Olipa kerran opettaja...
...joka teki lukuvuoden aikana paljon töitä. Hyvin usein työviikot olivat jopa 50-60-tuntisia, joskus ylikin. Toisinaan sitten oli hiukan rauhallisempaa, jolloin pärjäsi - ainakin melkein - ns. normaalilla 40 viikkotyötunnin tahdilla.
Ylimääräisiä työtunteja lukuvuoden aikana oli kuitenkin keskimäärin 10 per viikko, eli hommia riitti keskimäärin 50 tunniksi. Monet näistä tunneista sijoittuivat iltoihin ja viikonloppuihin, tai sitten "vapaa"päiville kuten helatorstai, vappu yms. - eli sellaisiin aikoihin, joista monet saavat tupla-, jopa triplapalkan.
Noh, opettaja ryhtyi sitten laskeskelemaan. Kuukauden aikana saldotunteja kertyi siis keskimäärin 40, eli viisi kahdeksan tunnin työpäivää. Kymmenen opetuskuukauden ajalta yhteensä 50 täyttä työpäivää "sisään tehtyjä" saldotunteja.
Tänä lukuvuonna kesä"loma" alkoi 5.6. ja elokuussa ensimmäinen varsinainen työpäivä on 8.8. Kesäkeskeys on siis 9 viikkoa + 1 päivä. Tehdyistä saldotunneista kertyy - laskien 6 päivää viikossa kuten muuallakin on tapana - noin 8 viikkoa ja 2 päivää.
Opettajan tosiasialliseksi "kesäloman" pituudeksi muodostui lopulta kuusi päivää, kun sisääntehdyt tunnit ensin pidettiin pois.
Onko hirvittävän kadehdittavaa? Jos kyllä, niin voitte lohduttautua sillä, että kyseisen esimerkin opettajalla viime lukuvuonna laski kuukausipalkka (brutto) noin 400-500 euroa johtuen leikatuista tunneista, kiky-lisäyksistä ja leikatusta lomarahasta.
Tämä tarina on tosi, vaikka esimerkin opettaja onkin fiktiivinen hahmo. Nimeä ei ole muutettu, koska sellaista ei käytetty.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levander kirjoitti:
Hohhoi.
Tiedät varmaan itsekin ettet edusta ihankeskiverto_opea.
Suuri osa ihmisistä tekee työtään paljon yli virallisten tuntien, mutta harvempi siitä inisee.
Sinulla on oikeasti kesälomaa ihan helkutisti. Turha sitä toisten on kadehtua. Ammatinvalintakysymys.
Meillä monilla sitä lomaa on parhaimmillaan neljä viikkoa kesällä. Työuransa alkutaipaleilla tai paikanvaihtajilla ei sitäkään.
Kannattaa katsoa lasiin niin, että se on puoliksi täynnä. Eikä kuvitella olevansa Suomen ahkerin ja siksi katkerin.
-
Ihan sama tilanne on opetusalallakin: kesälomaa ei ole uran alkutaipaleella tai jos vaihdat työpaikkaa.
Iso osa opettajista tekee sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia 5-10 vuotta ennen vakituista työsuhdetta - useimmiten näissä pesteissä se työsuhde kestää juuri sen opetuksellisen ajan ja ja kesän ajan opettaja on työtön. Alle 5 vuoden työkokemuksella on turha edes haaveilla virasta, ja moni tekee lähemmäs 10 vuotta sijaisuuksia / määräaikaisuuksia siellä täällä.
Näin on. Joku puhui tässä parista vuodesta, mutta tämä joku on onnekas. Hyvin moni opettaja tekee pitempää tai lyhyempää sijaisuutta monen vuoden ajan, ja on sen pitkän kesä"loman" työttömänä, kuten minä.
Jos joku pitää opettajan työtä helppona, sopii tulla kokeilemaan. 👍Palkkaus on työmäärään, vastuuseen ja työn haastavuuteen verrattuna aivan naurettava. Yliopistokoulutus on pitkä ja vaativa, etenkin aineenopettajilla, toki hiukan aineesta riippuen.
