Miksi maalaiset ovat kateellisia Helsinkiläisille.
Koska Helsingissä on kaikki mistä landet voivat vain haaveilla.
Kommentit (110)
Vierailija:
Sellaisia ei ole tähän ketjuun oikein vielä löytynyt.Tuo erikoiskoulut oli hyvä. Niitä ei todellakaan ole täällä maalla joka kunnassa.
Helsingissä on nähtävästi asioita, joita sinä arvostat. Monet niistä (kuten 20 erilaista itsepuolustuslajia) puuttuvat meidän kylästä, mutta se ei haittaa minua. Maalla on asioita, joita minä arvostan. Suurin osa niistä asioista (kuten omakotitalo puhdasvetisen järven rannalla) puuttuu Helsingistä, mutta se ei selvästikään haittaa sinua. Miksi olisimme kateellisia toisillemme siitä, että arvostamme eri asioita ja elämme ympäristöissä, joissa näitä asioita on?
muuhun " erikoiseen" ja hienoon. Ja meillä ainakin on maalta ihan sopiva matka käydä muutamassa vähän isommassa kaupungissa ostoksilla ja teatterissa jne. Ei sinne joka päivä olla kuitenkaan menossa. Kun asuin Hesassa, niin en käynyt kertaakaan teatterissa. Nyt kun asun maalla, mulla on joskus AIKAA käydä teatterissa ja samalla vaikka yöpyä hotellissa jne.
Hesalaisten elämänrytmi on ihan peestä! Aina kiire... Tyypillistä varmaan suurimmalle osalle kaupunkilaisista.
Maaseudulla on kiire kesällä, kun muut makaa rannalla. Talvella sitten nautitaan töiden tuloksista, ainakin meillä, kun ollaan viljelyyn painotettu enemmän kuin eläimiin...
Vierailija:
Vierailija:
Ja miksi sitten meidänkin maalaisKAUPUNGISSA on hirmuisesti helsinkiläisten omistamia kesämökkejä tuolla joen ja järven rannoilla ja miksi ne tulee tänne, jos kerran siellä isommassa kaupungissa on kaikki niin täydellistä?????-Ei ihmisillä oo kesämökkiä siksi että ne haluis välttämättä muuttaa sinne missä se mökki on. Sehän on lomaa varten. Ei loma oo tosielämää.
Ja toisekseen, kyllä noista kesämökkiläisitä on monesta tullut nykyisiä kaupunkilaisiamme, kun ovat ihastuneet tähän rauhaan, puhtauteen, kiirettömyyteen jne... Ihan itse ovat näin sanoneet! Olen työssä, jossa tapaan paljon näitä mökkiläisiä ja olen lähes jokaiselta kysynyt, että mikä heidät saa tänne ( teidän silmissänne ) " landelle" ja vastaus on juuri tuo edellämainittu.
Oletteko koskaan kuulleet kohteliaisuudesta? Että kylässä on kohteliasta tuoda esille isäntäänsä/emäntäänsä liittyviä positiivisia asioita.
Tarkoitan vaan, että käsittääkseni se muuttoliike on kuitenkin pääasiallisesti kohdistunut pk-seudulle, ei sieltä pois päin.
Taitaa olla niin, että helsinkiläiset ovat paremmin kasvatettuja, kuin ne ei-helsinkiläiset, jotka eivät edes huomaa, että Helsingin haukkuminen on aika ikävän kuuloista sellaisen korvissa, jonka koti se on.
Tästä mahdollisuudesta valita oli juuri kysymys. Helsingissäkin on mahdollisuus asua omakotitalossa meren rannalla. Mites tämä onnistuu landella?
Vierailija:
Helsingissä on nähtävästi asioita, joita sinä arvostat. Monet niistä (kuten 20 erilaista itsepuolustuslajia) puuttuvat meidän kylästä, mutta se ei haittaa minua. Maalla on asioita, joita minä arvostan. Suurin osa niistä asioista (kuten omakotitalo puhdasvetisen järven rannalla) puuttuu Helsingistä, mutta se ei selvästikään haittaa sinua. Miksi olisimme kateellisia toisillemme siitä, että arvostamme eri asioita ja elämme ympäristöissä, joissa näitä asioita on?
