Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mies vaatia?

Vierailija
04.06.2017 |

En halua seksiä, enkä pidä siitä ja siksi meillä on petipuuhia harrastettu joskus viime syksynä. Mies kinuaa kuitenkin aina silloin tällöin, mutta en halua. Ukko haluaa kaiken maailman pariterapiaan, mutta ei se muuttaisi tilannetta; minua ei seksi kiinnosta ja piste. Myös lapset on jo tehty, joten ei sekään ole peruste. Lisäksi olemme jo reilusti yli nelikymppinen pari, niin sitä poltetta ei juuri enää ole. Mies kuitenkin välillä vaatii seksiä ja uhkailee myös avioerolla, vaikka kaikki muu on meillä hyvin. Voiko mies vaatia seksiä ja voiko jollekin olla pelkkä seksi avioeron peruste?????

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliittoon kuuluu läheisyys ja seksi ja jos toinen osapuoli kieltäytyy seksistä pysyvästi en näe syytä pysyä yhdessä. Ero!

Vierailija
102/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna lupa vieraisiin.

NO EI TODELLAKAAN!!!!

Eihän se ole sinulta pois. Miehesinkin varmasti tuntisi arvostusta sinua kohtaan, aloituksen perusteella myös pitkästä aikaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vaiethalua kirjoitti:

Oletpa sinä itsekäs nainen, et välitä miehestäsi pätkääkään.

Ei sinun tarvitse haluta, mutta suostu nyt kuitenkin seksiin miehesi kanssa vähintään joka viikko.

Nainenhan kykenee seksiin riippumatta haluaako tai ei, mutta jos mies ei halua, niin letku ei jäykisty.

Mielestäni jo avioliittolupaus sisältää sen, että annat miehellesi seksiä hänen halutessaan.

Nainen voi tehdä niin mutta se tuntuu hyväksikäytöltä tai jopa raiskaukselta. Ei kiitos.

En ole ap.

Kyllä se niin on, että kummallakin on omat velvollisuutensa. Mies voi miettiä, mitä tekee väärin ja kysellä sitä vaimoltaan, jos tällä ei ole haluja. Väkisin ei voi pakottaa halutonta seksiin. On otettava selvää, miksi ei halua, mutta sitäkään ei voi tulla vaatiman tyyliin "nyt muuten kerrot, miksi et halua, ja jos et kerto, niin otan eron!" Tällainen uhoaminen on AINA VÄÄRIN! Lisää vain tilanteen lukkiutumista, ja se väärin toimija on vastuussa, miten menee. Seksittömyyteen ei kukaan kuole. Seksittömiä liittoja on. Jokainen vanhus tietää, että seksi loppuu, mutta liitto jatkuu. Missä iässä tuo mitäkin liittoa kohtaa, on ihan sen pariskunnan yhteinen asia.

Avioliitto ei perustu seksiin! Se perustuu kahdenkeskiseen sopimukseen elää yhdessä "kunnes kuolema meidät erottaa". Ja se "kuolema" ei ole mikään "tunteiden kuolema" tyyliin en rakasta enää, vaan ihan tarkoittaa fyysistä kuolemaa.

Keskustelimme asiasta paljon ja vihdoin sain vaimon suostuteltua pariterapiaan. No siellä hän tyynen viileästi totesi, ettei hänellä vain ole enää mitään haluaja seksiin. Voi kunpa olisin tuon tiennyt aikanaan. Kulissit ovat vielä yllä, koska meillä on alakouluikäisiä lapsia ja minä pidän tästä rakentamastani talosta, johon ei ihan puhtaasti ovat varat riitä. Mutta kyllähän tässä ero on jatkuvasti mielessä.

Seksittömyys ei tapa, mutta onhan se nyt saakelin turhauttavaa olla "parisuhteessa", jossa toisella ei ole enää mitään himoja sinua kohtaan. 

Vierailija
104/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maria Johanna kirjoitti:

Eron ottaminen puheeksi, ei ole uhkailua. Mies on miettinyt, ettei ole tyytyväinen suhteeseen ja harkitsee eroa, eikö ole vain reilua ottaa asia puheeksi, eikä vain kertoa kun on päättänyt että huomenna erotaan. On vielä ehdottanut pariterapiaakin.

