50% leikkaus opintotukiin 1.9.2017 alkaen...
Opintotuen määrä yhtenäistetään korkeakouluopiskelijoilla toisen asteen opiskelijoiden tasolle eli leikkuri viuhuu jo tämän osalta n. 60e/kk. Mutta kaiken huipuksi avopuolison tulot leikkaavat monelta (itseltäni mukaan lukien) asumislisän kokonaan pois. Tuloni ovat siis 250e/kk syksystä lähtien - sama monella muulla opiskelijalla.
Kysympähän vain, onko 50% leikkaus 500e/kk tukeen täysin oikeudenmukainen? Kaiken lisäksi Kela ei ilmoita opiskelijoille asumislisän poistumisesta, vaan tämä vain napsaistaan pois ilman varoitusta. Tietysti opiskelijan täytyy seurata omaa tilannettaan, mutta veikkaan etteivät kaikki edes ole tietoisia tulojen jokseenkin radikaalista muuttumisesta..
Kommentit (160)
yleinen asumistuki on 312 e/kk yksin asuvalle meidän kaupungissa. Loput vuokrasta jotuu repiä jostakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän ihmiset täällä on keksiny ettei opiskelija saa toimeentulotukea? Hyvin ite oon saanu 2 vuotta ja moni meidän luokalla myös. 426e opintotuki ja asumislisä ollu tähän asti ja toimeentulotukea 608e. Ite nostin opintolainan ni sain toimeentulotukea 208e + maksettiin sähkölaskut ja lääkkeet yms
Niin, opiskelijan täytyy ensin nostaa kaikki mahdollinen opintolaina, ennen kuin voi saada toimeentulotukea. Moni haluaa nostaa lainaa mahdollisimman vähän.
Nosta laina, jemmaa sukanvarteen ja maksa takaisin opintojen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5877 kirjoitti:
Täysin oikein. Käsittämätöntä että täällä oikein maksetaan rahaa opiskelusta kun muualla maksat itse koulustakin!
"Muualla" on tosin sitten niitä työpaikkojakin joilla rahoitetaan opiskelut.
Kyllä Suomessakin on juuri palvelusektorilla avoimia työpaikkoja, pikaruokaravitoloissa, siivousalalla ne, niillä töillä voi opintonsa rahoittaa samalla kun opiskelee.
En voi ymmärtää tätä narinaa. Sama juttu on ollut aina opiskelijoilla, monet ovat keski- ikään tehneet pelkkää pätkätyötä (kuten itse) ja on ollu ne opintolainat itselläkin. Työttömyys on muidenkin ongelma ja lainat niskassa.
Miksi nykyiset opiskelijat kuvittelevat olevansa jotenkin parempia ja anstaitsevansa saman tien jonkun huipputyön hyvällä palkalla, 100% opintojen rahoituksella ilman omia riskejä? Ei niitä ole meille vanhemmillekaan joilla kokemusta.
Olin hanttihommissa opiskeluaikana milloin missäkin, asuin 15 neliön huoneessa kimppakämpässä ja sitten 20 neliön yksiössä, rahaa oli vähän mutta tunsin olevani nuori ja elämä edessä, oli toiveikas olo.
Nyt 40 vuotiaana, kahden lapsen yh:nä tämä työttömyys ja pätkätyöt tuntuvat ihan erilaisilta. Silloin ei se rahattomuus tuntunut yhtä pahalta. Toki on perheellisiäkin opiskelijoita, mutta he saavat sitten enemmän toimeentulotukea kun on alaikäisiä taloudessa, toki se laina tulee ensin nostaa.
