Tajusin yöllä kun en saanut nukuttua, että minun on erottava ja jätettävä lapset miehelle, jos...
...en pysty elämään terveellisemmin tässä perheessä. Olen taas koko viikon ajan juonut pari kaljaa joka päivä ja ahminut herkkuja kestääkseni tätä stressiä ja pettymystä siitä, miten olemattoman vähän minulla on omaa aikaa ja miten en jaksa sitä kun sitä omaa rauhaa ei ole jne. Ja seksin vähyys on toinen asia mikä aiheuttaa ahdistusta, mutta tajusin että teen melko vaikeaksi miehen haluta sitä koska huomaahan se että olen huonolla tuulella ja katketa ja pettynyt - enkä itsekään tee mitään sen eteen että seksiä olisi. Epäterveellisistä elintavoista johtuen ulkonäkökin menee koko ajan enemmän pilalle ja tunnen ettei minulla ole minkäänlaista elämänhallinnan tunnetta. Haluaisin vain saada olla yksin rauhassa. Tai sitten alistua siihen että tällaiset olosuhteet tässä nyt ovat, repiä jostain itsekuri terveellisempiin elintapoihin vitutuksesta huolimatta ja jaksaa odottaa lasten muuttoa kotoa. Vai?!
Kommentit (108)
Ed siis Ap ja joo en todellakaan suostu tekemään enempää lapsia!
Minä erosin. Lapset isällä vuoroviikoin. On ihan oma viikko ja sitten lasten kanssa lapsi viikko. Jaksan näin huolehtia itsestäni ja nautin enemmän myös lapsistani ja jaksan niitä. Kannattaa harkita!
Vierailija kirjoitti:
En ole masentunut, haluaisin vain niin paljon elämäni sisällöksi muuta kuin se tällä hetkellä on. En voi lähteä viikoksi yksin mihinkään, olen kokopäivätyössä kuten mieskin joka ei viikkoa lapsia hoitaisi siksi että olen yksin lomailemassa. Liikun kyllä ihan tarpeeksi, se kun on sitä omaa aikaa sitten, mutta mitä suusta menee alas on ihan reagointia vittuuntuneisuuteen, pettymyksiin ja ahdistukseen. Ap
Tyypillinen av provo: Mulla on ongelma, mutta mikään ei oo hätänä, yksikään neuvo ei kelpaa eikä mikään auta... kuhan saadaan mahdollisimman pitkä ketju.
Niin tuttua (ei olut mutta muuten). Kaksi alle nejävuotoasta, sairaudesta toipuva mies, vaativa kokopäivätyö ja aivan hirveä kaipuu hetken omaan rauhaan. Illalla ennenkuin saan lapset nukkumaan olen niin piipussa että karkkilaatikko rapisee koko ajan. Kiloja on tullut lisää 15 lasten synnyttyä (raskauskiloja ei tullut yhtään kun elämä oli vielä seesteistä ja oli aikaa lepäillä) . Haaveilen siitä että saisin puoli päivää omaa aikaa kuukaudessa. Käydä pitkällä juoksulenkillä, käydä suihkussa rauhassa, syödä oman mielen mukainen ateria ja lukea hetken hyvää kirjaa...
Voi ei, toi on niin tuttua. Kuopuksen vauva vuotena syöpöttelin myös jotta jaksoin. Illalla kunvauva nukahti 10 aikaa illalla, oli pakko ottaa joku suklaa tai karkki suuhun että jaksoi koiran vielä lenkittää. Väsyneenä sitä koko ajan syö herkkuja. Hoidin uupumustani lapsen vahdilla. Kerran viikossa otin lasten hoitajan muutamaksi tunniksi. Sai olla ihan rauhassa, tekemättä mitään.
Miksi ap olet tehnyt lapsia? Tuossa tilanteessa kun ei ole mitään yllättävää. Tuollaista se lapsiperhe-elämä on! Jokin syy siihen kuitenkin on ollut, miksi lapsia päätit tehdä senkin uhalla, että elämästä tulee tuota. Muistele sitä syytä, jos se auttaisi jaksamaan vielä sen noin 10 vuotta mitä tuota kestää, kunnes lapset pärjää yksin.
Ne huonot elintavat tekevät sen vitutksen, koska aivosi ja muu keho ovat täynnä aineenvaihduntamyrkkyjä, oletettavasti hiivaa, joka myrkyttää koko kehosi (kalja ja sokeri). Siihen päälle mielialalääke sotkisi kehoa entisestään.
