Miksi ihmiset, jotka eivät juo, perustelevat juomattomuuttaan aina sanomalla "hauskaa voi olla selvinpäinkin"?
Mielestäni todella kummallinen kommentti, tietenkin hauskaa voi olla selvinpäin, mutta niin voi olla kännissäkin. Kaikki voi olla myös ihan päin pyllyä selvinpäin, mutta niin voi olla kännissäkin.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia pitäisi perustella jotenkin sitä, ettei juo? Tätä minä en käsitä. Ihan kuin alkoholin juominen olisi yhtä olennainen ihmisen elämää, kuin vaikka syöminen ja sitten onkin niin ihmeellistä jos joku ei sitä tee, että pitää selittää asiaa kaikille? Mitä se kellekään kuuluu, miksi joku ei juo???
Ärsyttää.
Siksi koska nyt ollaan Suomessa. Alkoholin juominen on täällä yhtä tärkeää kuin ruuan syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne jotka juo perustelee sillä nimenomaan että kun sitten on hauskaa ja rentoa kun juo, pitää "nollata" pää. En käsitä sitä ollenkaan. Miten se hetken humalassa olo ja sitten krapula mitenkään "nollaa", samat ongelmat on heti päässä takaisin kun krapulasta selviää hengissä.
Minä olen aina hauska, ja rento ihminen, ei mun tarvi millään viinalla päätä nollata tai päästä estoista. Lapsuuden kodissa, ja nyt aikuisena sisarusten perheiden kesken ym. sukulaisten kanssa aina nauretaan paljon, eikä siihen tarvita alkoholia. Myös töissä nauraa rätkätetään, kun on kiire niin pitää sitä vähän huumoria olla että jaksaa, ei siinä mitään alkoholia kaivata. Ja miehenikin minut hurmasi aikoinaan huumorintajullaan, ankeaa olisi elämä jos hauskaa olisi vain humalassa.
Mikä kans ihmettelen tuota nollaamista. Itselle paras tapa saada ahdistavat asiat hetkeksi mielestä pois on nukkuminen ja senkin jälkeen ankea arki palaa nopeasti mieleen, mutta ainakaan ei ole krapulaa ja rahatkin on tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni todella kummallinen kommentti, tietenkin hauskaa voi olla selvinpäin, mutta niin voi olla kännissäkin. Kaikki voi olla myös ihan päin pyllyä selvinpäin, mutta niin voi olla kännissäkin.
Ilman hauskaakin voi olla viinaa.
En tiedä onks tää näkökulma jo tässä pitkässä ketjussa, mutta mulla on tällainen kokemus.
Eli jos ollaan kaveriporukalla jossain ja mä en juo niin se on joillekin ongelma ja oikein tivaavat, että mikset juo? Sitten pitää perustella juomattomuutta, jota en muuten tekisi, koska en näe itse sitä ongelmaksi. Yleensä tulee sitten sanottua tuo fraasi, että hauskaa voi pitää juomattakin. Vaikka todellisuus on se, että juominen on minulle sellainen ongelma, että kännissä alan haastamaan riitaa ja fyysisesti tappelemaankin. Parempi olla juomatta niin kaikilla on silloin hauskempaa.
Sitten jos ollaan kaveriporukalla menossa johonkin, minne pitää mennä autolla, niin johan on toinen ääni porukan kellossa. Silloin juomattomuuteni onkin ihan ok, ei tarvitse perustella mitenkään, kunhan vaan ajelutan heidät sinne minne ollaan menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä. Ei se känni nyt niin erikoista ole.
Sen takia pitääkin olla kyytipojaksi pajaa tai vaikka pameja. Sitten on kyllä kivaa.
Tätä yhtälöä en ole koskaan ymmärtänyt. Pää sekaisin vaikka Padavaxilla. Old skool saying.
Yhtälö on seuraava: ensin pilveä, sitten ahdistukseen ja paniikkikohtauksiin pameja ja alkoholia, että ressukat pääsevät estoistaan ja pääsevät ihmisten ilmoille. Sekakäyttö on tyypillistä juuri Suomen päihdekulttuurissa. Säälittävää todellisuuspakoahan tuo on.
