Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesämökki ja aikuiset lapset

Vierailija
20.06.2017 |

Meillä on ihana kesäpaikka, jossa vietämme paljon aikaa. Iso tontti myös työllistää, mutta tykkäämme puuhailla siellä kahdestaan.

Ongelmana ovat aikuiset, perheelliset lapset, jotka tulevat mökille kuin omaan kotiinsa. He ovat viettäneet siellä aikaa lapsina kuten lapsuudenkodissaan. Emme halua heitä yövierailulle kumpaankaan paikkaan. Emme tykkää siitä, että tulijat odottavat täysihoitoa eivätkä oma-aloitteisesti tartu mihinkään töihin. Grilli jää heiltä putsaamatta, tiskit tiskaamatta. Ruuat ja kahvit pitäisi tarjota monta kertaa päivässä, lämmittää saunaa aamuin illoin ja elää lapsiperheen aikataulujen mukaan. Lapsen nukkuessa talossa ei edes puhua tai katsoa televisiota.

Vasta syksyn alkaessa vapaudumme noista vierailijoista. Silloin heidän vierailuistaan muistuttaa tyhjennystä odottava huussi.

Ps. Tykkäämme lapsistamme, mutta meidän mielestämme aikuiset ihmiset eivät sovi enää saman katon alle.

Kommentit (460)

Vierailija
281/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on toisinpäin. On todella vaivaannuttavaa mennä aina miehen vanhempien mökille (johon he maanittelevat tulemaan viikkotolkulla), missä on aina täyshoito. En tykkää olla passattavana ja joutilaana, mutta miehen vanhemmilla on niin tarkat omat rutiinit ja etukäteen suunnitellut ateriat, että juuri missään ei voi auttaa. Yritän sentään tiskien kanssa saada jotain tekemistä. Tuntuu pöljältä mennä viikoksi elämään heidän elämää keskelle ei mitään. Miestä ei haittaa yhtään makoilla siellä päivät pitkät.

Omien vanhempieni mökki on myös meidän sisarusten ja lapsiemme mökki, ja osallistumme töihin kaikki yhdessä. Eikä tietenkään jätetä likaista grilliä jälkeemme tmv. Vanhempamme ovat aikanaan ohjeistaneet, mitä kaikkea mökillä on tehtävä. Siellä on mukava käydä ja puuhastella, yhdessä ja erikseen.

Ainahan se oman suvun mökki paremmalta tuntuu.

Mieheni suvun mökillä täti seurasi kiikkustuolissa kaikkea tekemääni keittiössä. Hän myös nukkui keittiössä. Kiusallista. Tilaa olisi ollut nukkua olohuoneessa olevassa sängyssä tai yläkerran huoneessa. Hankalaa, kun jonkun oma huone on keittiö. Miehen täti on jo taivaassa. Rip.

Haluaisin perustelut alanuolille. Oli hankalaa olla miehen suvun mökillä, kun täti asusti keittiössä, vaikka yläkerrassa oli vapaa huone ja olohuoneessakin sänky.

Täytyi varoa esim tädin nukkumisaikoja, ettei herätä, kun menee keittiöön. Lisäksi hän tarkkaili kiusallisesti koko ajan, kun siellä puuhasin.

Vierailija
282/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jälkiehkäisy tuossa vaiheessa on jo myöhäistä, ei auta kuin pohtia, että mikä kasvatuksessa on mennyt pieleen. Syyllisiähän ei tarvitse kaukaa etsiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein, että lapset perheineen tulevat mökille kysymättä teiltä, sopiiko se.

Itse tykkään olla mökillä omassa rauhassa yksin. Ikinä eivät lapset ole lupaa kysymättä törmänneet sinne.

Hyvä käytös kunniaan näissäkin asioissa.

Vierailija
284/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehtiin maatilalla sukupuolenvaihdos ja siinä yhteydessä lapset sai päärakennuksen mutta ei kesämökkiä, joka kilometrin päässä omassa rannassa. Siitä lähtien on ollut hankalampaa kun lapset eivät ymmärrä että kesämökki ei ole enää heidän vaan meidän, minun ja mieheni.