Minä olen yläkoulun aineenope, ja työ on kivaa, rentoa ja mukavan vaihtelevaa. Pätevä olen neljään aineeseen, sen sain neljän vuoden opiskelulla yliopistossa. Verrattuna akateemiseen mieheeni, työni on huomattavasti helpompaa, ja vapaata minulla on enemmän. Palkka toki on vain puolet miehen palkasta, mutta niin on varmasti työn määrä ja vastuukin.
😂
Ihan varmasti. Yhden alan syventävät opinnot ja vähintään kahden tieteenalan perus- ja aineopinnot kolmessa vuodessa, sekä sitten vuoden pedagogiset ja kasvatustieteelliset päälle auskultointeineen jne? 👍 Esim. kieltenopettajilla on läsnäolopakko luennoilla, joita ei ole ihan vähän. Ei sitä millään pelkällä tenttimisellä suoriteta. Kerrohan, mitkä ne aineet ovat, joihin sinulla on siis tämä kolmen vuoden aikana hankittu pätevyys, huom. yhdestä ainakin myös ne syventävät. Ei mitään läsnäolopakkoa?
Eikä opettajalla toki ole mitään vastuuta pikku kullannupuista. Ei toki. Työ on helppoa ja mukavaa, kuin laiturilla makailisi. Mammathan täällä kaikki tietävät, että teineillä on aivan mahtava opiskelumotivaatio eikä kurinpidollisia tai muita ongelmia ole lainkaan. Opettaja on samalla sossu, poliisi, psykologi, että yhtä ja toista muutakin. Joka vuosi ongelmat lisääntyvät. Mutta juu, mielelläni ottaisin vain puolet "akateemisen miehesi" vastuusta.
Vähän parempia trolleja tänne. Epäilen, onko sulla edes peruskoulu käyty loppuun.
Minulla on pääaine fysiikka, sivuaineet matematiikka, kemia, tietojenkäsittelytiede, teoreettinen fysiikka ja kasvatustiede. Kurssit olen suorittanut kursseina, en tenttien.
Toki oppilaista on vastuuta, mutta yläkoulussa se on helppoa verrattuna alakouluun, koska oppilaista 99% on täyspäisiä ihmisiä, joiden kanssa tulee juttuun puhumalla. Työ on helppoa, koska oppituntien suunnittelu käy harrastuksesta, minä ainakin pidän opettamistani aineista, ja nautin uuden kokeilemisesta.
Mieheni työssä on aika paljon vakavemmista asioista kyse, elämän ja kuoleman kysymyksistä puhutaan, joten työajat ja palkka mutta myös stressi on sen mukainen. Kesälomakin voi yllättäen katketa tilanteeseen, minne on pakko lähteä apuun. Minulle ei ole koskaan opettajana käynyt näin. Enkä usko, että muillekaan opettajille.
Just just. Jos olisit aineenopettaja, osaisit kirjoittaa "vakavammista". Muutenkin tuo on täyttä tuubaa. Koulu sulla alkanee elokuussa, mutta oppilaana. Hyvää onnea vaan, muista pysyä äikän tunneilla hereillä.
Ja nyt ulos, hopi-hopi! Kasvavan teinin täytyy ulkoilla eikä vaan roikkua netissä koko kesää. Näin saavat aivotkin happea.
Terveisin
Opettajasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levander kirjoitti:
Hohhoi.
Suuri osa ihmisistä tekee työtään paljon yli virallisten tuntien, mutta harvempi siitä inisee.
Sinulla on oikeasti kesälomaa ihan helkutisti. Turha sitä toisten on kadehtua. Ammatinvalintakysymys.
Meillä monilla sitä lomaa on parhaimmillaan neljä viikkoa kesällä. Työuransa alkutaipaleilla tai paikanvaihtajilla ei sitäkään.
Kannattaa katsoa lasiin niin, että se on puoliksi täynnä. Eikä kuvitella olevansa Suomen ahkerin ja siksi katkerin.
-
Ihan sama tilanne on opetusalallakin: kesälomaa ei ole uran alkutaipaleella tai jos vaihdat työpaikkaa.
Iso osa opettajista tekee sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia 5-10 vuotta ennen vakituista työsuhdetta - useimmiten näissä pesteissä se työsuhde kestää juuri sen opetuksellisen ajan ja ja kesän ajan opettaja on työtön. Alle 5 vuoden työkokemuksella on turha edes haaveilla virasta, ja moni tekee lähemmäs 10 vuotta sijaisuuksia / määräaikaisuuksia siellä täällä.
