Millä oikeudella joku Sumari kertoo blogissaan meidän elämästä?
Kommentit (119)
Hanna kirjoitti lopusa "välillä lapset saavat raivareita, eivätkä suostu mihinkään, välillä lapset itkevät. Ei sellainen saa häiritä ketään." Eikös blogin alussa kuvailtu juuri tuo tilanne, lapsi sanoi kaikkeen ei? Ja Sumari tästä ärsyyntyneenä paineli ravintolasta pihalle?
Että nyt jäi vähän hämäräksi Sumarin pointti... Vai oliko kyse siitä, että äidin olisi reippaasti pitänyt tässä sanoa, että okei, mä otan nyt sulle tähän ruokaa, jos et itse halua valita.
Ehkä me kaikki nähdään päivittäin tilanteita joissa itse toimisimme eri tavalla, ja Sumari poimi nyt tämän aiheeksi? Varmaan tiesi etukäteen, että osa ei tykkää, mutta omalla nimellään kirjoitti mielipiteensä.
Sumarin kritisoijat tässä nyt kovasti vihailevat. Suurin osa artikkelia jakavistakaan ei vihaa vanhempia jotka eivät osaa pitää selkeyttä ja rajoja lapsille. He vain ovat samaa mieltä tuon ilmiön ahdistavuudesta. Ainakin minä uskon että vanhemmat jotka ovat aiemmin olleet tuollaisia voivat aivan hyvin jatkossa muuttaa toimintaansa.
Lapsi kokee turvallisena kun selitetään jämäkästi mitä nyt tehdään. Ja vaihtoehtojakin voi lapsen valittavaksi antaa, mutta rajatusti ettei tule liian hämmentäviä tilanteita.
Mä en muuten usko, että olisi mahdollista kirjoittaa blogia josta joku ei olisi eri mieltä, jos mitään mielipiteitä siinä kirjoittaa. Aina löytyy ihmisiä jotka ovat eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin samaa, että valitaan populistinen aihe ja sitten päästään päivälehtiin. Varsinkin nyt kesällä kun ei ole paljon uutisia, niin näin pääsee näppärästi esille. Tämä aihe käy aina niin tunteisiin, että pysyy pari päivää esillä.
Jos joku tavallinen blogisti olisi aiheesta kirjoittanut, niin ei olisi mainittu iltapäivälehdissä.
Vähän sama juttu, kun Anu Saagim haukkuu suomalaiset naiset kerran vuoteen ja on pari päivää pinnalla.
Varsinkin nyt kesällä kun ei ole paljon uutisia?!? Täh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Sumarin kirjoitus oli hyvä. Noloa, jos lapsi määrää, miten perheessä toimitaan.
"Saako äiti ottaa keittoa?"
Vastaavasti:
- saako äiti peseytyä
- saako äiti tänään laittaa talvikengät, kun on lunta maassa
- saako äiti lähteä töihin?
- saako äiti mennä jumppaan?
Alkeellista, jos lapsi päättää tuollaisesta. Todella, todella alkeellista.
Älä liioittele. Käskyttääkö olisi pitänyt.
Itseasiassa kyllä. Käskyttämiselle ja valintojen tekemiselle on omat paikkansa ja tilanteensa.
Sinä syöt nyt keittoa tai itket ja syöt!
Välillä kyllä ihmetyttää nykyisten vanhempien taidot kasvattaa ja asettaa lapsilleen rajoja. Oliko 80-90 -luvulla vielä tuollaista? Meillä ainakin oltaisiin syöty ja puettu tai sitten oltaisiin itketty ja syöty/puettu.
Tuollaisen kasvatuksen tuloksia ovat juuri ne Marco-Marsut ja Jennica-Josefiinat, jotka eivät aikuisena halua tehdä mitään epämukavaa tai mennä töihin, kn se tuntuu kurjalta. Surullista jos tuo kaikki tapahtuu vain siksi, että vanhemmat eivät osanneet asettaa rajoja lapsilleen.
