Onko joissan perheissä oikeasti tämä kliseinen työnjako että mies grillaa ja nainen tekee salaatit yms?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ja siksi, että mies tykkää grillailusta, minusta se on inhottavaa käryineen ja roiskeineen. Paljon mieluummin teen salaatit ja yrttileivän uuniin ja katan pöydän. Mies hoitaa myös kalojen savustuksen ja minä keitän perunat, teen salatin ja sipulivoikastikkeen.
Ai :o Mun mielestä grillaus on helpointa mukavinta ikinä. Ei tuu roiskeita ja tiskiä, ulkona on ihana grillailla.
T.grillaajanainen
Tuleehan siitä tiskiä. Ja grillilevyt pitää kanssa käytön jälkeen pestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siinä sinänsä mitään vikaa mutta tuntuu että osalla se liittyy just johonkin mies-naisasetelmaan. Miehen mielestä salaatin teko on liian feminiinistä pipertelyä ja nainen taas pitää grilliä jotenkin teknisenä, tai hyi hyi, siinä voi vaikka tarttua savun ja rasvan hajua hiuksiin.
Niin? Mitä sitten?
No naurattaa vaan moinen vanhanaikaisuus, eipä muuta ;)
Linda kirjoitti:
Meillä mies hoitaa grillauksen lisäksi nurmikonleikkuun, autoon ja tekniikkaan liittyvät jutut, kalojen savustuksen, kaikki korjausta vaativat jutut ja maatilan työt. Saan toki osallistua näihin, mutta ei oo mun juttuja. Ripustelen pyykkejä, teen ruokaa, käyn kaupassa ja siivoilen ihan mielellään. Ollaan kyllä itsekin naureskeltu, että on aika vanhanaikainen roolijako meillä, mutta toisaalta se sopii ja toimii, joten mikäs siinä. Ja itse olen niin ruumiinrakenteelta kovin pieni ja hentoinen, etten oikein ole hyväkään fyysistä voimaa vaativissa jutuissa.
Mäkin oon pieni ja söpö, mutta oon silti vahva ja haluan tehdä kaikkea. Ärsyttää kun joskus miehet on sillai "ei sun tarvii, toi on tosi painava" :D Vaikka hyväähän ne vaan meinaa ja yrittää olla kohteliaita.
No mut jos kaikki tekee nyt toisinpäin. Nainen grillaa mies tekee salaatin Eiks siitä tulee klisee?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siinä sinänsä mitään vikaa mutta tuntuu että osalla se liittyy just johonkin mies-naisasetelmaan. Miehen mielestä salaatin teko on liian feminiinistä pipertelyä ja nainen taas pitää grilliä jotenkin teknisenä, tai hyi hyi, siinä voi vaikka tarttua savun ja rasvan hajua hiuksiin.
No ei meillä ainakaan. Mies on yleisesti ottaen parempi ruoanlaitossa kuin minä, joten "pipertelee" kyllä salaattejakin. Mutta jos ruokaa tehdään yhdessä, niin totta kai toinen tekee oman osuutensa. Itse valitsen ennemmin salaatin teon, koska inhoan seistä siinä grillistä hohkaavassa kuumuudessa. Mies ei ole asiasta valittanut.
Ot, miks ruohonleikkuu on usein miehen vastuulla? Eihän se nykykoneilla ole ainakaan mitenkään raskasta että fyysisellä voimalla voisi perustella. Omasta mielestäni paljon kivempaa ja kevyempää puuhaa kuin vaikka joku imurointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ja siksi, että mies tykkää grillailusta, minusta se on inhottavaa käryineen ja roiskeineen. Paljon mieluummin teen salaatit ja yrttileivän uuniin ja katan pöydän. Mies hoitaa myös kalojen savustuksen ja minä keitän perunat, teen salatin ja sipulivoikastikkeen.
Yh, taida olla aika hienohelma nirppanokka.
Ja sinä oikein oivallinen esimerkki lapsellisesta kirjoittajasta, joka ei osaa kuin mennä ohi aiheen henkilökohtaisuuksiin. Kotiin vähän vielä kasvamaan, kiitos.
koska itse olen surkea grillaamaan ja mies on sitä mieltä ettei hän osaa muka pilkkoa kasviksia. eli ollaa molemmat melko tyhmiä :D
Vierailija kirjoitti:
Linda kirjoitti:
Meillä mies hoitaa grillauksen lisäksi nurmikonleikkuun, autoon ja tekniikkaan liittyvät jutut, kalojen savustuksen, kaikki korjausta vaativat jutut ja maatilan työt. Saan toki osallistua näihin, mutta ei oo mun juttuja. Ripustelen pyykkejä, teen ruokaa, käyn kaupassa ja siivoilen ihan mielellään. Ollaan kyllä itsekin naureskeltu, että on aika vanhanaikainen roolijako meillä, mutta toisaalta se sopii ja toimii, joten mikäs siinä. Ja itse olen niin ruumiinrakenteelta kovin pieni ja hentoinen, etten oikein ole hyväkään fyysistä voimaa vaativissa jutuissa.