Mitä ap:n mies on tehnyt vuosien mittaan ,että seksi olisi nautinnollista myös ap:lle ? Toki meno terapiaan voi antaa eväitä seksin parantamiseksi.Mutta kyllä puolisoiden kommunikaation tulisi pelata ilman ammattiapuakin.Näinhän liian usein pidemmissä suhteissa ei ole.Ei puhuta,ei kysytä,ei tehdä yhdessä mitään.Ei seksi ole mikään itsestäänselvyys vaan vaatii työtä onnistuakseen.Mitä olen valmis tekemään ollakseni haluttava ? Varsinkin naisen tärkein nautintoelin on pää,ei alapää.Jos muuta yhteyttä ei ole (pelottavan usein näin on) ei se miehen iltainen vonkaaminen pillun perään naisessa aikaan minkäänlaista halua.Täytyy saada olla toisen elämässä muutakin kuin se pillu.Muuten koko yhdyntä on pelkkää panemista.Mies voi etsiä maksullisen naisen jos muuta ei halua naiselleen antaa

'

Ja AV-palstalla tämä tietysti tarkoittaa, että mies tekee kaiken...

Stereotypisesti sanotaan, että mies on aina valmis jne., mutta jos vaimo ei pistä tikkua ristiin asian suhteen, niin mieheltäkin voi loppua mielenkiinto jossain vaiheessa.

Vierailija
105/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliitto ei ole sellainen sopimus, jossa määritellään, millä kaikilla perusteilla voi erota, vaan se on lähtökohtaisesti LIITTO, johon sitoudutaan, "kunnes kuolema meidät erottaa". Tämä on avioliiton alkuperäinen peruslähtökohta. Uskollisuus on se, johon sitoudutaan, niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Yhdessä.

Nykypäivän liitokset narisevat usein jo sen vuoksi, ettei ole edes haluttu sitoutua, vaan kunhan vain tässä katsastellaan joku aika, miten menee ...   :/

On todella törkeää hylkäämistä, jos - otetaan nyt esimerkiksi ihan konkreettinen syy -  toisen liikenneonnettomuudessa loukkaantumisen tai sairauden aiheuttaman seksittömyyden takia toinen itsekkäästi päättää tarvitsevansa seksiä ja pitävänsä kiinni omista oikeuksistaan saada myös seksiä puolisostaan välittämättä, ja ottaa seksittömyyden takia avioeron! Se on hylkäämistä, mikä on yhtä väärin kuin pettäminenkin!

Kenelle tahansa voi sattua mitä tahansa.

En tiedä, mikä on ap:n syy haluttomuuteen. Pettikö puoliso joskus? Käyttäytyykö puoliso ylimielisesti tai röyhkeästi seksivaatimuksissaan, tai muutoin ap:ta kohtaan?  Väkivaltainen puoliso (on usein haluttomuuden syy)? Masennus? Fyysinen intiimivaiva, joka tekee haluttomuuden? Vaiko vain ajattelemattomuudesta johtuva tyhmä päätös?

Omaan puolisoon on lupa luoda läheinen suhde uudelleen! Aina uudelleen, kun kokee suhteen lerpahtavan!

Aina on oikeus antaa anteeksi! Aina on mahdollisuus pyytää anteeksi! Näitä pitäisi harrastaa enemmän!

Avioliitto ei perustu seksiin!!!!

Se perustuu liittoon, johon kaksi ihmistä menee, ja jossa he yhdessä toimivat suhteen hyväksi, ja ongelmatilanteissa yrittävät selvitä yhdessä, etsiä ratkaisua. Ei erota, kun tuntuu siltä, ettei saakaan itse tässä, heti ja nyt kaikkea, mitä itse kokee tarvitsevansa.

Jokainen vanha pariskunta tietää, ettei seksi ole se olennaisin avioliitossa, vaikka onkin tärkeä yhteen liimaava osatekijä. Seksitönkin avioliitto on edelleen täydellinen avioliitto! Muutoinhan kaikkien vanhusten pitäisi erota, kun ei ole enää seksiä! Ja kaikkien niiden nuorten naisten, jotka menivät itseään paljon vanhemman miehen kanssa avioon, jos mies ei enää kykene.

Pelkän seksin varaan rakennettu liitto ei kestä!

Sinä elät väärällä vuosituhannella...

Tämä on kyllä taas niin ristiriitaista lässytystä kuin vain voi olla. Ja tietysti sinä syytät miestä tässä tilanteessa. Kuten sanoit, niin seksi on tärkeä yhteenliimaava tekijä. Ja jos toinen päättää, ettei enää halua seksiä, niin eipä sekään ole ihan rehti tilanne toisen kannalta. On erittäin tyly kohtaloa miettä, että nelikymppisenä on seksuaalisen kanssakäymisen kohdilta kaikki loppu. Eli se liima alkaa kuivua ja irtoaa jossain vaiheessa.