Kiitos selvennyksestä. Tuosta se siis johtuu. Ahdistuskierre vain syvenee. Unilääkkeet erikseen ihan unta varten tarvittaessa ja juhlajuoma toiseen käyttöön. Tämäkin yhtälö lähtee monelta lapasesta.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne jotka juo perustelee sillä nimenomaan että kun sitten on hauskaa ja rentoa kun juo, pitää "nollata" pää. En käsitä sitä ollenkaan. Miten se hetken humalassa olo ja sitten krapula mitenkään "nollaa", samat ongelmat on heti päässä takaisin kun krapulasta selviää hengissä.
Minä olen aina hauska, ja rento ihminen, ei mun tarvi millään viinalla päätä nollata tai päästä estoista. Lapsuuden kodissa, ja nyt aikuisena sisarusten perheiden kesken ym. sukulaisten kanssa aina nauretaan paljon, eikä siihen tarvita alkoholia. Myös töissä nauraa rätkätetään, kun on kiire niin pitää sitä vähän huumoria olla että jaksaa, ei siinä mitään alkoholia kaivata. Ja miehenikin minut hurmasi aikoinaan huumorintajullaan, ankeaa olisi elämä jos hauskaa olisi vain humalassa.
En tiedä meneekö nyt aivan metsään mutta... Merkillistä, miten tässä ikään kuin oikein mehustelet sillä, kuinka etuoikeutettu olet - lapsuudenkodissa on naurettu ja tunnelma ollut rento, mies on kaiketi mieleinen ja työpaikka työyhteisöineen myös - mutta mitä jos sanoisin, että kaikilla, kuten suurella osalla niistä "ei-rennoista" tyypeistä, joiden tarvii ikävä kyllä "nollata", ei ole näin onnellista elämää takana, lapsuudenkodissa on ehkä lyöty ja huudettu ja mies hurmannut huumorin sijasta käsittelemättä jääneisiin tunnelukkoihin nyrkillä ja viinanhajuisella hengityksellä vetoamalla - ja ehkä tämän kaltaisilla seikoilla voi olla jotain tekemistä sen kanssa, miksi jotkut sitä alkoholia kokevat kaipaavansa enemmän kuin sinä. Mitäköhän vastaisit? Että on sinullakin ollut vaikeaa, ja silti olet rento ja hauska ja siksi et jaksa ymmärtää näitä alkkisluusereita?
Juominen ei tee ihmisestä tyhmää eikä huonoa, eikä juomattomuus myöskään. Yritetään ymmärtää, kaikelle on syynsä. Jos ei "tarvitse" alkoholia rentoutuakseen niin hyvä. Se ei tee sinusta kuitenkaan parempaa ihmistä, ainoastaan onnekkaan.
Koska monet kysyvät etkö halua/osaa pitää hauskaa jos kertoo ettei juo alkoholia.
Koska alkoholin käyttöä usein perustellaan hauskan pidolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännissä se vasta hauskaa onkin. Mikähän vittu siinäkin on, ettei jokainen voi vain huolehtia omasta juomisestaan?
Se vittu, että nämä räkäkännissä örveltäjät ovat useimmiten niiden selvien huollettavana (tai sitten järvenpohjassa).
Tämä onkin se ongelma, Suomalaiset joko ei juo tai sitten juo räkäkänniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisillä on joku kummallinen käsitys että he eivät saisi löysätä ja sekoilla ilman viinaakin. Mä ite olen sielultani vielä täysi lapsi ja teen just sitä mikä musta on hauskaa, en omista niitä estoja mitä suurin osa että pitäisi olla jotenkin korrekti ja aikuinen tai välittää mitä muut ajattelee.Toivon et muutkin löytäisivät tämän fiiliksen eikä tarvisi ryypätä koko ajan. En mäkään täysi absolutisti ole koska tykkään oluesta niin sitä juon välillä mutta kännissä en ikinä ole.
Käyttäydyt siis juhlissa, uutenavuotena ja juhannuksena, pikkujouluissa ja rapujuhlissa sekä firman juhlissa samalla lailla kuin umpihumalaisetkin mutta selvin päin? Onnistuuko hurjemmatkin jutut kuten seksi kavereiden kanssa rai vaikka ryhmäseksi, yms?
En minä tuollaisia tekisi kännissäkään. Ja jos tekisin, niin olisi kyllä vuosikausia morkkis päällä.
