Rahattomat hankkivat lapsilleen merkkivaatteita
Onko kukaan muu huomannut kyseistä ilmiötä? Mistä tämä ilmiö johtuu?
Eli huonosti toimeentulevat perheet pukevat lapsensa hiton kalliisiin merkkivaatteisiin (Mini Rodin, Molo, Me&I..)
Tänään taas näin erittäin hompsuissen äitylin, joka työnsi lastenrattaissa poikaa, jolla oli Mini Rodinin pipo. Äitillä oli tosiaan kunnon juurikasvu, varmaan 20kg ylimääräistä kropassaan, tosi kulahtaneet trikoovaatteet. Pojalla räkä poskella ja muut vaatteet paskaiset, mutta kallis pipo päässä. Näki kilometrin päähän, että siinä menee perhe, jolla ei varmasti ole rahaa yllinkyllin.
Myös puistoissa näkee paljon lapsia Molon haalareissa, vaikka muusta habituksesta päätellen ne haalarirahat olisi kannattanut laittaa johonkin ihan muuhun..kuten pesuaineeseen, terveelliseen ruokaan tai shampooseen...
Mikä järki laittaa lapsilisät pariin merkkipipoon, kun sillä voisi ostaa jotain hyödyllisempää (kuten vaikka sitä terveellistä ruokaa..) en ymmärrä!
Kommentit (138)
Mini Rodinit ja Molot siis vain sinun ja hyvin toimeentulevien kavereidesi etuoikeus??
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ihan käytettyinäkin ostettuja, eurolla kirpparilta saa välillä aikamoisia löytöjä...
Totta. Melkoista leimaamista. Omat tyttöni käyttivät aikoinaan "kalliita" merkkifarkkuja, kun perivät niitä rikkaalta serkultaan.
Itse en heille merkkivaatteita ostellut, ja opetin a) kierrätysaatteeseen b) valmistamaan itse vaatteita pienestä pitäen. Nätteinä ja siisteinä ovat aina kulkeneet :)
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan muu huomannut kyseistä ilmiötä? Mistä tämä ilmiö johtuu?
Eli huonosti toimeentulevat perheet pukevat lapsensa hiton kalliisiin merkkivaatteisiin (Mini Rodin, Molo, Me&I..)Tänään taas näin erittäin hompsuissen äitylin, joka työnsi lastenrattaissa poikaa, jolla oli Mini Rodinin pipo. Äitillä oli tosiaan kunnon juurikasvu, varmaan 20kg ylimääräistä kropassaan, tosi kulahtaneet trikoovaatteet. Pojalla räkä poskella ja muut vaatteet paskaiset, mutta kallis pipo päässä. Näki kilometrin päähän, että siinä menee perhe, jolla ei varmasti ole rahaa yllinkyllin.
Myös puistoissa näkee paljon lapsia Molon haalareissa, vaikka muusta habituksesta päätellen ne haalarirahat olisi kannattanut laittaa johonkin ihan muuhun..kuten pesuaineeseen, terveelliseen ruokaan tai shampooseen...
Mikä järki laittaa lapsilisät pariin merkkipipoon, kun sillä voisi ostaa jotain hyödyllisempää (kuten vaikka sitä terveellistä ruokaa..) en ymmärrä!
Häh? Eli jos äiti ei pidä kummoisena asiana hankkia itselleen Cuccia ja laitattamaan itseään, mutta lapsella sattuu olemaan kallismekkinen pipo, on äiti köyhä joka esittää? Omituista. Aikuisen merkkipukeutuminen kertoo rikkaudesta? Nou.
Merkkivaatteita muuten saa kirppareilta eurolla parilla. Moni ei edes tiedä ostavansa merkkivaatteita, jos on kiinnostunut vain vaatteen ulkonäöstä ja toiminnallisuudesta.
Miten rikkaat mielestäsi pukevat lapsensa ja itsensä? Ei ole kiloja? Ei räkää lapsen nenässä koskaan? Tuskin käyvät paskallakaan?
Useimmiten merkkituotteet ovat laadukkaampia ja hyvin ommeltuja. Meidän suvussa vaatteet ja muut tuotteet kierrätetään ja isoäitinä ostat laatutuotteita ihan egologisista syistä. Karsastan kertakäyttökulttuuria, jota halvat ja huonosti ommellellut vaatteet edustavat. Ja siksi köyhän opiskelijan lapsella voi hyvinkin olla kallis merkkituote, kun panostetaan laatuun.
Ja tähän saakka äiditkin ovat pitäneet systeemiä hyvänä ja kelpuuttavat kierrätyksen ja jopa arvostavat sitä, kun ei tarvitsi hankkia uutta.
Tänä keväänä huomasin suvun nuorimman vauvan käyttävän toistakymmentä vuotta sitten ostamiani Marimekon bodyjä, joka on ollut sitä ennen monella lapsella käytössä.
Merkkituotteet ovat usein laadukkaita ja kestävät eettisen ja ekologisen tarkkailun, toisin kuin halppiskamat.
Vierailija kirjoitti:
Mekin ollaan pienituloisia, vaikka ei sitä välttämättä ulkoisesta habituksesta huomaisi koska ... käytös on hillittyä .
Anteeksi OT, mutta onko pienituloisten käytös mielestäsi siis hillitöntä? Ja isotuloiset ovat hillittyjä käytökseltään? Oletko katsonut pikkuisen liikaa jotain englantilaisia kartanosarjoja?
Mä olen varsin hyvätuloinen ja miehenikin ihan hyvätuloinen. Meidän lasten vaatekaappi koostuu lähinnä tuttavapiirissä kierrätetyistä vaatteista, mun lapsilla on 4 v ikäeroa, en säilö esikoisen kamoja läheskään kaikkia nuoremmalle. Annan ne pois ja nuoremmalle tulee jotain muuta tilalle. Toinen merkittävä ostopaikka on lentokentät. Jos jää odotteluaikaa, niin ostan vaatteita. Jos kauppaan pitää mennä niin mä menen yleensä Lindexille.
Mun merkkivaatetietoisuudesta kertoo aika paljon se, että mä en edes tiedä puoliakaan merkkejä mitä tässä on sanottu.
Eivätkö aika monet merkkituotteet ole keskiluokan ja köyhien juttuja? Rikkaat harvemmin koreilevat varsinkaan näkyvissä logoissa tai merkeissä. Mutta ainahan se on mennyt niin, että toiset sijoittavat rahan järkevästi, ja toiset taas käyttävät sen tyhjänpäiväiseen kulutuskrääsään.
Plaah, ikuisuusaiheita :D
Itse tienaan nykyään 1700 e enemmän kuin ennen ja nykyään hankin kaikki vaatteet kirpparilta; ennen ostin superaleista merkkiäkin, kun lapset oli pieniä. Meidän kaupungissamme on kirppari, josta saa uudenveroista 0,50 - 3 e. Ostin juuri Ice Peakin uudenveroisen softshelltakin pojalle ja katsoin, että takin ovh. on uutena 60 e ja välikausihousut 0,50 sentillä, joita ei saa alle 40 eurolla, Miksi ei? Kukaan ei huomaa, että vaatteet on kirpparilta, jos ne ovat uudenveroisia... en osta uutta huonoa enkä käytettyä huonoa. Minulla menee säästötilille kuukaudessa 1600 e ja lapsillekin molemmille jonkun verran, olen siitä ylpeä, että osaan säästää hyvin tienaavanakin, kun yleensä sanotaan, että, kun elintaso nousee, niin nousee myös kulutus!
Me olimme köyhä opiskelijaperhe, mut aika usein oli juuri joku merkkipipo tai muu vastaava lapsella. Syynä se, että innokkaat mummot ostivat jatkuvasti ensimmäiselle lapsenlapselleen vaatteita ym, ja merkkipipot on hyvin helppo ja yleinen ostos lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Vaatteiden pitää kestää pitkään, ettei tarvitse ostaa jatkuvasti uusia. Harvemmin ne H&M vaatteet kestää yhtä hyvin kuin eurooppalaiset. Lisäksi on paljon fiksumpaa ostaa pari kestävää ja laadukasta vaatetta kuin useita halpoja.
T. Köyhän perheen lapsi
H&M:n vaatteet on kokemukseni mukaan kirppisvaatteiden parhaimmistoa ja uutena ostettaessakin ovat kestäneet parhaiten pesemistä. Merkkivaatteisiin en ole törmännyt kuin kerran yhdessä kojussa. Johtuu varmaan siitä, että asun pienemmässä kaupungissa, jossa merkeillä koreilua ei oikein hyvällä katsota. Lidlinkin bodyt ovat meillä yli puolen vuoden käytön jälkeen vielä siistejä ja myyntikelpoisia. Ovat kyllä ns. maksaneet itsensä takaisin. Kuoseista joutuu tosin tinkimään, mutta ihmisten ilmoille on sitten pari fiinimpää vaatetta.
Minusta on aika älytöntä et hyväpalkkaisetkin ovat niin juntteja, et ostavat lapsen vaatteet hmltä ja muilta, jotka teettävät vaatteet halpatyömaissa. Huonotuloisilla ei monesti ole vaihtoehtoa, mutta hyvätuloisilla on. Aivan käsittämätöntä myös,että vaate heitetään pois suoraan jos siihen tulee tahra. Miten joku voi vihata luontoa noin paljon?