Kun opiskelee, tuntee tekevänsä jotain sen eteen että tulevaisuudessa olisi asiat paremmin, ja kyllä siihen täytyy ihan itse investoida ja ottaa riskejä. Miksi nykyiset opiskelijat olisivat jotenkin poikkeus aiemmista?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä väärästä päästä otetaan, kun opiskelijoilta. Se tietää nälän näkemistä ja mielenterveyden horjumista monelle nuorelle. Osa menee tietenkin töihin ja samalla opiskelu kärsii ja valmistuminen siirtyy, osa jättää opiskelut kesken. Erikseen ovat sitten rikkaiden lapset, joille isi ja äiti maksavat viulut. Köyhillä ei kohta ole enää mahdollisuutta koulutukseen ja syrjäydytään yhä nuorempina. Tämäkö on päättäjien tavoitteena?
Opintotukea ja asumistukea maksetaan kuten ennenkin, samoin voi ottaa lainaa. Mikään muu ei ole muuttunut kuin se että siirtyvät yleisen asumistuen piiriin, kuten muutkin ihmiset ovat. Tämäkö on sitä ettei köyhillä ole varaa opiskella? Tukia ei siis olla lakkauttamassa....
ps mene katsomaan esim. Ranskaan, Italiaan, Espanjaan millaista on opiskelijan elämä ja onko olemassa jotain asumistukia tms. Jopa Briteissä opiskelu maksaa!
Suomessa voi opiskella kaikki, edelleen, ottamalla sitä opintolainaa kuten aiemminkin on otettu.
Suomessa on asiat TODELLA hyvin. Arvostan tätä systeemiä muissa maissa asuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän ihmiset täällä on keksiny ettei opiskelija saa toimeentulotukea? Hyvin ite oon saanu 2 vuotta ja moni meidän luokalla myös. 426e opintotuki ja asumislisä ollu tähän asti ja toimeentulotukea 608e. Ite nostin opintolainan ni sain toimeentulotukea 208e + maksettiin sähkölaskut ja lääkkeet yms
Niin, opiskelijan täytyy ensin nostaa kaikki mahdollinen opintolaina, ennen kuin voi saada toimeentulotukea. Moni haluaa nostaa lainaa mahdollisimman vähän.
Nosta laina, jemmaa sukanvarteen ja maksa takaisin opintojen jälkeen?
Mitä järkeä tässä olisi? Kupata mahdollisimman paljon rahaa yhteiskunnalta, niinkö? Juuri tällaisten takia näitä leikkauksia sitten tehdään...
Opiskelijoiden kannattaa miettiä ketä ensi vaaleissa äänestää. Yksi vaihtoehto on ylitse muiden.
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miksi täälläkin kommentoijat heti asettavat työttömät ja opiskelijat vastakkain. Molemmat ryhmät ovat yhteiskunnan tuloasteikon häntäpäässä ja näin ollen samalla puolella. Ihan turha napista, että leikataan nyt sitten toisiltakin kun kerta multakin. Kun ei pitäisi leikata köyhimmiltä lainkaan, vaan rikkaimmilta. Harmaan talouden myötä ulkomaille valuvat miljardit eurot, ja yritysjohtajat nauttivat osingoistaan. Siihen verrattuna on yhteiskunnan tuet ihan pikkurahaa. Helpompaa vaan tehdä eduskunnassakin päätöksiä kaikessa hiljaisuudessa, kun kansan huomio on muualla köyhien nahistellessa keskenään. Sitten on liian myöhäistä havahtua, kun kaiken maailman hallintorekistereistä jo päätetään ja ne runnotaan läpi.
Koska opiskelu on itse valittu elämäntilanne, työttömyys ei.
Jotain riskejä/vastuuta täytyy ottaa jos päättää opiskella ja investoida tulevaisuuteensa.
Olen itse pitkäaikaistyötön, ja ajatellut opiskelua, mutta kun ikää on jo sen verran että olisin 45 v kun valmistun, en uskalla enää alkaa opiskelemaan ja ottaa sitä lainaa. Jos olisi vaikka alle 35 v, ottaisin, ja ajattelisin että sitten voisin saada työtä. Nyt en voi tehdä mitään itseni ja tilanteeni eteen, kuin hakea töitä, ja aika kuluu koko ajan.
