Kesämökki ja aikuiset lapset
Meillä on ihana kesäpaikka, jossa vietämme paljon aikaa. Iso tontti myös työllistää, mutta tykkäämme puuhailla siellä kahdestaan.
Ongelmana ovat aikuiset, perheelliset lapset, jotka tulevat mökille kuin omaan kotiinsa. He ovat viettäneet siellä aikaa lapsina kuten lapsuudenkodissaan. Emme halua heitä yövierailulle kumpaankaan paikkaan. Emme tykkää siitä, että tulijat odottavat täysihoitoa eivätkä oma-aloitteisesti tartu mihinkään töihin. Grilli jää heiltä putsaamatta, tiskit tiskaamatta. Ruuat ja kahvit pitäisi tarjota monta kertaa päivässä, lämmittää saunaa aamuin illoin ja elää lapsiperheen aikataulujen mukaan. Lapsen nukkuessa talossa ei edes puhua tai katsoa televisiota.
Vasta syksyn alkaessa vapaudumme noista vierailijoista. Silloin heidän vierailuistaan muistuttaa tyhjennystä odottava huussi.
Ps. Tykkäämme lapsistamme, mutta meidän mielestämme aikuiset ihmiset eivät sovi enää saman katon alle.
Kommentit (460)
Taas aloitus, johon on sama tuttu neuvo: keskustelkaa asioista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä samaa ongelmaa! Mieheni aikuiset lapset lapsineen tulivat kesämökille mieluusti kuin hotelliin ja kun nätisti pyysi että "voitko sinä tehdä salaatin ja minä laitan perunat" niin eräskin porukan äiti totesi kiukkuisesti että " hän tullut tänne rentouttamaan että hän laittaa ruokaa arjessa ihan riittävästi". Miehenikin oli kyllästynyt passaamiseen ja siihen lastenlasten vänkäämiseen ruokapöydässä "mä en syö tätä enkä tuota". Itse ihmettelin että miksei lapsille heidät vanhemmat opeta pöytätapoja ja sitä kun valmiiseen pöytään tullaan niin siellä ei kitistä eikä vinguta. Eräs juhannusviikko lähdimme eurooppaan kiertomatkalle ja heinäkuulla lomien koittaessa. Siellä sai pojat,tyttäret,miniä ja vävy ihan itse tehdä kaikki alusta. Voi sitä valituksen määrää kun oli ollut niin työlästä. Mieheni on liian hyvin passanut lapsensa ja mistään ei viitsi sanoa kun heti liukkaan uraan. Olemme harkinneet vakavasti kesämökin myyntiä.
Miksi pyydät porukan äitiä eikä isää? En lokkeile mökeillä vaan osallistun aina hommiin, mutta ärsyttää itselläkin tuo asenne että odotetaan että naiset kokkaa ja tiskaa ja häärää aamusta iltaan. Ja miehet ehkä lämmittää saunan, eli kantavat puut ja sitten juovat kaljaa pihalla ja käyvät välillä heittämässä jonkun klapin pesään.
Vierailija kirjoitti:
Jäärä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko itse perineet mökin vanhemmiltanne? Silloin mökki on luonnollista suvussa siirtyvää omaisuutta, johon nuorellakin polvella on moraalinen oikeutensa. Vai oletteko tyypillisiä suuren ikäpolven edustajia, jotka maksatatte rikkaat eläkepäivänne nuorempien ahdingolla? Ja laitatte kesämökitkin lihoiksi ennen kuin annatte perinnöksi?
Selvät sävelet mökin suhteen, kuka siellä viettää aikaa, tekee myös osansa töistä. Mutta ei kaikkea hyvää voi yksi sukupolvi omia ja sitten elää näistä etuoikeuksistaan pätkääkään tinkimättä.
Missä on sanottu,että,nuorilla on moraalinen oikeutensa? Kyttäätkö vanhempiesi perintöjä? Anna edes perunkirjoittajan tehdä tehtävänsä, ennenkuin alat hamstrata.