Vierailija
106/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä haluttomuus keskusteluissa harvemmin otetaan huomioon millaista se seksi sitten on. Kuinka moni kokee suurta halua seksiin, jossa esileikkiä ei ole ja se kestää minuutin? Sen jälkeen mies painelee pesulle. Niin.. Tuskin kovin moni.

Ja sama toisinpäin. Kyllähän siinä intohimo loppuu, kun vaimo vakaa lahnana seksissä. Olen ostanut leluja ja aina panostanut siihen, että vaimo saa seksissä. Lisäksi hän kummastelee, miksi en suostu säälipilluun. 

En tiedä oliko se hänen suunnitelmansa, mutta itse olen sen verran kyllästynyt tähän tilanteeseen, että nostan kytkintä kun lapset ovat hieman isommat.

Vierailija
107/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä haluttomuus keskusteluissa harvemmin otetaan huomioon millaista se seksi sitten on. Kuinka moni kokee suurta halua seksiin, jossa esileikkiä ei ole ja se kestää minuutin? Sen jälkeen mies painelee pesulle. Niin.. Tuskin kovin moni.

Minusta olisi ainakin mukavaa, että mies tulisi tyytyväiseksi aika nopealla toiminnalla silloin, kun itseäni ei huvittaisi seksi, pitkät esileikit ja roolipelit. Mies on kuitenkin romantikko ja pitäisi olla kaikenlaista leikkiä, pelkkä yhdyntä on hänelle pettymys. Minulle se olisi ihan ok silloin, jos olen väsynyt ja on laiska fiilis.

Mutta se säälipillu on itseasiassa melko loukkaavaa. Joskus teininä ei paljoa asia kiinnostanut, kunhan sai seksiä. Nyt kun ikää on hieman kertynyt, niin yksipuolinen seksi tuntuu tyhjältä ja ennemmin sitä vaikka runkkailee.

Vierailija
108/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo ei ole osoittanut minkäänlaista kiinnostusta seksiin useisiin vuosiin ja viimeksi seksiä oli viime loppukesällä eli noin 10 kk sitten. Vaimo valitti että kärtän seksiä ja päätin tuolloin, että nyt en kärtä ja tässä lopputulos: seksi loppui avioliitosta täysin. M47/N43

PS. Päivittäin mietin eroa, mutta ei perheellinen asuntolainainen voi erotakaan.

Vierailija
109/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ei minuuttiakaan. Tästä on kokemusta parisushteessa. Eikä mies huomioi mitenkään. Voivottelee kun tuli taas liian aikaisin.

N46

Ja edelleen olen sitä mieltä että asia on ollut alusta asti noin. Miks otit?

Vierailija
110/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua. Sanon vaan mielipiteenäni, että on henkistä väkivaltaa olla antamatta edes jonkin verran seksiä sille ihmiselle, jonka kanssa on itse vapaaehtoisesti yhteen mennyt. Kuivempia kausia voi olla mutta jos ne jatkuvat pitempään, on ongelma todellinen. Jos seksiä ei ole, useimmiten ei ole läheisyyttäkään, ja tilanne kyllä tappaa suhteen ennen pitkää. Nainen voi antaa vaikka ei niin hirveästi ensin innostaisikaan. Ja aina voi mennä pariterapiaan tai seksuaaliterapiaan ja yrittää selvittää, miksi omat halut ovat kadonneet. Sinulla on velvollisuus tähän.

Jos ei muu auta, vaihtoehdot ovat joko avoin suhde tai ero.  

t.Nainen 44v

Vierailija
111/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas häiritsee keskustelussa se, että naisen haluttomuutta ollaan lykkäämässä miehen syyksi. Nainen on itse vastuussa omasta nautinnostaan!

Vierailija
112/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua. Sanon vaan mielipiteenäni, että on henkistä väkivaltaa olla antamatta edes jonkin verran seksiä sille ihmiselle, jonka kanssa on itse vapaaehtoisesti yhteen mennyt. Kuivempia kausia voi olla mutta jos ne jatkuvat pitempään, on ongelma todellinen. Jos seksiä ei ole, useimmiten ei ole läheisyyttäkään, ja tilanne kyllä tappaa suhteen ennen pitkää. Nainen voi antaa vaikka ei niin hirveästi ensin innostaisikaan. Ja aina voi mennä pariterapiaan tai seksuaaliterapiaan ja yrittää selvittää, miksi omat halut ovat kadonneet. Sinulla on velvollisuus tähän.

t.Nainen 44v

Samaa mieltä.