Ai niin kuin grilllauksessa ;)
Hehe. Tarkoitin kyllä noita muita hommia.. vähän karkasi tarinointi. Kyllä minäkin toisinaan grillaan ja yleensä marinoin lihat miehelle valmiiksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai :o Mun mielestä grillaus on helpointa mukavinta ikinä. Ei tuu roiskeita ja tiskiä, ulkona on ihana grillailla.
T.grillaajanainen
Tuleehan siitä tiskiä. Ja grillilevyt pitää kanssa käytön jälkeen pestä.
Ei mulla tuu paljoa. Grillin puhdistan kuumalla liekillä,vedellä ja teräsharjalla.
T.grillaajanainen
Vierailija kirjoitti:
Linda kirjoitti:
Mäkin oon pieni ja söpö, mutta oon silti vahva ja haluan tehdä kaikkea. Ärsyttää kun joskus miehet on sillai "ei sun tarvii, toi on tosi painava" :D Vaikka hyväähän ne vaan meinaa ja yrittää olla kohteliaita.
Eihän nykynainen tarvitse prinssiä pelastamaan itseään kuin omiin itsekäisiin tarpeisiin. Ärsyttää tämä oman vahvuutensa korostajat.
Silloin harvoin, kun grillataan minä (nainen) grillaan ja teen sen kaiken muunkin. Mies tarjoilee alkot pöytään. Voitte ehkä aavistella miksi en halua usein grillata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan joo, jos tuo on kriteeri. Miestä ei haittaa ja käväisee pikaisesti suihkussa ennenkuin tulee syömään, sen verran häntäkin inhottaa rasvaroiskeet ja haju.
Mun mies muuten tekee kyllä salaattejakin, koska tykkää joskus korvata aterian jollain ruokaisalla salaatilla. Ja meillä grilli on terasilla katoksessa, joten ei mies ikinä missään kaatosateessa grillaa.
Vierailija kirjoitti:
No mut jos kaikki tekee nyt toisinpäin. Nainen grillaa mies tekee salaatin Eiks siitä tulee klisee?
Miksi toisinpäin? Eikö ennemmin niin että kumpikin tekee kumpaakin vaihdellen? Se nyt ainakin on älytöntä jos nainen ei esim. osaa ollenkaan käyttää sitä grilliä eli grillaus ei onnistu ollenkaan jos mies ei ole paikalla.
On, koska meillä se työnjako toimii hyvin. Osaan kyllä itsekin grillata, jos niikseen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ot, miks ruohonleikkuu on usein miehen vastuulla? Eihän se nykykoneilla ole ainakaan mitenkään raskasta että fyysisellä voimalla voisi perustella. Omasta mielestäni paljon kivempaa ja kevyempää puuhaa kuin vaikka joku imurointi.
Joillakin on sitä nurmikkoa vähän enemmän kuin se rivitalon takapiha. En väheksy yhtään sitä lähes kolmentunnin ajorukkaa epätasaisessa maastossa. Itsekin sen lukeisia kertoja tehneenä voin sanoa, että parinsadanneliön imurointi on lastenleikkiä. :D
Joo, minä laitan valmiiksi ja mies grillaa. Se tykkää ja haluaa sen tehdä joten miksi ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on sitä nurmikkoa vähän enemmän kuin se rivitalon takapiha. En väheksy yhtään sitä lähes kolmentunnin ajorukkaa epätasaisessa maastossa. Itsekin sen lukeisia kertoja tehneenä voin sanoa, että parinsadanneliön imurointi on lastenleikkiä. :D
Meillä on kyllä puolenhehtaarin okt-tontti ja mieluummin leikkaan ruohon kuin imuroin talon. Onko teillä huono ruohonleikkuri, ei-vetävä? Ruohoa leikatessa saa käppäillä pääosin selkä suorassa kun imurointi on ärsyttävää vääristelyä ja saa koko ajan siirrellä huonekaluja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linda kirjoitti:
Eihän nykynainen tarvitse prinssiä pelastamaan itseään kuin omiin itsekäisiin tarpeisiin. Ärsyttää tämä oman vahvuutensa korostajat.
Mikä siinä niin ärsyttää? Mä oon vahva ja ahkera ja ylpeä siitä, koska en aina ole ollut :D