Miksi maalaiset ovat kateellisia Helsinkiläisille.
Koska Helsingissä on kaikki mistä landet voivat vain haaveilla.
Kommentit (110)
Eli mitä sellaista Helsingissä voi harrastaa, mitä maalla ei voi?
Mitä kilpailumahdollisuuksia löytyy melonnassa, soutamisessa? Montako tanssikoulua, luistelukoulua, jääkiekkokoulua, jalkapallokoulua löytyy hyvillä koulutetuilla opettajilla? Entäs muut joukkueurheilulajit? Helsingistä löytyvät kaikki joukkuelajit. Pikku kylästä ehkä yksi laji. Tässä nyt jotakin alkuun ajateltavaksi.
Vierailija:
Siis ihan konkreettisesti, esimerkiksi harrastuksissa, joista edellä oli jo mainintaa. Kun mielestäni täälläkin voi aika monenlaisia juttuja harrastaa. Mutta valistakaapas minua!
metsät, vesivoima, paperiteollisuus... oikeastaan todellisesta tuottavasta työstä kaikki on Helsingin ulkopuolella. Se että Helsingissä on paljon esim valtion laitoksia, jossa töissä oleville maksetaan palkkaa todella koko Suomen rahoista, ja firmojen pääkonttoreita jotka elävät muualla olevien tehtaiden tuotannolla, ei ole sitä että Helsinki elättäisi itse itsensä.
Ja tiedoksi, muutkin varakkaat kunnat maksavat valtiolle, ja se on ihan oikein, koska niissä pienissä kunnissa on esimerkiksi vanhuksia hoidettavana ja nuoremmat muuttaneet muualle.. Heitteillekö heidät pitäisi jättää?
Ja, jos hetkeksi pantaisiin kaikki yhteydet poikki Helsingin ja muun maan välille, ensin taitaisi nälkä tulla Helsinkiin.
Nyt on hiukan hakusessa tuo termi " landella" , minä olen ymmärtänyt että myös me pikkukaupunkilaiset olemme Hesasta katsoen landepaukkuja. Ja kyllä meidän kylällä voi noita tehdä, joitankin on ehkä yksi ja jotain kaksi.
Vierailija:
Mitä kilpailumahdollisuuksia löytyy melonnassa, soutamisessa? Montako tanssikoulua, luistelukoulua, jääkiekkokoulua, jalkapallokoulua löytyy hyvillä koulutetuilla opettajilla? Entäs muut joukkueurheilulajit? Helsingistä löytyvät kaikki joukkuelajit. Pikku kylästä ehkä yksi laji. Tässä nyt jotakin alkuun ajateltavaksi.Vierailija:
Siis ihan konkreettisesti, esimerkiksi harrastuksissa, joista edellä oli jo mainintaa. Kun mielestäni täälläkin voi aika monenlaisia juttuja harrastaa. Mutta valistakaapas minua!
Vierailija:
Eli mitä sellaista Helsingissä voi harrastaa, mitä maalla ei voi?
Okei! Nyt mä ymmärrän miksi ootte niin ylimielisiä ja yrmeitä meitä stadilaisia kohtaan. Tehän ootte ihan kunkkuja!
Mutta sehän ei estä harrastamasta.
Hassua minusta on, että väität, että vain Helsingissä on koulutettuja ja hyviä valmentajia. Mistä tuon keksit? Ei ne valmentajat maallakaan pestiä saa ilman koulutusta ja meriittejä. Missään ei jokainen valmentaja ole yhtä hyvä, mutta aivan yhtä lailla maallakin on joitakin loistavia valmentajia kuin Helsingissäkin. Vai ovatko kaikki Suomen menestyneimmät urheilijat ja joukkueet Helsingistä?
Vierailija:
metsät, vesivoima, paperiteollisuus... oikeastaan todellisesta tuottavasta työstä kaikki on Helsingin ulkopuolella. Se että Helsingissä on paljon esim valtion laitoksia, jossa töissä oleville maksetaan palkkaa todella koko Suomen rahoista, ja firmojen pääkonttoreita jotka elävät muualla olevien tehtaiden tuotannolla, ei ole sitä että Helsinki elättäisi itse itsensä.Ja tiedoksi, muutkin varakkaat kunnat maksavat valtiolle, ja se on ihan oikein, koska niissä pienissä kunnissa on esimerkiksi vanhuksia hoidettavana ja nuoremmat muuttaneet muualle.. Heitteillekö heidät pitäisi jättää?
