Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien kalliit puhelimet - pari kysymystä vanhemmille!

Vierailija
27.06.2017 |

Kun olen lueskellut noita ketjuja teinien tyytymättömyydestä halvempiin puhelimiinsa ja kuinka ketjun avaajia on syyllistetty huonosti onnistuneesta kasvatuksesta ja kehotettu katsomaan peiliin ja sanottu, ettei teinit todellakaan tarvitse mitään tonnin puhelimia ym. asioita, joista olen kyllä ihan samaa mieltä!

Mutta miksi näissä keskusteluissa ei ole sanallakaan käsitelty niitä teinejä - joita on paljon! - joilla on nämä ylikalliit puhelimet ja jotka käytöksellään aiheuttavat varmaan kateutta muissa. Ovatko nämä teinit vanhempineen kaiken arvostelun yläpuolella?

Siksi haluankin tässä keskustelussa keskittyä niihin vanhempiin, jotka ovat näitä kalliita luureja ostaneet ja kysyä, miksi olette hankkineet teineillenne tonnin puhelimen? Perustelut sille?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olen lueskellut noita ketjuja teinien tyytymättömyydestä halvempiin puhelimiinsa ja kuinka ketjun avaajia on syyllistetty huonosti onnistuneesta kasvatuksesta ja kehotettu katsomaan peiliin ja sanottu, ettei teinit todellakaan tarvitse mitään tonnin puhelimia ym. asioita, joista olen kyllä ihan samaa mieltä!

Mutta miksi näissä keskusteluissa ei ole sanallakaan käsitelty niitä teinejä - joita on paljon! - joilla on nämä ylikalliit puhelimet ja jotka käytöksellään aiheuttavat varmaan kateutta muissa. Ovatko nämä teinit vanhempineen kaiken arvostelun yläpuolella?

Siksi haluankin tässä keskustelussa keskittyä niihin vanhempiin, jotka ovat näitä kalliita luureja ostaneet ja kysyä, miksi olette hankkineet teineillenne tonnin puhelimen? Perustelut sille?

Minä jaksan ihmetellä näitä tonnien lapsipuhelimia. Ostetaan monesti vielä osamaksukaupalla, jolloin puhelin on jo hajonnut tai "liian vanhanaikainen" kun yli puolet maksueristä on vielä edessä.

Monesti nämä tonnin puhelimien ostajat ovat vielä aika vähävaraisia vanhempia, sitten säästetään ihan älyttömissä asioissa (puhtaus, terveydenhoito, mihinkään ei ole ikinä varaa kun kaikki liikenevä raha menee laitehankintoihin, joihin ei olisi edes varaa).

Ja vaikka olisi miljonääri vanhempi, onko järkevää lapsenkasvatusta ostaa teineille näitä, en ymmärrä, en käsitä, en sitten millään.

Olen huomannut että ns. varakkaammat perheet monesti jopa ostavat vähän edullisempia luureja pilteilleen, ehkä sitä kasvatusta ja järkevää rahankäyttöäkin on olemassa vielä mutta valtavirta - ei säästössä pesoakaan, kaikki menee, mitä tulee ja velaksi ostetaan tonnien laitteet, koko perheelle, joka vuosi. En käsitä.

Luulisi että joku 10-vee olisi kauhuissaan kun leikeissään meneekin ja rikkoo puhelimen vahingossa, että onko vanhemmat nyt kiukkuisia kun näin kävi. Ja se on ihan normaalia että pieni lapsi rikkoo tohinoissaan puhelimen kun noita hajoaa ihan aikuisillakin.

Olen puhunut.

