Mitä ajattelet ihmisestä joka pitää haarukkaa oikeassa kädessä?
Veljeni väittää että hän voi tehdä niin, koska haluaa ja tuntuu paremmalta. Mun mielestä sosiaalinen yleinen tapa menee edelle ;(
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Pidän haarukkaa oikeassa kädessä sen jälkeen kun olen pilkkonut ruuan. Joku ongelma?
Yleensä vielä pilkonkin haarukalla. Hyvin toimii.
En mitään. Mulla on käsi leikattu ja liikerata rajoittunut. En nykyisin kykene viemään ruokaa vasemmalla kädellä suuhun. Ennen pystyin ja voi kuinka kaipaan niitä aikoja, kun kaikki toimi hyvin.
Sinä aloittaja voit pitää minua moukkana kaikessa rauhassa. Omien murheiden rinnalla sillä ei ole mulle mitään merkitystä.
Kun ollaan syömässä, keskitytään syömiseen eikä toisten ihmisten haarukoiden vahtimiseen.
En mitään, mutta ajattelen säälivästi ja myötähäpeää ihmisestä, joka tekee tällaisesta asiasta numeron.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mielipidettä tähän. Syön aina lusikalla.
Noin teillä vammaisilla.
Ajattelen, että siinäpä tyyppi joka syö samalla tavalla kuin minä. Jos siis kiinnittäisin asiaan huomiota. En ole koskaan opetellut syömään haarukalla ja veitsellä "oikein". Sama se kummin päin syö. Turha tapa se että kaikkien pitäisi syödä samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Koska haarukkaa ei edes kuulu pitää oikeassa kädessä, se on joka tapauksessa oikeassa kädessä ollessaan väärässä kädessä, eli vasemmassa kädessä. Mikä se kysymys oli...?
Tyhmyri tyhmyri ryssykän palvelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mielipidettä tähän. Syön aina lusikalla.
Noin teillä vammaisilla.
Rasistinen lause.
Enemmän häiritsee ruoka suussa puhujat. Oikein auotaan sitä suuta.
Lähtökohtaisesti vastaus näihin kaikkiin "mitä ajattelet ihmisestä, joka..." kyselyihisi on: en yhtään mitään. Minulla on parempaakin tekemistä kuin ajatella sen ja sen laisista ihmisistä jotain.
Mikä tässä nyt on ongelma.
Jos syön haarukalla ja veitsellä, niin silloin haarukka on vasemmassa kädessä
Jos syön ruokaa pelkällä haarukalla, niin silloin haarukka on oikeassa kädessä
Syökö a myös lusikalla aina vasemmalla kädellä? Onko tää joku intialainen tapa. Ap pyyhkii perseensä oikealla kädellä, eikä pese sitä koskaan ja syö siksi aina vasemmalla kädellä?
Syö laatikkoruokaa tai salaattia.
Junttimaista valittaa toisen tavasta pitää ruokailuvälineitä kädessä. Hanki oma elämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeakätiselle on luonnollista pitää haarukkaa oikeassa kädessä. Kun haarukat tulivat Eurooppaan 1400-luvulla, niitä pidettiin pirun atraimina joten niitä ruvettiin käyttämään väärällä kädellä. Eli tapa on vanhaa taikauskoa.
Minä taas muistelen kuulleeni, että jossain historian hovissa kuningas tms. oli vasenkätinen ja käytti siksi haarukkaa vasemmalla kädellä.. Muut sitten alkoivat tehdä samoin, koska ajattelivat sen olevan merkki yläluokkaisuudesta.
Kumpikaan tarina ei pidä paikkaansa. Syy on että veistä käytettiin myös ennen haarukkaa, ja koska useimmat ovat oikeakätisiä, veitsi oli oikeassa kädessä ja vasemmalla kädellä ruoka laitettiin suuhun. Aluksi kaksipiikkistä haarukkaa käytettiin vain pitelemään ruokaa paikallaan leikkaamisen aikana, ja ruoka siirrettiin suuhun veitsellä.
Nykyään veitsessä ja haarukassa on järkeä jos syödään pihviä tms mikä tarvitsee leikkaamista, niin ei tarvitse siirrellä välineitä edestakaisin leikkaamisen ja syömisen välillä. Jos syö suomalaisittain makaronilaatikkoa tms. yhtä hyvin voi käyttää pelkkää haarukkaa tai vaikka lusikkaa, kuten joissakin aasialaisissa ravintoloissa riisikulhojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa osata pöytätavat. Mitä sitten, jos joudut vaikka työn vuoksi illallisille, etkä osaa käyttää veistä ja haarukka.
Olen syönyt työillallisella haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä turhia hienostelematta. Keneltäkään ei tullut sanomista :D
On joko "lapsekas" tai amerikkalainen
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa osata pöytätavat. Mitä sitten, jos joudut vaikka työn vuoksi illallisille, etkä osaa käyttää veistä ja haarukka.
Missään pöytätavoissa ei ole pykälää, jonka mukaan haarukan täytyy olla vasemmassa kädessä. Itse olen ollut esim. Ransakassa useillakin työillallisilla, joilla minä olin ainut, joka piti haarukkaa vasemmassa kädessä. Ranskassa niin ei ole tapana tehdä.
Mitäkö ajattelen?
Lapsena kyläilimme usein erään sukulaisen luona, jonka käsistä toinen oli halvaantunut. Ei todellakaan ole hyvien käytöstapojen mukaista nirppanokkailla joillain etikettisäännöillä kun on olemassa ihmisiä, jotka niitä ei voi fyysisesti noudattaa.
Opin myös lapsena, että ihmisillä on yleensä toinen käsi parempi. Hiljalleen oli tajuttu, ettei vasureilla tule sen vertaa selkeää tekstiä yrittäessään kirjoittaa väärällä kädellä, mitä kirjoittaessaan paremmalla kädellä oikeakätisten kehittämää kirjoittamistapaa. Mietin jo lapsena että vasureille pitäisi olla peilikirjoitus mahdollista, jotta hekin voisivat saada kehuja kauniista käsialasta. Ehkä jokin päivä sekin on muuttunut normaaliksi asiaksi.
En ymmärtänyt lapsena, enkä ymmärrä vieläkään, miksi joillekin on niin sairaanloisen tärkeää että kaikki ihmiset tekevät juuri tietyllä tavoin jonkun tietyn asian, ihan sama sillä että joku pystyy parempaan tai siistimään suoritukseen hieman erilailla asian tehden, vaikkapa syömään siistimmin pitäen haarukkaa joidenkin ahdasmielisten jumittajien mielestä väärässä kädessä.
Veljesi osaa ottaa huomioon erilaisuuden, koska on itsekin erilainen. Ap taas. Tekisi mieli sanoa pahemminkin, mutta todellakin toivon ettei ap työskentele koskaan ihmisten parissa. Kasvattakoon vaikka kiviä näyttämään täsmälleen samalta ja käyttäytymään täsmälleen samoin.
Veljesi on oikeassa. Missään ei määritellä, että haarukkaa on pakko pitää vasemmassa kädessä. Parempi se on pitää haarukkaa itselleen luontevalla tavalla kuin syödä epäluontevalla tavalla ja tiputella ruokaa pöydälle tai lattialle.