Kesämökki ja aikuiset lapset
Meillä on ihana kesäpaikka, jossa vietämme paljon aikaa. Iso tontti myös työllistää, mutta tykkäämme puuhailla siellä kahdestaan.
Ongelmana ovat aikuiset, perheelliset lapset, jotka tulevat mökille kuin omaan kotiinsa. He ovat viettäneet siellä aikaa lapsina kuten lapsuudenkodissaan. Emme halua heitä yövierailulle kumpaankaan paikkaan. Emme tykkää siitä, että tulijat odottavat täysihoitoa eivätkä oma-aloitteisesti tartu mihinkään töihin. Grilli jää heiltä putsaamatta, tiskit tiskaamatta. Ruuat ja kahvit pitäisi tarjota monta kertaa päivässä, lämmittää saunaa aamuin illoin ja elää lapsiperheen aikataulujen mukaan. Lapsen nukkuessa talossa ei edes puhua tai katsoa televisiota.
Vasta syksyn alkaessa vapaudumme noista vierailijoista. Silloin heidän vierailuistaan muistuttaa tyhjennystä odottava huussi.
Ps. Tykkäämme lapsistamme, mutta meidän mielestämme aikuiset ihmiset eivät sovi enää saman katon alle.
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Itse kun menen vanhempieni mökille, joudun sellaiselle työleirille, että mökkeilyn ilo ja rentous puuttuu, vaikka illalla sitten sauna lämmitetäänkin ja letut paistetaan. Saunoa kun voin kotonakin ilman puusavottaa ym pihatöitä.
Ymmärrän sen, jos mökkeillä haluaa toisten mökillä, niin mökin töihin tulee osallistua. Siksi olenkin tehnyt päätöksen, etten heidän mökillä käy. Mutta. Nyt valitellaan sitä, KUN en käy
Niinhän se on, että kaikki mökkilokit eivät ole niitä vieraita. Ne omistajalokit kutsuvat ihmisiä viettämään vapaa-aikaa ja pistävät ne sitten palkattomaan pakkotyöhön. Selkä vääränä painat menemään aamusta iltaan ja ainoat tarjoomukset on laihaa kahvia ja kuivunutta pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisten pitäisi olla hiljaa kun lapset nukkuvat, mutta lapset saavat kiljua ja metelöidä aamulla kun aikuiset nukkuvat..
Jos lapsille kiljua tarjotaan niin tottakai he metelöivät.
Just tuon takia minua hieman ahdistaa käydä appivanhempien mökillä. Ovat siis oikein mukavia ihmisiä eivätkä koskaan ole valittaneet tai mitään, mutta anoppi häärää ja hoitaa kaiken, enkä oikein osaa toisen kotona (tai mökillä)alkaa huushollaamaan. Auttaisin kyllä jos pyydettäisiin, ja joskus tarjoan apua, mutta ei sille hirveästi tunnu olevan tarvetta. Mies häippäisee johonkin kalastamaan tai puuhommiin isänsä kanssa ja minä pyörin siellä toimettomana enkä oikein tiedä mitä tehdä, lapsia toki pitää vahtia mutta nyt kun eivät enää ole ihan pieniä niin ei sekään oikein riitä puuhaksi. Nykyään useimmiten jätän vaan menemättä mukaan, mies saa käydä itse lasten kanssa.
SamiSanta kirjoitti:
Meillä on kesämökki Mutkanperän putouksilla. Kaunis paikka.
Se on kaunis paikka. Haettiin aina lapsena limsaa Mutkanperän marketista.
Vierailija kirjoitti:
Just tuon takia minua hieman ahdistaa käydä appivanhempien mökillä. Ovat siis oikein mukavia ihmisiä eivätkä koskaan ole valittaneet tai mitään, mutta anoppi häärää ja hoitaa kaiken, enkä oikein osaa toisen kotona (tai mökillä)alkaa huushollaamaan. Auttaisin kyllä jos pyydettäisiin, ja joskus tarjoan apua, mutta ei sille hirveästi tunnu olevan tarvetta. Mies häippäisee johonkin kalastamaan tai puuhommiin isänsä kanssa ja minä pyörin siellä toimettomana enkä oikein tiedä mitä tehdä, lapsia toki pitää vahtia mutta nyt kun eivät enää ole ihan pieniä niin ei sekään oikein riitä puuhaksi. Nykyään useimmiten jätän vaan menemättä mukaan, mies saa käydä itse lasten kanssa.
Jätät menemättä? Ettei kyseessä olisi heitteillejättö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko itse perineet mökin vanhemmiltanne? Silloin mökki on luonnollista suvussa siirtyvää omaisuutta, johon nuorellakin polvella on moraalinen oikeutensa. Vai oletteko tyypillisiä suuren ikäpolven edustajia, jotka maksatatte rikkaat eläkepäivänne nuorempien ahdingolla? Ja laitatte kesämökitkin lihoiksi ennen kuin annatte perinnöksi?