Ennen kuin alkaa toisten moraalia arvioida, kannattaa pohtia kuinka itsellä on nuo asiat hoituneet omien vanhempien toimesta ja mitä merkitystä niillä on ollut. Eli jos nyt mökin omistavat ovat omassa nuoruudessaan ja lapsiperheenä saaneet käyttää mökkiä yhteisenä paikkana ja se on ollut itselle mukavaa ja tärkeää, on tekopyhää kieltää sama omilta lapsilta. Jos taas omat vanhemmat ovat aikanaan rajanneet mökin omaksi alueekseen ja siellä pystyy nyt vasta viettämään aikaa omilla ehdoilla, sitten ymmärrettävämpää että samaa tapaa jatketaan.
Usein kuitenkin on, että omat saavutut edut otetaan annettuina ja muita suomitaan samasta. Eli itse saadaan käyttää omien vanhempien omaisuutta ja rampata paikalla, ei edes kyseenalaisteta. Ja sitten kun itse siirrytään päättämään, kääntyykin katse jälleen omaan etuun ja tavat muuttuvat. Tästä tunnistaa paljon saaneet ihmiset, he eivät ymmärrä miltä tuntuu, jos heille olisikin sanottu, ettet olekaan tervetullut, ja kiitollisuutta odotetaan kaikesta, mikä itselle on ollut syntymäoikeus.
Voi tehdä miten haluaa. Mutta ihmiset kyllä tunnistavat empatian ja samastumisen puutteen ja se vaikuttaa tunnevasteisiin vääjäämättä yleisen oikeudentajun kautta.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. AP:n vanhemmat ovat erillisiä ihmisiä omista vanhemmistaan ja toimivat kuten itse omassa elämässään kokevat parhaaksi. Jos edellinen sukupolvi on valinnut pitää täysihoitolaa koko suvulle, ei se mitenkään velvoita tulevia sukupolvia samaan.
Huussi on muuten mukavampi tyhjentää keväällä kuin syksyllä, kun talven aikana ne kaksut ei ole enää niin tuoreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäärä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko itse perineet mökin vanhemmiltanne? Silloin mökki on luonnollista suvussa siirtyvää omaisuutta, johon nuorellakin polvella on moraalinen oikeutensa. Vai oletteko tyypillisiä suuren ikäpolven edustajia, jotka maksatatte rikkaat eläkepäivänne nuorempien ahdingolla? Ja laitatte kesämökitkin lihoiksi ennen kuin annatte perinnöksi?
Selvät sävelet mökin suhteen, kuka siellä viettää aikaa, tekee myös osansa töistä. Mutta ei kaikkea hyvää voi yksi sukupolvi omia ja sitten elää näistä etuoikeuksistaan pätkääkään tinkimättä.
Missä on sanottu,että,nuorilla on moraalinen oikeutensa? Kyttäätkö vanhempiesi perintöjä? Anna edes perunkirjoittajan tehdä tehtävänsä, ennenkuin alat hamstrata.
Ennen kuin alkaa toisten moraalia arvioida, kannattaa pohtia kuinka itsellä on nuo asiat hoituneet omien vanhempien toimesta ja mitä merkitystä niillä on ollut. Eli jos nyt mökin omistavat ovat omassa nuoruudessaan ja lapsiperheenä saaneet käyttää mökkiä yhteisenä paikkana ja se on ollut itselle mukavaa ja tärkeää, on tekopyhää kieltää sama omilta lapsilta. Jos taas omat vanhemmat ovat aikanaan rajanneet mökin omaksi alueekseen ja siellä pystyy nyt vasta viettämään aikaa omilla ehdoilla, sitten ymmärrettävämpää että samaa tapaa jatketaan.
Usein kuitenkin on, että omat saavutut edut otetaan annettuina ja muita suomitaan samasta. Eli itse saadaan käyttää omien vanhempien omaisuutta ja rampata paikalla, ei edes kyseenalaisteta. Ja sitten kun itse siirrytään päättämään, kääntyykin katse jälleen omaan etuun ja tavat muuttuvat. Tästä tunnistaa paljon saaneet ihmiset, he eivät ymmärrä miltä tuntuu, jos heille olisikin sanottu, ettet olekaan tervetullut, ja kiitollisuutta odotetaan kaikesta, mikä itselle on ollut syntymäoikeus.