Myöskin N44

Vierailija
113/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea minäkään kaikkia mutta totean kuusikymppisen viisaudella 35 v avioliiton kokemuksella että:

JOS ET SINÄ ANNA, JOKU MUU ANTAA KYLLÄ!!!

Vierailija
114/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan valtaosa naisista kärsii haluttomuudesta ja erittäin iso prosentti näistä lopettaa avioseksin kokonaan tai lähes kokonaan.

Valtaosa? No ei kylläkään kärsi, olet itse keksinyt tuollaisen "tutkimustuloksen".

Siinähän oli linkki tutkimukseen, joka täyttää varmasti kaikki tieteellisen tutkimuksen kriteeristön.

Siis tarkoitat Kontulan tutkimusta? Linkin takaa löytyi tällainen: "Suomessa asiaa on tutkinut perusteellisesti prof. Osmo Kontula. Hänen mukaansa 35 %:lla suomalaisista 18-74 -vuotiaista naisista esiintyy seksuaalisen halun puutetta".

Minkään matematiikan mukaan tuo ei ole kyllä, että valtaosa naisista.

Kyllä. Kun katsotaan keskimääräisesti naisten haluttomuutta, ollaan tuossa 35%:ssa. Tässä on mukana nuoret naiset, joilla haluttomuus on vain noin 15%:lla, kun taas mennään AP:n ikäluokkaan, niin silloin ollaan jo lähellä 50%:a. Käytännössä kun otetaan naiset yli 40-vuotta, niin valtaosa naisista on haluttomia.

Mun haluttomuus on johtunut vain ja ainoastaan huonosta seksistä. Olin nuori tyttönen enkä ymmärtänyt koko touhusta juurikaan mitään, kakskymppisenä. Tokikin kyseessä ensimmäinen oikea poikakaveri. Sittemmin erottiin ja kahden hyvän yhden yön jutun ja yhden himot herättävän poikakaverin jälkeen osannut valita paremmin. Seksin on toimittava alusta asti tai suhde on huono. Vaikka muu toimisi ja ei seksiä, ei jatkoon.

Myöskin N44

Vierailija
115/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo ei ole osoittanut minkäänlaista kiinnostusta seksiin useisiin vuosiin ja viimeksi seksiä oli viime loppukesällä eli noin 10 kk sitten. Vaimo valitti että kärtän seksiä ja päätin tuolloin, että nyt en kärtä ja tässä lopputulos: seksi loppui avioliitosta täysin. M47/N43

PS. Päivittäin mietin eroa, mutta ei perheellinen asuntolainainen voi erotakaan.

Miksei voi? Kämppä myyntiin ja lusikat jakoon. Tosin itselläkin painaa tässä vaiheessa lapset enemmän vaakakupissa, mutta kohta se ero tulee oikeasti eteen.

Vierailija
116/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t.Nainen 44v

Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Minä en halua seksiä vaimon kanssa, jos selvästi näkee tilanteen olevan vain velvollisuus hänelle. Kenties tästä syytä meillä onkin ollut seksi edellisen kerran joskus viime syksynä. Hän ei kuullemma vain enää koe mitään tarvetta seksille. 

Vierailija
117/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä naisena ja äitinä on välillä (lue usein) aika puhki, komentoketjun ylipäälikkönä. Raivostuttavaa kun mies joka on yhtä aikuinen kuin minä, on taantunut viisi vuotiaan tasolle ja kaikki asiat tapahtuvat joko sooloillen huomioimatta muun perheen tarpeita tai hyväksyntää/käskyä minulta odottaen. Miten niin se on minun vika pelkästään että yhteistyö ei toimi? Jos pyydän leikkaatko nurmikon niin mitään ei tapahdu ja kun on aiemmin sovittu yhteinen meno niin mies ei voi lähteä kun on nutmikon leikkuu. 😡

Tuohon kun yhdistää illalla tulevan peitonheilutus "kutsun" niin voin vakuuttaa että käämi palaa ja pitkään. Seksi ei varmasti voisi vähempää kiinnostaa!

Ja vastaavia tilanteita vuosien kuluessa lukemattomia ja vaikka yrittää puhua tuosta patti tilanteesta, ihan turhaa. Mies kun näkee vaan seksittömyyden. Piste.

Minussa ei ole kahvaa jolla käännän pettymyksen jälkeisen tilan halukkaaksi. Yrittänyt olen mutta eiköstä vaan sitten pitäisi jaksaa monen tunnin sessio vaikka olisi toivonut että nopeasti alta pois.

Ärsyttävää! Kaipa sitä kumpikaan ei osaa omasta urastaan pois.

