Millä oikeudella joku Sumari kertoo blogissaan meidän elämästä?
Kommentit (119)
Milläkö oikeudella: sananvapaus! Sinulta ei tarvitse kysellä mitään lupia juttujen tekemiseen.
huh huh taas... kirjoitti:
Onko tilanne kuitenkaan ollut se, että lapsi on saanut päättää ottaako äiti keittoa vai ei. Itsekin juttelen 2,5- vuotiaalle lapselleni välistä näin, mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että lapsi asian päättäisi.
Emme ole itse tuossa tilanteessa olleet emmekä mitään perheestä tiedä, joten ei asian oikeasta laidastakaan ole käsitystä.
Mielestäni tämä blogi-kirjoittaja on typerä tehdessään asiasta omat johtopäätöksensä sen enempää tietämättä.
Tuskin tuo sumari olisi ärtynyt mikäli tuo äiti-lapsikeskustelu olisi käyty normaalilla keskusteluäänellä, mitä ilmeisesti ei käyty vaan ärsytyskynnys ylittäen.
En ymmärrä miksi lasten on niin vaikea kommunikoida kenenkään kanssa normaalilla keskusteluäänellä. Viilijonkan ohje tulisi ottaa käyttöön. "Kiltit lapset saavat näkyä, ei kuulua".
Vierailija kirjoitti:
Suomalaistaustaista vanhempaa saa arvostella, mutta mikäli saman olisi kertonut jostakin muusta, niin olisi ehkä syytettynä rasismista, yksityiselämän tiedon levittämisestä sekä kiihotuksesta kansanryhmää kohtaan. Veikkaisin että lähes sama kirjoitus olisi riittänyt esitutkintakynnyksen ylittämiseen toisenlaisessa tapauksessa.
Ole huoleti, Sumari on suvaitsevainen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Viha, vihan kohde ja vihanlietsoja"...just joo, ihan hirveää vihaa Sumarilta.... Kun se nyt vaan on niin, kuin hän sen kertoi/totesi. Olen itse saman asian sataan kertaan todennut. Kaupoissa, kirjastossa, ravintoloissa, noin se nyt vaan menee, periaatteella "Saako äiti ottaa keittoa"?
Samaa mieltä!
Nämä kädettömät vanhemmat eivät tajua, että he nakertavat lapsen perusturvallisuutta kun panevat liian pienen lapsen päättämään asioista, joista hänen ei vielä kuulu päättää. Jos lapsesta sitten kasvaa muista ihmisistä piittaamaton despootti tai pelokas ja kaikesta huolissaan oleva hiiri, niin vanhemmat syyttäköön itseään.
Se mikä myös ällöttää tuollaisessa vanhempien käytöksessä on, että vanhemmat mielistelevät lasta, kerjäävät hänen hyväksyntäänsä. Ei siis ole rajoja eikä tuolla ole mitään tekemistä myöskään rakkauden kanssa.
Tulihan se sieltä "rajoja ja rakkautta" olet kympin vanhempi:)
Laita vielä ensin isot kivet purkkin ja sitten vasta ne pienemmät ja vesi perään jookos? ja se lasihan oli puoleksi täynnä?
OK, ilmaisen asiani toisin: Sumarin blogiteksti kuvasi mielestäni vanhempia, jotka eivät tiedä mitä vanhemmuus vaatii eivätkä rakasta lapsiaan, vaan mielistelevät heitä. Onko nyt parempi?
Viestisi loppuosa oli sen verran sumea, että siihen en osaa sanoa mitään. Tiedän kyllä mitä tarkoittaa elämänasenteena se, että näkee lasin joko puolityhjänä tai puolitäytenä. Mutta kivet ja purkit ....?
Sen verran ymmärsin, että olet kommentistani hyvin, hyvin vihainen. Pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa.
60
Höpsistä minä mitään vihainen ole kunhan päästelen tulemaan. Suotta pahoittelet mitään. Ota rennommin.
Kun elämää rakennetaan niin purkkiin pitää ensin laittaa tärkeät asiat (isot kivet) että ne mahtuu ja vasta sen jälkeen pienemmät ja sitten vielä pienemmät asiat eli se vesi.