Näin on. Joku puhui tässä parista vuodesta, mutta tämä joku on onnekas. Hyvin moni opettaja tekee pitempää tai lyhyempää sijaisuutta monen vuoden ajan, ja on sen pitkän kesä"loman" työttömänä, kuten minä.
Jos joku pitää opettajan työtä helppona, sopii tulla kokeilemaan. 👍Palkkaus on työmäärään, vastuuseen ja työn haastavuuteen verrattuna aivan naurettava. Yliopistokoulutus on pitkä ja vaativa, etenkin aineenopettajilla, toki hiukan aineesta riippuen.
Minä olen yläkoulun aineenope, ja työ on kivaa, rentoa ja mukavan vaihtelevaa. Pätevä olen neljään aineeseen, sen sain neljän vuoden opiskelulla yliopistossa. Verrattuna akateemiseen mieheeni, työni on huomattavasti helpompaa, ja vapaata minulla on enemmän. Palkka toki on vain puolet miehen palkasta, mutta niin on varmasti työn määrä ja vastuukin.
😂
Ihan varmasti. Yhden alan syventävät opinnot ja vähintään kahden tieteenalan perus- ja aineopinnot kolmessa vuodessa, sekä sitten vuoden pedagogiset ja kasvatustieteelliset päälle auskultointeineen jne? 👍 Esim. kieltenopettajilla on läsnäolopakko luennoilla, joita ei ole ihan vähän. Ei sitä millään pelkällä tenttimisellä suoriteta. Kerrohan, mitkä ne aineet ovat, joihin sinulla on siis tämä kolmen vuoden aikana hankittu pätevyys, huom. yhdestä ainakin myös ne syventävät. Ei mitään läsnäolopakkoa?
Eikä opettajalla toki ole mitään vastuuta pikku kullannupuista. Ei toki. Työ on helppoa ja mukavaa, kuin laiturilla makailisi. Mammathan täällä kaikki tietävät, että teineillä on aivan mahtava opiskelumotivaatio eikä kurinpidollisia tai muita ongelmia ole lainkaan. Opettaja on samalla sossu, poliisi, psykologi, että yhtä ja toista muutakin. Joka vuosi ongelmat lisääntyvät. Mutta juu, mielelläni ottaisin vain puolet "akateemisen miehesi" vastuusta.
Vähän parempia trolleja tänne. Epäilen, onko sulla edes peruskoulu käyty loppuun.
Minulla on pääaine fysiikka, sivuaineet matematiikka, kemia, tietojenkäsittelytiede, teoreettinen fysiikka ja kasvatustiede. Kurssit olen suorittanut kursseina, en tenttien.
Toki oppilaista on vastuuta, mutta yläkoulussa se on helppoa verrattuna alakouluun, koska oppilaista 99% on täyspäisiä ihmisiä, joiden kanssa tulee juttuun puhumalla. Työ on helppoa, koska oppituntien suunnittelu käy harrastuksesta, minä ainakin pidän opettamistani aineista, ja nautin uuden kokeilemisesta.
Mieheni työssä on aika paljon vakavemmista asioista kyse, elämän ja kuoleman kysymyksistä puhutaan, joten työajat ja palkka mutta myös stressi on sen mukainen. Kesälomakin voi yllättäen katketa tilanteeseen, minne on pakko lähteä apuun. Minulle ei ole koskaan opettajana käynyt näin. Enkä usko, että muillekaan opettajille.
Just just. Jos olisit aineenopettaja, osaisit kirjoittaa "vakavammista". Muutenkin tuo on täyttä tuubaa. Koulu sulla alkanee elokuussa, mutta oppilaana. Hyvää onnea vaan, muista pysyä äikän tunneilla hereillä.
Ja nyt ulos, hopi-hopi! Kasvavan teinin täytyy ulkoilla eikä vaan roikkua netissä koko kesää. Näin saavat aivotkin happea.
Terveisin
Opettajasi
Voi kuule, jos itse olet yhtään yliopistossa opiskellut, tiedät, ettei fysiikan opintoihin sisälly lainkaan äidinkielen opintoja. Ja sen lisäksi, kyllä täällä saa puhekieltä käyttää, ei tämä niin muodollinen palsta ole.
