Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet ihmisestä joka pitää haarukkaa oikeassa kädessä?

Vierailija
24.06.2017 |

Veljeni väittää että hän voi tehdä niin, koska haluaa ja tuntuu paremmalta. Mun mielestä sosiaalinen yleinen tapa menee edelle ;(

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junttimaisinta maailmassa on salaatin syöminen haarukalla ja veitsellä. Itse asiassa sama pätee pehmeään kalaan.

Vierailija
2/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kai se on, miten kukin ruokaa suuhunsa lappaa. Syö itse sivistyneesti; veljesi oma häpeä, jos possuilee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulaiseni on vasenkätinen. Hänellä on aina haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä.

Vierailija
4/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeakätiselle on luonnollista pitää haarukkaa oikeassa kädessä. Kun haarukat tulivat Eurooppaan 1400-luvulla, niitä pidettiin pirun atraimina joten niitä ruvettiin käyttämään väärällä kädellä. Eli tapa on vanhaa taikauskoa.

Vierailija
5/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on mies, haarukan pitäminen oikeassa kädessä on merkki siitä että:

- on loistava isä

- mahtava aviomies

- häkellyttävä rakastaja

- kertakaikkisen esimerkillinen heppu

Itse muuten pidän haarukkaa oikeassa kädessä koska olen vasuri.

M42

Vierailija
6/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö on oikeakätinen. Mä pidän haarukkaa oikeassa kädessä. Ensin pilkon ruoan veitsellä.

Vierailija
7/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö on oikeakätinen. Mä pidän haarukkaa oikeassa kädessä. Ensin pilkon ruoan veitsellä.

Siis kummalla kädellä?

Vierailija
8/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän oikeassa kädessä, koska ei kiinnosta elää elämäänsä turhien sääntöjen mukaan. Olen oikeakätinen ja oikealla kädellä haarukan käyttö nyt vaa on luonnollisempaa.

Vierailija
9/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeakätiselle on luonnollista pitää haarukkaa oikeassa kädessä. Kun haarukat tulivat Eurooppaan 1400-luvulla, niitä pidettiin pirun atraimina joten niitä ruvettiin käyttämään väärällä kädellä. Eli tapa on vanhaa taikauskoa.

Minä taas muistelen kuulleeni, että jossain historian hovissa kuningas tms. oli vasenkätinen ja käytti siksi haarukkaa vasemmalla kädellä.. Muut sitten alkoivat tehdä samoin, koska ajattelivat sen olevan merkki yläluokkaisuudesta.

Vierailija
10/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö ruokaa jota otetaan lautaselta vain haarukalla (pastaa, salaattia...) kuuluu haarukan olla oikeassa kädessä. 

Vierailija
11/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oikeakätinen ja vaihtelen haarukkaa ja veistä pilkkomisen ja syömisen välillä. Osaan kyllä noudattaa etikettiäkin, mutten näe siinä mitään järkeä. Teen niin kuin helpoimmalta tuntuu, ja joissain tilanteissa kädet saattaa täristä jolloin on varmempi ote oikeassa kädessä.

Vierailija
12/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AYV:ssa haarukka katetaan oikealle ja veitsi vasemmalle. Amerikkalaiset ylipäänsä eivät juurikaan käytä veistä varsinaiseen syömiseen, sillä vain pilkotaan ruoka ja syödään sitten pelkällä haarukalla. Itsellä on haarukka oikeassa kädessä.

Vierailija
13/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan ajattelisi mitään, sillä en tulisi kiinnittäneeksi asiaan huomiota.

Tietty jos tyyppi on vaikka jenkki, ei siinä mitään ihmeellistä. Siellä on tapana ensin pilkkoa pihvi niin että haarukka on vasemmassa, veitsi oikeassa, sitten vaihdetaan haarukka oikeaan ja aletaan mättää palasia suuhun. Aikoinaan kun minulla oli amerikkalainen työkaveri, ei tosin tullut katsottua tekeekö hän noin.

Itse pidin lapsena haarukkaa oikeassa, sitten kuulin että käytöstapojen mukaan kuuluu olla toisinpäin, ja vaihdoin kättä. Mutta arvelen, että jos on oikein voimakas kätisyyspreferenssi, ei vaihtaminen noin vain onnistukaan vaikka haluaisi (itse olen sekakätinen eikä tullut ongelmia).

Kaiken kaikkiaan ei iso asia minulle, kunhan ruoka menee suunnilleen siististi suuhun.

Vierailija
14/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa kädessä haarukkaa pitävät syövät myös monesti niin,että haarukan piikit "ylöspäin" eli lastataan haarukkaan ruokaa syödessä.Tapoja on monia ,mutta kiinnittää vaan monesti tuokin huomion.

Vierailija
15/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poikaystävä valitti mulle, kun asiaa sen kummemmin miettimättä laitoin haarukat oikealle, veitset vasemmalle, kun autoin kattamaan pöytää hänen perheensä (+isovanhemmat) luona. Vaihdettiin sitten äkkiä paremmin päin.

Varttia myöhemmin tarkkailin syöjiä: meitä oli 8, vain yksi (poikaystävän isä) söi haarukka vasemmassa, muut nostivat aterimet pöydältä, vaihtoivat toisinpäin ja söivät haarukka oikeassa koko illallisen ajan.

Mainitsin tämän poikaystävälle, ei ollut kiinnostunut. "Niin ne nyt vaan kuuluu kattaa". Aika orjallista etikettisääntöjen noudatusta kotioloissa perheen kesken kattaa ne 7 ihmiselle "hienosti", jos kuitenkin sitten syödään "rahvaasti".

Vierailija
16/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko täällä vasenkätiset pitävät molempia aterimia käyttäessä haarukkaa oikeassa?

Itse olen vasenkätinen ja haarukka aina vasemmassa kädessä, oli veitsi tai ilman.

Vierailija
17/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän haarukkaa oikeassa kädessä syödessäni. Uskoni mukaan oikea käsi on "puhdas" ja sillä viedään ruoka suuhun kätellään toista ihmistä yms.. Vasen taas "likainen" ja sillä esim pyyhitään takalisto vessakäynnin jälkeen.

Vierailija
18/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin edes huomaan sitä, sillä olen niin keskittynyt omaan syömiseeni.

Vierailija
19/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa joskus vaikka Nobelillallisia. Siellä aterimia pidetään oikein. Veitsestä ja haarukasta ei myöskään pidetä kiinni kuin puukosta tai kirveen varresta, mitä varsinkin nuorten näkee aika useinkin tekevän. Lusikkaa voi pitää kauniisti sormissa eikä nyrkissä, kun on ohittanut lapsuusiän.

Kotona voi arkiruokailussa puolestani syödä vaikka sormin, jos huvittaa. Pöytätapojen hallitseminen kertoo kyllä kotikasvtuksesta.

Vierailija
20/86 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko täällä vasenkätiset pitävät molempia aterimia käyttäessä haarukkaa oikeassa?

Itse olen vasenkätinen ja haarukka aina vasemmassa kädessä, oli veitsi tai ilman.

Pidän aina haarukkaa vasemmassa, sillä koordinaatiokyky on paljon heikompi oikeassa kädessä.