Sukupuolenvaihdos???

Vierailija
285/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun tontti on iso pitää hakea rakennuslupa ja tehdä heille oma paskahuussi sekä mökki missä heillä omat huoneet sehän jää heille perinnöksi.Ehkä lupia ei helposti saa luonnon suojelun takia mutta huussin voi rakentaa toisen viereen.Ehkä saunaan toisen pukuhuoneen heille.Myös heille oma pöytä ja jääkaappi niin saa rauhaa.Grillipaikassa voi olla 2 grilliä.

Vierailija
286/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun äitini vielä eli, niin velipojat kävi täysihoidossa joka viikonloppu, ja kesälomat syömässä, saunomassa ja ryyppäämässä maalla äidin luona. Kun velipoikien omat pojat kasvoi täysikäisiksi, niin ne jatkoi samaan malliin. Näin äitini riesana oli pojat kahdessa polvessa, ja heidän vaihtuvat naisystävät. Tuomisia ei tietenkään koskaan tuoneet. Kerran yksi veli oli kuulemma tuonut leivän. Se oli mainitsemisen arvoinen asia.

Sen harvan kerran, kun tytöt käytiin muutamien vuosien välein kylässä, niin aina nämä elämänkoululaiset oli paikalla ja naamat norsun v_turalla, että miksi noi tänne tulee.

Äitini kuoltua, ostin tämän paikan maalta kuolinpesältä. Eipä aikaakaan, kun veljet kyselivät minulta, saahan heidän lapset käydä täällä, kun se on kuitenkin niin tärkeä paikka näille 3 - 4 kymppisille lapsille, joiden kanssa en ole koskaan ollut edes tekemisissä. Totesin, että kai ne aikuiset osaa itse soittaa, ja kysyä, sopiiko tulla käymään. Lisäksi sanoin, että minä kyllä itse kutsun kylään ne, joita haluan kylään, ja silloin kun minulle sopii. Ei täällä mitään avoimia ovia ole, eikä mummomuseota. Sitä paitsi olen toimittanut kaikki vanhat sängyt ja sohvat kaatikselle, ettei oikein ole ylimääräisiä makuupaikkojakaan.

Toisekseen minua ei kiinnosta minulle käytännössä tuntemattomia aikaihmisiä hyysätä. He on tuntemattomia, koska olen asunut toisella puolella Suomea, ja velipojat ei ole koskaan pyytäneet käymään kotonansa aikoinaan.

Toinen näkökulma tarinaasi: te tytöt kävitte edesmenneen äitinne luona muutaman vuoden välein. Tuo on liian harvoin.

Sitten haukut veljiäsi, jotka kävivät siellä usein. Ei ne veljet varmaan riesa olleet, vaan ehkä äitisi nautti siitä, että edes jotkut lapsensa vaivautuvat käymään

Väärin arvelet. Äitini jopa soitti minulle kesällä, että täällä on taas koko poikaporukka, eikä jaksa passata niitä.

Odottivat valmista pöytään, sauna lämpiämään ja jäivät asumaan ilmaiseen täyshoitolaan lupaa kysymättä määräämättömäksi ajaksi. Tosi noloa aikuisilta ihmisiltä.

Vierailija
287/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset varmasti luulevat olevansa tervetulleita, eivätkä ollekaan ymmärrä, että ette halua heitä mökille.

Itseäni hieman hävettää, että käyn vanhempieni mökillä täysihoidossa, mutta he eivät oikein anna minun tehdä siellä mitään. Kaipa he haluavat passata ja paapoa minua... Ovat aina tosi iloisia jos tulen ja toivovat, että olen pitkään. He varmasti olisivat kummastuneita ja loukkaantuneita, jos hankkisin oman mökin. Kyllä he olettavat, että perintömökki pysyy suvussa.