Vierailija
118/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

....Mies kuitenkin välillä vaatii seksiä ja uhkailee myös avioerolla, vaikka kaikki muu on meillä hyvin. Voiko mies vaatia seksiä ja voiko jollekin olla pelkkä seksi avioeron peruste?????

Jaa kaikki muu on hyvin. Taidat olla ihan yksin mielipiteesi kanssa. 

Ja jos sinä yksimielisesti päätät, että seksiä ei enää ole, niin miehesi voi (ja hänen pitäisikin) päättää ottaa se ero.

Vierailija
119/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä naisena ja äitinä on välillä (lue usein) aika puhki, komentoketjun ylipäälikkönä. Raivostuttavaa kun mies joka on yhtä aikuinen kuin minä, on taantunut viisi vuotiaan tasolle ja kaikki asiat tapahtuvat joko sooloillen huomioimatta muun perheen tarpeita tai hyväksyntää/käskyä minulta odottaen. Miten niin se on minun vika pelkästään että yhteistyö ei toimi? Jos pyydän leikkaatko nurmikon niin mitään ei tapahdu ja kun on aiemmin sovittu yhteinen meno niin mies ei voi lähteä kun on nutmikon leikkuu. 😡

Tuohon kun yhdistää illalla tulevan peitonheilutus "kutsun" niin voin vakuuttaa että käämi palaa ja pitkään. Seksi ei varmasti voisi vähempää kiinnostaa!

Ja vastaavia tilanteita vuosien kuluessa lukemattomia ja vaikka yrittää puhua tuosta patti tilanteesta, ihan turhaa. Mies kun näkee vaan seksittömyyden. Piste.

Minussa ei ole kahvaa jolla käännän pettymyksen jälkeisen tilan halukkaaksi. Yrittänyt olen mutta eiköstä vaan sitten pitäisi jaksaa monen tunnin sessio vaikka olisi toivonut että nopeasti alta pois.

Meillä minä muutin tapojani ja silti tilanne meni samaan.

Naisia ei yksinkertaisesti yksi ja sama kiltti mies kiinnosta seksuaalisesti. Kai sitä kyllästyy aina samaan ihmiseen. Näin vaimoni sanoi kerran kun olimme juoneet liikaa viiniä. Totesin vain lakoonisesti ettei minua kyllästytä sama ihminen mitenkään koska mukana on rakkaus.

Ehkä jotkut naiset vain tarvitsevat elättäjän ja lapsia. Sitten voikin unelmoida muista miehistä. Takana on jo kolme liittoa ja lukuisia seurustelusuhteita ja aina sama tilanne muutaman vuoden jälkeen.

Naisistahan on aikoinaan sanottu etteivät naiset ole niin seksuaalisia olentoja kuin miehet on. Naisille riittää seksi kerran vuodessa tai kuukaudessa riippuen tapauksesta.

Vierailija
120/168 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä muutin tapojani ja silti tilanne meni samaan.

Naisia ei yksinkertaisesti yksi ja sama kiltti mies kiinnosta seksuaalisesti. Kai sitä kyllästyy aina samaan ihmiseen. Näin vaimoni sanoi kerran kun olimme juoneet liikaa viiniä. Totesin vain lakoonisesti ettei minua kyllästytä sama ihminen mitenkään koska mukana on rakkaus.

Ehkä jotkut naiset vain tarvitsevat elättäjän ja lapsia. Sitten voikin unelmoida muista miehistä. Takana on jo kolme liittoa ja lukuisia seurustelusuhteita ja aina sama tilanne muutaman vuoden jälkeen.

Naisistahan on aikoinaan sanottu etteivät naiset ole niin seksuaalisia olentoja kuin miehet on. Naisille riittää seksi kerran vuodessa tai kuukaudessa riippuen tapauksesta.

Yli nelikymppisenä kertaalleen jo eronneena (seksin puute ei ollut eron syy, sitä oli loppuun saakka) olisi kauheaa jos ikinä enää milloinkaan ei seksiä olisi siksi koska en enää ikäni vuoksi ole kiinnostunut vauvoista.

Mitenköhän olet naisiasi kohdellut kun sama kaava on toistunut? Vai oletko tietoisesti/tiedostamatta valinnut saman sorttisia?

On totta että semmoinen kultainen noutaja tappaa halut. "nyt olen ollut kiltti, on palkinnon aika". Sääliseksiä.

Joskus ok mutta jos vain sitä niin voi ei, voi ei.

Itse meinaan tiedostamatta valkkasin itselleni mieskaveriksi eksäni kaltaisen. Josta nyt erosin viime viikolla kun tajusin. Minun on muututtava saadakseni jotain muuta.