Mieluusti olisin vaikka 25 v opiskelija kuin pitkäaikaistyötön, vanha haahka, joka ei kelpaa mihinkään.
Siksi loukkaa että nämä ryhmät rinnastetaan, en ole osaani valinnut.
Kannustetaan kouluttautumaan korkeasti ja samalla ajetaan opiskelijat ahdinkoon. Miten tässä maassa voidaanki tehdä vaan entistä huonompia päätöksiä jatkuvasti.
Opiskelijoiden ei ole välttämättä helppo saada töitä, koska koulu rajoittaa kuitenkin työaikoja edes jonkun verran. Miksi työnantaja ei siis palkkaisi työttömiä (joita Suomesta löytyy paljon), jotka pystyisivät tekemään kaikkia vuoroja?
Miksi opintolainan vuoksi muita tuloja karsitaan? Eikö lopputulos oo kuitenkin sama? Itsehän se opintolainakin maksetaan pois.
Polarisaatio rupee näkymään yhä selvemmin. Rikkaiden lapset kouluttautuu ja yhä suurempi osa väestöstä köyhtyy. Surullista, mutta totta.
Kertokaa nyt, kun en ymmärrä, miten tämä uudistus tarkoittaa sitä, ettei köyhillä ole enää varaa opiskella?
Siis, muutos on niin että kk opiskelijat saavat saman tuen kuin alemmalla tasolla ja siirytään yleisen asumistuen piiriin.
Nämä uudistuksetko siis tarkoittavat sitä, että tuhannet opiskelijat eroavat koulusta eikä kukaan (muut kuin rikkaat) enää hae opiskelemaan?
Mitään tukia ei olla lakkautamassa! Yleisen asumistuen piiriin kuuluivat vielä 10 v sitten kaikki opiskelijat, ei toi asumislisä ole kauaa ollut. Kannattaako muuttaa yhteen poikakaverin kanssa ja leikkiä kotia vai kannattaako muuttaa soluun ja tehdä omat sopparit (kuten on tapana esim. Hoasilla)?
Kenen etua tälläinen paniikin luominen palvelee?
Suomessa on asiat todella hyvin vrt moneen muuhun maahan, täällä opiskelijat saavat tukea jotta voivat opiskella ja asua omissa kodeissaan, toisin kuin suurimmassa osassa esim. Eurooppaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt, kun en ymmärrä, miten tämä uudistus tarkoittaa sitä, ettei köyhillä ole enää varaa opiskella?
Siis, muutos on niin että kk opiskelijat saavat saman tuen kuin alemmalla tasolla ja siirytään yleisen asumistuen piiriin.
Nämä uudistuksetko siis tarkoittavat sitä, että tuhannet opiskelijat eroavat koulusta eikä kukaan (muut kuin rikkaat) enää hae opiskelemaan?
Mitään tukia ei olla lakkautamassa! Yleisen asumistuen piiriin kuuluivat vielä 10 v sitten kaikki opiskelijat, ei toi asumislisä ole kauaa ollut. Kannattaako muuttaa yhteen poikakaverin kanssa ja leikkiä kotia vai kannattaako muuttaa soluun ja tehdä omat sopparit (kuten on tapana esim. Hoasilla)?
Suomessa on asiat todella hyvin vrt moneen muuhun maahan, täällä opiskelijat saavat tukea jotta voivat opiskella ja asua omissa kodeissaan, toisin kuin suurimmassa osassa esim. Eurooppaa.
"Mutta kun muualla voidaan huonommin". Totta, Suomessa on asiat melko hyvin _vielä_. Pitääkö meidän niellä purematta läpi kaikki huonot päätökset? Ihmiset kyseenalaistavat asioita ja se on pelkästään hyvä asia. Pyritään pitämään meidän melko hyvästä elintasosta kiinni, että jatkossakin täällä olisi kaikkien hyvä elää.