Ja, jos hetkeksi pantaisiin kaikki yhteydet poikki Helsingin ja muun maan välille, ensin taitaisi nälkä tulla Helsinkiin.
Helsingissä on myös paljon lapsille erikoiskouluja, mitä sieltä Kankaanpäästä ei löydy.
Lapsille on leikkipuistoissa kahluualtaita, kesällä saa sieltä ruokaa, useissa myös sisätilat ja puistoissa on myös valmiita leluja esim polkuautoja, tramppiksia, liukureita, jääkiekkomaaleja yms monenlaista mukavaa.
Ja miksi sitten meidänkin maalaisKAUPUNGISSA on hirmuisesti helsinkiläisten omistamia kesämökkejä tuolla joen ja järven rannoilla ja miksi ne tulee tänne, jos kerran siellä isommassa kaupungissa on kaikki niin täydellistä????? Ja mä en ainakaan edes kaipaa mitään, mitä mä en muka täältä tai tuosta lähimmästä isosta kaupungista saa. Me ollaan jo ajat sitten käsitetty se, että kaikkeen hullutuksiin ja viimeisimpiin villityksiin ei tarvitse lähteä mukaan pelkän statuksen vuoksi ja pienemmistäkin asiosta tulee hyvin onnelliseksi. Ja jopa onnellisemmaksikin, kun ei koko ajan ole kauheea stressiä päällä, että onko mulla nyt varmaan hienompi ja uudempi auto, kun naapurilla ja onko mulla nyt varmaan kalliimmat vatteet päällä kun naapurilla... Voi jeesus, miten typerää!!
ehkä se ylimielisyys on tuttua:)
t. 46, kolmannen polven Helsinkiläinen, joka on asunut muuallakin
Ei tarvii lähteä harrastamaan muualle, kyllä maallakin on harrastusmahdollisuuksia eikä vain metsässä kävelyä. Me asumme aivan maalla mutta 5 minuutin ajomatkan takana on kaupunki missä kaikki palvelut uimahallista ja jäähallista lähtien. Mites kauan hesassa kestää Vantaan rajalta lähteä harrastamaan?
Vierailija:
Mutta sehän ei estä harrastamasta.Hassua minusta on, että väität, että vain Helsingissä on koulutettuja ja hyviä valmentajia. Mistä tuon keksit? Ei ne valmentajat maallakaan pestiä saa ilman koulutusta ja meriittejä. Missään ei jokainen valmentaja ole yhtä hyvä, mutta aivan yhtä lailla maallakin on joitakin loistavia valmentajia kuin Helsingissäkin. Vai ovatko kaikki Suomen menestyneimmät urheilijat ja joukkueet Helsingistä?
En ole kade.
Asuimme monta vuotta pääkaupunkiseudulla. Sitten mies sai hyvän työtarjouksen pienen pieneltä paikkakunnalta. Pääkaupunkiseudun kaksio vaihtui isoon rivariasuntoon järven rannalla (asunnot ovat siis saman arvoiset).
Pieni paikkakuntamme on todella virkeä, täällä on uimahalli, golfkenttä, monta luistelurataa ja kaukaloa, valaistut lenkkipolut ja hiihtoladut jne. Eli harrastus mahdollisuuksia löytyy todella runsaasti.
Lääkäriin pääse aina jonottamatta päivystyksessä tunti tolkulla. Päivähoito asiat ovat myös hyvin.
Lähimpään isoon " cityyn" on alle 20km matkaa, siellä on Cittarit ja Prismat, leffat, teatterit ja konsertit. Ja vielä isompaan " cityy´n" on matkaa vain 50km, jonka ajaa muuten reilusti alle puolessa tunnissa.
Kuinkas kauan teillä siellä pääkaupunkiseudulla matkoissa menikään... ootas kun mietin... taisipa olla mun pääkaupunkiseutua aikanen duuni matka about 25km ja se kesti ruuhkista riippuen 35min - 1h.