Hyvä, että saat elämäs pysymään kasassa kivimielikuvilla ;)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihminen kuvittelee olevansa arvostellessaan toisen ihmisen elämää.
Taisi kalikka kalahtaa....
Vierailija kirjoitti:
Sumarin blogipostaus oli typerä populistinen jorina, joka sai kaikki lastenvihaajat puolelleen. Suomalaiset rakastavat ihmisiä, jotka antavat heille mahdollisuuden vihata jotakuta tahoa "oikeutetusti", tietysti määriteltynä diskursiivisin periaattein.
Luulen, että Sumari löytää itsensä vielä tilanteesta, jossa hän on itse vastaavanlaisen vihan kohteena. Vihan lietsojille nyt vain tuppaa käymään niin, se on karman laki :D
Eiköhän Sumarin kuvaus kerro kaiken
Otin ravintolan seisovasta pöydästä ruokaa, kun vieressäni oli äiti ja ehkä nelivuotias lapsi.
Äiti kysyi lapselta – otatko keittoa?
Lapsi: en ota.
Otatko perunaa?
En ota!
Haluatko vähän keittoa?
EN!
Kulta, otatko salaattia?
En ota.
Otatko keittoa?
En!
Saako äiti ottaa keittoa?
Tässä vaiheessa minun oli pakko poistua, koska päässäni kuumeni niin, että sekä keitot, perunat että salaatti olisivat alkaneet kiehua pelkästä katseesta. Lapsipolon olisi pitänyt siis paitsi päättä itse mitä syö jättisuuresta buffet-pöydätä, myös päättää saako hänen äitinsä syödä!
Kun myöhemmin kävelin perheen ohi, söi äiti soppaa ja lapsi jäätelöä, sisko ja isä salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä korrektius on mennyt jo överiksi. Jos jonkun käytös häiritsee yleisissä tiloissa niin siihen on jokaisella oikeus puuttua.
"Kun sä et tiedä perheen tilannetta" on ihan turhaa selittelyä. Lopettakaa tuo selittäminen!
Ihmetyttää muutoinkin kun nykyään ei saa enää ollenkaan arvostella esim. nuorten käytöstä tai puuttua siihen, heti hyökkää kimppu (yleensä 30+ äitejä) puolustelemaan että "noh, ollaan mekin tehty nuorena hölmöyksiä", niin olette ja silloin olisi jonkun pitänyt myös puuttua tilanteeseen ja antaa palautetta!
Jopa ilmiselvät typeryydet selitellään nuorten puolesta, ettei heidän itse tarvitse.
Puuttukaa ihmiset asioihin, sellainen maailma missä kaikelle vaan käännetään selkä ja ollaan välittämättä on miljoona kertaa pahempi kuin se, että joku sentään tekee jotain.
Minusta taas tämä toisten asioihin puuttuminen on mennyt ihan överiksi. Kohta et voi missään kävellä, kun joku on aina ilmaisemassa sen oman mielipiteen sinusta tai lapsistasi. Aina tietenkin negatiivisesti. Joka lauseesta tehdään prosessi jota sitten analysoidaan kasvatusopas kädessä ja kerrotaan kuinka huonoa ja surkea äiti olet ja kuinka huono käytöksisiä lapsesi ovat.
Se ihan ventovieraiden harrastama kyttääminen ja salakuunteleminen alkaa jo ihan vastasyntyneen kohdalla. Milloin on puettu liikaa tai liian vähän. Milloin on liikaa sylissä tai milloin ei pidetä tarpeeksi sylissä. Milloin on rattaat tiellä tai milloin liian pientä lasta patistetaan kävelemään liian pitkiä matkoja. jne. jne. jne.
Sitten tulee ruoka. Kaikki sen laadusta, määrästä ja ostamisesta on tullut ulkopuolisille kyttäämiskohde. Jopa jokainen lause kassajonossa keskitytään kuuntelemaan, jotta sitten voidaan arvostella tuliko nyt puhuttua liian pyytäen tai käskien tai ilkeästi tai lässyttäen tai pahinta kaikista, jollain oli puhelin kädessä, eikä vastannut heti lapselleen.