Varsin moni työkaveri päätyy pikkujouluista samaan taksiin ja samaan osoitteeseen eikä heillä ole mitään kamalia morkkiksia, saattavat vähän virnistellä ohi kävellessään. Ryhmäseksi toki vaatii jo aika vapaamielistä luonnetta, mutta jos kaikki ovat halukkaita siihen ja aikuisia ihmisiä niin mikä morkkis siitä pitäisi tulla? Yleensähän humala helpottaa toteuttamaan näitä salaisiakin haluja vähentämällä estoja mutta sinähän et sitä siihen tarvitse siis
Sinä siis ihan oikeasti pidät omituisena ihmistä, joka ei tee noin?
Ja ilmeisesti pitää omituisena myös ihmistä, joka tekee noin selvin päin. Mutta noin siis pitää tehdä, mutta kännissä siis ehdottomasti. Muuten on omituinen ihminen, joka ei toteuta salaisia halujaan tai omituinen ihminen, joka erittäin omituisena toteuttaa ne selvin päin? Täh?
En tiedä muista, mutta mun halut eivät ole itseltäni salaisia, enkä myöskään ole niin estoinen että tarvitsisin känniä pystyäkseni tekemään jotakin.
Humalatilan käyttäminen oikeutuksena ja tekosyynä on naurettavaa aikuisilla ihmisillä.
En ymmärrä miten kukaan selvin päin oleva kestää kun muut ympärillä on kännissä. Kännisten "hauska" on ihan eri planeetalta mut siinä se yksi selvinpäinkin on olevinaan samalla aaltopituudella. Ei terve merkki ollenkaan. Eikä sillä ole väliä miksi joku ei juo. En lähtis juopotteliijoiden kanssa baariin kun oon ite selvinpäin. Tilapäisesti selvinpäin sietää olla ilman juopottelevien kavereiden seuraa. Tai niitä sietää jos on joku tilaisuus, on kuskina tms. Mut ei normaalina juopotteluviikonloppuna. Mielummin on selvien seurassa.
Tuttua. Itse vastaan aina että mulla on menossa tipaton tammikuu. Siihen kysyjä (aina) että Mutta nythän on kesäkuu. Ja minä: Ohoh, menipä huomaamatta, onko tämä nyt sitten kaljaton kesäkuu. Eli kuittaan jollain puujalkavitsillä.
Minustakin tuo "hauskaa voi pitää selvin päinkin" kuulostaa omahyväiseltä ja toisten yläpuolelle asettumiselta.
Tuosta pään nollaamisesta. Minulla se toimii alkoholilla ihan huippuhyvin. Olen äärimmäisen stressaavassa ammatissa, ja ei mitkään pelkät unet tms auta nollaamaan kun on niin ylikierroksilla ja ahdistunut ettei pysty edes nukkumaan kun mieli pyörii tuhatta ja sataa, sydän hakkaa jne.
Silloin auttaa kunnon koomakänni. Kännissä aivotoiminta lamaantuu niin ettei pysty murehtimaan. Viina on myös rauhoittava aine ja nuo fyysisetkin oireet loivenee. Mutta vielä parempaa on krapula. Mitä kamalampi olo, sen parempi. Fyysinen tuska nimittäin on sellainen mikä vie henkiset tuskat pois mielestä. Kun täriset siellä horkassa vessanpytyn vieressä, väliläl oksennellen, niin eipä stressaa työasiat ei. Hengissä selviäminen on ainoa prioriteetti.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta pään nollaamisesta. Minulla se toimii alkoholilla ihan huippuhyvin. Olen äärimmäisen stressaavassa ammatissa, ja ei mitkään pelkät unet tms auta nollaamaan kun on niin ylikierroksilla ja ahdistunut ettei pysty edes nukkumaan kun mieli pyörii tuhatta ja sataa, sydän hakkaa jne.
Silloin auttaa kunnon koomakänni. Kännissä aivotoiminta lamaantuu niin ettei pysty murehtimaan. Viina on myös rauhoittava aine ja nuo fyysisetkin oireet loivenee. Mutta vielä parempaa on krapula. Mitä kamalampi olo, sen parempi. Fyysinen tuska nimittäin on sellainen mikä vie henkiset tuskat pois mielestä. Kun täriset siellä horkassa vessanpytyn vieressä, väliläl oksennellen, niin eipä stressaa työasiat ei. Hengissä selviäminen on ainoa prioriteetti.
