Mitä ajattelet ihmisestä joka pitää haarukkaa oikeassa kädessä?
Veljeni väittää että hän voi tehdä niin, koska haluaa ja tuntuu paremmalta. Mun mielestä sosiaalinen yleinen tapa menee edelle ;(
Kommentit (86)
Itsekin vasenkätisenä - sahaan esim lusikkaruokaa syödessä aterinta kädestä käteen. Sama on pelkällä haarukalla syödessä. Ja veitsi-haarukka-järjestys menee miten milloinkin...
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän haarukkaa oikeassa kädessä syödessäni. Uskoni mukaan oikea käsi on "puhdas" ja sillä viedään ruoka suuhun kätellään toista ihmistä yms.. Vasen taas "likainen" ja sillä esim pyyhitään takalisto vessakäynnin jälkeen.
Kyllä minä oikeakätisenä pyyhin takalistoni oikealla kädellä =D
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa joskus vaikka Nobelillallisia. Siellä aterimia pidetään oikein.
Onko sieltäkin suora tv-lähetys, kuten oli nyt juhannuksena Prisman kassahihnalta? Niin että voi katsoa, kuinka pala toisensa jälkeen katoaa oikeaoppisesti fiksun älyvälkyn suuhun.
Kannattaa osata pöytätavat. Mitä sitten, jos joudut vaikka työn vuoksi illallisille, etkä osaa käyttää veistä ja haarukka.
En oikein mitään. En ole koskaan kiinnittänyt huomiota siihen millä kädellä toiset syö, en edes nuorempana tiennyt, että siinäkin on olevinaan joku oikeaoppinen tapa. Itse syön haarukka oikeassa kädessä, koska olen oikeakätinen ja se on helpompaa.
Vain vähä-älyiselle lampaalle on merkitystä sillä missä käsissä mitkäkin välineet toisella ruokailijalla on.
Paljon oleellisempi sivistyneisyyden mittari ruokaillessa on se, kuuluuko turvastasi ja poskistasi lössötystä, mossotusta, litskahtelua, mouskutusta tai mitään oksettavan raivostuttavia plotskottelu ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa osata pöytätavat. Mitä sitten, jos joudut vaikka työn vuoksi illallisille, etkä osaa käyttää veistä ja haarukka.
Jos joillekin on tärkeämpää merkityksettömät ja typerät kummassa kädessä säännöt, sen sijaan että arvioitaisiin toisen ihmisen todellista ammattiosaamista, niin fuck it!!!!!
Jos syön pelkällä haarukalla, on haarukka silloin oikeassa kädessä. Jos ruoka vaatii myös veitsen käyttöä, on haarukka silloin vasemmassa ja veitsi oikeassa koko ruokailun ajan.
En ole ikinä kiinnittänyt huomiota toisten tapaan käyttää aterimia. Paitsi jos sillä veitsellä sahataan pitkin lautastakin, kun leikattavasta ruuasta on monta veitsen vetoa sitten päästy jo läpi. Suu auki syöminen (maiskuttaminen) on raivostuttavaa, kuin myös ruoka suussa puhuminenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilö on oikeakätinen. Mä pidän haarukkaa oikeassa kädessä. Ensin pilkon ruoan veitsellä.
Siis kummalla kädellä?
Otan veitsen oikeaan käteen ja pilkon esim. perunat. Sen jälkeen otan haarukan oikeaan käteen ja syön.
Tuo on totta että kannattaa osata pöytätavat. Kun tietää "säännöt" voi improvisoida mielensä mukaan ja syödä niinkuin itselle parhaalta tuntuu.
Minulla useimmiten haarukka oikeassa kädessä koska se on helpointa.
Vierailija kirjoitti:
Vain vähä-älyiselle lampaalle on merkitystä sillä missä käsissä mitkäkin välineet toisella ruokailijalla on.
Paljon oleellisempi sivistyneisyyden mittari ruokaillessa on se, kuuluuko turvastasi ja poskistasi lössötystä, mossotusta, litskahtelua, mouskutusta tai mitään oksettavan raivostuttavia plotskottelu ääniä.