Vierailija kirjoitti:
Kannustetaan kouluttautumaan korkeasti ja samalla ajetaan opiskelijat ahdinkoon. Miten tässä maassa voidaanki tehdä vaan entistä huonompia päätöksiä jatkuvasti.
Opiskelijoiden ei ole välttämättä helppo saada töitä, koska koulu rajoittaa kuitenkin työaikoja edes jonkun verran. Miksi työnantaja ei siis palkkaisi työttömiä (joita Suomesta löytyy paljon), jotka pystyisivät tekemään kaikkia vuoroja?
Miksi opintolainan vuoksi muita tuloja karsitaan? Eikö lopputulos oo kuitenkin sama? Itsehän se opintolainakin maksetaan pois.
Polarisaatio rupee näkymään yhä selvemmin. Rikkaiden lapset kouluttautuu ja yhä suurempi osa väestöstä köyhtyy. Surullista, mutta totta.
Siis opiskelijat ovat kuuluneet yleisen asumistuen piiriin n. 10 v sitten, asumislisä on ollut vasta 10 v käytössä,nyt leikataan opintotukea 50 e samalla tasolle kuin ammattikouluissa opiskelvilla on.
Opiskelijat voivat tehdä halutessaan vaikka 15 h vko töitä, osapäiväisesti, se tuo hyvän lisän eikä tarvitse ottaa lainoja. On esim. vklopun töissä, ja yhden illan. Varmasti ehtii tekemään koulutehtävätkin.
Jos on harjoitteluita (kuten sos- ja terv. aloilla), sumplii vuoroja. Niin tein itse opiskeluaikoina, esim. yövuoroissa tein koulutehtäviä ja niin teki moni muukin vielä 5 v sitten.
Monet koulut ovat muuttuneet niin että on enemmän ja enemmän virtuaaliopintoja jolloin ei aikaa mene edes kouluun siirtymiseen. Tekee vaikka koko päivän kouluhommia, sittenyhden illan töitä, ja yhden vklopun päivän. Ei tosiaan ole ylivoimaista. Monet tekevät vuosia esim. kahta työtä, omat kokopäivätyönsä lisäksi saattavat tehdä esim. iltatöitä.
Opiskelut kestävät esim. amkssa 3,5 vuotta ja vika vuosi opparin tekoa jne jolloin voi olla enemmän töissä ja eim. sos ja terv.alalla omallakin alalla jo, kesät töissä ja säästää rahaa talvea varten. Jos pidemmälle opiskelee esim lääkäriksi tai DI:ksi varmasti voi ottaa sitä lainaa kun palkka tulee olemaan työstä sen verran hyvä että voi maksaa takaisin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta kun muualla voidaan huonommin". Totta, Suomessa on asiat melko hyvin _vielä_. Pitääkö meidän niellä purematta läpi kaikki huonot päätökset? Ihmiset kyseenalaistavat asioita ja se on pelkästään hyvä asia. Pyritään pitämään meidän melko hyvästä elintasosta kiinni, että jatkossakin täällä olisi kaikkien hyvä elää.
Voitko vastata tuohon, eli nämä uudistuksetko tarkoittavat nyt mielestäsi sitä, ettei köyhällä ole varaa opiskella? Kun leikataan 50 e (korkeakouluopiskelijoilta, amislaiset saavat edelleen saman), ja siirrytään asumistuessa systeemin joka oli 10 v sitten?
Vierailija kirjoitti:
Opintotuen määrä yhtenäistetään korkeakouluopiskelijoilla toisen asteen opiskelijoiden tasolle eli leikkuri viuhuu jo tämän osalta n. 60e/kk. Mutta kaiken huipuksi avopuolison tulot leikkaavat monelta (itseltäni mukaan lukien) asumislisän kokonaan pois. Tuloni ovat siis 250e/kk syksystä lähtien - sama monella muulla opiskelijalla.