Tee huomenaamuna hiivatesti ja ryhdy toimiin tai ainakin tiedät, miten tuhoat itsesi jos jatkat nykyistä.
www.nutrimia.fi/terveystesti/15
Jätä kännykkää ja somea vähemmälle. Se on se todellinen aikasyöppö ja sitoo käsiä ja ajatuksia uskomattoman paljon. Omaa aikaa saat järjestämällä sitä. Kuntosaleilla on lapsiparkkeja. Voiko mies joskus hoitaa lapsia esim. aikaisin aamusta, kun käyt lenkillä tai uimassa tms. Onko lähipiirissä joku asiallinen teini käyttörahaa vailla? Onnistuisiko parin tunnin lasten vahtiminen vaikka pari kertaa viikossa? Jos asiat on oikein levällään esim. miehen sairastelun takia, kerro väsymyksestä ja jaksamattomuudesta vaikka neuvolassa tai varaa terkkapsykologille aika. Saisitteko esim. tukiperhettä? Toki tuo nyt näin äkkiseltään kuulostaa aika normaalilta lapsiperhevitutukselta tilanteessa, jossa äiti pyörittää huushollia suurimmaksi osaksi yksin, niin kuin valtaosassa perheitä tapahtuu - iskä kun on vähän sellainen iso lapsi muiden joukossa, joka odottaa ohjeita ja määräyksiä eikä tajua kokonaisvastuusta mitään. Tämäkin on kuitenkin yleensä osittain sen äidin syy ja valinta - pitää vaatia ja odottaa asioita myös mieheltä ja antaa vastuuta eikä marttyyrina valittaa ja kiukutella, kun ei omaa aikaa ole. Kyllä sitä on, jos sitä järjestää. Ei rajattomasti mutta sen verran, että selviää.
Kännykkä on varmasti iso ongelma joo. Aikaisin aamulla nukkuisin jos voisin, en todellakaan menisi lenkille. Kerroin jo että saan harrastettua liikuntaa kyllä, koska salilla on lapsiparkki. En pyöritä huushollia yksin, siihen en ikinä venyisi eikä mies ole edellä kuvattu vapaamatkustaja kotiasioissa. Riittävän yksinoloajan puute on suurin ongelma, koska se on minulle niin raskasta psyykkisesti. Ap
Onko teillä verkostot ok?
Siis omat vanhemmat, miehen vanhemmat, sisarukset, kaverit jne...
Saisko heitä auttelemaan lasten hoidossa, ym välillä?
Itekin kärvistelen ahdistuksen ja masennuksen kanssa eikä meillä ole pahemmin sukulaisia jotka jeesais mut odotusaikana jo ymmärsin pyytää apua neuvolan kautta ja sitten rupes löytyy yks sun toinen ympärille. Olkoonkin et ovat osa ammattiperhetyöntekijöitä mut erittäin hyvää palvelua ollaan saatu. Syksyllä kun poika täyttää vuoden niin pystytään laittaa jo päiväkotiin osapäiväryhmään niin vapautuu omaa aikaa paljon enempi.
Lisäks olen saanu keskusteluapua ja lääkityksenkin vähäksi aikaa, tuntus auttavan... Omiin oloihinsa voi vain itse parhaiten vaikuttaa. Ja sitä kautta perheensä hyvinvointiin =)
Kyllä noista pitää normaalikykyisen naisen ja ihmisen selviytyä. On vain otettava perheen ja lasten asiat omana vastuuna ja tämänhetkisenä päätyönä ja -sisältönä. Jos on silti ylivoimaista, niin sitten apua hakemaan, sopivilta tahoilta. Niitä ovat läheiset, sukulaiset, ystävät, sosiaali-ihmiset, terveyshenkilöstö, viranomaiset jne.
Ei tietenkään ole juurikaan tukiverkostoja, jos olisi niin ei olisi mitään ongelmaa. Tai ainakaan ihan tällaiset mietteet. Pari kertaa vuodessa käydään miehen kanssa kaksin jossain mutta eihän se lainkaan auta yksinolon tarpeeseeni. Ap
Mikä teillä on päivärytmi? Onko lapset kotona vai hoidossa vai miten? Yleensä, kun lapset on pieniä, sitä omaa aikaa on illasta, jos sitä järjestää. Eli aamulla riittävän aikaisin ylös, aamutouhut, lapset/lasten kanssa pihalle, ruoka, pienille päivälepo ja isommille rauhallista tekemistä (+hetki omaa aikaa äidille, vaikka lukemista, joogaa, musiikinkuuntelua...). Sitten välipalan jälkeen tenavat taas ulos, ruoka, harrastukset ja muut iltatoimet tai jos ei harrastuksia niin vaikka vielä illalla ulos leikkimään, vaunulenkille, pyöräilemään tms. ja iltapalan jälkeen tenavat sänkyyn kasilta ja sitten on sitä omaa aikaa pari tuntia. Näin meillä on aikanaan touhuttu. Riittävä lasten väsytys ulkoilusta, niin uni tulee illalla. Päivällä tulee itsekin ulkoiltua moneen kertaan eikä vain istuttua känny kädessä.