Selvät sävelet mökin suhteen, kuka siellä viettää aikaa, tekee myös osansa töistä. Mutta ei kaikkea hyvää voi yksi sukupolvi omia ja sitten elää näistä etuoikeuksistaan pätkääkään tinkimättä.
Mun vanhemmat (suurta ikäluokkaa) on just näitä. Peritty mökki heillä jossa vielä se tausta että isovanhemmat painotti että siellä pitää saada aikuisten lasten ja lastenlasten käydä.
No ei saa. Ei edes päiväkahvilla. Vanhemmat hokee miten se on HEIDÄN mökki ja HE määrää. Ei saa siis lapset tai lapsenlapset siellä käydä. Parasta on että heillä on kaksi mökkiä. Kummallakaan ei saa käydä. He itse suhaa kahden mökin väliä ja ovat vuorotellen kahdestaan niissä.
Lisäksi aikovat myydä molemmat mökit ja aikovat varmistaa että mitään perintöjä ei lapsille tule.
Ja ei ole provo vaan totisinta totta. Osa noista on tieten tahtoen ahneita ja ilkeitä lapsilleen eikä suo mitään hyvää omille lapsilleen. Joku trauma varmaan selittää käytöstä…
:/ ei saa lapset ja lapsenlapset käydä? Jotkut eivät saa vaikkapa ikinä lapsenlapsia vaikka haluaisivat ja toisilla on,mutta eivät anna niiden sitten käydä mökillään...Ihmiset on tietenkin erilaisia ja jokainen saa päättää omaisuudestaan. Isovanhemmillani oli ukkini rakentama mökki,jossa me lapset saatiin onneksemme viettää kesiä, vielä aikuisinakin <3
Mulla, meillä MINÄ MINÄ MINÄ. Otanta on erittäin kapea.
Meillä on lomatalo ulkomailla ja 4 lasta perheineen ja ystävineen. Taloa saa käyttää meidän kanssamme ja ilman meitä mutta kun ovat keskenään pyydämme 150e viikko asumiskuluista. Kuitenkin siivoajan ja pesulan kulut tulee maksettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko itse perineet mökin vanhemmiltanne? Silloin mökki on luonnollista suvussa siirtyvää omaisuutta, johon nuorellakin polvella on moraalinen oikeutensa. Vai oletteko tyypillisiä suuren ikäpolven edustajia, jotka maksatatte rikkaat eläkepäivänne nuorempien ahdingolla? Ja laitatte kesämökitkin lihoiksi ennen kuin annatte perinnöksi?
Selvät sävelet mökin suhteen, kuka siellä viettää aikaa, tekee myös osansa töistä. Mutta ei kaikkea hyvää voi yksi sukupolvi omia ja sitten elää näistä etuoikeuksistaan pätkääkään tinkimättä.
Missä on sanottu,että,nuorilla on moraalinen oikeutensa? Kyttäätkö vanhempiesi perintöjä? Anna edes perunkirjoittajan tehdä tehtävänsä, ennenkuin alat hamstrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen heitteillejättö??
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä koko passaus/täysihoito valitusta.
Jos keitätte kahvia itsellenne, niin mikä vaiva on saman tien keittää muullekin porukalle?
Jos laitatte ruokaa itsellenne, mikä vaiva on samalla tehdä vähän isompi annos, josta riittää kaikille?
Jos tiskaatte omat astianne, mikä vaiva on tiskata samalla muutama lisälautanen?
Jos lapset haluavat teidän omien kahvinjuontienne ja syömistenne lisäksi syödä ja kahvitella enemmänkin, he hoitavat itse nämä omat juttunsa.
Eri asia, jos olette vaikka päättäneet olla mehupaastolla koko kesän ja sitten sinne törmää 15-henkinen seurue, joka vaatii kahvit ja neljän aterian menut kolmesti päivässä. Silloin on ikävä itse nälkäisenä laitella muille ja korjata jälkiä.
Omat lapseni asuvat vielä kotona, mutta en näe mitään ongelmaa, ettenkö haluaisi heitä mökillemme sitten, kun heillä on perheet.
Jouduttehan te siellä mökillä touhuamaan koko ajan jotakin, vaikka olisitte kahden.
Unohdatko nyt, että vanhemmat ovat jo ehkä ikääntyneet tai sairastelevat siinä vaiheessa kun lapset perheineen ryhtyvät ramppaamaan mökillä passattavina jne...
Juhannus lähestyy.. ja taas mietitään kuka on mökillä. Huoh.
No sama. Juhannus aiheuttaa päänvaivaa täälläkin.
Itse olen vanhempieni kanssa mökillä, koska asun yksin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen heitteillejättö??
No kun anoppi jätetään yksin keittiöön.
Mielestäni olisi tosi vaikeaa sanoa lapsille että nyt ei käy että tulette. Keksisin että "sillä ja sillä viikolla" on jotain kaverivieraita muka, ja että muut eivät mahdu. Joskus pieni valhe on ystävällisempää kuin töykeän kuuloinen totuus.
Onko vielä kaikki kävelymatkan päässä? Eihän lapset voi kauas muuttaa.