Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harvinaisia ja ehkä vanhoja, kuitenkin ihan normaaleja suomen kielen sanoja, mitä ihmiset eivät enää tunne?

Vierailija
05.06.2017 |

Mitkä sanat ovat niin harvinaisia tai vanhanaikaisia, että vaikka kuuluvatkin suomen kieleen, niitä ei voi enää edes käyttää normaalissa keskustelussa ilman että joku ei ymmärrä?

Parin viikon sisällä olen käyttänyt itse kahtakin sanaa mitä mieheni ei ole koskaan kuulemma kuullutkaan. Nämä sanat olivat "kanalja" ( =kelmi, raukkamainen tyyppi) ja "raiska"(siis niin kuin "eukko raiska" eli "poloinen vanha mummo"). Olen ollut nuorempana aikamoinen lukutoukka ja nuo sanat lienevät tarttuneen matkaan jostain 70-luvulla suomennetuista kirjoista. Mieheni taas ei ole koskaan lukenut kaunokirjallisia kirjoja eli tuollaisen sanaston puute liittynee siihen.

Mitä muita löytyy? Listataan tänne!

Kommentit (1946)

Vierailija
1161/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lenseä. Höveli. Lieto.

Lenseä / lieto / melto

( meltorauta = vain niukasti hiiltä sisältävä teräs. Ei karkene, koska siinä ei ole hiiltä tarpeeksi martensiittin muodostamiseksi. Ainoastaan työstökarkaisu mahdollinen. )

Vierailija
1162/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruukata tarkoittaa olla tapana. Minä ruukaan tehdä jouluna lanttulaatikkoa. 

Ruotsin bruka =

1.   Pitää jotakin tapanaan ( "Jag bruka baka för julen" = mulla on tapana leipoa jouluksi )

2.   Valmistaa jotakin massamaisesti ( esim. rautaruukki, selluruukki )

Hohhoijaa. Bruk on ruotsiksi tehdas. Siitä tulee sana ruukki. Ruukata on verbi ja tulee ruotsin kielen verbistä bruka.

Olet väärässä, hölmö statilainen!

Takaisin ruotsin tunnille opiskelemaan tvångsvenskaa tai tarkista tämä edes sanakirjasta ennen kirjoittamista!

Onks' vaikee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen tymä sanoi isäni, kun oli paksu sumu.

Vierailija
1164/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kihveli on rikkalapio ja tulee Ruotisn sanasta skyffel (lapio).

Eikä ole!

Rikkalapio on ruotsiksi sopskyffel!

Vierailija
1165/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoinen tymä sanoi isäni, kun oli paksu sumu.

Venättä: Tjuman = sumu.

Laulu alkaa: Utro tumannoje, utro sedoje... ( Sumuinen aamu, harmaa aamu... )

Oma isäni käytti joskus sanaa nafti. Minulla meni aikuisikään saakka, ennen kuin ymmärsin sanan olevan englanninkielen nifty = niukka ( materiaalista ) tai tiukka, tarkka ( esim. tekn. sovitteesta ).

Yläaste-ikäinen tyttäreni kysyi minulta joskus englanninkielisen sanan "aaad" merkitystä. Minulta meni hetki, ennen kuin ymmärsin hänen tarkoittavan sanaa"odd" ( outo, omituinen ) mutta sanan vain tarttuneen hänen korvaansa elokuvasta paksulla amerikanneekrienglannilla!

Höyly Möyses, miten amerikan roskaviihde tekee turhaksi jopa englanninopettajien työn Suomessa! 

Vierailija
1166/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli muuttuu ja saa eri merkityksiä. Enpä vielä 10 vuotta sitten arvannu  että tykki, ränni, mutterit, telaketjut, ottaa piuhalle tulee tarkoittaa ihan muuta 🙄

Vierailija
1167/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semminkin.

Vierailija
1168/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia varoitettiin/komennettiin nostamalla etusormi pystyyn sanomalla so, so, so. Jos ei se sana kuulunut, otettiin tukasta kiinni tai sitten remmi lauloi.

Remeli, ven. remelj = vyö. 

Vierailija
1169/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äyhköttää

Ähöttää

Mitä se tarkoittaa?

Nykyvihervasemmisto käyttää tuota muodossa öyhöttää.

Vierailija
1170/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rutto" on aikoinaan ollut adjektiivi ja tarkoittanut nopeaa; epidemia kun levisi aikoinaan kuin kulovalkea.