Miettikää ensin, mitä haluatte: Haluatteko, että lapset perheineen kävisivät vain päiväseltään vierailemassa? Vai haluaisitteko, että he hoitaisivat osuutensa töistä? Miettikää yhteinen linjanne ja keskustelkaa sitten lasten kanssa asiallisesti. 

Tai ehkä kannattaa pikemminkin kysyä itseltään, että haluatteko, että lapset perheineen käyvät ollenkaan vierailemassa. Voi nimittäin olla, että jos matkaa on yhtään enempää ei päiväseltään lähde todellakaan perheen kanssa ajelemaan edestakaisin. 

Meillä on ainakin sen verran paljon matkaa vanhemmille, että ei käytäisi ollenkaan, jos ei yötä voisi olla.

Vierailija
288/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on toisinpäin. On todella vaivaannuttavaa mennä aina miehen vanhempien mökille (johon he maanittelevat tulemaan viikkotolkulla), missä on aina täyshoito. En tykkää olla passattavana ja joutilaana, mutta miehen vanhemmilla on niin tarkat omat rutiinit ja etukäteen suunnitellut ateriat, että juuri missään ei voi auttaa. Yritän sentään tiskien kanssa saada jotain tekemistä. Tuntuu pöljältä mennä viikoksi elämään heidän elämää keskelle ei mitään. Miestä ei haittaa yhtään makoilla siellä päivät pitkät.

Omien vanhempieni mökki on myös meidän sisarusten ja lapsiemme mökki, ja osallistumme töihin kaikki yhdessä. Eikä tietenkään jätetä likaista grilliä jälkeemme tmv. Vanhempamme ovat aikanaan ohjeistaneet, mitä kaikkea mökillä on tehtävä. Siellä on mukava käydä ja puuhastella, yhdessä ja erikseen.

Ainahan se oman suvun mökki paremmalta tuntuu.

Mieheni suvun mökillä täti seurasi kiikkustuolissa kaikkea tekemääni keittiössä. Hän myös nukkui keittiössä. Kiusallista. Tilaa olisi ollut nukkua olohuoneessa olevassa sängyssä tai yläkerran huoneessa. Hankalaa, kun jonkun oma huone on keittiö. Miehen täti on jo taivaassa. Rip.

Haluaisin perustelut alanuolille. Oli hankalaa olla miehen suvun mökillä, kun täti asusti keittiössä, vaikka yläkerrassa oli vapaa huone ja olohuoneessakin sänky.

Täytyi varoa esim tädin nukkumisaikoja, ettei herätä, kun menee keittiöön. Lisäksi hän tarkkaili kiusallisesti koko ajan, kun siellä puuhasin.

Mä näkisin asian niin, että täti vanhana ihmisenä oli luonut itselleen tavan, jota hän piti mukavana. Jos hän oli vuosikaudet nukkunut keittiössä, mikä sinä uusi tulokas suvussa olet opettamaan vanhaa ihmistä toimimaan niin kuin sinulle sopii? Ehkä tädin jalkoja tai selkää särki, eikä hän jaksanut kavuta yläkertaan nukkumaan. Vanhoilla ihmisillä on myös käsityksensä olohuoneesta tai salista paikkana vähän hienompana paikkana, jossa ei sovi makoilla. En tiedä, mutta pointti on siinä, että hän oli ensin talossa ja kehittänyt tapansa jo aikapäiviä ennen sinun tuloasi. Miksi siis kuvittelit, että sinulla on oikeus muuttaa hänen tapansa? Siksi multa alapeukku. 

Vierailija
289/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kesämökki Mutkanperän putouksilla. Kaunis paikka.

Vierailija
290/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee niin kuin mun vanhemmat. Sano tuo kaikki suoraan ja ehdota että,rakentavat oman mökin.