Ja voitko kertoa, mikä kirjoituksessani ei pidä paikkaansa. En usko, että pystyt mitään sellaista siitä löytämään, koska se sattuu olemaan totta.
Ylemmät toimihenkilöt, joita Suomi on täynnä, ei saa mitään lisä extra yms tms korvauksia, homma toimii kiinteällä kk palkalla. En tunne ketään joka ketee 38h viikkoja, käytännössä tehdään 50-100h viikkoja monessa paikassa.
Mutta tämä on vielä pientä, itse olen ylempitoimihenkilö, mutta puoliso yrittäjä, siellä tehdään työtä 364 päivää vuodessa...eli aina kun on mahdollisuus saada toimeksianto aina tehdään työtä.
Valtio ja poliitikot tietää tämän jo, ja yrittävät ajaa suorittavaakin porrasta tähän pikkuhiljaa, eli suorittavasta portaasta halutaan yrittäjiä joilta ostetaan työtö tarpeen mukaan. On sitten yhden tai kahden tai kolmen hengen "konsultti" yhtiöitä joilta esim valtio ja kunnat ostaisi palvelut.
Eli kyllä opettajilla ON OIKEASTI PITKÄT LOMAT JA HYVÄT EDUT, tiedän sillä olen ollut opettajana itsekkin, ei voi verrata lomia ja työmäärää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vain oppitunteja käytetään palkan laskemisen perusteena.
Muusta työstä ei yleensä saa lainkaan palkkaa.
Laskepa huviksesi tuntipalkka pelkkien oppituntien mukaan. Laske sitten paljonko kk-palkkaa tulisi jos tuolla taksalla tekisi töitä 40 h/vko ja 5 vko/v lomilla kuten yksityisellä puolella. Vertailemalla ansiotilastoihin huomaat että saisit yksityisellä olla todella iso johtaja jotta pääsisit vastaavaan tuntiansioon (siis laskettuna pelkkien oppituntien mukaan).
==> opettajien palkan perusteena käytetään oppitunteja, mutta palkka on mitoitettu sillä oletuksella että oppituntiin liittyy myös valmistelutunteja.
Jos opetat samaa ainetta esim. useammalle rinnakkaisluokalle, niin ei tarvitse valmistella tunnit, kuin yhteen kertaan.
Eli oikeasti valmisteluihin ei mene läheskään jok päivä aikaa useita tunteja. Toki aiNa joskus aikAa kuluu.
Ryhmät ovat usein sen verran eritasoisia, ettei aivan samoilla sisällöillä voida kaikkia ryhmiä vetää. Heikoille ja keskittymishäiriöisille on pakko tehdä vähän erilaisia tunteja kuin nohevammille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus ja kuvaa varsin sitä todellista tilannetta.
Ja tosiaan tuo pointti, mitä en ennen koskaan ole tullut edes ajatteeksi: sunnuntait, arkipyhät kuluvat usein töiden parissa, mitenkään se ei näy tilipussissa. Muilla aloilla niiltä päiviltä saa tuplapalkkaa.
Ei saa. Meillä ei makseta ylityöstä lainkaan ylemmille toimihenkilöille. Periaatteessa saisi pitää vapaana, mutta kukaan ei ehdi pitämään.
Suomessa olisi ihan oikeasti kaikille töitä, jos ei teetettäisi niin paljon palkattomia ylitöitä.
Opettajista jotkut vertaavat mielellään työehtojaan duunareihin. Ei kaikki muutkaan akateemiset tee säännöllistä työaikaa tai saa ylityökorvauksia. Tiedän, että juhannusaattoiltanakin eräs valtion virkamies teki töitä, joita ei voinut siirtää, eikä todellakaan saa siitä mitään korvausta. Siihen nähden opettajien työtaakka on ihan kohtuullinen.
Juuri näin. En halua vähätellä opettajien työn vaativuutta, mutta monesti opettajilla ei ole realistista kuvaa kuinka paljon enemmän työpaikalla tehtyjä tunteja muut joutuvat tekemään. Vapaa työaika on etu, ei haitta, ja silloin pitää myös osata huolehtia työkuormasta itse.
