Harvinaisia ja ehkä vanhoja, kuitenkin ihan normaaleja suomen kielen sanoja, mitä ihmiset eivät enää tunne?
Mitkä sanat ovat niin harvinaisia tai vanhanaikaisia, että vaikka kuuluvatkin suomen kieleen, niitä ei voi enää edes käyttää normaalissa keskustelussa ilman että joku ei ymmärrä?
Parin viikon sisällä olen käyttänyt itse kahtakin sanaa mitä mieheni ei ole koskaan kuulemma kuullutkaan. Nämä sanat olivat "kanalja" ( =kelmi, raukkamainen tyyppi) ja "raiska"(siis niin kuin "eukko raiska" eli "poloinen vanha mummo"). Olen ollut nuorempana aikamoinen lukutoukka ja nuo sanat lienevät tarttuneen matkaan jostain 70-luvulla suomennetuista kirjoista. Mieheni taas ei ole koskaan lukenut kaunokirjallisia kirjoja eli tuollaisen sanaston puute liittynee siihen.
Mitä muita löytyy? Listataan tänne!
Kommentit (1946)
Vierailija kirjoitti:
Ajastaika = vuosi
Mä luulin että se on allakka
Tietääkös mammat, mitkä on kepekset?
Vierailija kirjoitti:
Eukko kirjoitti:
Oon 24 ja käytän sanoja kihveli(harja ja rikkakihveli),rimputella(kulkee kylmällä vähissä vaatteissa),hyrskytellä(tuhlata,holvata),kammari,kömmänä(pieni tila),ryysyt(vaatteet),kinttu/ketara(jalka),rötvätä(sotkee),piha(koti) esim oon pihassa=oon kotona.Räntsi(maatila),lasareetti(sairaala),vanna(amme),korvo(saavi)..nämä tuli ekana mieleen.
Tiiättekö mikä on hyrysysy?
Mä muistan, että Aku Ankassa on mainittu hyrysysy, mut en muista mikä se on? Onko joku hienohelma, lellikki tms? En tiedä miten väärin arvasin, kerro.
Hyrysysy meinaa autoo.Se on ollu ehotelmana auto sanan tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkös mammat, mitkä on kepekset?
Kivekset?
Rikkaus
Onnellisuus
Työpaikka
Välittäminen ( ei huumeiden tms, vaan se toinen merkitys)
Ihmisarvo
Rauha
Solidaarisuus
Vapaus
Suvaitsevaisuus
oletteko huomanneet, että ilta sanomissa on tästä ketjusta tehty uutinen?
En jaksanut kaikkia kahlata läpi mutta Porkka = Sauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime talvena piti tilata työpaikallemme sellainen jalkaharjasysteemi ulko-ovelle, millä putsataan lumet yms. liat kengistä pois. Kyllä siinä tovi mietittiin, että millä nimellä niitä kutsutaan.... Kenkäralli siis kyseessä.
Rappuralli
Opin vasta nykyiseltä avopuolisolta noin 25 vuotiaana, sanan Rappuralli. Pidin niitä juurikin kenkäharja(systeemeinä) :D M27 Espoo
Katoavaa kansanperinnettä. Meillä rivitalossa on kielletty muka paloturvallisuuden vuoksi kaikennäköiset matot ulko-oven edessä. Ei siis rappurallitkaan perinteenä siirry nuorille. Kuraa kyllä siirtyy sisälle tehokkaasti.
(Talopalvelu heittää pois sitkeimpienkin yrittäjien matot ja rappurallit. Vilppulan varavankilassa miehet oppi ennen tekemään autonrenkaista rappuralleja. Köh köh!)
Rappurallihan ei ole kuramatto, eikä matto ensinkään, vaan se hökötys portaiden edessä, jossa metalliritilään on kiinnitetty kolme "katuharjaa", joihin pyyhitään kengät.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs on kapusta?
Puukauha, iso puulusikka.
Mainittiinko jo 'parahultainen'?
Entä 'ottia tuota' eli käsittääkseni 'hetkonen, hetkinen'?
Viimeksi sanoin teineilleni (joka tarkoitti minun nuoruudessani Teiniliiton tai koulun teinikunnan jäseniä) 'muotikuteet'. Nauroivat. Kukaan ei myöskään käytä sanaa 'disco'. Puhe on baareista tai klubeista.
Kävelypuku.
Visti eli kuisti.
Osa sanoista liittyy suoraan johonkin aikakauteen, mutta kivasti ovat jääneet elämään.
Kielen rikkautta se on.
Vierailija kirjoitti:
vakka = säilytysastia
Kylvövakka on myös vakka, ja ei varsinaisesti ole säilytysastia. Muistan vielä, kun isä kylvi käsin. Otti vakan ja siinä oli pitkä nahkaremmi niskan yli ja vakka oli vatsaa vasten (ergonomisesti muotoiltu), kaksin käsin heitteli mm. heinänsiementä. Puinen vakka.
Rännäli, prännäri, rännäri = paahdin.
Käytetty aikoinaan kahvinpapujen paahtamiseen kotona.
Ai niin, äitikoira, äitilehmä, äitihevonen, äitikana? Eläimillä oli ennen emo.