Miksi peittoja on 200 ja 210 cm pitkiä?
Ostin kaksi uutta peittoa ja ihmettelin kun eivät mahtuneet pussilakanaan. Olivatkin kokoa 150x210. Ei tullut mieleenkään katsoa tarkemmin. Kaikki edelliset peittomme ovat siis 150x200. Eikö noissa voi olla jotain standardia? Monet pussilakanathan taitavat olla sen 210 pitkiä, mutta siinä on taidettu huomioida kutistumisvara. Harmittaa, kalliit peitot.
Kommentit (9)
Siksi kun toiset haluavat pidempiä peittoja
Olisi kannattanut olla ostohetkellä tarkempi
Koska 2m peitto on lian lyhyt.
Ne tehdään hukkapaloista, b-luokan kansalaisille. Siksi.
Suurin osa pussilakanoistahan on 210cm pitkiä. Esim. kaikki finlaysonin pussilakanat.
Peitot yleensä kutistuu vähän pesussa.
Meillä on sänky 180 x 210 cm, joten peitto on 260 x 220 ja tyynyt 40 x 90 cm. Arvatkaas saanko lakanat ja tyynyliinat muuten kuin ulkomailta tilaamalla tai itse tuomalla?
Mutta teen sen mielelläni, sillä se nyt vaan on niin, että sänky näyttää huomattavasti paremmalta, kun siinä on suhteessa oikean kokoiset vuodevaatteet. Arjen estetiikkaa.
Eihän esim Espanjassa tai Englannissa myydä lakanoita sen mukaan, minkä kokoinen peitto on, vaan sängyn mittojen mukaan, sillä oletusarvo on, että tietyn kokoisessa sängyssä on tietyn kokoiset peitot ja tyynyt.
Minä taas en ymmärrä miksi sen pitää olla vain 10cm ero... Eihän se ole käytännössä mitään, paitsi jos ainoastaan kutistumista ajattelee.
Koska pitää mahtua mukavasti makaamaan peiton alle niin, että pää peittyy kokonaan ilman, että varpaat pilkottelee.
Peitot ovat turhan lyhyitä. Itse ainakin tykkään, että saan laitettua peiton sen verran jalkojen yli, että voin taitaa sen myös jalkojen alle. Tällöin peitto ei riitä enää riittävän ylös.
Niin, kaikki ihmisethän ovat samanmittaisia, niin miksi ei peitotkin...?