Veikkaisin, että harva opettaja oikeasti suostuisi järjestelmään, jossa koululla on vietettävä 8h/pv joka päivä ja siinä ajassa on tehtävä kaikki työt. Eli aamulla leimattaisiin sisään ja pois lähtiessä ulos. Silloin voisi työt hyvällä omalla tunnolla jättää työpaikalle ja ennen kaikkea loppuisi kateellisten puhe opettajien lyhyistä työajoista.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmät ovat usein sen verran eritasoisia, ettei aivan samoilla sisällöillä voida kaikkia ryhmiä vetää. Heikoille ja keskittymishäiriöisille on pakko tehdä vähän erilaisia tunteja kuin nohevammille.
Ei meillä mitään keskittymishäiriöryhmiä ole erikseen. On väärin oppilaita kohtaan opettaa eri ryhmille erilaisia sisältöjä, koska joka ryhmässä on erilaisia oppijoita.
Itseasiassa suuri osa opettajista odottaa kuin kuuta nousevaa tuota tulevaa työaikamallia, jossa työt tehdään koululla. Työnantajan on silloin pakko ruveta tarjoamaan suunnittelulle puitteet ja aika. Nyt opet ovat joutuneet hommaamaan kotiinsa työhuoneen, koneen jne. Toki näistä hyvitetään verotuksessa, mutta ei kaikkea kuitenkaan.
Olen tehnyt opehommia myös valtiolle normaalissa työajassa 7h15min päivässä. Palkka oli nykyiseen verrattuna paljon suurempi ja työtunteja viikossa noin 15-20 kpl vähemmän kuin nyt peruskoulun ja lukion lehtorina. Toki silloin lomia ei ollut kuin normaalit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levander kirjoitti:
Hohhoi.
-
😂
Eikö ole lohdullinen ajatus, että opettajan vastuu teidän lapsukaisistanne on niin vähäinen? Ei esimerkiksi niin, että jos minuutin myöhästyy välintuntivalvonnasta, ja joku lapsi sinä aikana onnistuu kaatumaan ja lyömään päänsä kohtalokkain seurauksin, ei seuraavaksi olla oikeudessa?
Mutta juu, joka av-mammahan tietää opettajan velvollisuudet ja on aineenopettajan kaltainen asiantuntija. Ilman muuta.
Hyvin mielelläni jättäisin tästä vastuusta puolet tämän kuviteellisen miehesi harteille. Hän lienee neurokirurgi? 😂
T. Aineenopettaja
Oletko muka tuollaisesta oikeusjutusta joskus kuullut? Jos et, älä liioittele. Meille ainakin ammattiliitto on opettanut, ettei opettaja ole vastuussa välituntivahingoista, jos on pyrkinyt valvomaan vuorollaan. Ei kukaan voi olla kaikkialla yhtä aikaa, ja siirtyminen vie aina aikansa. Vain, jos valvontaan ei ole mennyt, on vastuussa. Muuten vastuussa on opetuksen järjestäjä, ja sen ensisijaisena edustajana rehtori.
No jos myöhästyt sieltä valvonnasta ja sinä aikana tapahtuu jotain, niin vastuussa olet. Kyllä meillä ainakin koulutuksessa korostettiin, että ei ole olemassa syytä, millä pääsisit vastuusta, jos et ole koko valvontavuoroa valvomassa. Et vastuusi ei poistu esim. siirtymisen takia, et siis voi perustella myöhästymistä sillä, että olit siirtymässä paikalle. Se on selvää, että joka puolella valvonta-aluetta et voi olla eikä silmiä ole selässä, siksi riittää että olet paikalla. En jaksa uskoa, että yksikään ope olisi niin hölmö, ettei turvaisi omaa selustaansa tässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos opetat samaa ainetta esim. useammalle rinnakkaisluokalle, niin ei tarvitse valmistella tunnit, kuin yhteen kertaan.
Eli oikeasti valmisteluihin ei mene läheskään jok päivä aikaa useita tunteja. Toki aiNa joskus aikAa kuluu.
