Tajusin yöllä kun en saanut nukuttua, että minun on erottava ja jätettävä lapset miehelle, jos...
...en pysty elämään terveellisemmin tässä perheessä. Olen taas koko viikon ajan juonut pari kaljaa joka päivä ja ahminut herkkuja kestääkseni tätä stressiä ja pettymystä siitä, miten olemattoman vähän minulla on omaa aikaa ja miten en jaksa sitä kun sitä omaa rauhaa ei ole jne. Ja seksin vähyys on toinen asia mikä aiheuttaa ahdistusta, mutta tajusin että teen melko vaikeaksi miehen haluta sitä koska huomaahan se että olen huonolla tuulella ja katketa ja pettynyt - enkä itsekään tee mitään sen eteen että seksiä olisi. Epäterveellisistä elintavoista johtuen ulkonäkökin menee koko ajan enemmän pilalle ja tunnen ettei minulla ole minkäänlaista elämänhallinnan tunnetta. Haluaisin vain saada olla yksin rauhassa. Tai sitten alistua siihen että tällaiset olosuhteet tässä nyt ovat, repiä jostain itsekuri terveellisempiin elintapoihin vitutuksesta huolimatta ja jaksaa odottaa lasten muuttoa kotoa. Vai?!
Kommentit (108)
Hei ap, ajattelet jättää lapset miehelle ja lähteä, mutta seuraavassa lauseessa toteat, ettei mies pärjäisi lasten kanssa viikkoakaan yksin.
Se oma aika, lepo, kohtuullisen terveellinen ruokavalio ja alkoholin käytön vähentäminen pitäis priorisoida tosi korkealle. Jos sulla on aikaa kitata kaljaa, niin sulla on mahdollisuus myös valita toinen tapa käyttää sitä aikaasi.
Ihme asenne, että omasta hyvinvoinnista huolehtiminen olisi jotenkin raskasta pakkopullaa jota pitäis toteuttaa hampaat irvessä. Oikeastihan se menee niin päin, että kun huolehdit itsestäsi, teet asioita, jotka tekee sulle hyvää ja aikaansaa hyvää mieltä. Ja se sitten vähentää huonoja fiiliksiä. Kaljanjuonnin lopettaminen vaikuttaa mielealaasi positiivisesti tosi lyhyessä ajassa.
Kannattais ottaa se elämäntaparemontti tosissaan. Yksi asia kerrallaan lähdet toteuttamaan. Ensin kaljanjuonti pois tai jos ei onnistu, haet apua alkoholiongelmaasi. Sitten mietit, miten saat päiväohjelmasi muutettua sellaiseksi, että ehdit myös lepäämään ja saat sitä omas aikaa.
Tosi moni asia on ihan itsestä kiinni. Jos olet vakavasti sairas et voi itseäsei parantaa, mutta omilla valinnoilla ajankäytön, ravinnon liikunnan suhteen voi kyllä parantaa elämä laatua tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole masentunut, haluaisin vain niin paljon elämäni sisällöksi muuta kuin se tällä hetkellä on. En voi lähteä viikoksi yksin mihinkään, olen kokopäivätyössä kuten mieskin joka ei viikkoa lapsia hoitaisi siksi että olen yksin lomailemassa. Liikun kyllä ihan tarpeeksi, se kun on sitä omaa aikaa sitten, mutta mitä suusta menee alas on ihan reagointia vittuuntuneisuuteen, pettymyksiin ja ahdistukseen. Ap
Väittäisin kuitenkin, että olet masentunut. Pidät asiat itselläsi.
Jos kertoisit miehellesi ajatuksesi. Hae apua muualta myös. Miehen kanssa on sovittava siitä omasta ajasta. Seksistä voisitte jutella.
Se huono kunto-kierre...et jaksa ja kaljan lipitys...sitä teet stressiin. Masentunut ja stressaantunut käyttäytyy juuri voin kuin sinä.
Tuo on hoidettavaissa oleva asia. Tarvitset ensin sitä omaa tilaa vaikka kerran viikossa. Kalja olisi kyllä hyvä lopettaa kokonaan. Tarvitsetko sitä oikeastaan..siitäkin ärtyy. Mistä sinulle tulee hyvä olo?
Keskustelu ulkopuolisen kanssa (käy lääkärissä ja saata sieltä varmasti jonkin numeron, johon otat yhteyttä) ja miehesi kanssa juttelu olisi ennen kaikkea tärkeää. Et varmaan tiedä mitä hänen päässään liikkuu.
Saattaa olla , että teillä on kummallakin ikävä toisianne ja sinulla kuulostaa olevan ikävä omaa itseäsi. Ehkä on tapahtunut niin paljon elämässäsi, että et oikein pysy mukana ja siitä sitten itseään suojelee ja hakee hyvää oloa lyhytkestoisilla, mutta hieman tuhoavillakin keinoilla...olut ja liikasyöminen-
Alkuun pääseminen on se isoin kynnys siinä itsen hoidossa...voisit kirjata asioita.
Mikä tekee hyvää. ja salli itsellesi hyvä.