En kaipaa järvenrannalle. Tulee mökkifiilis.
Merivesi on ihanaa. Järveen en mene uimaan kuin pakosta.
sori vaan, mutta en osaa kadehtia...
Vierailija:
En kaipaa järvenrannalle. Tulee mökkifiilis.
Merivesi on ihanaa. Järveen en mene uimaan kuin pakosta.
Se on vaan sellanen vakiintunut tapa puhua Suomessa.
" Kuusamo, nyt kutsuu mua Kuusamo .... Helsinki, tuo savuinen sumuinen kaupunki. Ihmisillä on kiire, ei mihinkään ... Kuusamo ...."
Ja kuten varmaan muistat, niin vastasin, että maallakin on mahdollista harrastaa näitä kaikkia, valinnanvara vain on suppeampi. Eli jos niistä itsepuolustuslajeista haluat puhua, niin totta, täällä ei ole 20 eri lajia. Mutta maallikon arvioni on että lähellä kymmentä liikutaan meidänkin lähiseudulla. Kyllä siinä mielestäni on riittävästi valikoimaa siihen, että itsepuolustuslajitkin voidaan nähdä mahdollisiksi harrastaa täällä.
Eli jos korkeasti koulutettu haluaa edetä uralla, se jossain vaiheessa valitettavasti johtaa Helsinkiin. Siinä sitten tuskaisena arvotaan kun haluaisi asua muualla elämänlaatusyistä, mutta uran takia pitäisi sinne pääkaupunkiseudulle muuttaa. Ehkä lapsettomana arvostaisin uraa enemmän, mutta näin perheellisenä se asuinpaikkakunta on toistaiseksi voittanut kunnianhimon.
Vierailija:
Tästä mahdollisuudesta valita oli juuri kysymys. Helsingissäkin on mahdollisuus asua omakotitalossa meren rannalla. Mites tämä onnistuu landella?
Jos väität, että helsingissä on mahdollisuus kaikkeen siihen hyvään, joka on kaupungissa, ja kaikkeen siihen hyvään, joka on maaseudulla, et ole juurikaan tainnut nähdä muuta kuin sen Helsingin. Itse olen asunut siellä, enkä tunne ketään, jolla olisi varaa asua omakotitalossa meren rannalla. ja se puhdasvetisyyskin on vähän niin ja näin, Itämeren nykytilan tietäen!
Tunnen paljonkin landelaisia, jotka asuvat omakotitalossa meren rannalla. Merta on muuallakin kuin Helsingissä, katso vaikka kartasta.
Itse rakastan järvimaisemaa enkä pidä merestä, mutta sou not, se on makuasia.
Itse olen viidennen polven helsinkiläinen enkä voisi kuvitellakkaan muuttavani maalle. Jos haluan luontoon kyllä sitä täältä mun tarpeisiin löytyy. Olen aina asunut kerrostalossa enkä haluis edes isoa kämppää. Mulle tulee karmiva olo jos joudun sellaseen.
Tuttavien mökillä kun käyn niin parissa päivässä mä oon ihan kypsä lähtee kotiin. Ja mun on hankala saada unta jos ei ole liikenteen melua. Mökillä mulla rupes mielikuvitus laukkaa kun oli ihan pimeä metsä ympärillä ja tiesi että jos jotain tapahtuis olis vaan yksi poliisi 50km säteellä... puhumattakaan sairaalasta.
Lisäksi mua ahdistaa maalaisten ahdasmielisyys ja kyttäys. Heti kun menee johonkin kylämarkettiin niin kaikki tuijottaa kun jotain ufoa. Kaikki kun tuntee toisensa niin tietää heti että toi ei ole täältä. Ja auta armias kun meidän perhe puhuu vielä englantia (mieheni englannista) niin voi sitä tuijotuksen määrää!!! Ei täällä kukaan kyttää.
Mä olen tottunut että meri on vieressä ja muutamassa minuutissa pääsee kauppoihin. Voi vaikka yhtäkkiä lähteä ostaa illaksi uutta takkia. Ei tarvi miettiä että koska menee seuraava bussi tms.
