Kerätäänkö murresanoja selityksineen tänne? :)
Itse kuulin miehen sukulaisissa ollessa Etelä-Pohjanmaalla sana "toimittaa", joka siis ainakin vanhempien ihmisten puheissa tarkoittaa "kertoa". Samoin "kaahia" on kiivetä. Oli pieni kielimuuri alkuun. :D
Listataan tänne sanoja!
Kommentit (243)
Parahultaanen - justihin sopiva; täysin sopiva. Käytössä ainakin Etelä-Pohjanmaalla.
Tillukkaat tai tillurit=villasukat.
Tampuuri=eteinen.
Porissa ainakin.
Hoppelinpoppeli; vatkattu kanamuna-sokeri vaahto herkkuna (kun karkkia ei ollut)
Pullasuttu (maitokahvia, pullaa; joensuulainen ystäväni oli laittanut voisulaa päälle ...eteläpohjalaisena sanon yök voisulalle).
voikkuleipä -- voileipä
Palakus - tämän päälle laitetaan halkaistava puu/halko ja löydään kirveellä halki.
Klapi - pikkupuita, eli mm. rangoista katkaistuja (ohuita). Klapimettä - ollaan perkaamassa noita pieniä puita polttopuiksi talteen, joko harventaen vesakkoa/metsää ja/tai puhdistaen hakkuun jälkeen.
Koko kesä meni klapimettäs.
Mittumaari - juhannus
planttu - kasvin taimi, tai nuori ihminen, esim. maanviljelijän planttu (kasvamassa maatalousyrittäjäksi)
E-Pohjanmaa
Porkka=suxensauva.
Renkku=lapsen istuin fillarii.
Lesta=satula
Kuppi=muki
Sosimet=haarukat yms
Lavitta=tuoli
Vastuuki=pöytäliina
Nestuuki=räkäpaperi/liina
Ja monia muita... pohojanmaan murresta
Stadin murteella
En pysty saada. -> En saa.
En perusta = en välitä jostain asiasta ( itä- savo)
Amma = lapsenvahti
Kahaveli, kahveli = Haarukka
Mennähän, tullahan, saunotahan, kävellähän jne
Käkiää= nenä kutisee. Kotkalaisilta lähinnä kuullu.
Vierailija kirjoitti:
Onko se pohjalaista murretta kun tinttailu tarkoittaa jotain kiukuttelua tms?
Yleensähän tintata = lyödä
Ja nyttemmin vielä merkitys juoda, juopotella. Helsingissä kuullut, että joku olisi ollut " kunnolla tinttaamassa", mene tiedä onko yleinen.
"Semmoone häihäkräppy sitte tällä kertaa". On sitte jostain erehryksestä tms...kyse
Tuima -> suolaton
Pohjois-Karjalassa
Vierailija kirjoitti:
En perusta = en välitä jostain asiasta ( itä- savo)
Olen kuullut tuota varsinkin tätini suusta, joka asui suurimman osan elämästään ruotsissa, mutta oli syntyisin savosta. En perusta siitä , sanoi usein kun ei piitannut tai välittänyt asiasta tms...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kröntmänttinäs = kokonaan. Turku.
Jännää! Olen asunut nyt 25 vuotta Turussa, mutten ole ikinä kuullut tätä!
Olen kuullut sen kronsmänttinäns
Vierailija kirjoitti:
Lappapuuro. Käsittääkseni se on ruispuolukkapuuroa? Kuulin ensimmäisen kerran r-vikaisen lapsen suusta tuon sanan.
Lappapuuro on vatkattu marjapuuro
Vierailija kirjoitti:
Tussu, esim. pyörän kumi on tussuna eli tyhjä.
Olen kuullut tätä käytettävän pikkujätkänä
Mutta nyt vakiintunut muuhun käyttöön.
Kikkiviero.
Tuli tuolta vanhoista sanoista mieleen. (Siellä olisi ärsyyntyneelle ainakin 2 uutta linja-autosanaakin....).
(Kikkivieroo on siis imetyksestä vieroittaminen; vauvan. Rinta = Kikki eepeellä. Kikkiliivit, rintaliivit.)