Lapselle ei pitäisi lässyttää. Lapsestakin kasvaa lässyttäjä.
Tämä lässytyskasvatus on sieltä ja syvältä.
Itse en äitinä puhu lapsilleni tohon tyyliin et saako äiti ottaa keittoa, saako äiti sitä ja tätä jne. Typerää minusta. Taannutaan jotenkin lapsen tasolle itsekin jollain tapaa.
Itse olen lasten lautasille mätännyt annoksen jos ei päätöstä synny ja todennu syö jos syö tai on syömättä ilman mitää lässyttämistä ja tukita koko linjastoa muilta. Hyvin meni oppi perille ja osaavat tätä nykyä toimia eri ravintoloissa fiksusti, ilman raivoa, huutoa ja juoksentelua sekä osaavat tehdä päätöksiä ilman jahkailua. Ja ovat pöydässä ilman älylaitteita.
Olkaa aikuisia ja lopettakaa se typerä lapsellinen lässytys lapsillenne
Töpöttäjä kirjoitti:
Sumarin kritisoijat tässä nyt kovasti vihailevat. Suurin osa artikkelia jakavistakaan ei vihaa vanhempia jotka eivät osaa pitää selkeyttä ja rajoja lapsille. He vain ovat samaa mieltä tuon ilmiön ahdistavuudesta. Ainakin minä uskon että vanhemmat jotka ovat aiemmin olleet tuollaisia voivat aivan hyvin jatkossa muuttaa toimintaansa.
Lapsi kokee turvallisena kun selitetään jämäkästi mitä nyt tehdään. Ja vaihtoehtojakin voi lapsen valittavaksi antaa, mutta rajatusti ettei tule liian hämmentäviä tilanteita.
Kirjoituksessasi ei ole juurikaan logikkaa. Palo sammutettu väärin? Toteat itsekkin että vaihtoehtoja voidaan lapsen valittavaksi antaa mutta ei tällä kertaa kun Sumarikin on tätä mieltä:)
Ei se lapsen maailma siihen kaadu jos äiti antaa valita mitä syö seisovasta pöydästä. Tälläistä mahdollisuutta valintaan tuskin tulee kotona eteen.
Olen huomannut esim. kaupassa että äideillä on tapana puhua lapsilleen erityisesti juuri silloin kun joku on kuuloetäisyydellä. Ilmeisesti on korostettu sitä että lapselle pitää puhua ja äiti haluaa viestiä ulkopuolisille että homma on hallussa. Aina sitten ei ole niin tärkeää sanottavaa ja tulee sanottua sellaista mikä ulkopuolisesta kyttääjästä kuulostaa omituiselta, kuten esim. "saako äiti ottaa keittoa". Se että mite lapsi suhtautuu tämmöiseen on kai se avaintekijä, ei se että miten kyyläävät ulkopuoliset asian kokevat.
Olisitte hiukan suvaitsevampia ja vähemmän itsekkäitä.
Mun lapset on jo teinejä ja käytösnumero on kymppi kummallakin.
Ravintoloissa on käyty vauvasta asti ja AINA ovat itse valinneet syömisensä. Sehän se koko ravintolaelämyksen tarkoitus on!
Inhoan näitä ratikassa vaanivia sosiaalisetiä ja erityislasten tapahtumiin tunkevia ruikuttajatätejä.
Vierailija kirjoitti:
Välillä kyllä ihmetyttää nykyisten vanhempien taidot kasvattaa ja asettaa lapsilleen rajoja. Oliko 80-90 -luvulla vielä tuollaista? Meillä ainakin oltaisiin syöty ja puettu tai sitten oltaisiin itketty ja syöty/puettu.