Kiitos muistutuksesta, miksi en lapsia halua. 34 on mittarissa eikä vauvakuumetta tule. Hyvä niin.
Mutta kun tuolla aiemmin sanoit että terveellisen ruoan hankkiminen ja laittaminen on hankalaa, niin siihen pari omaa 5 minuutin illallisvinkkiä. Itse laihdutan mutta olen laiska kokki ja näitä tulee syötyä usein:
- munia, tomaattia, paprikaa, mitä vaan vihanneksia, ja iso köntsä voita - pannulle ja sillä valmis
- fetaa, punaisia papuja purkista, suolakurkkua, tomaattia, kurkkua, paprikaa, pestoa - kaikki kuutioiksi ja alle viidessä minuutissa valmis
- valmis vihannessekoitus ja munia - alle 5 min pannulla
- tomaattimurska, papuja purkista, oliiviöljyä, mitä tahansa vihanneksia ja mausteita, mozzarellaa päälle ja uuniin kunnes juusto paahtuu
Nämä ovat varmasti nopeampia kuin roskaruoan tilaaminen, ja syömisen jälkeen tosi hyvä fiilis.
Ootko HSP? Lue siihen liittyvää tietoa, ehkä kolahtaa. Ei sen takia voi päästä helpommalla eikä lapsia voi mihinkään sillä perusteella dumpata mutta ehkä ymmärrät itseäsi paremmin ja keksit uusia selviytymistapoja.
Kumpikin vanhempi vaativassa kokoaikatyössä. En ole lasten kanssa kotona ja toinen onkin isompi koululainen jo. Illalla on hetki aikaa tv:n ääressä miehen kanssa, ei omaa aikaa. Jos sen yhteisen ajan vaihtaisi omaksi ajaksi, kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa ei olisi lainkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ootko HSP? Lue siihen liittyvää tietoa, ehkä kolahtaa. Ei sen takia voi päästä helpommalla eikä lapsia voi mihinkään sillä perusteella dumpata mutta ehkä ymmärrät itseäsi paremmin ja keksit uusia selviytymistapoja.
En ole. Haluaisin vain enemmän vapaata ja aikaa olla yksin ja olen aina ollut sellainen että vituttaa kauheasti jos en saa mitä haluan. Lisäksi olen myös kärsimätön. Ap
Itsepähän olette lapsenne tehneet
Hyi yök tota itsekkyyden määrää... Olisko ehkä kantsinut jättää ne lapset kokonaan tekemättä, kun tää sun marina alkaa kuulostaa ihan 16vee teiniäidin mankunalta:
"Haluaisin vain enemmän vapaata ja aikaa olla yksin ja olen ollut aina sellainen että vituttaa kauheasti jos en saa mitä haluan. Lisäksi olen myös kärsimätön".
Ei ne lapset kauaa ole pieniä, ja sitten saat taas mennä ja tulla niin, kuin huvittaa. Aikuisten maailmassa kun tekee valintoja, on seuraukset myös kannettava: Halusit lapsia, joten hetken oma aika/yhteinen aika miehen kanssa on tiukilla.
Mutta joo, jätä vaan lapset ja mies koska haluat olla rauhassa. Rupea vaikka etä-äidiksi joka toinen viikonloppu-systeemillä, niin sitten voit parinkymmenen vuoden päästä ihmetellä kun lapset ja lastenlapset viettää mielummin joulut sun muut pyhät ex-miehesi kanssa ja sinä istut yksin viettämässä omaa aikaa.
Lukeminen juuri vaatii mielestäni paljon sitä omaa aikaa, rauhaa ja yksinoloa. Mutta auttaisi kyllä kokemaan elämän mielekkäämmäksi. Mutta juuri nyt mulla ei juurikaan ole omaa aikaa lukemiseen. Jos yrittäisin lukea lasten läsnäollessa sen sijaan että olen kännykällä olisi tietysti vaihtoehto, mutta jos se vain ahdistaisi lisää kun ei voisi keskittyä rauhassa? Muuten hyvä vastaus.