Myönnän että otin vähän itseeni kun ajattelin että olimme ihan hyvin osallistuneet mökin töihin mutta nyt tuntuu ihan loistoidealta tehdä oma mökki. ( tosin vanhempien mökin lähistölle)

Tässä viisaat toimijat. Onpa hyvä ja suoraselkäinen tapa teillä ollut selvittää asia noin. Paljon parempi kuin tilanteesta kärsiminen. Ja aloittajaa ymmärrän täysin. Kyllä oma rauha pitää omista, aikuisista lapsistakin olla.

Vierailija
291/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä ihan asiaa on.En voi kuvitella,että kun vanhempani on 90v ja ite 70v.Niin menen heidän mökilleen täyshoitoon.Sitten mun 50v lapset tulevat sinne 30v lasten kanssa,joilla pieniä lapsis.Roskis täyttyy Tenoista ja Pamppersseista.

Vierailija
292/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun äitini vielä eli, niin velipojat kävi täysihoidossa joka viikonloppu, ja kesälomat syömässä, saunomassa ja ryyppäämässä maalla äidin luona. Kun velipoikien omat pojat kasvoi täysikäisiksi, niin ne jatkoi samaan malliin. Näin äitini riesana oli pojat kahdessa polvessa, ja heidän vaihtuvat naisystävät. Tuomisia ei tietenkään koskaan tuoneet. Kerran yksi veli oli kuulemma tuonut leivän. Se oli mainitsemisen arvoinen asia.

Sen harvan kerran, kun tytöt käytiin muutamien vuosien välein kylässä, niin aina nämä elämänkoululaiset oli paikalla ja naamat norsun v_turalla, että miksi noi tänne tulee.

Äitini kuoltua, ostin tämän paikan maalta kuolinpesältä. Eipä aikaakaan, kun veljet kyselivät minulta, saahan heidän lapset käydä täällä, kun se on kuitenkin niin tärkeä paikka näille 3 - 4 kymppisille lapsille, joiden kanssa en ole koskaan ollut edes tekemisissä. Totesin, että kai ne aikuiset osaa itse soittaa, ja kysyä, sopiiko tulla käymään. Lisäksi sanoin, että minä kyllä itse kutsun kylään ne, joita haluan kylään, ja silloin kun minulle sopii. Ei täällä mitään avoimia ovia ole, eikä mummomuseota. Sitä paitsi olen toimittanut kaikki vanhat sängyt ja sohvat kaatikselle, ettei oikein ole ylimääräisiä makuupaikkojakaan.

Toisekseen minua ei kiinnosta minulle käytännössä tuntemattomia aikaihmisiä hyysätä. He on tuntemattomia, koska olen asunut toisella puolella Suomea, ja velipojat ei ole koskaan pyytäneet käymään kotonansa aikoinaan.

Toinen näkökulma tarinaasi: te tytöt kävitte edesmenneen äitinne luona muutaman vuoden välein. Tuo on liian harvoin.

Sitten haukut veljiäsi, jotka kävivät siellä usein. Ei ne veljet varmaan riesa olleet, vaan ehkä äitisi nautti siitä, että edes jotkut lapsensa vaivautuvat käymään

Väärin arvelet. Äitini jopa soitti minulle kesällä, että täällä on taas koko poikaporukka, eikä jaksa passata niitä.

Odottivat valmista pöytään, sauna lämpiämään ja jäivät asumaan ilmaiseen täyshoitolaan lupaa kysymättä määräämättömäksi ajaksi. Tosi noloa aikuisilta ihmisiltä.

Haukkumista ei ole se, että kerron tosiasiat aikuisista veljistä, ja heidän aikusten lastensa tavasta lokkeilla ikäihmisen vaivoina jatkuvalla syötöllä.

Mikä pakko se minun olisi ollut katsoa sitä kärsimysnäytelmää tiheämmin, kuin muutaman vuoden välein.

Olen nauttinut omista lomista omien lasteni kanssa vuokramökillä. Erittäin suositeltavaa ja vapauttavaa.