Jokaisella on noita vaikeita aikoja...niitä vaan tulee, mtta ei niiden takia pidä heittää niitä arvokkaita asioita pois. Olisi hyvä nyt osata nähdä ne arvokkaat asiat.
Se että voit hyvin edesauttaa sinua kaikessa ja perhettäsi kaikessa. Olet arvokas. Tällä hetkellä olet väsynyt.
Yritä tulla sieltä suojakuoresta ulos. Se on hyvä aikansa, mutta nyt kun kirjoiti asioita ja selvästi itse tiedostat tilasi, niin uskalla avata se miehellesi ja ulkopuoliselle avulle.
Olen jo puhunut miehelle ja hän minulle. Mies tietää täysin mitä olen vailla ja niin edelleen. Ja minä tiedän täysin, mitä mies ajattelee ja haluaa. Haluissa ja tarpeissa on ristiriitoja. Tai sanoisinko että suuria eroja prioriteeteissa. Ulkopuolistakin keskusteluapua hain jo pari vuotta sitten, ei se auttanut paljoakaan ja miten olisi voinutkaan kun elämän sisältö pysyi ennallaan. Pystyn kyllä olemaan juomatta ja ahmimatta herkkuja, kovin huonossa kunnossa en silti ole koska kuten olen sanonut, olen koko ajan harrastanut liikuntaa ihan jo siksi että se on ollut sitä omaa aikaa ilman lapsivastuuta. Nyt mietin kyllä sitäkin että miksi sitten juuri minulta kaikista ihmisistä on nyt seksin lisäksi kielletty alkoholi ja herkutkin, miksi juuri minun pitäisi jaksaa elää täydellisessä askeesissa ja kieltää kaikki omat haluni?! Ap
sun viestit on täynnä ristiriitoja, ap.
Et pysty "tässä perheessä" elämään terveellisemmin, ja sitten kuitenkin alkoholi ja herkut on sun omia haluja? Ai niin: se onkin miehen, lasten ja työpaikan vika, että sun tekee mieli kitata kaljaa ja ahmia herkkuja.
omaa aikaa sinulla on, mutta se on viestiesi mukaan vääränlaista. Sinähän voit sen oman aikasi kuluttaa miten haluat!
nuo mieliteot ja riippuvuudet ei ole kenenkään syy, ei miehen, ei lasten. Itse olet vastuussa siitä, miten mielitekojesi kanssa elät.
Sun tekis ihan yhtä paljon mieli kaljaa ja herkkuja vaikka asuisit yksin koko planeetalla. Olet harjaannuttanut itesi "hoitamaan" stressiä ja huonoja fiiliksiä keinoilla, jotka itse asiassa aiheuttaa vaan lisää pahaa oloa.
Ota nainen itse vastuu omista valinnoistasi ja omasta käyttäytymisestäsi! On ihan vaan itsestäsi kiinni, mitä suuhusi pistät ja miten ne omat hetkesi käytät.
Kovin ankarasti täällä tuomitaan herkuttelu ja alkoholin kohtuullinenkin käyttö. Ettekö itse ikinä syö hyvää tai juo alkoholia te jotka olette sitä mieltä että ne pitäisi kokonaan lopettaa? Eivät ne ikinä koskaan kenellekään terveellisiä ole. Ihan ymmärrettävää jos Ap niitä käyttää kun ei seksistäkään saa nautintoa.
Vierailija kirjoitti:
Kovin ankarasti täällä tuomitaan herkuttelu ja alkoholin kohtuullinenkin käyttö. Ettekö itse ikinä syö hyvää tai juo alkoholia te jotka olette sitä mieltä että ne pitäisi kokonaan lopettaa? Eivät ne ikinä koskaan kenellekään terveellisiä ole. Ihan ymmärrettävää jos Ap niitä käyttää kun ei seksistäkään saa nautintoa.
saako ap nautintoa kaljan litkimisestä ja herkkujen mättämisestä? mitä ilmeisimmin ei. siksi onkin ihan asiallista tuoda esille, että ainakin kaljanjuonti pitäisi saada loppumaan, jos haluaisi mielialan kohoavan.
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen että ahmisit herkkuja ja joisit kaljaa vaikka sinulla olisi omaa aikaa 24/7, syyttäisit vain eri asiaa.
Eli hoida ekana asenteesi kuntoon.
Me kuitenkin elämme turvallisessa huipputeknologiamaassa jossa asiat sujuvat ja emme joudu raatamaan pysyäksemme hengissä.
Tunnistan kyllä tuon vitutuksen mutta voin kertoa että se on oma valinta, ei kenenkään syy.
Älä pura sitä rakkaimpiisi äläkä tuhoa itseäsi.
Mulla oli sama tilanne kuin ap:lla paitsi yhtään alkoa en ottanut. En jaksanut mitään, söin vain paskaa ja sinnittelin. Seksiä ei ollut, eikä muutakaan, vihasin itseäni. Sitten mies otti eron. Sain omaa aikaa, jaksoin riehua lasten kanssa, laihduin 15kg, energiaa riitti, pää oli täynnä ideoita, jaksaminen oli aivan käsittämätöntä. Nyt taas parisuhteessa ja huomaan työntäväni suuhun mitä sattuu, virtaa ei tunnu riittävän ja kiloja tulee hitaasti lisää.