Kysympähän vain, onko 50% leikkaus 500e/kk tukeen täysin oikeudenmukainen? Kaiken lisäksi Kela ei ilmoita opiskelijoille asumislisän poistumisesta, vaan tämä vain napsaistaan pois ilman varoitusta. Tietysti opiskelijan täytyy seurata omaa tilannettaan, mutta veikkaan etteivät kaikki edes ole tietoisia tulojen jokseenkin radikaalista muuttumisesta..
Sulla on aina mahis ottaa opintolainaa joten lopeta ruikutus.
Vierailija kirjoitti:
Jollain pitää rahoittaa muslumania ja neekerinhyysäys!
jaaha, paljastui, kenen etua tälläinen kirjoittelu palvelee..
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tämä on mahdollista?
Itse sain elokuussa 2016 koko vuoden opintolainan opintojani varten. Opintoni maksavat ja koulua varten oli hankittava asioita, jotka maksavat. Avasin toisen tilin, jonne siirsin koko lainan ja nostin sieltä kerran kuussa summan, jonka olin jakanut kaikille opiskelukuukausille. Menoja tuli kuitenkin paljon ja pienellä paikkakunnalla opiskellessa jotkin kustannukset kasvoivat suuremmiksi kuin jos olisi asunut isommalla paikkakunnalla. Töitä ei ollut (siis oikeasti ei ollut, koska pieni paikkakunta) eikä opintojen luonteen takia myöskään mahdollisuutta niitä tehdä.
Maaliskuussa sitten rahat loppuivat. Opintotuella sain kyllä maksettua vuokran, mutta jääkaappi oli tyhjä ja laskut piti maksaa.
Hain toimeentulotukea ja perustelin tilanteeni huolella, toimitin kaikki tarvittavat liitteet.
Vastaus oli kieltävä. "Olet saanut opintolainaa. Sen PITÄISI riittää."
Hain oikaisua paikallisen sosiaalitoimiston kautta sekä tarveharkintaista.
Vastaus oli sama, vaikka itkin puhelimessa, ettei ole ruokaa, eikä minulla ole sitä opintolainaa enää. Toimitin tottakai kaikki tiliotteet todistaakseni asian.
Ei heitä kiinnostanut eikä päätökseen tullut muutosta. Olin aivan typertynyt.
Lopulta sitten minäkin ajauduin myymään seksiä koska se oli ainoa keino saada rahaa. Ei se ollutkaan niin kamalaa kuin kuvittelin ja parissa viikossa sain sen verran rahaa, että saatoin maksaa kaikki laskuni ja ostaa ruokakaupassa riittävästi laadukasta ruokaa. Melkein itkin helpotuksesta.
Miten siis voi olla, että opiskelija voi jossain (missä?) saada toimeentulotukea kun jossain muualla ei saa, vaikka pystyy monin tavoin osoittamaan, ettei sitä lainaa ole tuhlattu viinaan ja tupakkaan kuukaudessa vaan se on mennyt elämiseen? Siis mitä ihmettä täällä tapahtuu?
Tiedän saavani alapeukutuksia, haukkumista ja tuomitsemista. Muut tietävät aina paremmin kuinka pitäisi mennä töihin joita ei ole tai venyttää penniä opintojen kustannuksella tai mitä nyt ikinä. Mutta tässä olen kertonut tilanteestani kuinka se oli ja meni ja lopulta ei jäänyt jäljelle kuin yksi vaihtoehto.
Mihin on muuten kadonnut säästäminen? Siis se, että tekee loma- ajat töitä ja säästää talvea varten rahaa?
Kesätöitä kuten marjanpoimintaa, siivousta löytyy ihan varmasti isoimmissa kaupungeissa.
Kun on pidemmällä opinnoissa voi hakea oman alan kesätöitä.