Nämä veljekset kutsuvat itse itsensä täyshoitoon jopa minulle.  Olen kieltäytynyt kunniasta. Fyi fan.

Yksi sanoi puhelimitse, että älä ihmettele, kun tuun käymään. Minä hänelle, että äläpä tule. Paikka maalla on siis minun ostamani äidin kuoltua. Äiti ei jättänyt testamenttiinsa käskyä, että minun tulee jatkaa lokkien ruokintaa ja majoitusta. En pidä täällä maalla kestikievaria, enkä majataloa.

Vierailija
293/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä ihan asiaa on.En voi kuvitella,että kun vanhempani on 90v ja ite 70v.Niin menen heidän mökilleen täyshoitoon.Sitten mun 50v lapset tulevat sinne 30v lasten kanssa,joilla pieniä lapsis.Roskis täyttyy Tenoista ja Pamppersseista.

Tämä on järki-ihmisen puhetta. Olen täysin samaa mieltä.

Lokkeilusta ei pidä kukaan. Kunnioittakaa toisten rauhaa. Älkää viitsikö olla aikavarkaita, ja älkää syökö toisten kuormista. Sitten jos kutsutaan, niin silloin voi käydä.

Minä olen kysynyt äitivainaalta, haluatko että tulen käymään. Soitin usein kyselläkseni kuulumisia. Kutsuin kotiini aika-ajoin.

Vierailija
294/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee:, ei enää ihmetytä , että on niin paljon yksinäisiä ihmisiä.

Vierailija
295/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee:, ei enää ihmetytä , että on niin paljon yksinäisiä ihmisiä.

Ihmissuhteet ovat erilaisia. Ei se nimellinen läheisyys ratkaise, miten toimitaan, vaan se miten ihmiset oikeasti tulevat juttuun ja se, että ihmiset ylipäätään tajuavat juttuuntulemisen idean.

Vierailija
296/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika 110 prosenttisen boomer postaus tuo aloituspostaus. Juuri tällaisten ihmisten takia 40- ja 50-luvulla syntyneitä pidetään hannuhanhina, jotka eivät edes tajua miten helpon elämän ovat eläneet.

Omat vanhempani onneksi lähinnä toivovat, että kävisin mökillä useammin, kun ei sinne tule paria kertaa enempää kesässä eksyttyä.

m39

Vierailija
297/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika 110 prosenttisen boomer postaus tuo aloituspostaus. Juuri tällaisten ihmisten takia 40- ja 50-luvulla syntyneitä pidetään hannuhanhina, jotka eivät edes tajua miten helpon elämän ovat eläneet.

Omat vanhempani onneksi lähinnä toivovat, että kävisin mökillä useammin, kun ei sinne tule paria kertaa enempää kesässä eksyttyä.

m39

Vapaamatkustajista ei pidä kukaan.

Miten sinä pari kertaa kesässä eksyt riesaksi? Onko sinut kutsuttu, vai menetkö pa:na nokkimaan kuormasta?

Vierailija
298/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m39

Sä olet boomer itse ikäsi puolesta.

Vierailija
299/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmissuhteet ovat erilaisia. Ei se nimellinen läheisyys ratkaise, miten toimitaan, vaan se miten ihmiset oikeasti tulevat juttuun ja se, että ihmiset ylipäätään tajuavat juttuuntulemisen idean.

Tämä kommentti ei muuttanut käsitystäni tästä ketjusta ollenkaan.

Vierailija
300/460 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun menen vanhempieni mökille, joudun sellaiselle työleirille, että mökkeilyn ilo ja rentous puuttuu, vaikka illalla sitten sauna lämmitetäänkin ja letut paistetaan. Saunoa kun voin kotonakin ilman puusavottaa ym pihatöitä.

Ymmärrän sen, jos mökkeillä haluaa toisten mökillä, niin mökin töihin tulee osallistua. Siksi olenkin tehnyt päätöksen, etten heidän mökillä käy. Mutta. Nyt valitellaan sitä, KUN en käy