Voi tehdä miten haluaa. Mutta ihmiset kyllä tunnistavat empatian ja samastumisen puutteen ja se vaikuttaa tunnevasteisiin vääjäämättä yleisen oikeudentajun kautta.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. AP:n vanhemmat ovat erillisiä ihmisiä omista vanhemmistaan ja toimivat kuten itse omassa elämässään kokevat parhaaksi. Jos edellinen sukupolvi on valinnut pitää täysihoitolaa koko suvulle, ei se mitenkään velvoita tulevia sukupolvia samaan.
Ei mikään velvoita. Eikä ole koskaan ketään velvoittanut. Mutta katsokaa ja ihmetelkää, juuri noin siinä käy ja välit saattavat viiletä. Jos ei halua hommia yhteisöllisesti hoitaa, niin voi sitten olla, ettei sitä yhteisöä lopulta ympärillä ole. Jokainen huolehtii omat asiansa ja suunnitelmansa.
Eläkkeellä olevat voimme hiukan joustaa aikatauluissa. Me ainakin lähdemme mielellään välillä pois mökiltä, jolloin lapset voivat olla siellä mielensä mukaan. Kaikille mukavampaa, ja aina on siivoukset yms. hienosti hoidettu. Ja vieläpä meillekin laitettu hyvät ateriat, jos olemme paikalla. Tämä onnistuu, kun myös itse luovutan keittiön muiden haltuun.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä olevat voimme hiukan joustaa aikatauluissa. Me ainakin lähdemme mielellään välillä pois mökiltä, jolloin lapset voivat olla siellä mielensä mukaan. Kaikille mukavampaa, ja aina on siivoukset yms. hienosti hoidettu. Ja vieläpä meillekin laitettu hyvät ateriat, jos olemme paikalla. Tämä onnistuu, kun myös itse luovutan keittiön muiden haltuun.
Minä ajattelen toisin eli eläkkeellä aikaa on jäljellä vähemmän kuin nuorilla. Jokainen voi hankkia oman mökkinsä, ei ole pakko palata vanhempien helmoihin olettaen, että vanhemmilla on velvollisuus tarjota vielä kolmekymppisellekin maksuton lomailu.
Oma syy, jos ei voi puhua omien lastensa kanssa. Välit kannattaa pitää sellaisina, että asioista voi avoimesti puhua. Minun lapsistani vain vanhin on aikuinen, muut kaksi vielä alaikäisiä. Vanhin lapseni on tervetullut tyttöystävänsä kanssa mökille ja voi yöpyä aitassa, mutta meillä kaikilla on omat hommat mökillä. Polttopuiden pinoamista liiteriin, saunan lämmittämistä, siivousta, pieniä huoltotöitä.
Omin nokkineen eivät voi olla mökillä juuri siitä syystä, että tiskejä jättävät pesemättä, vessapaperit käyttävät loppuun eivätkä tuo lisää, saunaan jättävät tuhkat pesään jne. En minä viitsi ensimmäiseksi mökille mennessäni alkaa raivata toisten jälkiä. Asia on sovittu aikuisen lapsen ja hänen tyttöystävänsä kanssa, että silloin voi tulla kun me itsekin ollaan siellä ja ihanaa jos tulevat. Talven aikana näin heitä liian harvoin ja tuli välillä ihan ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Huussi on muuten mukavampi tyhjentää keväällä kuin syksyllä, kun talven aikana ne kaksut ei ole enää niin tuoreita.
Nykyään on saatavilla kompostoivia WC "pyttyjä", hankkisin heti sellaisen jos vanhempien mökki olisi vielä meillä.
-ohis
On jotenkin tosi hämmentävää, että ihmiset eivät kykene keskustelemaan läheistensä kanssa ajoissa. Sillä hetkellä, kun nousee jotain mistä on vasta puolen kanssa erimieltä tai toivoo vastapuolen toimivan toisella tavalla. Olisiko mahdollista, että siinä tilanteessa kertoisi ystävällisesti ja selkeästi mitä toiselta osapuolelta toivoo? Silloin vastapuolen olisi mahdollista muuttaa käytöstänsä juuri siinä hetkessä. Jos lapset kyselevät, voiko mökille tulla jonain tiettynä hetkenä ja se ei sovi, niin asian voinee kertoa lapsille silloin? Mikäli jokin toinen hetki on parempi, niin senkin voi kertoa tai jos haluaa, että lapset eivät tule enää ikinä mökille, niin senkin voi kertoa?