Että eipä ole ikävä sinne, enkä kateellinen todellakaan... täällä on kaikki paljon edullisempaakin.
Kyllä monet tuttavat pääkaupunkiseudulta meillä vierailleena ovat sanoneet, että he ovat kateellisia meille, niin ihanat järvimaisemat on meillä ja elämän laatu muutenkin aivan toista.
Työmatkaan mulla ja miehellä menee nyt vain 2min!!!!!
Asun siis ihan korvessa Hesasta katsoen....lähellä itärajaa. Menin maatalon emännäksi kun löysin mieleiseni " könsikkään" ;).
Olen syntynyt Hesassa, samoin molemmat vanhempani ja heidän vanhempansa. Olen siis ilmeisesti jo " paljasjalkainen" hesalainen....
Silti en menisi ikinä enää takaisin siihen ghettoon..... En kadehdi ketään siinä sekopäisessä hornankattilassa asuvaa....!
Kyllä maalla on mukavaa!!!!;)
Täällä me harrastamme kaikki virikkeellisesti, lapsetkin ovat onnellisia ja huom. kauniisti puettuja -ei tietoakaan syrjäytymis/päihdeongelmista, meidän lapsemme eivät notku Porvoon rautatieasemalla eivätkä ostareissa iltamyöhään. Minun elämäni on tasokkaampi kuin sinun, olenhan neljännen polven porvoolainen.
Sellaisia ei ole tähän ketjuun oikein vielä löytynyt.
Tuo erikoiskoulut oli hyvä. Niitä ei todellakaan ole täällä maalla joka kunnassa.
Vierailija:
Ja miksi sitten meidänkin maalaisKAUPUNGISSA on hirmuisesti helsinkiläisten omistamia kesämökkejä tuolla joen ja järven rannoilla ja miksi ne tulee tänne, jos kerran siellä isommassa kaupungissa on kaikki niin täydellistä?????
-Ei ihmisillä oo kesämökkiä siksi että ne haluis välttämättä muuttaa sinne missä se mökki on. Sehän on lomaa varten. Ei loma oo tosielämää.
Silti se ei tarkoita sitä että, haluttaisiin sinne jäädä asumaan. Vaihtoehtoisetsi voisin kysyä että, miksi ihmeessä tulette tänne Helsinkiin pyörimään? jos täällä on niin kamalaa?
Tää keskustelun avaus on vähän hölmö, koska mä en ole oikeastaan koskaan ajatellut, että e-helsinkiläiset sinällään kadehtivat mitään.
Toisaalta jos avaus ois toisinpäin, tyyliin helsinkiläiset kadehtivat " maalla" asuvia ja muuttaisivat heti pois, jos vain uskaltaisivat tai saisivat töitä niin ei-helsinkiläiset ottais ton ihan faktana ja olis että: Aha. Noinhan se on.
Ja se mitä mä ihmettelen ja mikä mua surettaa, on että mistä ihmeestä se syntyys e harhaluulo, että Helsigissä ois jotain karseeta, että täällä olis töykeitä kiireisia ihmisiä, ei-luontoa jne. Toi harhaluulo on ihmeellinen, eikä yhtään totta. Silti sitä saa toitottaa ja toitotetaan ihan julkisesti pitkin maata. Viimeks nyt tää muuten hauska turunseutumurrerunoilija Heli(?), jolla on kirja täynnä runoja, kuinka Helsingissä on karseeta, kiireisiä ihmisiä ja heti pitää päästä pois. Ja ihmiset on että: Just niin. Noinhan se on.
Eiks muualla Suomessa yhtään osata asettua itsen ulkopuolelle ja tajuta, että paikka joka ei ole koti ei tunnu kodilta? JOs ei tunne ihmisiä, paikkoja, tapoja niin kaikki tuntuu kaoottiselle, karseelle ja hallitsemattomalle. Ja päinvastoin. Kon on kotona, niin ei tarvii ajatella, asiat sujuu itsestään: tuntee itsensä rauhalliseksi.
Ei Helsinki oo kotina tossa asiassa sen kuummallisempi kuin Närpiö tai Sonkajärvi.