Olla jotain rutosti = paljon

Rutosti = nopeasti, pian. Virossa se on ruttu.

Pirkanmaalla rutosti=paljon, isosti

Rutto -sana tulee sanasta ruttotauti (iso tauti), nykysuomeksi epidemia.

Oulussakin rutosti tarkoittaa paljon. 

Vierailija
1171/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko verbi sipittää tuttu kenellekään muulle kuin minulle?

Supattaa, kuiskata 

Vierailija
1172/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten jännä, miten monia minulle normaaleja sanoja muut suunnilleen ikäiseni, joita tunnen (15-22) eivät ymmärrä. Täälläkin monia sellaisia, joita en olisi uskonut, että ihmiset eivät ymmärrä.

Mutta eron huomaa jo minun (18v) ja muutamaa vuotta nuoremman siskoni välillä; minä luin lähinnä äitini ja mummoni vanhoja kirjoja lapsena ja esiteininä, mutta minun jälkeeni ne pistettiin varastoon ja äidin tahdosta siskolle ostettiin 2000-luvun modernimpia lastenkirjoja. Ero meidän kahden äidinkielen ja kirjallisuuden osaamisessa on niin valtava, että en kyllä osaisi uskoa syyksi sitä, että toinen on lukenut Viisikkoa, vanhaa Aku Ankkaa ja Pientä taloa Preerialla ja toinen Angry Birds -sarjakuvia. Jonkun pitäisi tehdä tutkimus tästä; kirjoista katoaa sanoja, mutta uusia vastaavia ei juuri kirjallisuuteen tule. Miten se vaikuttaa?

2000 luvun alkupuoliskolla lukion äikän opettaja sanoi että jos ette mitään muuta kielellisesti kehittävää jaksa tai halua lukea, niin lukekaa edes Aku Ankkaa. Sitähän pidettiin silloin kielellisesti rikkaana. En tiedä miten on nykyisin. Olen lukenut 1987-2006  Akkareita ja jo tuolloin huomasi laskevan laadun.

Vierailija
1173/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raappahousut.

Niitä on valitettavan vaikea löytää kiaupoista nykyään.

Vierailija
1174/1946 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raappahousut ovat niin hauskat, muistan lapsena kun ne ulkona kuivuessaan jäätyi tönköksi 👖

Vierailija
1175/1946 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oma isäni käytti joskus sanaa naftiMinulla meni aikuisikään saakka, ennen kuin ymmärsin sanan olevan englanninkielen nifty = niukka ( materiaalista ) tai tiukka, tarkka ( esim. tekn. sovitteesta )."

Tässä taitaa olla läheisemmin taustalla samaa merkitsevä saksan ja ruotsin adjektiivi knapp.

Vierailija
1176/1946 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raappahousut ovat niin hauskat, muistan lapsena kun ne ulkona kuivuessaan jäätyi tönköksi 👖

Meilläpäin tamppahousut. Armeijassa oli vielä 70-luvulla. Pakkasella bermudat, tamppahousut, villahousut, sarkahousut ja M62 maastopuvun housut päällekkäin.

Vierailija
1177/1946 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruukata tarkoittaa olla tapana. Minä ruukaan tehdä jouluna lanttulaatikkoa. 

Ruotsin bruka =

1.   Pitää jotakin tapanaan ( "Jag bruka baka för julen" = mulla on tapana leipoa jouluksi )

2.   Valmistaa jotakin massamaisesti ( esim. rautaruukki, selluruukki )

Hohhoijaa. Bruk on ruotsiksi tehdas. Siitä tulee sana ruukki. Ruukata on verbi ja tulee ruotsin kielen verbistä bruka.

Oulun seudulla sanotaan ruukata ja etelä-pohjanmaalla bruukata = olla tapana

Vierailija
1178/1946 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä tarkoittaa, että joka ähöttää, niin sillä on jotenkin vaivautunut olo ja henkilö olisi mieluummin jossain muualla esim. Siellä me jouduttiin ähöttämään täydessä kirkossa. Tämä on savon murretta.

Vierailija
1179/1946 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni käytti sanaa husvontti, tarkotti muistaakseni kieroa miestä.

Vierailija
1180/1946 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kihveli on rikkalapio ja tulee Ruotisn sanasta skyffel (lapio).

Eikä ole!

Rikkalapio on ruotsiksi sopskyffel!

Spade on lapio.