Vierailija
62/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli teininä kalliita tavaroita koska olin vanhempieni statussymboli siinä missä uusi bemari tai hieno talo. Lähes kaikki vaatteet olivat merkkivaatteita ja hiemankaan kulahtaneet lähtivät kierrätykseen jotta "ei tarvitse minua hävetä". Kännykkä oli vuosittain ostettava ja kallis. Mitään muuta kuin materiaa ja hyvät käytöstavat en vanhemmiltani saanut, tuntuu että minua pidettiin esineenä jolla pönkittää itseään. Piti olla hyvin puettu, aina hymyilevä, äärimmäisen kohtelias ja hallita pönötystilaisuuksien etiketti. En kiusannut muita vaan olin itse se koulukiusattu. Kun minulla meni huonosti, minuun katkaistiin välit ja heitettiin kotoa ulos. En enää ollutkaan se täydellinen statussymboli.

Toki opin käyttämään rahaa, koska vaikka sain paljon kalliita tavaroita minä myös tiesin niiden arvon. Omista rahoista piti tehdä budjettisuunnitelmaa ynnä muuta. Mitään ei saanut ostaa ilman että siihen oli peruste. Nykyisin olen köyhä opiskelija mutta olen saanut säästettyä tonnin kännykkään ja tonnin läppäriin. Miksi? Siksi että näin ne niin tärkeäksi ominaisuuksien takia että olin valmis tinkimään muusta. Kotoa ei tukea heru euroakaan.

Ihmisten kulutus riippuu paljon arvoista. Mitä arvostaa, siihen rahansa laittaa. Jos varaa on, niin en näe että miksi lapselleen ei voi sitä tonnin puhelinta ostaa jos osaa pitää siitä huolta. Ei se tonnin kännykkä suojaa kiusaamiselta kuten myös minun tapaus osoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika säästi itse rahat (no, autoin vähän) iphoneensa, joten osti minkä halusi. Osti sen sitten vielä käytettynä. On suoraan sanonut, että tulee sanomista jos ei ole vaatteet tiettyjä merkkejä. Eipä auta yh:na kun yrittää parhaansa, ettei eristetä porukasta...

"Ei eristetä porukasta". Mutta entä jos kasvattaisikin lapsesta omilla aivoillaan ajattelevan järki-ihmisen joka tekee omat valintansa käyttäen omia aivojaan? Silloin ei tulisi tosin mitään tusinakanaa lapsesta vaan ehkä oman polkunsa kulkija, positiivisessa merkityksessä. Joka olisi oppinut raha-asiat ja muut jo lapsena. Ei lapsen kuulu saada kaikkea mitä päähänsä keksii. Mites sitten kun lapsi on 15-20 v + vieläkö jatkat rahoitusta, ja silloin sitten puhutaan jo isommista hankinnoista, alkaen mopoautot, autot, motskarit, hienot talot, tilat....

Vierailija
64/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska toistaiseksi Suomessa saa itse päättää siitä, mitä tekee sillä noin 60% tuloista, joka verojen jälkeen käyttöön jää. Joku käyttää rahansa viinaan, joku huumeisiin, joku matkustelee, joku ostaa tavaroita, jotka vastaavat käyttötarpeeseen. Miksi en ostaisi puhelinta, jonka haluan ostaa? Ostanhan ne parhaiten jalkaani sopivat kengätkin kyselemättä muilta, että saankohan minä nyt ostaa nämä vai pitääkö etsiä halvemmat.

Ei rahaa saa hautaan mukaansa.

heh, vaihtoehdot ovat siis tonnin puhelin tai huumeet :)

Vierailija
65/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan kuka vaan saa ostettua sen IPhonen kaupasta osamaksulla,niin hyvätuloiset kuin köyhätkin.

Vierailija
66/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep... sitten monet älypuhelinlasten vanhemmat kitisevät kun terveellinen ruoka on kallista... :D

Näin on. Ostaisivat aikuiset itselleen vaikka kiviä mutta kun lapsensakin ahtavat täyteen näitä XTRA tarjousnakkeja, halpis ranskiksia,  hiilaria, sokeria, kovaa rasvaa jne koska se on halpaa. Oikein kehutaan miten vähällä budjetilla ruokakaupasta selviää koko 5-henkinen ylipainoinen älvärilähiöperhe. Samalla kalliit puhelimet taskussa.