Tämän jälkeen alkaa nämä pitkälle vedetyt johtopäätökset ulkonäöstä. Siitäkin on nykyisin saatava sanottua se oma mielipide. Ihan täysin ventovieraille ihmisille. Korrektisuus on heitetty nurkkaan kun kerrotaan kuinka lapset ovat lihavia tai kitukasvuisia. Siinäkin on taas ongelma se äiti, jolla on se vanhemmuus hukassa.
Onhan se nyt kauheaa, jos joutuu pitämään suunsa kiinni jonkun toisen ulkonäöstä. Mitä sitten vaikka se ajaisi jonkun anorektikoksi. Tärkeintä on sanoa asiat ääneen eikä kuunnella mitään selityksiä.
Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin, koska aina joku, jolla on mielipide ja halu ilmaista se, saapuu paikalle tilanteessa kuin tilanteessa. Tämä kaikki sitten alleviivataan lasu-uhkailulla, jotta saadaan siihen vähän enemmän painoarvoa. Muutenhan joku voisi ihan vaan ohittaa sen ventovieraan mielipiteen.
Kirjoitat kuinka sinusta on oikeus ja siihen kuuluu puuttua, jos jonkun käytös häiritsee. Kuka tämän oikeuden sinulle on antanut? Oletko joku moraalinvartija, poliisi vai muuten vaan olet määritellyt, että sinun säännöillä mennään ja jos ei mennä, niin sinä kyllä saavut paikalle neuvoman mitä saa sanoa tai tehdä ja mitä ei?
Mikä siinä on ettei siellä kaupassa, buffetissa tai vaikka lenkkipolulla voi keskittyä siihen omaan juttuunsa? Eihän nuo tilanteet montaa minuuttia tai tuntia kestä.
Joku muutaman sanan lause 4 vuotiaalle, kuten tässä Sumari tapauksessa ja siitä tehdään blogipostaus sen jälkeen, kun ensin on onnistunut saamaan itsensä kierroksille ja jopa lähdettyä ulos ravintolasta. Mikä siinä on ettei nykyisin vaan osata kääntää päätä toiseen suuntaan, lopettaa salakuuntelu, antaa muiden perheiden ja heidän asioidensa olla ja keskittyä ihan siihen omaan ruokailuun? Ennenkaikkea kun kyseessä ei ole mitään laitonta.
Jos tuo äiti olisi puhunut jotain vierasta kieltä, Sumari olisi saattanut ajatella, kuinka kiltisti he puhuvat toisilleen.
Joten jos sinä kehoitat lopettamaan selittelemisen, minä kehoitan olemasta puuttumasta muiden asioihin. Kukaan kun ei oikeasti kaipaa mielipidettäsi, vaikka kuinka se haluat kertoa. Siinä vaiheessa kun on jotain oikeasti puututtavaa niin voit soittaa poliisit tai ravintolassa pyytää tarjoilijan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi et asu Sisiliassa, koska siellä tuollainen muiden asiohin puuttuminen voi käydä kalliiksi itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sumarin blogipostaus oli typerä populistinen jorina, joka sai kaikki lastenvihaajat puolelleen. Suomalaiset rakastavat ihmisiä, jotka antavat heille mahdollisuuden vihata jotakuta tahoa "oikeutetusti", tietysti määriteltynä diskursiivisin periaattein.
Luulen, että Sumari löytää itsensä vielä tilanteesta, jossa hän on itse vastaavanlaisen vihan kohteena. Vihan lietsojille nyt vain tuppaa käymään niin, se on karman laki :D
Eiköhän Sumarin kuvaus kerro kaiken
Otin ravintolan seisovasta pöydästä ruokaa, kun vieressäni oli äiti ja ehkä nelivuotias lapsi.
Äiti kysyi lapselta – otatko keittoa?
Lapsi: en ota.
Otatko perunaa?
En ota!
Haluatko vähän keittoa?
EN!
Kulta, otatko salaattia?
En ota.
Otatko keittoa?
En!
Saako äiti ottaa keittoa?