Tuntuu kuin 5 vuodessa olisi kaikki muuttunut, vielä silloin minä ja opiskelukaverini teimme sos ja terv alalla keikkatöitä koko ajan kun olimme opiskelleet vuoden (eli 80 op). Tein usein niin että opiskelin aamupäivän ja menin yövuoroon, sitten taas seuraavan ip tein hommia.
Onko kulutustottumukset tms muuttuneet niin paljon, että rahaa tarvitaan enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain elokuussa 2016 koko vuoden opintolainan opintojani varten. Opintoni maksavat ja koulua varten oli hankittava asioita, jotka maksavat. Avasin toisen tilin, jonne siirsin koko lainan ja nostin sieltä kerran kuussa summan, jonka olin jakanut kaikille opiskelukuukausille. Menoja tuli kuitenkin paljon ja pienellä paikkakunnalla opiskellessa jotkin kustannukset kasvoivat suuremmiksi kuin jos olisi asunut isommalla paikkakunnalla. Töitä ei ollut (siis oikeasti ei ollut, koska pieni paikkakunta) eikä opintojen luonteen takia myöskään mahdollisuutta niitä tehdä.Maaliskuussa sitten rahat loppuivat. Opintotuella sain kyllä maksettua vuokran, mutta jääkaappi oli tyhjä ja laskut piti maksaa.
Hain toimeentulotukea ja perustelin tilanteeni huolella, toimitin kaikki tarvittavat liitteet.
Vastaus oli sama, vaikka itkin puhelimessa, ettei ole ruokaa, eikä minulla ole sitä opintolainaa enää. Toimitin tottakai kaikki tiliotteet todistaakseni asian.
Ei heitä kiinnostanut eikä päätökseen tullut muutosta. Olin aivan typertynyt.Lopulta sitten minäkin ajauduin myymään seksiä koska se oli ainoa keino saada rahaa. Ei se ollutkaan niin kamalaa kuin kuvittelin ja parissa viikossa sain sen verran rahaa, että saatoin maksaa kaikki laskuni ja ostaa ruokakaupassa riittävästi laadukasta ruokaa. Melkein itkin helpotuksesta.
Miten siis voi olla, että opiskelija voi jossain (missä?) saada toimeentulotukea kun jossain muualla ei saa, vaikka pystyy monin tavoin osoittamaan, ettei sitä lainaa ole tuhlattu viinaan ja tupakkaan kuukaudessa vaan se on mennyt elämiseen? Siis mitä ihmettä täällä tapahtuu?
Tiedän saavani alapeukutuksia, haukkumista ja tuomitsemista. Muut tietävät aina paremmin kuinka pitäisi mennä töihin joita ei ole tai venyttää penniä opintojen kustannuksella tai mitä nyt ikinä. Mutta tässä olen kertonut tilanteestani kuinka se oli ja meni ja lopulta ei jäänyt jäljelle kuin yksi vaihtoehto.
Toimeentulotuki on aina harkinnanvaraista, ei mikään perustulo, joka kuuluu kaikille automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain elokuussa 2016 koko vuoden opintolainan opintojani varten. Opintoni maksavat ja koulua varten oli hankittava asioita, jotka maksavat. Avasin toisen tilin, jonne siirsin koko lainan ja nostin sieltä kerran kuussa summan, jonka olin jakanut kaikille opiskelukuukausille. Menoja tuli kuitenkin paljon ja pienellä paikkakunnalla opiskellessa jotkin kustannukset kasvoivat suuremmiksi kuin jos olisi asunut isommalla paikkakunnalla. Töitä ei ollut (siis oikeasti ei ollut, koska pieni paikkakunta) eikä opintojen luonteen takia myöskään mahdollisuutta niitä tehdä.Maaliskuussa sitten rahat loppuivat. Opintotuella sain kyllä maksettua vuokran, mutta jääkaappi oli tyhjä ja laskut piti maksaa.