Tuollaisen kasvatuksen tuloksia ovat juuri ne Marco-Marsut ja Jennica-Josefiinat, jotka eivät aikuisena halua tehdä mitään epämukavaa tai mennä töihin, kn se tuntuu kurjalta. Surullista jos tuo kaikki tapahtuu vain siksi, että vanhemmat eivät osanneet asettaa rajoja lapsilleen.
Ankea lapsuus kun ei seisovastakaan pöydästä ole annettu lapselle mahdollsuutta valintoihin. Täysin järjetöntä ja mielivaltaan perustuvaa kasvatusta ja lapsen alistamista. Ei ihme että ovet paukkuu murrosiässä kun lapsi kokee tulleensa väärin kohdelluksi.
Vierailija kirjoitti:
Sumarin blogipostaus oli typerä populistinen jorina, joka sai kaikki lastenvihaajat puolelleen. Suomalaiset rakastavat ihmisiä, jotka antavat heille mahdollisuuden vihata jotakuta tahoa "oikeutetusti", tietysti määriteltynä diskursiivisin periaattein.
Luulen, että Sumari löytää itsensä vielä tilanteesta, jossa hän on itse vastaavanlaisen vihan kohteena. Vihan lietsojille nyt vain tuppaa käymään niin, se on karman laki :D
Voi hyvää päivää vaan tätäkin kirjoittajaa.
Sumari kyllä puhui ihan asiaa vanhemmuudesta.
Tekisi mieli sanoa, että sun mielipiteesi oli melkoista soopaa taas.
Terveisin 10 vuotta lasten ja vanhempien kanssa töitä tehden.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan halua jonkun Sumarin kanssa samaan ravintolaan syömään, koska voi päätyä hänen blogiinsa arvosteltavaksi. Kas kun ei kuvia liittänyt.
Sulla on selkeästi jotain pelättävää - varmaan sellainen curling mamma.
Itse voin istua Sumarin kanssa vaikka samaan pöytään, ei haittaa yhtään. Asiaa oli koko teksti ja curling mammat ne itkee täällä.
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmat some-naiset täräyttävät kuvan bikinikropastaan tai -pepustaan someen ja klikkaukset on taattuja. Vanhemmat some-naiset haukkuvat joko lapsiperheet tai lapsiperheitä haukkuvat yksilöt.
Osui ja upposi suhunkin ! :)
Sumarihan löysi itsensä jo keväällä samanlaisesta tilanteesta, kun hän puupökkelöi allit heiluen tanssikisassa. Silloinhan hän avautui siitä, miten hänellä on lukihäiriö, josta johtuu se tanssitaidottomuus. Eli pitää ymmärtää, kun kuusikymppinen ei hanskaakaan.
Sitten hän tunkee erityislasten tapahtumaan, mutta ymmärrystä ei tod heru.
Hän on myös kertonut sairastuneensa 9-vuotiaana syömishäiriöön, koska äiti oli pannut hänet laihdutuskuurille.
Sumarilla ei ole asiat hyvin. Jos hän olisi omaan elämäänsä tyytyväinen, hän ohittaisi tuollaiset pikkujutut olankohautuksella. Nyt perhe ärsytti häntä niin paljon, että hänen piti poistua ravintolasta.
Olen samaa mieltä, että ei lapselta tarvitse kysyä lupaa syödä keittoa tai lupaa lapselta tarvita mihinkään muutenkaan, mutta Hanna voisi keskittyä omaan elämäänsä.
Kirjoituksen luettuani mä ainoastaan säälin Hanna Sumaria.
Vierailija kirjoitti:
Sumarilla ei ole asiat hyvin. Jos hän olisi omaan elämäänsä tyytyväinen, hän ohittaisi tuollaiset pikkujutut olankohautuksella. Nyt perhe ärsytti häntä niin paljon, että hänen piti poistua ravintolasta.
Olen samaa mieltä, että ei lapselta tarvitse kysyä lupaa syödä keittoa tai lupaa lapselta tarvita mihinkään muutenkaan, mutta Hanna voisi keskittyä omaan elämäänsä.