Tässä vaiheessa minun oli pakko poistua, koska päässäni kuumeni niin, että sekä keitot, perunat että salaatti olisivat alkaneet kiehua pelkästä katseesta. Lapsipolon olisi pitänyt siis paitsi päättä itse mitä syö jättisuuresta buffet-pöydätä, myös päättää saako hänen äitinsä syödä!
Kun myöhemmin kävelin perheen ohi, söi äiti soppaa ja lapsi jäätelöä, sisko ja isä salaattia.
Sumarin kuuluisi hävetä sitä kuinka hän salakuuntelee ja seuraa aivan täysin vieraan perheen ruokailua.
Eikö teitä muita ihan oikeasti häiritse se, kun naapuripöydän tyypit kuuntelevat kaikki teidän juttunne? Paljon pahempaa se on minusta, kun se. että 4-vuotias syö tyytyväisenä jätskiään. Hyvinhän hän sai siis lopulta päätettyä mitä hän halusi syödä ja äitikin sai soppansa. Ainoa jolla keitti olis Sumari.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta lasta Sumarilla on?
Eikö Hanna Sjmarilla ole 1 tytär, Sikellä 3 poikaa.
Uskaltaudun kirjoittamaan asiasta, joka minusta oli aikoinaan hieman outoa. Jos Sumari itse arvioi muiden vanhemmuutta, kai tästäkin saa sitten sanoa. Muistan, kun luin, että Sumari ei kertonut lapsilleen (olivat jo isoja) syövästään kuin vasta sitten, kun hoidot oli ohi. Syynä se, ettei hän raskauttaisi tai saisi lapsia liikaa huolestumaan.
Luulen, että kyseessä on hyvin erilaiset kasvatustavat. Itse ajattelen, että lasten kanssa voi puhua kaikista asioista avoimesti ja lapsen ikätason mukaisesti.
Itsellä lapset jo isoja,lähinnä ärsytti iltasanomissa se,että Sumari väitti asiaa maanpäälliseksi helvetiksi ja otsikko oli niin laitettu,kuitenkin artikkelin yläpuolella oli Lontoon iskusta artikkeli mikä oikeasti oli maanpäällinen helvetti niille ihmisille jotka siellä olivat,aivan typerää laittaa jonkun perheen lapsen ruokapöytä juttua otsikolla maanpäällinen helvetti,vähän pitäisi miettiä miten uutisoi ja mihin kohtaan laittaa tommoset turhanpäiväiset vinkumisuutiset oikeiden uutisten tieltä.Sumari kuvittelee olevansa muita parempi,tiedoissaan ja taidoissaa,totuus on kuitnkin,että hän on tavallinen keski-iän ylittänyt nainen,joka ei kestä katsella pikkulasten toimintaa ruokailuissa,tollasen kuvan hänestä ainankin minä sain,ottaisi siskostaan mallia Hanna sumarista ja miettisi mitä kenestäkin sanoo.Jonninjoutavaa löpinää mikä sai puolet tämän maan äideistä hyppimään seinille.
Piti Sikke sumari laittaa tohon tekstiin,sehän hänen siskonsa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi et asu Sisiliassa, koska siellä tuollainen muiden asiohin puuttuminen voi käydä kalliiksi itselleen.
En ole tuo kirjoittaja, mutta olen asunut vuoden Sisilian Cataniassa. Siellä jos ravintolassa lapsi alkaa perseilemään, on lähimmän aikuisen velvollisuus yhteisönsä jäsenenä ojentaa lasta. Onko sitten sukua tai vieras. Yleensä ojentamiseen sisältyi myös kevyt läpsäisy, tukistamista tai luunappi.
Päivitä tietosi Sisiliasta, Italiassa ylipäätään lapsilta edellytetään hyvää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen. Ihmiselle on ominaista pyrkiä esimerkiksi arvostelemalla, paheksumalla jne. säätelemään toisten ihmisyksilöiden-ja joukkojen toimintaa. Suurin osa ihmisitä myös välittää siitä, paheksutaanko heitä, vaikka usein väittävät, etteivät välitä.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Viha, vihan kohde ja vihanlietsoja"...just joo, ihan hirveää vihaa Sumarilta.... Kun se nyt vaan on niin, kuin hän sen kertoi/totesi. Olen itse saman asian sataan kertaan todennut. Kaupoissa, kirjastossa, ravintoloissa, noin se nyt vaan menee, periaatteella "Saako äiti ottaa keittoa"?