Tämä kaikki kuuluu pöytätapojen osaamiseen. Vai onko teillä jokin kapasiteetti, johon mahtuu vain tietty määrä asioita? Täytyy valita, mitä täytyy osata ja mikä on niinku ylimääräistä hienostelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki kuuluu pöytätapojen osaamiseen. Vai onko teillä jokin kapasiteetti, johon mahtuu vain tietty määrä asioita? Täytyy valita, mitä täytyy osata ja mikä on niinku ylimääräistä hienostelua?
Ei ole millään tavalla perusteltua pitää haarukkaa väärässä kädessä (vaikeammassa) vain jonkun historiallisen vasurin keisari munapää kuninkaan takia.
Ymmärrätkö ettei normaaliälyistä ihmistä paskaakaan kuulu hetkauttaa onko sulla vasemmassa vai oikeassa kädessäsi joku juttu vai ei?
Keskity omaan syömiseesi, äläkä kyttää merkityksettömiä asioita!!!
Kukaan ei arvosta kaltaisiasi "sivistyneitä" Ei kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole millään tavalla perusteltua pitää haarukkaa väärässä kädessä (vaikeammassa) vain jonkun historiallisen vasurin keisari munapää kuninkaan takia.
Ymmärrätkö ettei normaaliälyistä ihmistä paskaakaan kuulu hetkauttaa onko sulla vasemmassa vai oikeassa kädessäsi joku juttu vai ei?
Voi itku, nyt mulle tuli "pahamieli". Älä huolestu, Hesessä kukaan ei kyttää syömitäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi itku, nyt mulle tuli "pahamieli". Älä huolestu, Hesessä kukaan ei kyttää syömitäsi.
Minulla ei ole paha mieli. Sinulla on, koska ainoa asia mitä osaat on joku merkityksetön kummassakädessäpelleily. Sillä sitten yrität päteä, mutta onnistut vain nolaamaan itsesi.
Olen hienommassa porukassa syönyt kuin sinä, ja hienommissa paikoissa. Siellä ei kukaan miettinyt kummassa kädessä haarukka on, vaan vähän älykkäämpiä juttuja.
Vasen käsi halvaantunut tai syntymävamma?
Vierailija kirjoitti:
Aivan hiljattain ulkosuomalainen nainen piti huvittavana meikäläisten haarukka/veitsi ruokailua. Sanoi veistä käytetään esim. pihvin pilkkomiseen annospaloiksi mut syömiseen käytetään pelkkää haarukkaa :näin suuressa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulaiseni on vasenkätinen. Hänellä on aina haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä.
Se yleinen normi, että haarukka vasurissa, veitsi oikealla, on itseasiassa vasureille suunniteltu.....
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on mies, haarukan pitäminen oikeassa kädessä on merkki siitä että:
- on loistava isä
- mahtava aviomies
- häkellyttävä rakastaja
- kertakaikkisen esimerkillinen heppu
Itse muuten pidän haarukkaa oikeassa kädessä koska olen vasuri.
M42
Mitä sillä et oot vasuri on mitään tekemistä asian kanssa? Oikea kätiset tekee työt yleensä oikealla ja vasuri on vaan apupoikana... haarukka vasemmalla on vasurien juttu. Ite oikeakätisenä syön "väärin".... koska se soveltuu oikeakätisille paremmin.
Eräs tuttava, jolla oli tutustumisemme alussa muutenkin tapana kohdella minua alentuvasti, kiinnitti yhdellä ensimmäisistä tapaamisistamme huomiota siihen, että pidän haarukkaa ja veistä "väärinpäin". Yritti ilmeisesti vihjailla ja kiinnittää muunkin pöytäseurueen huomio siihen, "etten osaa pöytätapoja". No, kyseinen tuttava samaisella päivällisellä puhui selän takana pahaa muista paikalla olemattomista henkilöistä minkä syömiseltään ehti, joten ei liene epäselvää, kumpi meistä on se moukka.
Mä olen usein haarukka oikeassa kädessä siihen "lastattuani" miettinyt, että miksi ihmiset tekee syömisestä niin vaikeaa! Miksi on.hienoa syödä haarukka vasemmassa kädessä ja laittaa ruokaa sinne haarukan väärälle puolelle, päälle, kun muotonsa vuoksi ruoka paremmin pysyy, jos haarukka on samoin päin kuten lusikkakin.
Mutta hei. On kai se hienoa :) Mä en ole hieno, vaan ajattelen, että on kiva kun on keksitty ruokailuun apuväline, haarukka, joka järkevästi käytettynä on todellakin apuväline.