Haloo, missä on ihmisten arvot?

Mielestäni terveellinen ruoka, terveydenhoito ylipäänsä, liikunta ja painonhallinta sekä henkiset virikkeet  ovat kaiken A ja O.  Ja sen jälkeen sitten voi törsätä mihin kukakin perhe haluaa: vaatteet, merkkitavara, laitteet, matkat, kalliit menopelit, kalliimpi asunto paremmalta alueelta jne. Mutta jos varat ovat vähissä, lopettakaa jo niiden liian kalliiden puhelinten hankinta terveyden kustannuksella.

Vierailija
67/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän yh:n lapsena ja koulukiusattuna haluan tehdä kaikkeni, että lapseni ei tarvitsisi tätä samaa kokea. En ole yh enkä köyhä, meitä on kaksi  hyvintienaavaa, ja miksi emme ostaisi kalliita puhelimia, jos haluamme.  Olemme kasvattaneet lapsemme siten, että ketään ei halveksita syntyperänsä, vaatetuksensa, perhetaustansa tai minka tahansa muun syyn takia.  Kaikki voi mennä yhdellä rysäyksellä,  3 yt-neuvottelua läpikäytynä nimittäin.  Olisi vain ihanaa, tosin lapsellisesta edes ajatella, että jokainen vanhempi kasvattaisi lapsensa olemaan kiusaamatta ketään.

Vierailija
68/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin pari vuotta sitten tyttärelle Iphone 6 ja itselle samanlaisen. Olin tytön toivepuhelin.

Pitäisikö nyt tuntea asiasta syyllisyyttä. Ettei vaan jollekkin tule paha mieli tms. Ei meidän perheessä lapset saa kaikkea mitä haluavat. Lisäksi tyttö ollut tänä kesänä töissä.

Itse muistan teiniajoilta vieläkin sen miten äiti osti toivomani Joutsen untuvatakin, joka oli kallis. Meillä ei noin vaan mitään osteltu. Äiti oli yh-sairaseläkeläinen ja raha oli tiukassa. Mutta muistan sen tunteen "saat valita minkä vaan takin" Lapsena ei valittu. Sossu antoi talvivaatteet. Kysyttiin vain mitä kokoa.

Muistan miten onnellinen olin siitä takista ja pitkään! Terv. Äiti 45 v.

Se laatuJoutsentakki kestää apaut 20 vuotta kun tollanen puhelin vuoden... vähän huono vertauskohde.

Vierailija
69/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pin kirjoitti:

Eh... tän ketjun kateuden määrä jonkun teinien puhelimista taitaa enemmänkin olla se syy...

Mistäköhän ne imee sen valtavan kateuden tunteen? Miksi mua ei koskaan häiritse jos toisten lapsilla on kalliimmat haalarit kuten monia tämäkin häiritsee, jonkun toisen lapsen isällä on hienompi auto, kauniimpi äiti, kalliimpi reppu, enemmän leluja nyyh nyyh nyyh. Koska joillain nyt vaan on enemmän jotain mitä meillä, tai enemmän rahaa, tai enemmän kiinnostusta juuri siihen yhteen asiaan, anteliaita sukulaisia tai ihan sama mulle mitä, jollain on aina hienompaa. Voi voi. :D

Oikein odotin koska joku vetää kateuskortin, ihmeen pitkälle päästiinkin. :)

Nyt sitten lasten kasvattamattomuus ja muu ihmettely on kateellisuutta. Mutta kuten totesin, ihmeen pitkälle päästiin että joku veti tuon esille. En kadehdi takuulla jotain vuokrakasasrmissa tai älväri lähiössä asuvaa yh-äippää joka ostaa velaksi tonnin puhelimen teinilleen ja siinä onkin sitten kaikki mitä henkilöt omistaa. Tai "omistaa".