No itseasiassa minulle ei ole koskaan tullut vastaan sellaista tilannetta, että voisin vetää täsmälleen saman tunnin rinnakkaisryhmille - ryhmät ovat hyvin heterogeenisiä ja ope toimii ryhmän mukaisesti. Yhden ryhmän kanssa toimii tietyt työskentelymuodot, toisen ryhmän kanssa toiset. Toki opetettava sisältö on sama, mutta toimintatavat aina ryhmän mukaiset.
Nyt en vaivaa päätäni kouluhommilla yhtään ennen 11.8. Lomailen. Matskut valmiina. Oppikirjat auki ja menoksi elokuussa.
Yläkoulun kielenope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan tuo pointti, mitä en ennen koskaan ole tullut edes ajatteeksi: sunnuntait, arkipyhät kuluvat usein töiden parissa, mitenkään se ei näy tilipussissa. Muilla aloilla niiltä päiviltä saa tuplapalkkaa.
Ei saa. Meillä ei makseta ylityöstä lainkaan ylemmille toimihenkilöille. Periaatteessa saisi pitää vapaana, mutta kukaan ei ehdi pitämään.
Suomessa olisi ihan oikeasti kaikille töitä, jos ei teetettäisi niin paljon palkattomia ylitöitä.
Opettajista jotkut vertaavat mielellään työehtojaan duunareihin. Ei kaikki muutkaan akateemiset tee säännöllistä työaikaa tai saa ylityökorvauksia. Tiedän, että juhannusaattoiltanakin eräs valtion virkamies teki töitä, joita ei voinut siirtää, eikä todellakaan saa siitä mitään korvausta. Siihen nähden opettajien työtaakka on ihan kohtuullinen.
Juuri näin. En halua vähätellä opettajien työn vaativuutta, mutta monesti opettajilla ei ole realistista kuvaa kuinka paljon enemmän työpaikalla tehtyjä tunteja muut joutuvat tekemään. Vapaa työaika on etu, ei haitta, ja silloin pitää myös osata huolehtia työkuormasta itse.
Veikkaisin, että harva opettaja oikeasti suostuisi järjestelmään, jossa koululla on vietettävä 8h/pv joka päivä ja siinä ajassa on tehtävä kaikki työt. Eli aamulla leimattaisiin sisään ja pois lähtiessä ulos. Silloin voisi työt hyvällä omalla tunnolla jättää työpaikalle ja ennen kaikkea loppuisi kateellisten puhe opettajien lyhyistä työajoista.
Olen toiminut vuosia sekä yksityisellä että julkisella sektorilla asiantuntijatehtävissä ennen opeuraani, joten väitän, että pystyn vertailemaan tilannetta melko realistisesti. Aiemmissa töissäni pääsin helpommalla, jo pelkästään se, että pystyy rytmittämään työskentelynsä ja pitämään vaikka joskus ihan oikean tauon, helpottaa kummasti. Opettajan työpäivä oppilaiden kanssa on niin intensiivinen, siinä ei voi hetkeksikään herpaantua - aiemmissa töissäni pystyin "nostamaan jalat pöydälle" esim. pariksi minuutiksi ns. luovan tauon ajaksi. Koulupäivän intensiivisyys on jotain sellaista, mitä ei ymmärrä, ellei sitä ole kokenut. En ole koskaan ollut niin puhki työpäivän jälkeen, mitä olen opehommissa ollut. Silti rakastan työtäni enkä vaihtaisi takaisin entisiin töihin, vaikka se tietäisi huonompaa palkkaa ja vähemmän stressiä + pienempää työmäärää.
Hyppisin muuten riemusta, jos meille opettajille tulisi työaikavelvoite 8h/pv koululla. Olisi aika luksusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kotona jatkettava kannettavalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toiminut vuosia sekä yksityisellä että julkisella sektorilla asiantuntijatehtävissä ennen opeuraani, joten väitän, että pystyn vertailemaan tilannetta melko realistisesti. Aiemmissa töissäni pääsin helpommalla, jo pelkästään se, että pystyy rytmittämään työskentelynsä ja pitämään vaikka joskus ihan oikean tauon, helpottaa kummasti. Opettajan työpäivä oppilaiden kanssa on niin intensiivinen, siinä ei voi hetkeksikään herpaantua - aiemmissa töissäni pystyin "nostamaan jalat pöydälle" esim. pariksi minuutiksi ns. luovan tauon ajaksi. Koulupäivän intensiivisyys on jotain sellaista, mitä ei ymmärrä, ellei sitä ole kokenut. En ole koskaan ollut niin puhki työpäivän jälkeen, mitä olen opehommissa ollut. Silti rakastan työtäni enkä vaihtaisi takaisin entisiin töihin, vaikka se tietäisi huonompaa palkkaa ja vähemmän stressiä + pienempää työmäärää.
