Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harvinaisia ja ehkä vanhoja, kuitenkin ihan normaaleja suomen kielen sanoja, mitä ihmiset eivät enää tunne?

Vierailija
05.06.2017 |

Mitkä sanat ovat niin harvinaisia tai vanhanaikaisia, että vaikka kuuluvatkin suomen kieleen, niitä ei voi enää edes käyttää normaalissa keskustelussa ilman että joku ei ymmärrä?

Parin viikon sisällä olen käyttänyt itse kahtakin sanaa mitä mieheni ei ole koskaan kuulemma kuullutkaan. Nämä sanat olivat "kanalja" ( =kelmi, raukkamainen tyyppi) ja "raiska"(siis niin kuin "eukko raiska" eli "poloinen vanha mummo"). Olen ollut nuorempana aikamoinen lukutoukka ja nuo sanat lienevät tarttuneen matkaan jostain 70-luvulla suomennetuista kirjoista. Mieheni taas ei ole koskaan lukenut kaunokirjallisia kirjoja eli tuollaisen sanaston puute liittynee siihen.

Mitä muita löytyy? Listataan tänne!

Kommentit (1946)

Vierailija
421/1946 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ruojukenkiä ei vain tahdo nykyään enää mistään saada.

Vierailija
422/1946 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sminkki = ehostus = meikkaus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1946 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkilö.

Vierailija
424/1946 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoo = ilta

Vierailija
425/1946 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiikku = keinu

Vierailija
426/1946 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vakka = säilytysastia

Kylvövakka on myös vakka, ja ei varsinaisesti ole säilytysastia. Muistan vielä, kun isä kylvi käsin. Otti vakan ja siinä oli pitkä nahkaremmi niskan yli ja vakka oli vatsaa vasten (ergonomisesti muotoiltu), kaksin käsin heitteli mm. heinänsiementä. Puinen vakka.

Vakkaa käytetään myös marjojen poiminnassa. 

Eikö se ole vasu, johon marjat poimitaan?

Vakka ja vasu sama asia. Tein tuon iltiksen testin.

Ok, Oon kalkkis kun melkein kaikki tiesin. Jepjep... en ihan näkis sitä niin. Tai kai sit oon, kun niin sanotaan.

Vierailija
427/1946 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettonen = ruokalepo, siesta

Vierailija
428/1946 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoja = mokoma, hyväkäs

Vierailija
429/1946 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Levytanssit.

Kaakku. Täytekaakku.

Ylä-Savossa "kakku" tarkoittaa leipäkakkua eli leipää eli voileipää.

Raavas (liha)?

Mummo tarjosi aina kakkuja, eli leipä viipaleita.

430/1946 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vakka = säilytysastia

Kylvövakka on myös vakka, ja ei varsinaisesti ole säilytysastia. Muistan vielä, kun isä kylvi käsin. Otti vakan ja siinä oli pitkä nahkaremmi niskan yli ja vakka oli vatsaa vasten (ergonomisesti muotoiltu), kaksin käsin heitteli mm. heinänsiementä. Puinen vakka.

Ok, Oon kalkkis kun melkein kaikki tiesin. Jepjep... en ihan näkis sitä niin. Tai kai sit oon, kun niin sanotaan.

Jos E-Pohjanmaalla huutelet, että vasu on hukassa, niin sinut luultavasti ohjataan vasikan luo. "Vasu vasuuuu... tuu tänneee!".

Vierailija
431/1946 |
06.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko porkat sauvat? Kun oon käsittänyt, että porkka olis se hiihtosauvan alhaalla oleva leveä osa?

Popeda kyllä laulaa että joku vei porstuasta porkat, niin vei...mitä?

Vierailija
432/1946 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kyllä joskus miettinyt, että vaikka Suomi pieni maa onkin, niin puhekieli vaihtelee tosi paljon. Piti ihan jäädä seuraamaan, kun kerran tuli tv:stä joku 70-luvulla kuvattu ohjelma, jossa itä-suomesta, itärajalta oleva nainen oli leipomassa. Kyllä sai juontaja koko ajan kysyä ja "suomentaa" puhetta katsojille. Mä en olis muuten ymmärtänyt, kun niin vahvaa karjalan murretta puhui. Vai liekö vika siinä että olen savolainen? No, kuitenkin jäin miettimään, että muutama sata kilometriä ja murre on täysin erilaista, vaikka samassa maassa ollaan.

Tarkoitan siis että oli hauskaa kuunnella sitä puhetta.

Tuntuu joskus, että myös nuoret ja vanhat puhuu kun eri kieltä. Kyllä mä tiedän mikä on taasa, korvo, kahveli tai kapusta, ymmärrän myös että ovat pesuvati, saavi, haarukka ja kauha.

Vierailija
433/1946 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni (30v) ei tiennyt mikä on riihi tai siilo.

Masuuni, kasematti , suuli.

En minä itsekään ihan tarkkaan tiedä muita kuin masuunin (liittyy raudan sulatukseen), nuo kaksi muuta olen bongannut jossakin tv-ohjelmassa.

Vierailija
434/1946 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin oli joitain uusia sanoja täällä, mutta itsekin ihan ihmettelin miten paljon osasin. Luin myös nuorempana mahdottoman paljon Aku Ankkoja ja äidin vanhoja kirjoja. Hassua huomata, mutta tajusin mummoni myös käyttävän tuota "kaveri"-termiä avomiehestäni.

Ystäväni taas eivät ymmärrä sanaa permanto (lattia).

N24

Vierailija
435/1946 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heila

Vierailija
436/1946 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raappahousut.

Vierailija
437/1946 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vakka = säilytysastia

Eikä ole, sillä vakassa voi olla kansi, mutta vasussa ei. "Vakka kantensa valitsee."

Vierailija
438/1946 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahveri= (kylmä) ruokakaappi

Puoji=aitta

Anoppi käyttää näitä

Vierailija
439/1946 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo unohtanut sanan hefta <3 Pitääpä palauttaa käyttöön :)

Permanto taitaa olla murresana mutta mainitaan silti.

Ruustinna.

Vierailija
440/1946 |
07.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummo puhui akkunasta ja kahvelista (ikkuna ja haarukka), venäläistä syntyperää kun oli mutta nuo oli ihan normisanoja stadissa sodan jälkeen-60 -luku.

Röijy, heteka, nästuuki, rotuaari, rikkakihveli, halaatti (halatti), seslonki, tambuuri. Tuossa nyt muutama tutumpi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän