Rahattomat hankkivat lapsilleen merkkivaatteita
Onko kukaan muu huomannut kyseistä ilmiötä? Mistä tämä ilmiö johtuu?
Eli huonosti toimeentulevat perheet pukevat lapsensa hiton kalliisiin merkkivaatteisiin (Mini Rodin, Molo, Me&I..)
Tänään taas näin erittäin hompsuissen äitylin, joka työnsi lastenrattaissa poikaa, jolla oli Mini Rodinin pipo. Äitillä oli tosiaan kunnon juurikasvu, varmaan 20kg ylimääräistä kropassaan, tosi kulahtaneet trikoovaatteet. Pojalla räkä poskella ja muut vaatteet paskaiset, mutta kallis pipo päässä. Näki kilometrin päähän, että siinä menee perhe, jolla ei varmasti ole rahaa yllinkyllin.
Myös puistoissa näkee paljon lapsia Molon haalareissa, vaikka muusta habituksesta päätellen ne haalarirahat olisi kannattanut laittaa johonkin ihan muuhun..kuten pesuaineeseen, terveelliseen ruokaan tai shampooseen...
Mikä järki laittaa lapsilisät pariin merkkipipoon, kun sillä voisi ostaa jotain hyödyllisempää (kuten vaikka sitä terveellistä ruokaa..) en ymmärrä!
Kommentit (138)
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Vaatteiden pitää kestää pitkään, ettei tarvitse ostaa jatkuvasti uusia. Harvemmin ne H&M vaatteet kestää yhtä hyvin kuin eurooppalaiset. Lisäksi on paljon fiksumpaa ostaa pari kestävää ja laadukasta vaatetta kuin useita halpoja.
T. Köyhän perheen lapsi
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Vaatteiden pitää kestää pitkään, ettei tarvitse ostaa jatkuvasti uusia. Harvemmin ne H&M vaatteet kestää yhtä hyvin kuin eurooppalaiset. Lisäksi on paljon fiksumpaa ostaa pari kestävää ja laadukasta vaatetta kuin useita halpoja.
T. Köyhän perheen lapsi
No enpäs tiedä. Vähemmän minua veetuttaa jos lapsi kaatuu ja rikkoo vitosen housuista polvet kuin että kyseessä olisi jopa 15e kalliimpi vaate.
terv. kahden rasavillin lapsen äiti joka saa viikottain paikkailla vaatteita.
Onneksi vanhempani ovat varakkaita eikä mistään ole tarvinnut koskaan säästellä. ❤️
Kukin laittaa rahansa mihin haluaa, mielummin vaikka lastenvaatteisiin kuin päihteisiin tms! Joissakin perheissä valitettavasti sekin arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei osteta koskaan yhtään merkkivaatetta vaikka ollaan rikkaita. Ei anneta rahoja monikansallisille yhtiöille.
Opetetaan lapset ajattelemaan samoin,etteivät olisi piilomainomnan uhreja.Jokaisen pitää ymmärtää se että et ole yhtään parempi ihminen kuin muut vaikka sinulla olisi kuinka kallis vaate!
Harmi että moni ymmärtää tämänn vasta kun itse tai joku läheinen sairastuu vakavasti.
Rikastuitko lottovoitolla?
Emme ole rikastuneet lottovoitolla, vaan ihan yksikertaisesti niin, että jo isovanhempamme ostivat kaiken -70% alesta, tai eivät ostaneet ollenkaan. Hirveän yksinkertaiset kodin sisustukset, ettei ole kamaa. Ei olla suvussa oltu mainoksen uhreja. Syöty yksinkertaista hyvää ruokaa, mikä ei maksa paljon.
Kaikki mitä on säästynyt, kun ei ole menty mukaan kapitalistien humputukseen, on laitettu sijoituksiin.
Nyt meidän suvulla on Helsingissä, Tampereella ja Oulussa niin paljon sijoitusasuntoja ja osakkeet tuottaa, ettei tarvitse mitään työtä tehdä.
Laske itse, kuinka paljon sulla menee rahaa jonninjoutaviin merkkituotteisiin ! Kun laitat kaiken sen rahan poikimaan, olet 20 vuoden kuluttau miljonääri !
Sukumme on hoikkia, kauneus on siinä hoikkuudessa. Kun syö niukasti, säästyy rahaa sijoituksiin.
Mieluummin hoikka ja säästeliäs, kuin lihava ja einesruokai syövä.
Vain aitoa Moloa lapsille. Teko Molot on noloja!
Miksi on väärin käyttää vähät rahansa mieluummin siihen että lapsella on hyvät vaatteet kuin että itsellä on hyvät vaatteet? Jos kaikkeen ei ole varaa, minä äitinä käytän rahaa paljon mieluummin lapsiin kuin itseeni. Lapsiahan minä itse katson, en itseäni. Minulle on sama mitä muut katsovat. Toki ensin on kaikki elämisen perustarvikkeet hankittu, mutta se mikä jää yli laitan mielelläni lapselle, oli se sitten joku elämys, leikkikalu tai vaate.
Sitäpaitsi noita ns. merkkivaatteita voi ostaa käytettynä, harva pienituloinen niistä maksaa täyttä hintaa. Silti ne menevät vielä eteenpäinkin kaupaksi kun ovat usein laadukkaista materiaaleista valmistettuja. Kirpuilta löytää kyllä niitä halpismerkkejäkin tosi edullisesti, mutta ovat usein jo valmiiksi kulahtaneita eikä niistä tahdo enää päästä eroon muuten kuin roskiin laittamalla, mikä harmittaa ainakin minua ihan hirveästi.
Muakin säälittää nämä merkkivaatteiden orjat... Ostetaan muka parempilaatuista merkkivaatetta kalliimmalla kuin joku peruskama...
Brändäys toimii, kun saadaan ihmiset ostamaan ihan samaa laatua kalliimmalla...
Ihminen on kyllä niin jymäytettävissä oleva olio kun olla ja voi....
Lapsi ei merkeistä välitä...
Ja mitä tulee köyhiin, jotka kuluttavat kalliisiin vaatteisiin rahaa... se voi olla niinkin, että ovat saaneet lahjaksi jonkun kalliin tuotteen, joten suotakoon heille se ilo...
Mutta tiedän merkkipellejä ihan lapsettomissa kuin lapsellisissakin...
Tyhjäpäistä vakuuttelua merkkien puolesta usein...
En tunne näitä nykyisiä lastenvaatemerkkejä, mutta jos ne ovat laadukkaita, niin voi olla ihan fiksu veto ostaa niitä käytettynä verrattuna siihen, että ostaisi samalla rahalla jonkun uuden halpisvaatteen, joka on huonolaatuinen.
Itse en ole koskaan kirpparilta ostanut, mutta ainakin silloin kun oma lapsi oli nuori, netissä oli kauppoja jotka myi käytettyjä designer vaatteita lapsille. Ne oli käytettyinäkin kalliita, mutta siihen hintaan niitä sentään raaski ostaa. Olivat kyllä laadukkaita ja muutenkin mieluisia.
Kerronpa esimerkin. Poika osti aikoinaan Adidas repun ja pidin kalliina. Tais olla seiskalla tai kasilla, niin on vaan lukio käyty samalla repulla ja nyt yliopistoa toista vuotta.
Me emme osta merkkivaatteita, mutta samanlainen reppukokemus kuin edellä. Haglöfs Tight on meille kallis reppu, mutta kesti normikäytössä 6 vuotta. Viime syksynä ostettiin halvempi reppu tilalle - keväällä oli vetoketjut rikki ja reppu käyttökelvoton (takkeihin voin vaihtaa vetoketjun mutta reppuun en ruvennut). Merkki ei takaa laatua, mutta jos tietää että jokin merkki on hyvä, siihen kannattaa panostaa jos on varaa. Meillä ei yleensä ole.
Kannatan kyllä ehdottomasti myös erään kirjoittajan ajatusmaailmaa: mitään vaatteita tai muuta materiaa ei pidä olla tarvetta enempää. Hullua lähteä mukaan kulutushysteriaan.
Lapseni osti tänään 5e vaatteen HM:stä. Minua kyllä oikeasti harmittaisi, jos se tuhriintuisi maaliin niin, että olisi käyttökelvoton ja pitäisi heittää pois. Eihän HM:n vaate ole laadukas, mutta soisin sen kestävän edes yhdellä lapsella siihen asti että kasvaa siitä ulos.
Jos se on saanut sen joltakin vaikka lahjaksi tai kierrätettynä.....
Eräs hyvin köyhän perheen tyttö omistaa 5 isoa 60e kappale maksavaa Hatchimals-lemmikkiä. Me olemme hyvin toimeentulevia, mutta meidän tyttärelle riitti yksi PIENI Hatchimal, joka maksaa 5e. Joskus ihmettelee kyllä aidosti asioiden priorisointia. Mulle ihan sama sinänsä. En todellakaan tätä pohdi. Ei ole mun ongelma, mutta tuli vain mieleen esimerkkinä.
Mä liikun kyllä just ton näköisenä monesti ja muksulla voi olla gugguuta tai rodinia..moni lie tänäänkin puistossa kattonut kun tytön kallis mekko oli veritahroilla ja naamassakin oli sitä aavistus kun lähdin suoraa yövuorosta ulkoilemaan ja nenästä tuli matkalla tytöllä verta..pyyhin kyllä,mutta ei ne kuivalla kunnolla lähtenyt,mutta kun olin saanut itteni liikkeelle niin aattelin et ollaan hetki niin tyttö nukkuu sit kunnon päikkärit ja saan itekkin unta..ja huomasin et aamulla päälleni vetämässä viime kesän mekossa oli jostain syystä reikiä helmassa..ja kyllä tukka oli varmaan sekaisin myös😃Ja ois varaa panostaa itseensä jos jaksaisin😊
Vierailija kirjoitti:
Yleensä, jos äitylillä on päällä reikäistä kulahtaneen mustaa trikoota, monen sentin juurikasvu, crocksit ja likainen tukka, niin varallisuuden voi arvata..
Heh, tuo voisin olla minä. Olen koulutukseltani diplomi-insinööri ja työskentelen projektipäällikkönä IT-alalla. Jakkupukujakin löytyy, mutta tuolta voisin näyttää keskellä kesälomaa.
Tiedän, tunnen ihmisiä kenelle näyttäminen on tärkeintä. Äiti ja isä ostaa itselle ja lapsille kalliita merkkituotteita. Talo iso, kallis. Autoja ei ihana uusia ole hankittu, mutta ne on pitänyt olla melko uusia. Silti ei ole vara normi laskuihin, ne on myöhässä. Mitä kertoo ihmisestä? Järkevä osaa miettiä. Kertoo itse minulle asioita, joten ei tarvitse edes keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä, jos äitylillä on päällä reikäistä kulahtaneen mustaa trikoota, monen sentin juurikasvu, crocksit ja likainen tukka, niin varallisuuden voi arvata..
Ai että vaatteen värilläkin tunnistaa köyhän? Selvä.
Musta voi myös olla tarkoituksella "kulahtanut musta". Kävitkö ihan iholla asti pällistelemässä miten on, onko monta tuhatta kertaa pesty se vaate?
Köyhiä mekin mutta välillä ostetaan merkkivaatteita, yleensä alesta tai kirpparilta. En tosin osta noita merkin takia vaan koska tykkään mallista/kuosista.
Oma ulkonäköni on mitä on mutta minua ei vain ole koskaan kiinnostanut miltä näytän.