Olipa kerran opettaja...
...joka teki lukuvuoden aikana paljon töitä. Hyvin usein työviikot olivat jopa 50-60-tuntisia, joskus ylikin. Toisinaan sitten oli hiukan rauhallisempaa, jolloin pärjäsi - ainakin melkein - ns. normaalilla 40 viikkotyötunnin tahdilla.
Ylimääräisiä työtunteja lukuvuoden aikana oli kuitenkin keskimäärin 10 per viikko, eli hommia riitti keskimäärin 50 tunniksi. Monet näistä tunneista sijoittuivat iltoihin ja viikonloppuihin, tai sitten "vapaa"päiville kuten helatorstai, vappu yms. - eli sellaisiin aikoihin, joista monet saavat tupla-, jopa triplapalkan.
Noh, opettaja ryhtyi sitten laskeskelemaan. Kuukauden aikana saldotunteja kertyi siis keskimäärin 40, eli viisi kahdeksan tunnin työpäivää. Kymmenen opetuskuukauden ajalta yhteensä 50 täyttä työpäivää "sisään tehtyjä" saldotunteja.
Tänä lukuvuonna kesä"loma" alkoi 5.6. ja elokuussa ensimmäinen varsinainen työpäivä on 8.8. Kesäkeskeys on siis 9 viikkoa + 1 päivä. Tehdyistä saldotunneista kertyy - laskien 6 päivää viikossa kuten muuallakin on tapana - noin 8 viikkoa ja 2 päivää.
Opettajan tosiasialliseksi "kesäloman" pituudeksi muodostui lopulta kuusi päivää, kun sisääntehdyt tunnit ensin pidettiin pois.
Onko hirvittävän kadehdittavaa? Jos kyllä, niin voitte lohduttautua sillä, että kyseisen esimerkin opettajalla viime lukuvuonna laski kuukausipalkka (brutto) noin 400-500 euroa johtuen leikatuista tunneista, kiky-lisäyksistä ja leikatusta lomarahasta.
Tämä tarina on tosi, vaikka esimerkin opettaja onkin fiktiivinen hahmo. Nimeä ei ole muutettu, koska sellaista ei käytetty.
Kommentit (120)
En nyt oikein ymmärrä, että miksi teette sitä ylimääräistä työtä? Teette sen mitä työajan puitteissa kerkeää, täytyy osata suunnitella hommat niin että saa ne tehtyä ajallaan. Turhaa kai siitä stressiä repii, jos työaikaa ei ole suunniteltu tehtäväksi edes niin tunnollisesti eli tekee sen välttämättömimmän. Turhaan itseään väsyttää burn outin partaalle työn takia.
Vierailija kirjoitti:
Opettajathan tekee oikeasti max 5,75 tuntia opetustyötä päivässä, siihen päälle illan valmistelevat työt, eli mahdolliset kokeiden korjaukset, seuraavan päivän/viikon kokeiden ja opetusohjelman valmistelu. Ei voi olla yli 2 tuntia päivässä, elikkäs siltikin 7,75 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa + kahden kuukauden kesäloma. Ei voi olla ylivoimaisen raskasta kun vertaa vaikka normi vuorotyöläiseen tehtaalla, joka tekee keskeytyksettä 8 tunnin työvuoron keskimäärin 5 päivää viikossa, syö työn ohessa niin, että syöminen ei häiritse tuotantoa tai tuotannollisia tehtäviä ja kesäloma on vain kuukausi, jos sitäkään.
Miten niin "ei voi olla yli 2 tuntia päivässä"? Sinäkö korjaat vaikkapa sadan oppilaan äidinkielen kirjoitelmat kahdessa tunnissa? Onnittelut, kannattaa ryhtyä opettajaksi.
Meillä pelkkä opekokous ja tiimiaika kestävät yleensä 1,5-2 tuntia joka tiistai päivän päätteeksi. Kun opetus alkaa klo 8.00 ja kotiin pääsee klo 15.30-16, tuona päivänä ei siis mielestäsi tarvitsisi tehdä mitään muuta työtä. Mutta entäs, kun seuraavana päivänä on seitsemän opetustuntia, joita pitäisi valmistella? Ja ne kirjoitelmat pitää korjata.