Hyppisin muuten riemusta, jos meille opettajille tulisi työaikavelvoite 8h/pv koululla. Olisi aika luksusta!
Siis parempaa palkkaa!!!! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oikeasti valmisteluihin ei mene läheskään jok päivä aikaa useita tunteja. Toki aiNa joskus aikAa kuluu.No itseasiassa minulle ei ole koskaan tullut vastaan sellaista tilannetta, että voisin vetää täsmälleen saman tunnin rinnakkaisryhmille - ryhmät ovat hyvin heterogeenisiä ja ope toimii ryhmän mukaisesti. Yhden ryhmän kanssa toimii tietyt työskentelymuodot, toisen ryhmän kanssa toiset. Toki opetettava sisältö on sama, mutta toimintatavat aina ryhmän mukaiset.
No kyllä minulla valmistelut ovat aika samat, vaikka ryhmät olisi minkälaiset. Jos vaikka opettelemme muuntajan rakentamista ja jännitteen ja virran muuntamista, niin ihan täsmälleen samat käämit, johdot, virtalähteet ja mittarit on varattava kaikille ryhmille. Kaikkien ryhmien kanssa on kerrattava verrannon ratkaisu, ja kaikkien kanssa katkaisemme naulan verkkovirran ja muuntajan avulla kuumentamalla jne. Eli kyllä se valmistelu minulla on aikalailla samanlaista.
Koittakaapa joskus vetää 20 lapsen porukkaa. On ihan tosi raskasta. En sitten tiedä onko opeilla jotain ammattilaisniksejä, mutta itsellä ei ollut.
Minusta raskainta opettajan työssä on se, että täytyy olla kokoajan ikäänkuin esillä siinä oppilaiden edessä, ja aivan täysin ei voi olla oma itsensä, vaan vaikka kuinka olisit nukkunut huonosti valvottavan lapsen takia, niin täytyy olla tosi skarppina ja jonkinlaisessa roolissa siinä luokan edessä. Tauot menee monistusjonossa tai välituntivalvonnoissa, joista taas hirveällä kiireellä takaisin luokkaan jöötä pitämään ja opettamaan. Päivät venyy välillä älyttömiksi, mutta jotenkin on paljon helpompaa se valmistelutyö + kokeiden korjaus kun sen saa tehdä omaan tahtiin, omassa rauhassa rennosti, ilman että täytyy olla kokoajan skarppina oppilaiden edessä. Sitä ei varmaan ymmärrä ennen kuin on kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Minusta raskainta opettajan työssä on se, että täytyy olla kokoajan ikäänkuin esillä siinä oppilaiden edessä, ja aivan täysin ei voi olla oma itsensä, vaan vaikka kuinka olisit nukkunut huonosti valvottavan lapsen takia, niin täytyy olla tosi skarppina ja jonkinlaisessa roolissa siinä luokan edessä. Tauot menee monistusjonossa tai välituntivalvonnoissa, joista taas hirveällä kiireellä takaisin luokkaan jöötä pitämään ja opettamaan. Päivät venyy välillä älyttömiksi, mutta jotenkin on paljon helpompaa se valmistelutyö + kokeiden korjaus kun sen saa tehdä omaan tahtiin, omassa rauhassa rennosti, ilman että täytyy olla kokoajan skarppina oppilaiden edessä. Sitä ei varmaan ymmärrä ennen kuin on kokenut.
Opelle tiedoksi: se on koko ajan eikä kokoajan, jos et nyt tarkoita jotain kokoajaa.
Eli opettaja on hyvä vain, jos akateeminen opiskelu on vaikeaa ja hidasta, hän inhoaa työtään ja erityisesti ei tule toimeen oppilaittensa kanssa, eikä osaa tehokkaasti käyttää aikaansa.