Samaa mieltä!
Nämä kädettömät vanhemmat eivät tajua, että he nakertavat lapsen perusturvallisuutta kun panevat liian pienen lapsen päättämään asioista, joista hänen ei vielä kuulu päättää. Jos lapsesta sitten kasvaa muista ihmisistä piittaamaton despootti tai pelokas ja kaikesta huolissaan oleva hiiri, niin vanhemmat syyttäköön itseään.
Se mikä myös ällöttää tuollaisessa vanhempien käytöksessä on, että vanhemmat mielistelevät lasta, kerjäävät hänen hyväksyntäänsä. Ei siis ole rajoja eikä tuolla ole mitään tekemistä myöskään rakkauden kanssa.
Totta puhut. Ikävämpi juttu on se, ettei edes suostuta ajattelemaan, onko omalla kohdalla mahdollisesti näin, vaan automaattisesti nälväistään jotain "käskyttääkö olisi pitänyt" tm hyökkäävää. Totuus kuitenkin puhuu omaa kieltään, eli noin juuri toimitaan nykyään isolta osin lasten kanssa, maanitellaan ja kysellään oisiko mitenkään mahdollista, että suostuisit edes tämän kerran...
Voi päivähoitotädit ja opettajaparat, nuo kaiken kärsijät ja paskankerääjät. Ei edes kasvatustieteiden ammattilaisia uskota, vaan räkytetään vastaan. -se, jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo kirjoittaja, mutta olen asunut vuoden Sisilian Cataniassa. Siellä jos ravintolassa lapsi alkaa perseilemään, on lähimmän aikuisen velvollisuus yhteisönsä jäsenenä ojentaa lasta. Onko sitten sukua tai vieras. Yleensä ojentamiseen sisältyi myös kevyt läpsäisy, tukistamista tai luunappi.
Päivitä tietosi Sisiliasta, Italiassa ylipäätään lapsilta edellytetään hyvää käytöstä.
No sittenhän tiedät mitä tarkoittaa "fatti cazzi tuoi"? Jos olet tähän asti onnistunut ilman mitään seuraamuksia läiskästä jotain vierasta lasta takaraivoon, niin onneksi olkoon. Ehkä joku lähisukulainen voi sen tehdä, mutta voit olla varma, että jos sinä suomalaisena menet siihen salakuuntelemaan ja kommentoimaan heidän kasvatustaan, saatikka läimäsemään tai luunappeilemaan, niin kauhean hyvin sinun ei käy.
Ja minä taas puhun lähes parin kymmenen vuoden kokemuksella, enkä vuoden kuten sinä.
Ja vaikka sinä nyt luuletkin, että Italiassa kaikki lapset käyttäytyvät jotenkin erityisen hyvin. Niin kyllä italialaiseen sanavarastoon kuuluu sanat "capriccio", bambini viziati, monello. Kuulostaako tutulta?
Kyllä Suomessakin edellytetään lapsilta hyvää käytöstä, mutta siihen pyritään poliittisesti korrekteilla metodeilla. Todennäköisesti Sumarinkin tapauksen äiti ei muuta yrittänytkään, kun saada lastaan olemaan kunnolla, hiljaa ja häiritsemättä muita.
Enkä usko, että joku Barbara D'Urso olisi saanut kovin hyvää palautetta, jos hän olisi kirjoittanut tai kertonut jonkun lapsen käyttäytymisestä, sekä lapsen ja vanhemman välisen keskustelun sanatarkkaan.
Suomalaistaustaista vanhempaa saa arvostella, mutta mikäli saman olisi kertonut jostakin muusta, niin olisi ehkä syytettynä rasismista, yksityiselämän tiedon levittämisestä sekä kiihotuksesta kansanryhmää kohtaan. Veikkaisin että lähes sama kirjoitus olisi riittänyt esitutkintakynnyksen ylittämiseen toisenlaisessa tapauksessa.