Opettajakin syö työn ohessa niin, ettei syöminen häiritse "tuotannollisia tehtäviä". Koulun ruokalassa kauhotaan yleensä sitä kaikkien parjaamaa suurtalouskeittiöruokaa samalla oppilaita valvoen, aikaa suoritukseen tyypillisesti 15 minuuttia, koska puolet ruokatunnista on usein ulko- tai käytävävalvontaa. Jos yläkouluopen otat eväät, syöt ne todennäköisesti samalla, kun konsultoit kuraattoria, keskustelet erityisopettajan kanssa seuravan oppitunnin koejärjestelyistä tai ramppaat opehuoneen ovella vastaamassa oppilaiden kysymyksiin.
Kun pidän tukiopetusta, tulen tuntia aiemmin töihin tai jään oppituntien jälkeen töihin. Ilmeisesti niinä päivinä ei myöskään tarvitse tehdä iltahommia kotona, jei! Kun pidän näytelmätreenit kevätjuhlaa varten, tulin olleeksi taas ne pari tuntia työpaikalla, joten ei tarvitse seuraavaksi päiväksi tehdä seiskoille kielioppikoetta. Näin siis, jos oikeasti kuvitellaan, että 7,75 tuntia päivässä työtä riittää. Enkä ainakaan tule sinne pedagogisten asiakirjojen päivitykseen huoltajien kanssa klo 17-18.30, koska olen jo päivän työni tehnyt! Tiesittekö, ettei meille makseta MITÄÄN siitä, että täytämme vanhempien toiveen tavata koululla heidän työpäivänsä jälkeen. Samoin jokaikinen kasvatuskeskustelu ja poikkeusaikaan pidetty jälki-istunto toteutetaan vain rakkaudesta työhön - piditpä niitä nolla tai 30 vuoden aikana, palkkasi on sama. Että kiva, jos sattui sellainen ryhmä, johon on kasaantunut kiusaamista tai sosiaalisia ongelmia.
Minulla ei ole ongelmia allekirjoittaa ap:n avausta. Olen todellakin lukuvuoden aikana tehnyt sisään nämä "loma"viikot, siis opetuksettoman ajan ainakin. Olisikin työ, jossa 8 tuntia päivässä riittäisi. Energiaa vapautuisi ihan eri tavoin arkeen. Kevätjuhlapäivänä on aina sellainen uskomaton olo, että kaikesta on taas selvinnyt. Rakastan työtäni, mutta sitä on aivan jumalattoman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Levander kirjoitti:
Hohhoi.
Tiedät varmaan itsekin ettet edusta ihankeskiverto_opea.
Suuri osa ihmisistä tekee työtään paljon yli virallisten tuntien, mutta harvempi siitä inisee.
Sinulla on oikeasti kesälomaa ihan helkutisti. Turha sitä toisten on kadehtua. Ammatinvalintakysymys.
Meillä monilla sitä lomaa on parhaimmillaan neljä viikkoa kesällä. Työuransa alkutaipaleilla tai paikanvaihtajilla ei sitäkään.
Kannattaa katsoa lasiin niin, että se on puoliksi täynnä. Eikä kuvitella olevansa Suomen ahkerin ja siksi katkerin.
-
Ihan sama tilanne on opetusalallakin: kesälomaa ei ole uran alkutaipaleella tai jos vaihdat työpaikkaa.
Iso osa opettajista tekee sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia 5-10 vuotta ennen vakituista työsuhdetta - useimmiten näissä pesteissä se työsuhde kestää juuri sen opetuksellisen ajan ja ja kesän ajan opettaja on työtön. Alle 5 vuoden työkokemuksella on turha edes haaveilla virasta, ja moni tekee lähemmäs 10 vuotta sijaisuuksia / määräaikaisuuksia siellä täällä.
Näin on. Joku puhui tässä parista vuodesta, mutta tämä joku on onnekas. Hyvin moni opettaja tekee pitempää tai lyhyempää sijaisuutta monen vuoden ajan, ja on sen pitkän kesä"loman" työttömänä, kuten minä.