Sinulla syyt ja seuraukset nyt väärin päin!!
Koska ryyppäät säännöllisesti noin rankasti -> sinulla on ahdistusta, unettomuutta, alentunut stressinsietokyky jne. Sitten luulet "lääkitseväsi" näitä ongelmia juomalla, vaikka juuri se ryyppääminen on alkuperäinen syy ongelmiin. Ihmisen mieli (ja kroppa) kestää iän karttuessa koko ajan huonommin ja huonommin juomista. Ahdistus, masennus ja stressi vain pahenevat juomisesta ja kierre on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Hauskempaa on olla selvinpäin, ainakin lasten kanssa. Surullisena eilen katsoin kaupassa, kun pieni vauva istui turvakaukalossa ostoskärryissä ja vanhemmat olivat lappaneet kärryn täyteen kaikenlaista juhannusjuotavaa. Siellä se vauveli istui ja tapitti kalja-ja siideritölkkien keskeltä ja vanhemmat mietiskelivät, että mitä vielä tarvitaan juhannukseksi. Parhaan juhannuksen itse saan lapsieni kanssa ilman alkoholia, vaikken absolutisti olekaan. Toivon sydämestäni, että kaupassa näkemäni vauva saa myös turvallisen aikuisen viettämään kanssaan juhannusta!
Saattoihan vauva olla menossa vaikka mummulaan juhannukseksi.. Mistäs sinä sen tiedät aikoiko vanhemmat juoda lapsen nähden vai ihan keskenään.
Kyllä niitä syyn tinkaajia riittää, onneksi en enään käy baareissa.. Kaikkein huvittavinta on kuitenkin, kun tapajuopot alkavat niin hehkuttaa, kuinka arvostavat asiaa ja hetken päästä ovat taas tilaamassa minulle juomaa, josta jo kieltäydyin. On muutama onneksi ollut sellainenkin, joka tuumaa vain että jahas ja jatkaa muuta keskustelua, he ovat yleensä fiksusti humalassa olevia eivätkä mitään räkäkännin hakijoita :) yleensä saan kyllä hyvin piilotettua asian juomalla alkoholittomia drinkkejä enkä asiaa ota koskaan puheeksi. Muutamalle jatkoille sinkkuaikoina päässeelle miehelle on ollut aikamoinen shokki, kun kuulevat aamulla, että olin selvinpäin koko yön ajan ;) että se niistä estoista. Mielestäni on parempi olla rohkea ja heittäytyvä selvinpäin, kuin täysin estotom humalassa. Aina on miehet saanut arvoitua fiksuiksi eikä ole tarvinnut morkkista kärsiä.
Jos joskus juon niin juon, jos taas en juo niin en juo. En perustele juomattomuuttani mitenkään. En liiku sellaisissa porukoissa, joissa kukaan alkaisi inttämään toisten juomisista tai juomattomuuksista.
minä en juo koska en halua juoda ja olen ollut taxihommissa, ei sovi yhteen, nähny ihan riittävästi mitä se alkomahooli tekee ihmisille ettei tule koskaan tekemäänkään mieli
Oliskohan tuo "selvinpäinkin voi olla kivaa" ihan vaan semmonen perus heitto, kun ei halua/jaksa alkaa selittää syytä. Kuka haluaa avautua puolituttujen kesken jostain henkilökohtaisista kokemuksista tai syistä?
Yleensä niiltä rapajuopoilta kuulee jossakin vaiheessa iltaa nyyhkytarinaa. Yhden sellaisen vielä selkärankaisen kanssa juttelin, kun olin lukemassa kirjaa sen yhden tuopposen ääressä. Kysyi, saako tulla seuraan. Oli aika hiljainen, joten vähän huomioin. Perhe mennyt juomalla, eikä pysty lopettamaan. Työ mennyt ja terveys menossa. Esitti asiansa vain aika toteamuslauseilla.
Yhtälö on seuraava: ensin pilveä, sitten ahdistukseen ja paniikkikohtauksiin pameja ja alkoholia, että ressukat pääsevät estoistaan ja pääsevät ihmisten ilmoille. Sekakäyttö on tyypillistä juuri Suomen päihdekulttuurissa. Säälittävää todellisuuspakoahan tuo on.