Kirjoituksen luettuani mä ainoastaan säälin Hanna Sumaria.
Työrintamalla hiljaista? Lapset ei pidä yhteyttä? Sisko jonka kanssa aina kilpaillut menestyy paremmin?
Vierailija kirjoitti:
"Viha, vihan kohde ja vihanlietsoja"...just joo, ihan hirveää vihaa Sumarilta.... Kun se nyt vaan on niin, kuin hän sen kertoi/totesi. Olen itse saman asian sataan kertaan todennut. Kaupoissa, kirjastossa, ravintoloissa, noin se nyt vaan menee, periaatteella "Saako äiti ottaa keittoa"?
Samaa mieltä!
Nämä kädettömät vanhemmat eivät tajua, että he nakertavat lapsen perusturvallisuutta kun panevat liian pienen lapsen päättämään asioista, joista hänen ei vielä kuulu päättää. Jos lapsesta sitten kasvaa muista ihmisistä piittaamaton despootti tai pelokas ja kaikesta huolissaan oleva hiiri, niin vanhemmat syyttäköön itseään.
Se mikä myös ällöttää tuollaisessa vanhempien käytöksessä on, että vanhemmat mielistelevät lasta, kerjäävät hänen hyväksyntäänsä. Ei siis ole rajoja eikä tuolla ole mitään tekemistä myöskään rakkauden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sumarin blogipostaus oli typerä populistinen jorina, joka sai kaikki lastenvihaajat puolelleen. Suomalaiset rakastavat ihmisiä, jotka antavat heille mahdollisuuden vihata jotakuta tahoa "oikeutetusti", tietysti määriteltynä diskursiivisin periaattein.
Luulen, että Sumari löytää itsensä vielä tilanteesta, jossa hän on itse vastaavanlaisen vihan kohteena. Vihan lietsojille nyt vain tuppaa käymään niin, se on karman laki :D
Voi hyvää päivää vaan tätäkin kirjoittajaa.
Sumari kyllä puhui ihan asiaa vanhemmuudesta.
Tekisi mieli sanoa, että sun mielipiteesi oli melkoista soopaa taas.
Terveisin 10 vuotta lasten ja vanhempien kanssa töitä tehden.
Turhaan on sinullekkin palkka maksettu, kun 10 vuoden jälkeenkään et mitään hyviä tuloksia näe. Kannattaisi varmaan istua alat ja miettiä että pitäisikö virka lakkauttaa.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Viha, vihan kohde ja vihanlietsoja"...just joo, ihan hirveää vihaa Sumarilta.... Kun se nyt vaan on niin, kuin hän sen kertoi/totesi. Olen itse saman asian sataan kertaan todennut. Kaupoissa, kirjastossa, ravintoloissa, noin se nyt vaan menee, periaatteella "Saako äiti ottaa keittoa"?
Samaa mieltä!
Nämä kädettömät vanhemmat eivät tajua, että he nakertavat lapsen perusturvallisuutta kun panevat liian pienen lapsen päättämään asioista, joista hänen ei vielä kuulu päättää. Jos lapsesta sitten kasvaa muista ihmisistä piittaamaton despootti tai pelokas ja kaikesta huolissaan oleva hiiri, niin vanhemmat syyttäköön itseään.
Se mikä myös ällöttää tuollaisessa vanhempien käytöksessä on, että vanhemmat mielistelevät lasta, kerjäävät hänen hyväksyntäänsä. Ei siis ole rajoja eikä tuolla ole mitään tekemistä myöskään rakkauden kanssa.
Tulihan se sieltä "rajoja ja rakkautta" olet kympin vanhempi:)
Laita vielä ensin isot kivet purkkin ja sitten vasta ne pienemmät ja vesi perään jookos? ja se lasihan oli puoleksi täynnä?
Kovasti Sumari ainakin oli suutuksissa ja on melko pitkälle vihan esiaste. Kovasti itsekkin näyt hankausta hakevan.