Jos joku pitää opettajan työtä helppona, sopii tulla kokeilemaan. 👍Palkkaus on työmäärään, vastuuseen ja työn haastavuuteen verrattuna aivan naurettava. Yliopistokoulutus on pitkä ja vaativa, etenkin aineenopettajilla, toki hiukan aineesta riippuen.
Palkatonta työtä tuntuu tulevan koko ajan lisää. Ja palkka vaan laskee.
Kikyä on tehty jo keväällä sisään tunti tolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus ja kuvaa varsin sitä todellista tilannetta.
Ja tosiaan tuo pointti, mitä en ennen koskaan ole tullut edes ajatteeksi: sunnuntait, arkipyhät kuluvat usein töiden parissa, mitenkään se ei näy tilipussissa. Muilla aloilla niiltä päiviltä saa tuplapalkkaa.
Ei saa. Meillä ei makseta ylityöstä lainkaan ylemmille toimihenkilöille. Periaatteessa saisi pitää vapaana, mutta kukaan ei ehdi pitämään.
Suomessa olisi ihan oikeasti kaikille töitä, jos ei teetettäisi niin paljon palkattomia ylitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vain oppitunteja käytetään palkan laskemisen perusteena.
Muusta työstä ei yleensä saa lainkaan palkkaa.
Se muu työ on jyvitetty sinne oppitunnin palkkaan. Muutenhan opettajilla olisi järjettömän hyvä tuntipalkka.
Olen usein miettinyt sitä, että saako ne koulun muukin henkilökunta (talkkarit, ruokalan tädit, kuraattorit ym) sen 2,5 kuukauden loman täydellä palkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus ja kuvaa varsin sitä todellista tilannetta.
Ja tosiaan tuo pointti, mitä en ennen koskaan ole tullut edes ajatteeksi: sunnuntait, arkipyhät kuluvat usein töiden parissa, mitenkään se ei näy tilipussissa. Muilla aloilla niiltä päiviltä saa tuplapalkkaa.
Ei saa. Meillä ei makseta ylityöstä lainkaan ylemmille toimihenkilöille. Periaatteessa saisi pitää vapaana, mutta kukaan ei ehdi pitämään.
Suomessa olisi ihan oikeasti kaikille töitä, jos ei teetettäisi niin paljon palkattomia ylitöitä.
Opettajista jotkut vertaavat mielellään työehtojaan duunareihin. Ei kaikki muutkaan akateemiset tee säännöllistä työaikaa tai saa ylityökorvauksia. Tiedän, että juhannusaattoiltanakin eräs valtion virkamies teki töitä, joita ei voinut siirtää, eikä todellakaan saa siitä mitään korvausta. Siihen nähden opettajien työtaakka on ihan kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen usein miettinyt sitä, että saako ne koulun muukin henkilökunta (talkkarit, ruokalan tädit, kuraattorit ym) sen 2,5 kuukauden loman täydellä palkalla?
Ei, koska ovat normaalilla kuukausipalkalla, toisin kuin opet. Heillä on myös työaika ja ruokatauot, esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levander kirjoitti:
Hohhoi.
Suuri osa ihmisistä tekee työtään paljon yli virallisten tuntien, mutta harvempi siitä inisee.
Sinulla on oikeasti kesälomaa ihan helkutisti. Turha sitä toisten on kadehtua. Ammatinvalintakysymys.
Meillä monilla sitä lomaa on parhaimmillaan neljä viikkoa kesällä. Työuransa alkutaipaleilla tai paikanvaihtajilla ei sitäkään.
Kannattaa katsoa lasiin niin, että se on puoliksi täynnä. Eikä kuvitella olevansa Suomen ahkerin ja siksi katkerin.
-
Ihan sama tilanne on opetusalallakin: kesälomaa ei ole uran alkutaipaleella tai jos vaihdat työpaikkaa.
Iso osa opettajista tekee sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia 5-10 vuotta ennen vakituista työsuhdetta - useimmiten näissä pesteissä se työsuhde kestää juuri sen opetuksellisen ajan ja ja kesän ajan opettaja on työtön. Alle 5 vuoden työkokemuksella on turha edes haaveilla virasta, ja moni tekee lähemmäs 10 vuotta sijaisuuksia / määräaikaisuuksia siellä täällä.
