Olen töissä Subwayssa, täällä voit kysyä mitä vaan työstäni :)
Ihan aluksi, olen 18-vuotias, vietän välivuotta lukion jälkeen, työni on ihan mukavaa. En kerro tarkasti missä Subissa olen, mutta pääkaupunkiseudulla yhdessä onneksi ei liian vilkkaassa paikassa. Vastaan parhaani mukaan kysymyksiin :)
Kommentit (235)
Miten ihmeessä ihmiset ostaa subeja, kun on ulkolaiset lihat ja ulkolaiset kanat ! Itse en osta
Ennen kanateriyaki ja kana fajita kananpalat tuli thaimaasta, mutta sen paskakohun jälkeen kanat vaihdettiin tulemaan muistaakseni irlannista. Ja se kana on kalliimpaa>hinnat nousi. Ja se thaimaalainen kana oli ihan pelkkää kanaa, testattiin monessa puolueettomassa labrassa suomessa, että siitäs saitte...
Saksasta ei muistaakseni tuu mitään kamoja. Lihat tulee siksi ulkomailta, jotta joka ikisessä subwayssa on saman (yhtä hyvän) laatuista lihaa. Vihannekset toki mahdollisuuksien mukaan suomesta.
Terveisin toinen subilainen (vastauksesta päätellen selvästi kyllästyneenpi 😂)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudut vissiin päivän päätteeksi siivoamaan subwayn lattiankin ?
Itse menin Hesassa syömään subiin ja kello oli 15 min ennen sulkemisaikaa. Istuin ja söin subiani, kun myyjä tuli yhtäkkiä tiskin takaa, hurautteli lattialle vettä ämpäristä ja luutusi lattiaa. Ja minä söin siinä ! Meinasi mennä ruokahalu kokonaan.
Eikö olisi reilua, että siivoiaisit vasta sitten kun paikka on closed !
Idiootti. Siivoaminen on noin oksettavaa?
Minusta vaan ei tuntunut ruokahalua kohottavalta, kun joku heittelee ämpärillä vettä lattialle (pärskyi mun jaloillekin) ja sitten luutuaa siinä kymmenen sentin päässä. Nostelin jalkojani välillä. YÄK !
Väitätkö ettei Suomesta löydy tasalaatuista lihaa ? Ihan tasan tarkkaan löytyy, jos siitä maksetaan se hinta mikä kuuluu !
Saksan kautta tuotu liha on varmaan prosessoitu Saksassa, ja saattaa olla vaikka jotain brassilihaa (siellähän oli taas se antibioottikohu).
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko kaikki kamat oikeasti Saksasta, vihannekset jne?
No koska ne ois tullu
Olen käynyt subissa viimeksi vuonna nakki, koska sen konsepti on epäselvä. Haluan vain tilata valmiin leivän, en luetella erikseen jokaista paprikaa ja tomaattia. Voiko näin tehdä? Eikö siellä kuitenkin ole valmiit listat joissa on lueteltu ne leivät? Miksi silti pitää erikseen kertoa kaikki?
T. Urpo
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö ettei Suomesta löydy tasalaatuista lihaa ? Ihan tasan tarkkaan löytyy, jos siitä maksetaan se hinta mikä kuuluu !
Saksan kautta tuotu liha on varmaan prosessoitu Saksassa, ja saattaa olla vaikka jotain brassilihaa (siellähän oli taas se antibioottikohu).
En nyt ota kantaa mihinkään antibioottiasioihin, mutta eiköhän tuossa tarkoitettu tasalaatuisuudella sitä, että saat samaa lihaa saksalaisessa Subwayssa kuin suomalaisessakin. Ihan yleinen periaate isoilla ketjuilla, että brändin tuotteet pyritään pitämään mahdollisimman samankaltaisina vaikka söisit sen tuotteen toisella puolen maapalloa.
KUvitteletko, että esim jenkkeihin viedään suomalaista lihaa? Niinpä, tuskin. Valot päälle.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt subissa viimeksi vuonna nakki, koska sen konsepti on epäselvä. Haluan vain tilata valmiin leivän, en luetella erikseen jokaista paprikaa ja tomaattia. Voiko näin tehdä? Eikö siellä kuitenkin ole valmiit listat joissa on lueteltu ne leivät? Miksi silti pitää erikseen kertoa kaikki?
T. Urpo
Mitään valmista listaa ei ole, ainoastaan kamppanjatuotteissa on eritelty erikseen suosituskasvikset ja kastikkeet.
Mutta jos on tarpeeksi fiksu myyjä, hän kyllä tekee sulle valmiin leivän vähillä kysymyksillä, esim haluatko lihaa vai kanaa, onko jotain allergioita, tulista vai mietoa. Itse 6v subissa työskenneellennä tuo ei tuota mitään vaikeuksia, mutta vähemmän aikaa olevat usein vain jankkaavat ne (asiaan kuuluvat ja opetetut) kysymykset vaikka huomaavat että asiakasta ärsyttää
Vieläkö ne alekupongit käy, joihin kerättiin tarroja? Minulla on yksi sellainen vielä, voinko saada juoman hinnalla puolikkaan subin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se kokojyvä on vaihettu?
En osaa sanoa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Subwayn myyjät pyörittelevät silmiä ja huokailevat tuskastuneesti, jos ensimmäistä kertaa sinne tuleva asiakas ei heti osaa tehdä tilausta "oikein"?
Toista kertaa ei sitten tarvitse tullakaan?
Tähän et voinut vastata, vaikka peukutuksista päätellen monella on sama kokemus?
