kotiin. Jos tuo jossakussa herättää kateutta niin se on voi voi. Mutta me vanhemmat teimme päätöksen, mikä luuri ostetaan, ei teini. Se kait noiden kommenttien pääsisältö on?
Nuo kaikki onnistuu 150€ samsungillakin ihan loistavasti eli ei tarvita lähes tonnin puhelinta mistä tässä ketjussa nyt kaiketi puhe
Argh! Minulla on työpuhelimena 150€ samsung ja voiko raivostuttavampaa vehjettä olla edes peruskäyttöön. Varsinkin se jatkuvat päivitykset...
Sama vika.. se päivittää jotain ihan jatkuvasti, käyttöjärjestelmä on monimutkainen ja asioiden etsimiseen menee sen takia aikaa. Henk.koht v*tuttaa niinkin yksinkertainen asia kuin puhelimen avaaminen. Paina napista, sipaise, laita koodi, paina ok (jos koodi sattui menemään kerralla oikein). Järjetöntä eestaas r**kkaamista koko ajan.
iPhonen TouchID on niin helppo tuohon verrattuna...Sen voi tehdä myös helpoksi, ihan oma valinta. Koodi ei ole pakollinen.
Kun kyseessä on työpuhelin, niin koodi nyt vaan on pakollinen. Työnantajan omaisuutta käytetään niin kuin työnantaja vaatii.
Teinien puhelimista oli kyse, teinit nyt harvemmin mitään työpuhelimia käyttävät. Niin että siihen asiaan ei nyt ainakaan kompastu, ostaako omenan kuvalla varustetun vai jonkun muun, jokainen osaa nappulaa painaa.
Olen itse teini ja asun ulkomailla (Tanskassa) tämän takia käyn yksityistä koulua (kansainvälistä). Itselläni on 800€ iPhone 8 ja kaverillani on 1100€ iPhone XS. Pikkuveljeni saa joululahjaksi 1200€ iPhone 11. Emme ole mitenkään hemmoteltuja, ja ymmärrämme kaikki rahan arvon erittäin hyvin. Meillä vaan kaikki laitteet ovat Applen, ja olemme tottuneet ios käyttikseen, joten on luontevinta ostaa myös iPhonet. Tietysti iphonejakin löytyy käytettynä parilla sadalla eurolla, mutta mitä uudemman ostaa sitä kauemmin se kestää. Esim äitini osti iPhone 4s vuonna 2011, kun se ensin tuli kauppoihin, ja osti seuraavan puhelimensa, iPhone 7, vasta 2016. Viisi vuotta myöhemmin. Jos sen sijaan hän olisi ostanut 200€ kännyn jonka saa uusia joka vuosi, olisi lopputulos ollut paljon kalliimpi. Nytkin pikkuveljelleen (10v) on iPhone 4, joka on isäni ja minun vanha. Koska oikein mikään appi ei enää toimi siinä, hän saa uuden puhelimen. Hänen iPhone 4 kesti 9 vuotta. Jos sen sijaan hänelle olisi ykkösellä ostettu joku halpa 200€ känny, olisi sen saanut uusia jo monta kertaa. Minunkin iPhone 8 on jo 2v vanha, ja kestää vielä monta vuotta. Tämän takia on paljon kannattavampaa satsata kerralla vähän enemmän rahaa puhelimeen, kuin ostaa uusi halvalla parin vuoden välein.
Olen itse tällainen vanhan kansan ihminen joka ei ymmärrä kun lapsille kannetaan tonnien puhelimet jopa niin ettei niihin ole edes varaa, mutta tämän ymmärrän minäkin jos teini itse säästämillään varoilla ostaa laitteen. Ja kun puhutaan jo noinkin vanhoista lapsista. Ehkä oppivat pitämään parempaa huoltakin laitteesta kun en on omista pienistä varoista säästetty.