Näin on. Joku puhui tässä parista vuodesta, mutta tämä joku on onnekas. Hyvin moni opettaja tekee pitempää tai lyhyempää sijaisuutta monen vuoden ajan, ja on sen pitkän kesä"loman" työttömänä, kuten minä.
Jos joku pitää opettajan työtä helppona, sopii tulla kokeilemaan. 👍Palkkaus on työmäärään, vastuuseen ja työn haastavuuteen verrattuna aivan naurettava. Yliopistokoulutus on pitkä ja vaativa, etenkin aineenopettajilla, toki hiukan aineesta riippuen.
Minä olen yläkoulun aineenope, ja työ on kivaa, rentoa ja mukavan vaihtelevaa. Pätevä olen neljään aineeseen, sen sain neljän vuoden opiskelulla yliopistossa. Verrattuna akateemiseen mieheeni, työni on huomattavasti helpompaa, ja vapaata minulla on enemmän. Palkka toki on vain puolet miehen palkasta, mutta niin on varmasti työn määrä ja vastuukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levander kirjoitti:
Hohhoi.
-
Minä olen yläkoulun aineenope, ja työ on kivaa, rentoa ja mukavan vaihtelevaa. Pätevä olen neljään aineeseen, sen sain neljän vuoden opiskelulla yliopistossa. Verrattuna akateemiseen mieheeni, työni on huomattavasti helpompaa, ja vapaata minulla on enemmän. Palkka toki on vain puolet miehen palkasta, mutta niin on varmasti työn määrä ja vastuukin.
😂
Ihan varmasti. Yhden alan syventävät opinnot ja vähintään kahden tieteenalan perus- ja aineopinnot kolmessa vuodessa, sekä sitten vuoden pedagogiset ja kasvatustieteelliset päälle auskultointeineen jne? 👍 Esim. kieltenopettajilla on läsnäolopakko luennoilla, joita ei ole ihan vähän. Ei sitä millään pelkällä tenttimisellä suoriteta. Kerrohan, mitkä ne aineet ovat, joihin sinulla on siis tämä kolmen vuoden aikana hankittu pätevyys, huom. yhdestä ainakin myös ne syventävät. Ei mitään läsnäolopakkoa?
Eikä opettajalla toki ole mitään vastuuta pikku kullannupuista. Ei toki. Työ on helppoa ja mukavaa, kuin laiturilla makailisi. Mammathan täällä kaikki tietävät, että teineillä on aivan mahtava opiskelumotivaatio eikä kurinpidollisia tai muita ongelmia ole lainkaan. Opettaja on samalla sossu, poliisi, psykologi, että yhtä ja toista muutakin. Joka vuosi ongelmat lisääntyvät. Mutta juu, mielelläni ottaisin vain puolet "akateemisen miehesi" vastuusta.
Vähän parempia trolleja tänne. Epäilen, onko sulla edes peruskoulu käyty loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levander kirjoitti:
Hohhoi.
-
😂
Ihan varmasti. Yhden alan syventävät opinnot ja vähintään kahden tieteenalan perus- ja aineopinnot kolmessa vuodessa, sekä sitten vuoden pedagogiset ja kasvatustieteelliset päälle auskultointeineen jne? 👍 Esim. kieltenopettajilla on läsnäolopakko luennoilla, joita ei ole ihan vähän. Ei sitä millään pelkällä tenttimisellä suoriteta. Kerrohan, mitkä ne aineet ovat, joihin sinulla on siis tämä kolmen vuoden aikana hankittu pätevyys, huom. yhdestä ainakin myös ne syventävät. Ei mitään läsnäolopakkoa?
Eikä opettajalla toki ole mitään vastuuta pikku kullannupuista. Ei toki. Työ on helppoa ja mukavaa, kuin laiturilla makailisi. Mammathan täällä kaikki tietävät, että teineillä on aivan mahtava opiskelumotivaatio eikä kurinpidollisia tai muita ongelmia ole lainkaan. Opettaja on samalla sossu, poliisi, psykologi, että yhtä ja toista muutakin. Joka vuosi ongelmat lisääntyvät. Mutta juu, mielelläni ottaisin vain puolet "akateemisen miehesi" vastuusta.