No anteeksi etten vastannut, kysymys oli sen verran tyhmä kun en voi mitenkään tietää miten muissa subeissa tehdään :D Mä en todellakaan ainakaan harrasta tollaista (eikä kukaan työkaverikaan), päinvastoin autan ja suosittelen mielelläni. Meillä sais aika nopeasti kenkää jos ois asiakkaille epäkohtelias. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko patonkeja pienennetty? Nykyään tuntuu että ne on paljon pienempiä, mutta hinta silti sama. Myöskin maku on hyvin kuiva ja pahvimainen.
En ole ainakaan huomannut että olisi pienennetty, saman kokoisina tulevat ja samat silikonivuoat meillä on edelleen käytössä nostatukseen. Sen sijaan kokojyvä on vaihtunut 9 viljaa-leiväksi. Ap
Mitkä ovat terveellisimmät vaihtoehdot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ei kukaan kohdalleni sattunut Subwayn myyjä osaa/halua/suostu/saa/voi suositella hyviä täytteitä esim. päivän subiin? Eikö myyjille ole tehty jotain lunttilappua tämmöisiä pyyntöjä varten, vai onko joku muu ohjeistus?
Mielestäni ulkona syömiseen (jopa ihan vain pikaruokalassa) kuuluu, että joku muu ajattelee puolestani jonkun osuvan makuyhdistelmän. Siksi tosi harvoin käytyä Subwayssa.
Siis eikö sinulla itsellä ole mitään mielipidettä mistään kun toisten pitää ajatella sinun puolesta? Eikös tuo subway juuri perustu siihen, että jokainen valitsee ITSE juuri ne täytteet joista tykkää. Niitä valmiiksi täytettyjä jotka joku toinen on miettinyt saa sitten muualta.
Kauhee ongelma, jos joku haluaa valmiita juttuja eikä miettiä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Joudut vissiin päivän päätteeksi siivoamaan subwayn lattiankin ?
Itse menin Hesassa syömään subiin ja kello oli 15 min ennen sulkemisaikaa. Istuin ja söin subiani, kun myyjä tuli yhtäkkiä tiskin takaa, hurautteli lattialle vettä ämpäristä ja luutusi lattiaa. Ja minä söin siinä ! Meinasi mennä ruokahalu kokonaan.
Eikö olisi reilua, että siivoiaisit vasta sitten kun paikka on closed !
Hyvä työntekijä jää työajan päätyttyä siivoamaan liikkeen ilman palkkaa sulkemisajan jälkeen.
lopetin subwaylla syömisen kun ottivat lihapullat poies, eikö muka pysty yhtä heikommin myyvää pitämään?
Vierailija kirjoitti:
T. Urpo
dööö, jos oot vaikka allerginen jollekkin yhdelle ainekselle niin meinaatko pilata mahdollisuutes syödä sen takia vai pyydätkö vaan että jättää sen yhden sieltä välistä?
Täällä toinen leipäartisti voi myös vähän valottaa meidän ravintolan käytäntöjä:
- itse tykkään asiakkaista, jotka pyytää suosituksia tai on vähän hukassa, koska siinä saa höpötellä ja käyttää omaa luovuutta
- kokojyvä vaihtui nimen takia, koko Euroopassa, ei ollut korrekti, vaihdettiin 9-viljaan joka ei sekään hirveän hyvä ole, koska viljat siinä on vähän kyseenalaisia normiviljojen jälkeen (esim. pellavansiemen)
- kana tosiaan vaihtui, tulee nykyään Länsi-Euroopasta. Vaikea kuvitella että Suomessa pystyttäisiin tuottamaan ensinnäkään sellaista määrää kanaa että se riittäisi koko maan ravintoloille ja toisekseen, olisi todennäköisesti ketjulle niin suuri tappio koska ketju toki ostaa isoja eriä eikä kohdista maakohtaisesti. Kurkut meillä taas esimerkiksi kauden mukaan tällä hetkellä ovat suomalaisia, kun hinta on kohdallaan ja satoa riittää
- sulkemiseen on varattu aikaa 30min ravintolan kiinni menon jälkeen, joten on fyysinen mahdottomuus saada kaikkea siivottua siinä ajassa, joten jostain täytyy aloittaa. Jos siivoaminen häiritsee, kannattaa mahdollisuuksien mukaan juuri varttia ennen sulkemista alkaa ottaa leipää mukaan ja syödä rauhassa kotona.
- leipä on saman 30cm edelleen (+- n. puli senttiä uskoisin) sillä silikoni jossa leipä paistetaan määrittää leivän muodon ja koon ja pötköt tulevat standardikokoisena.
Kaikista parhaan asiakaskokemuksen saa varmasti, kun on itse myös ystävällinen. Itse hymyilen kyllä vaikka kiusallani pahimmillekin ärrimurreille, sillä edes silloin tällöin joku sitten maksutilanteessa jopa kiittää tai hymyilee takaisin jolloin se on vaivan arvoista joka kerta. Ja itseä asiakaskohtaamisessa ärsyttää töykeiden asiakkaiden lisäiksi ne, jotka vastaavat tervehdykseen "kokonainen kana teriyaki vaaleella", koska siitä jää aina sellainen vähän alentava fiilis. Hymy irtoaa toki myös heille. :) Tykkään työstäni, koska vakkariasiakkaat ja työtiimi on huippuja, mutta toki on niitäkin päiviä, kun patongin vääntö ei huvittaisi ihan niin paljoa. Subiuraa takana siis nyt n. 1,5v ja jatkuu toistaiseksi.
Idiootti. Siivoaminen on noin oksettavaa?