Mutta kun jokaisella on vapaus tehdä valintoja. Mitä aloittaja ajattelisit, jos sinun valintojasi arvosteltaisiin? Mitä haittaa, jos lapsella on vaikkapa merkkipipo päässä. Ehkä lapsi on halunnut sen ja vanhemmat ovat sen voineet hankkia. Ei köyhän elämä voi olla vain järkeviä valintoja. Ilo jostain hienosta on sallittu myös hänelle. Et myöskään voi tietää, vaikka mielestäsi homssuisen äidin kotona syötäisiinkin oikein terveellisesti. Teet hyvin vinoutuneita päätelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa ihmisten olla. Minulla ei ole lapsia, mutta ihmettelen toisten tarvetta ruotia muiden perheiden tapoja. Jos juuri ne lasten merkkivaatteet tuottavat pienituloisten perheiden vanhemmille iloa, niin entä sitten? Siinä mikään ei ole väärin niin kauan kuin mikään perusasia ei ole lapsilta pois.
Mutta liian usein haiskahtaa siltä että se todellakin on muusta pois. Nettikirppiksen satoa Gugguun vaatteiden osalta viime viikolta: "ostakaa pois koska kerään rahaa kesä loma matkaan" ja "sopiiko maksu xx.xx kun lapsilisät tulee".
Jos rahatilanne on se, että eletään kädestä suuhun ja että vaatteisiin ei ole rahaa ilman seuraavaa lapsilisää niin ei jumalauta silloin ostella monen kympin trikoohousuja. Piste.
Tai jos kesän reissubudjetti on kiinni lapsen merkkivaatteissa niin voi myös vähän miettiä taloudenpitoaan.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa ihmisten olla. Minulla ei ole lapsia, mutta ihmettelen toisten tarvetta ruotia muiden perheiden tapoja. Jos juuri ne lasten merkkivaatteet tuottavat pienituloisten perheiden vanhemmille iloa, niin entä sitten? Siinä mikään ei ole väärin niin kauan kuin mikään perusasia ei ole lapsilta pois.
Mutta liian usein haiskahtaa siltä että se todellakin on muusta pois. Nettikirppiksen satoa Gugguun vaatteiden osalta viime viikolta: "ostakaa pois koska kerään rahaa kesä loma matkaan" ja "sopiiko maksu xx.xx kun lapsilisät tulee".
Jos rahatilanne on se, että eletään kädestä suuhun ja että vaatteisiin ei ole rahaa ilman seuraavaa lapsilisää niin ei jumalauta silloin ostella monen kympin trikoohousuja. Piste.
Tai jos kesän reissubudjetti on kiinni lapsen merkkivaatteissa niin voi myös vähän miettiä taloudenpitoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti en lähtisi yleistämään. Varmasti vastaavia esimerkkejä löytyy pilvinpimein, jos pienituloisista tai vähävaraisista puhutaan. Kuka alkaa myymään haalimiaan muumimukeja tai muuta krääsää, kuka lastenvaatteita. Typerää yleistystä. Monenlaiset ihmiset ostavat merkkiä, kuka mistäkin syystä. Harvempi tuskin näyttämisen halusta. Kolmen lapsen äitinä en siihen ole törmännyt. Tiedän että monetkin ihmiset karsastavat myös esim h&m ym halparytkyjä, monestakin syystä. Tällä palstalla vaan heidän äänensä vähemmällä, kertoisiko lie jostain. On ihmeellistä, että jotain ihmisiä niin kovasti risoo se että joku haluaa ostaa mm. eettisesti valmistetun, laadukkaasta ja myrkyttömästä materiaalista valmistetun vaatteen omalle lapselle. Merkit näissä ovat useimmiten hyvin hillittyjä, esim. Mini Rodinin paidoissa usein vain niskalapussa lukee merkki.
Tämä kuuluisa suomalaisten kateus saa kyllä todella huvittavia piirteitä!!
Onko maailmassa yhtä kateellista, pirullista ja negatiivista kansaa kuin suomalaiset?!
Olette valmiit repimään kappaleiksi jokaisen joka ei sovi teidän sossu-leipäjono-muottiinne.
Mistä te itse hankitte vaatteenne ellette kirppikseltä? Niitä samoja paskaisia reikäisiä merkkivaatteita revitään käsistä, on kyllä nähty kun Suomessa olen käynyt. Olette todella noloja.
Miten lihavuus kertoo sinusta että ihminen on varmasti köyhä?