On tässä mielessä käynyt että ehkä parisuhde ei vain ole mun juttu, tai sitten en osaa olla parisuhteessa. Jotenkin hävitän itseni ja tarpeeni ja keskityn vain muihin kuin itseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saako ap nautintoa kaljan litkimisestä ja herkkujen mättämisestä? mitä ilmeisimmin ei. siksi onkin ihan asiallista tuoda esille, että ainakin kaljanjuonti pitäisi saada loppumaan, jos haluaisi mielialan kohoavan.
Siis jos sanoo nauttivansa mässäilystä ja parin kaljan juomisesta ja olevansa hyvällä mielellä, se on ihan ok? Jos taas on kurjalla mielellä, mitään nautintoaineita ei saisi käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua motivoi tällä hetkellä ajatus laihduttamisesta ja sen jälkeen huomion hakemisesta kodin ulkopuolelta, kun kerran kotona en saa mitään. Ap
No mikset voi vain heti ilmoittaa eläväsi seksin puutteessa? Miksi piti perus panetus kääriä näin helvetin monimutkaiseen pakettiin? Jos keskustelet miehesi kanssa yhtä kiertelevästi, ei ihme ettei mies tajua puoliakaan. Tänään heitin omalle miehelle viestiä että haaveilen riettaasta seksistä, koska tuut kotiin? Mies soitti välittömästi ja kertoi koska on kotona.
Kuvaus kuulosti ihan tutulta. Kouluikäisiä lapsia perheessä kaksi ja arki on aika kiireistä. Miehen työajat myös pitkät. Aiemmin tuli harrastettua pitkiä ulkoilulenkkejä muutamia kertoja viikossa, nyt mieskin on jo niin sipissä ettei jaksa töiden jälkeen kuin nukkua tai katsoa telkkua. Paino on noussut kummallakin 10+ kg, kummallakin omat paheensa herkutteluun. Lisäksi painonnousua edesauttaa lyhyeen jäävät unet.
Meilläkään ei ole muuton jälkeen ns. tukiverkostoa, jota aina niin monessa käänteessä perään kuulutetaan. Tuttujakaan ei asu lähistöllä. On helppo sanoa, että hae apua, tukiperhettä, terapiaa, keskusteluapua tai irtiotto yksin arjesta. Eikä se keskusteluapu välttämättä ole aina paras, jos ongelma on kiire ja omanajan puute.
En tiedä ap:sta, mutta monella tukiperhe on viimeinen konsti, kytköksissä kai osittain sossunpalveluihin. Ruuhkavuosina myös tutut voivat jäädä syystä ja toisesta ja uusia kavereita ei enää noin vain löydäkään, mihin sitten yksin lähtisi, kun miettii kuitenkin kokoajan että miten ne lapset pärjää isän kanssa. Eikä se meinaa, että isä ei osaisi lapsia hoitaa, sitä on vaan niin tottunut hoitamaan yksin kaikki perheen jutut, että ilman lapsia ei osaisi olla yksin muutamaa päivää. Väsyneenä olen itsekin miettinyt menemistä hotelliin vaikka yöksi tai rauhoittumaan hälyltä ja kiireeltä, kuitenkaan en ole näin tehnyt. Eroakin tuli joskus mietittyä, mutta eipä se vaihtamalla yleensä parane. Tietysti jos toinen inhottaa ja ärsyttää kaikinpuolin niin sitten voi jollekin sekin olla se viimeinen vaihtoehto.
Vinkkinä voi sanoa, että paheisiin saattaa auttaa se, että korvaa sen pienemmällä paheella jos mahdollista. Kalja alkoholittomaan, hyvää kahvia tai teetä tilalle. Osa herkuista kevyisiin vaihtoehtoihin. Liikuntaa luontopoluilla siten kuin tuntuu, ei pakkopullana tiettyinä päivinä. Jos tulot antavat myöten niin, joku matkasuunnitelma voisi olla hyvä, 3-4 päivän kaupunkiloma. Matkaseuraa kannattaa olla, muttei sen tarvitse olla oma puoliso, kaverin kanssa lomasta tulee parempi. Ei ole turhaa stressiä siitä, että nyt pitää olla kivaa kun ollaan viimeinkin vapaalla. Puolison kanssa voi lähteä road tripille kesäaikaan vaikka niin ettei ole kunnon suunnitelmaa, fiiliksen mukaan, päiväkin tai pari voi olla hyväksi. Jos seura ei huvita niin kotiin pääsee nopeammin.
Ainoa lääke on se, että lapset kasvaa. Lapsiaan ei pidä hylätä. Koita muistella mikä joskus teki sinut onnelliseksi ja asioita, jotka vaikuttivat mielenkiintoisilta, saivat innostumaan. Suunnitelmat ja puuhatkin tekevät jo hyvää mielelle. Asian sivusta; äskettäin teeveessä uusintana nähty sarja Tahdon asia oli hyvä sarja, suosittelen.