Ei heitä kiinnostanut eikä päätökseen tullut muutosta. Olin aivan typertynyt.Lopulta sitten minäkin ajauduin myymään seksiä koska se oli ainoa keino saada rahaa. Ei se ollutkaan niin kamalaa kuin kuvittelin ja parissa viikossa sain sen verran rahaa, että saatoin maksaa kaikki laskuni ja ostaa ruokakaupassa riittävästi laadukasta ruokaa. Melkein itkin helpotuksesta.
Aika erikoinen tarina. Oliko syynä opintolainan hassaamiseen opintojen maksullisuus (en tiedä mitään opintoja jotka maksullisia, jossain amk:ssa voi maksaa 80 e vuosi oppisopimuskoulutus).
Ihmeellistä ettei laina ja tuki riittänyt, jos siis olit niin jakanut, eli sait käyttärahaa n. 500 e kk (se tulee jos nostaa lainan kuten on suhteuttu opintorahan kanssa)?
Niin se on kaikilla, työttömilläkin, jos on ollut isot tulot ja palkka josta jäänyt sosiaalitoimen mielestä yli rahaa 3 kk ajan, ei saa tt tukea kun pyytävät tiliotteet. Sama tilanne oli itsellä kun jäin työttömäksi... oli säästjö vähän ja ok palkka, katsoivat etten saa tt tukea kun rahojen olisi pitänyt laskennallisesti riittää vaikka oli ylimääräisiä menoja silloin. Sama juttu jos on vaikkka mennyt ottamaan pikavippeja tai lainaa, ei niitä katsota menoiksi vaikka joutuu maksamaan pois.
Eli ei koske vain opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Mihin on muuten kadonnut säästäminen? Siis se, että tekee loma- ajat töitä ja säästää talvea varten rahaa?
Kesätöitä kuten marjanpoimintaa, siivousta löytyy ihan varmasti isoimmissa kaupungeissa.
Kun on pidemmällä opinnoissa voi hakea oman alan kesätöitä.
Tuntuu kuin 5 vuodessa olisi kaikki muuttunut, vielä silloin minä ja opiskelukaverini teimme sos ja terv alalla keikkatöitä koko ajan kun olimme opiskelleet vuoden (eli 80 op). Tein usein niin että opiskelin aamupäivän ja menin yövuoroon, sitten taas seuraavan ip tein hommia.
Onko kulutustottumukset tms muuttuneet niin paljon, että rahaa tarvitaan enemmän?
Yritys säästää on aina ollut kova, mutta pieniksi on summat jääneet.
Olen aina ihmetellyt niitä, jotka kertovat säästävänsä kesätyörahat ja elävät niillä sitten syksyllä.
Kuinka paljon palkkaa nämä ihmiset oikein saavat? Haluan oikeasti vastauksen siihen, miten tämä käytännössä toimii.
Oletetaan, että saan kesätyöstä (vakituisesta) rahaa käteen n.1200 euroa/kk. Huomioikaa myös, ettei moni saa vakituista työtä, silloin on tyydyttävä esim. osa-aikaiseen ja palkka paljon pienempi.
Oletetaan että vuokra on 400-500 euroa kuussa plus laskut, bussiliput, ruoat, you name it. Mitä ikinä nyt tulee kuluja.
Siis tuo koko palkkahan menee siihen kesäajan elämiseen. Minulla on aina mennyt. Miten kukaan voi kesätöistä säästää niin monta satasta tai tuhatta euroa, että sillä elää syksyllä? Vai muuttaako nää nuoret kesäksi vanhempien nurkkiin? Siinä tapauksessa ymmärrän säästöt tai jos on onnistunut saamaan hyväpalkkaisen kokopäiväisen, josta tienaa vaikka 2000 euroa/kk. Silloinhan sen toisen tonnin voisi huoletta laittaa säästöön.