Vähän parempia trolleja tänne. Epäilen, onko sulla edes peruskoulu käyty loppuun.
Eikö ole lohdullinen ajatus, että opettajan vastuu teidän lapsukaisistanne on niin vähäinen? Ei esimerkiksi niin, että jos minuutin myöhästyy välintuntivalvonnasta, ja joku lapsi sinä aikana onnistuu kaatumaan ja lyömään päänsä kohtalokkain seurauksin, ei seuraavaksi olla oikeudessa?
Mutta juu, joka av-mammahan tietää opettajan velvollisuudet ja on aineenopettajan kaltainen asiantuntija. Ilman muuta.
Hyvin mielelläni jättäisin tästä vastuusta puolet tämän kuviteellisen miehesi harteille. Hän lienee neurokirurgi? 😂
T. Aineenopettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levander kirjoitti:
Hohhoi.
-
😂
Minulla on pääaine fysiikka, sivuaineet matematiikka, kemia, tietojenkäsittelytiede, teoreettinen fysiikka ja kasvatustiede. Kurssit olen suorittanut kursseina, en tenttien.
Toki oppilaista on vastuuta, mutta yläkoulussa se on helppoa verrattuna alakouluun, koska oppilaista 99% on täyspäisiä ihmisiä, joiden kanssa tulee juttuun puhumalla. Työ on helppoa, koska oppituntien suunnittelu käy harrastuksesta, minä ainakin pidän opettamistani aineista, ja nautin uuden kokeilemisesta.
Mieheni työssä on aika paljon vakavemmista asioista kyse, elämän ja kuoleman kysymyksistä puhutaan, joten työajat ja palkka mutta myös stressi on sen mukainen. Kesälomakin voi yllättäen katketa tilanteeseen, minne on pakko lähteä apuun. Minulle ei ole koskaan opettajana käynyt näin. Enkä usko, että muillekaan opettajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi huomio: suurin osa opettajista saapuuvähintään 15min, yleensä 30min ennen varsinaista työajan alkua työpaikalle, koska oppitunnin alkaessa kaiken pitää olla valmiina. Muissa hommissa se tietokone avataan yleensä vasta työajan alkaessa, opetustyössä valmistelut tehdään ennen oppilaiden saapumista (tietokoneen, tykin ym. avaus, ohjelmien avaus, Wilman ja sähköpostien katsominen, sähköisten aineiston valmiiksi laittaminen, mahdollisten monisteiden printtaus jne.), koska tunnin alkaessa kaiken pitää olla valmiina + niitä Wilmaviestejä ja sähköposteja ei pysty oppitunnin aikana lukemaan. Harva tulee ajatelleeksi tätäkään.
No eihän ne oppitunnit pelkästään sinun työaikaasi ole! Luuletko, että sinun työaikasi on 18-24 h viikossa?
on oppitunnit työaikaa senkin taavi t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levander kirjoitti:
Hohhoi.
-
😂
Eikö ole lohdullinen ajatus, että opettajan vastuu teidän lapsukaisistanne on niin vähäinen? Ei esimerkiksi niin, että jos minuutin myöhästyy välintuntivalvonnasta, ja joku lapsi sinä aikana onnistuu kaatumaan ja lyömään päänsä kohtalokkain seurauksin, ei seuraavaksi olla oikeudessa?
Mutta juu, joka av-mammahan tietää opettajan velvollisuudet ja on aineenopettajan kaltainen asiantuntija. Ilman muuta.