Musta on ihanaa että on paljon erilaisia ja erinäkösiä ihmisiä ympärillä. En vois asua vaan naapurin " Peran ja Martan kanssa" . Ja tää kotiäitinä olokin on paljon helpompaa kun pääsee kotoa kaupungille nopeasti ja helposti lapsen kanssa ilman autoa jos rupee ahdistaa ja seinät kaatua päälle.
Niin ja ne töykeät stadilaiset on niitä maalta muuttaneita! ;)
Että tää on mun mielipide!
ja ennen sitä ja sen jälkeen salilla ja harrastamassa 20 itsepuolustuslajia.....;) Ja tietysti meillä on kolme lasta: yksi Steiner-koulussa, yksi ranskalaisessa ja yksi saksalaisessa... Ja ne kaikki harrastaa paljon: balettia, jalkapalloo, jääkiekkoo, itsepuolustuslajeja, voimistelua, partiota jne, jne-------:)
Pankaas paremmaksi maalaiset;)!!!!!
Tätähän tää on, vai mitä;))))))))
ei saa unta ellei ole liikenteen melua! Häiritsee jos tuntee naapurinsa, ahdistuu jos neliöitä on yli 50 tai auta armias, ne neliöt ei oo kerrostalossa... Tuo kertoo miksi tämä keskustelu on ihan turha, ei olla kyllä samalla planeetallakaan.
Vierailija:
Jos väität, että helsingissä on mahdollisuus kaikkeen siihen hyvään, joka on kaupungissa, ja kaikkeen siihen hyvään, joka on maaseudulla, et ole juurikaan tainnut nähdä muuta kuin sen Helsingin. .
Ja sama tietysti toinipäinkin. Ei maalla ole kaikkia Helsingin hyviä puolia maaseudun hyvien puolien lisäksi. Mutta siksipä voimme tarvittaessa kaikki vierailla maalta kaupunkiin ja kaupungista maalle.
Mutta sitten kun on näitä jotka eivät ole edes asuneet. Tekee omat johtopäätöksensä yhden viikonloppuvierailun ajalta. Suurin kiiren on luultavasti juuri näillä maalaisilla, joiden pitää viikonlopun aikana ehtiä joka paikka koluamaan läpi.
Itse täällä syntyneenä ja ikäni asuneena en voisi kuvitellakaan muunlaista elämän menoa. Mä tarvitsen ihmisiä ympärilleni, harrastauksia, paljon kauppoja, kahviloita, merta ym. Nautin ihmisvilinästä.
En kaipaa järveä, metsiä (joita muuten täältäkin löytyy halutessa), hiljaisuutta, pienen kaupungin tuttavallisuutta tms.
rannalla on joko peritty tai sitten miljonäärin ostama!
Normaalituloilla sellaista ei hankita.
Täällä peräkylillä saa 500 metriä järvenrantaa pilkkahintaan...
Kaikilla, jotka tahtoo talon veden ääreen, ei ole varaa muuttaa Hesaan meren rannalle.
Ja mä en suolaisessa vedessä tykkää uida yhtään...on siellä varmaan nykyään suolan lisäksi paljon muutakin mukavaa, kuten sinilevää ym kesä kesältä enemmän!
Me asutaan pienen järven rannalla, joka on täysin puhdas. Vettä voi vaikka juoda keittämättä..... Kivempi siinä on uida.... jos se nyt on asumisen kriteeri....?
Mutta mä viihdyn paikassa, missä ei kuulu autojen ääntä eikä ole ainainen kiire. Mä tykkään tehdä töitä navetalla eläinten kanssa ja kesällä pelloilla. Mä tykkään saunoa illalla puhdasvetisen hiljaisen järven rannalla ja unelmoida kun tulee sininen hetki...
Tää elämä sopii mulle ja mun puolisolle.
Ei varmaan sopis stadilaisille.
Paitsi että mä olen kolmannen polven stadilainen ja nyt tän könsikkääni kanssa täällä Karjalan korvessa ihan onnellinen jo pian 20 vuotta ollut! Enkä koskaan palaa stadiin....!
Vierailija:
Sinällää ei vaikeeta uskoa että piparkakkuporvoossa onnellisuuttakin mitataan sen perusteella että onko kaniit vaatteet päällä.