Todella useasti ihmiset keräävät kiukkutaakkaa sillä, että eivät ajoissa kerro rakentavasti ja ystävällisesti toiveistaan ja haluistaan ääneen. Sitten jossain kohtaa kiukku kaikesta ärsyttävistä asioista on niin suuri, että asiat kerrotaaan yhenä suurena möykkynä toiselle osapuolelle ja toinen osapuoli ymmärrettävästi suuttuu ja välit menee ainakin hetkellisesti poikki.
Josko siis mökin käyttötavoista, toisten ihmisten toimista jne. otettaisiin ihan ajoissa puheeksi, ilman että kerätään ihan jäätävää kiukkua. Toiset ihmiset eivät osaa lukea ajatuksia, joten ne omat toiveet ja halut on pystyttävä sanomaan ääneen. Aikuisten lasten vanhemmat voisivat toki miettiä myös sellaista, että ne omat lapset ovat tosiaan aikuisia, ja heidän kanssaan keskustellaan aikuisten kesken. Yksi puolinen määräily jne. ei valitettavasti johda mihinkään. Mikäli vanhemmilla on toiveita antaa esimerkiksi mökki perinnöksi, niin silloin niiden aikuisten lastenkin olisi hyvä jonkin verran siellä käydä. Jos eivät käy, niin lapset ovat kehitelleet lomiksi muuta tekemistä ja mökki menee myyntiin, kun sen aika on. Lisäksi kannattaa huomioida, että vaikka lapset ovatkin sukua, niin ei se silti tarkoita, että ovat vanhempiensa kopioita ja lapset eivät välttämättä jaa asioista samoja käsityksiä, mutta silti asioista voidaan keskustella aivan järkevässä ja ystävällisessä hengessä. Tiedän valitettavasti omasta äidistäni, että hän ei oikein tahdo ymmärtää muita ihmisiä silloin, kun muut ihmiset tekevät hänen omasta mielipiteestään poikkeavia ratkaisuja. Jotenkin siis tulisi ymmärtää, että hyviin lopputuloksiin pääsee myös omasta mielipiteestään poikkeavilla tavoilla.
Lisäksi olen miettinyt sellaista, että ikäihmisten jaksaminen. Ihmisiä on erilaisia ja toiset jaksavat vanhakin kaikenlaista ja toiset paljon vähemmän. Ulkopuolisen on vaikea arvioida toisten jaksamista, joten jos oma jaksaminen ei johonkin riitä, niin kehottaisin siitäkin keskustelemaan. Oma äitini on jotenkin vaikea hyväksyä omaa vanhenemistaan ja sitä kautta myös vaikea myöntää, että jaksaminen ei johonkin asiaan riitä. Valittaa sitten rumasti ähisten, kun on johonkin asiaan väsynyt ja sitten suuttuu kun ei huomioida tai suuttuu myös siitä, kun autetaaan. Siinä on muiden aika hankala auttaa tai rasittaa vähemmän, kun toinen ei kerro, mutta kiukuttelee sitten omaa väsymystään. Valittaa myös siitä, jos ei tavata tai käydä. Suurin ongelma lienee se, että äitini tahtoo pitää langat omissa käsissään, vaikka ei kaikkea jaksaisikaan. Asioiden toisille luovuttaminen tuntuu olevan kovempi paikka kuin väsymys.
Vierailija kirjoitti:
Pyytävätkö lapset oikeasti täysihoitoa, vai oletko ihminen, jonka keittiössä muiden on vaikea tehdä mitään oikein? Oletko näitä kyllä minä teen, mene sinä omiin juttuihisi-äitejä.
Minusta vanhempien sukupolvien marttyyriäidit ovat yleisempiä, kuin nuoret, jotka teettävät hommia muilla.