Hyvin mielelläni jättäisin tästä vastuusta puolet tämän kuviteellisen miehesi harteille. Hän lienee neurokirurgi? 😂
T. Aineenopettaja
Oletko muka tuollaisesta oikeusjutusta joskus kuullut? Jos et, älä liioittele. Meille ainakin ammattiliitto on opettanut, ettei opettaja ole vastuussa välituntivahingoista, jos on pyrkinyt valvomaan vuorollaan. Ei kukaan voi olla kaikkialla yhtä aikaa, ja siirtyminen vie aina aikansa. Vain, jos valvontaan ei ole mennyt, on vastuussa. Muuten vastuussa on opetuksen järjestäjä, ja sen ensisijaisena edustajana rehtori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi huomio: suurin osa opettajista saapuuvähintään 15min, yleensä 30min ennen varsinaista työajan alkua työpaikalle, koska oppitunnin alkaessa kaiken pitää olla valmiina. Muissa hommissa se tietokone avataan yleensä vasta työajan alkaessa, opetustyössä valmistelut tehdään ennen oppilaiden saapumista (tietokoneen, tykin ym. avaus, ohjelmien avaus, Wilman ja sähköpostien katsominen, sähköisten aineiston valmiiksi laittaminen, mahdollisten monisteiden printtaus jne.), koska tunnin alkaessa kaiken pitää olla valmiina + niitä Wilmaviestejä ja sähköposteja ei pysty oppitunnin aikana lukemaan. Harva tulee ajatelleeksi tätäkään.
No eihän ne oppitunnit pelkästään sinun työaikaasi ole! Luuletko, että sinun työaikasi on 18-24 h viikossa?
on oppitunnit työaikaa senkin taavi t. eri
Mutta eivät PELKÄSTÄÄN!
Olen opettaja ja totaalisen kyllästynyt tähän raatamiseen. Alanvaihto pyörii koko ajan mielessä.
Olen itsekin aineenopettaja. Kesätyöttömyys on tullut tutuksi, mutta onneksi sain nyt alle kolmen vuoden kokemuksella ns. vakipaikan (ja vielä eri koulusta, jonne minulla ei entuudestaan mitään suhteita). En tee koskaan lauantaisin tai sunnuntaisin töitä. Tai no tänä lukuvuonna tein ehkä kolmena päivänä ihan poikkeuksellisesti. Koskaan en tee lomalla mitään paitsi kesällä elokuun viimeisen lomaviikon suunnittelen. Työpäiväni pituus on 6 - 12 tuntia. Pidän keskiarvon lähellä kahdeksaa tuntia/päivä. Olen mielestäni ihan kelpo opettaja. Teen materiaaleja myös itse - eniten toki tekevät oppilaat. Kettumaisin osa työtä on ehdottomasti kaiken maailman tuotosten arviointi ja toimivien kriteeristöjen luominen.
Lomani ovat pitkät ja tästä nautin. Kuitenkaan en pysty toimimaan niin, että lomailen ja lepään varastoon ja sitten loman jälkeen vedän hulluna 16-tuntisia päiviä. Ei onnistu. Lomista huolimatta minun täytyy pitää työpäivän tunnit järkevinä. Muuten en jaksa. En silti ymmärrä, miksi joku minua kadehtisi, ellei sitten ole aina halunnut viettää työvuotensa elokuusta kesäkuuhun isojen teini-massojen keskellä niitä paimentaen ja kasvattaen eikä jostain syystä ole tätä haluaan päässyt toteuttamaan. :)
Tunnen montaa opettajaa, koska sattumalta naapurissa heitä asustaa useampikin ja olen aina ihmetellyt, miten he voivat olla aina kotona, kun lähden aamulla töihin ja ovat myös aina jo tulleet, kun palaan töistä. Toki etätöitä voivat tehdä kotona.
Alakoulun opeja ovat ja opetustunteja on heillä oikeasti tosi vähän ja päivät ovat lyhyitä. Kokeita tai esseitä ei ole joka viikko.
Kesälomalle lähtevät mökkeilemään ihan heti, kun loma alkaa kesäkuun alussa ja elokuussa palaavat töihin...
Opettajathan tekee oikeasti max 5,75 tuntia opetustyötä päivässä, siihen päälle illan valmistelevat työt, eli mahdolliset kokeiden korjaukset, seuraavan päivän/viikon kokeiden ja opetusohjelman valmistelu. Ei voi olla yli 2 tuntia päivässä, elikkäs siltikin 7,75 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa + kahden kuukauden kesäloma. Ei voi olla ylivoimaisen raskasta kun vertaa vaikka normi vuorotyöläiseen tehtaalla, joka tekee keskeytyksettä 8 tunnin työvuoron keskimäärin 5 päivää viikossa, syö työn ohessa niin, että syöminen ei häiritse tuotantoa tai tuotannollisia tehtäviä ja kesäloma on vain kuukausi, jos sitäkään.