Vierailija
70/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika säästi itse rahat (no, autoin vähän) iphoneensa, joten osti minkä halusi. Osti sen sitten vielä käytettynä. On suoraan sanonut, että tulee sanomista jos ei ole vaatteet tiettyjä merkkejä. Eipä auta yh:na kun yrittää parhaansa, ettei eristetä porukasta...

"Ei eristetä porukasta". Mutta entä jos kasvattaisikin lapsesta omilla aivoillaan ajattelevan järki-ihmisen joka tekee omat valintansa käyttäen omia aivojaan? Silloin ei tulisi tosin mitään tusinakanaa lapsesta vaan ehkä oman polkunsa kulkija, positiivisessa merkityksessä. Joka olisi oppinut raha-asiat ja muut jo lapsena. Ei lapsen kuulu saada kaikkea mitä päähänsä keksii. Mites sitten kun lapsi on 15-20 v + vieläkö jatkat rahoitusta, ja silloin sitten puhutaan jo isommista hankinnoista, alkaen mopoautot, autot, motskarit, hienot talot, tilat....

Jos muilla on mopot ja yhdellä ei, niin kyllä se yksi jää usein poruskasta.  Porukka lähtee pyörällä johonkin ja yhdellä ei ole pyörää, niin mitäs sitten käy. Lainataan pyörä tai useimmiten se pyörätön jää porukasta. Ehkä rikkaat ei tajua sitä, kun niillä on antaa sitä mitä lapsi tarvitsee.  Vai mikä tämän ketjun tarkoitus on? Jos lapselle on antaa sitä mitä hän tarvitsee, niin ei tarvitse antaa sitä mitä hän haluaa?

Vierailija
71/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pin kirjoitti:

Eh... tän ketjun kateuden määrä jonkun teinien puhelimista taitaa enemmänkin olla se syy...

Mistäköhän ne imee sen valtavan kateuden tunteen? Miksi mua ei koskaan häiritse jos toisten lapsilla on kalliimmat haalarit kuten monia tämäkin häiritsee, jonkun toisen lapsen isällä on hienompi auto, kauniimpi äiti, kalliimpi reppu, enemmän leluja nyyh nyyh nyyh. Koska joillain nyt vaan on enemmän jotain mitä meillä, tai enemmän rahaa, tai enemmän kiinnostusta juuri siihen yhteen asiaan, anteliaita sukulaisia tai ihan sama mulle mitä, jollain on aina hienompaa. Voi voi. :D

Nyt sitten lasten kasvattamattomuus ja muu ihmettely on kateellisuutta. Mutta kuten totesin, ihmeen pitkälle päästiin että joku veti tuon esille. En kadehdi takuulla jotain vuokrakasasrmissa tai älväri lähiössä asuvaa yh-äippää joka ostaa velaksi tonnin puhelimen teinilleen ja siinä onkin sitten kaikki mitä henkilöt omistaa. Tai "omistaa".

Vaikuttaa, että asennen menisi halveksunnan puolelle?

Vierailija
72/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan ketjusta tunteen, että minä pienituloisena en saisi antaa lapselle mitään kallista tai haluttavaa.

Vierailija
73/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaatimattomampi älypuhelin olisi loistava paikka kasvattaa luonteenlujuutta teinille, mutta harva vanhempi hoksaa käyttää sitä tilaisuutta.

Vierailija
74/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan kuka vaan saa ostettua sen IPhonen kaupasta osamaksulla,niin hyvätuloiset kuin köyhätkin.

Niinhän sen saa. Sitähän tässä eräät ihmettelevät kun ne köyhätkin niitä kantaa kotiin ja sitten ostetaan tarjous-pirkka-makkaraa, hiilaria ja sokeria sun muuta, kun eurot menevät puhelinkauppaan.

ulos raittiiseen kesäilmaan nyt jokainen sieltä puhelimen takaa kyöristelemästä! : )