Eli jos työn määrä on ongelma, anna nuorille tilaa ja lopeta passaus. Eivät me nälkään kuole, ja varmasti joku löytää keittiöön, kun suoraan annat luvan sinne mennä.
Meillä vähän samanlaista, mutta olen itse tuo -kyllä minä teen- äiti.
Meillä ne porukat tekee asioita, mutta kun olemme reilusti yli 70 v, niin koko kesä ihmisiä pyörimässä ympärillä ja yhtä sun toista lapsiin liittyvää tekemistä.
Moni pakollinen huoltohomma jää tekemättä.
Lapsen lapset ovat kyllä todella rakkaita ja saamme heiltä paljon iloa ja ajattelen, että vanhemmillekin on hyvä raskaan työvuoden jälkeen rentoutua.
Lapset ovat myös viikkokausia ihan meidän vastuulla, kun vanhemmat ovat töissä.
Aika aikaa kutakin, sanoi pässi, kun päätä leikattiin.
T.mummeli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on saatavilla kompostoivia WC "pyttyjä", hankkisin heti sellaisen jos vanhempien mökki olisi vielä meillä.
-ohis
Ne kompostituotteetkin täytyy tyhjentää, ei ne itsestään sieltä häviä.
Meillä tuollainen ulkohuussi sekä kompostoiva sisävessa.
Vierailija kirjoitti:
Totta, meillä toki on normaalin mökin lisäksi pieni saunamökki, johon muutamme huushollimme, kun lapset lapsineen tulevat ja tarvitsevat tilaa.
Kumpikaan ei puutu toisten tekemisiin. Toki joudun välillä heidän jälkiään siivoamaan.
Meillä lapset tuovat ruuatkin tullessaan ja onneksi usein tekevätkin sen 😂. Tiskit jää usein äiti-mamman huoleksi, mutta kertakäyttöastiat säästävät työtä, kunhan muistaa ostaa ne.
Meillä on parhaillaan 1 tytär ja pojan perhe mökillä (ulkomailla) mukana 9pv. Eilen grillasivat huippuillallisen ja me makoiltiin pergolassa:) Kaikki hoituu porukassa hyvin, se tekee joka ehtii.
Toivottavasti toisen tyttären perhe tulisi tänne viikon päästä
Jos vanhemmat kutsuvat kyllä mökille ja kutsuttavat kysyvät mitä tarvitsee tuoda. Jos kutsuttavat ovat sen päivän kaksi ja tekevät sen työn mitä pyydetään. Niin eiköhän se riitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat kutsuvat kyllä mökille ja kutsuttavat kysyvät mitä tarvitsee tuoda. Jos kutsuttavat ovat sen päivän kaksi ja tekevät sen työn mitä pyydetään. Niin eiköhän se riitä.
siis kutsuvat kylään mökille
äskeinen lisää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohisNe kompostituotteetkin täytyy tyhjentää, ei ne itsestään sieltä häviä.
Meillä tuollainen ulkohuussi sekä kompostoiva sisävessa.
Tietenkin pitää tyhjentää, mutta kyllä kompostoitunutta jätöstä on helpompi tyhjentää kuin lietteistä haisevaa ulostevirtsaseosta.
Mökkiä ei ole mutta äitini kotona yritän auttaa muttakun kaikki on väärin tehty. Tiskaan väärällä tavalla, laitan astioita väärällä tavalla jne. Hänellä on yksi oikea tapa muttakun sekin vaihtelee päivittäin. Siis tehköön sitte itte!
Äitini on marttyyri, joka valitti kun pitää yksin siivota. Kun siivotaan yhdessä, hän valittaa miksi häneltä kysellään koko ajan ohjeita. Kun ei kysytä ohjeita, hän hermostuu, kun asiat tehdään "väärin". Lopputuloksena en siivoa enkä laita ruokaa yhdessä äitini kanssa. Tehköön itse tai ostakoon palvelun.
Mökillä emme käy, kun sielläkin tuntuu olevan jotenkin kovin stressaavaa. Asumme 300 km päässä ja maksimissaan 2h kahvihetki menee yhdessä, sen jälkeen on parasta häipyä. Koronan myötä emme ole enää käyneet sitäkään.
-ohis