Vierailija
75/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkailla on aina ollut mahdollisuus ostaa kalliimpia juttuja kuin keskituloisilla tai vähävaraisilla. Aiemmin tätä pidettiin ihan normaalina. Jos jollain kaverilla oli jotain, mihin omilla vanhemmilla ei ollut varaa, asia hyväksyttiin ja sillä selvä. Itse saatiin se, mihin vanhemmilla oli varaa. Nykyisin kaikki, myös ne keskituloiset ja vähävaraiset, haluavat saman kuin varakkailla. Varakkaan teinille tonnin puhelin on kuitenkin vain puhelin. Muille teineille se taas on jotain parempaa, erikoista ja hienoa, jolloin herkästi myös elvistellään tonnin puhelimella. Sekä aikuisten että lasten kyky hyväksyä, että toisilla on enemmän kuin toisilla, on madaltunut. Ja siksi otetaan mallia aina siitä, jolla on eniten. Vaikka sitten osamaksulla. 

Vierailija
76/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pin kirjoitti:

Voi olla sitäkin. Mutta ihmettelen kun kaikkeen vedetään se kateus! Jos minä en tykkää Rovaniemen palloseuran pelejä katsella, mulle heitetään että olen vain kateellinen. Tämä esimerkki on yhtä älytön kuin että joku fiksu vanhempi joka ei osta teinille tonnin puhelinta, olisi kateellinen sille mainitsemalleni yh-äipälle joka sen osamaksulla ostaa.

Suomessa ei osata keskustella, heti heitetään se kateus. Huoh.

Vierailija
77/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pin kirjoitti:

Ei, vaan on hyvä kyseenalaustaa asioita eikä päättömänä laumana aina juosta kaiken kiiltävän perässä. Kyseenalaistaminen on tärkeä asia yhteiskunnallisestikin jo.

Niinpä, mutta se onkin sitten sellainen aihe mitä nämä kana-aivot ei ymmärrä mitään, turha haaskata energiaa.

Vierailija
78/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan keskituloisia ja lapsilla on aina ollut ns. liian kalliit puhelimet. Johtuu ihan siitä, että mies saa niitä(tablettejakin) työpaikalta testikäyttöön. Toisinaan hieman nolottanutkin antaa lapselle uusinta uutta taas kouraan.

Lapset tasan tietää puhelimensa ja seuraamukset, jos ei kohtele niitä kunnolla tai alkavat makeilemaan kylillä. Paluu hyllyllä odottavaan älyttömään puhelimeen välittömästi. Kumpikin on kerran saanut kunnian käyttää kys puhelinta, kun huoltoon oma lähti. Toisella putos ja näyttö rikki, toisella hänestä riippumaton laitevika. Jotenkin tuntui, että arvostus lisääntyy puhelinta ja isää kohtaan sen käyttökuukauden jälkeen. ;)

Vierailija
79/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pin kirjoitti:

Voi olla sitäkin. Mutta ihmettelen kun kaikkeen vedetään se kateus! Jos minä en tykkää Rovaniemen palloseuran pelejä katsella, mulle heitetään että olen vain kateellinen. Tämä esimerkki on yhtä älytön kuin että joku fiksu vanhempi joka ei osta teinille tonnin puhelinta, olisi kateellinen sille mainitsemalleni yh-äipälle joka sen osamaksulla ostaa.

Suomessa ei osata keskustella, heti heitetään se kateus. Huoh.

Pääsääntöisesti olen kanssasi samaa mieltä tuosta kateuskortista keskusteluissa, mutta tässä ketjussa puhuttiin nimenomaan kateudesta. Ihan aloittajakin aloituksessaan käytti tuota sanaa.

Vierailija
80/94 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ei tienata mitenkään älyttömän hyvin, mutta kumpikin lapsi 16v ja 18v käyvät vakituisissa töissä ja tienaavat omat rahansa, joilla molemmat osti Iphone7. Lapsilla kun muita menoja ei ole kuin viihde käyttö niin siihenhän ne rahat menee :) toki laittavat myös säästötilille aina osan palkastaan, mutta meillä teinit saavat käyttää itse tienaamat rahansa miten tahtovat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän