Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita, joita ihmettelette nykyvaatteissa?

Vierailija
18.05.2017 |

Mä yritin etsiä tänään takkia ja huomasin, että lähes kaikissa takeissa on hihoissa sellainen n. 15 cm pitkä "jatkopala" erikseen ommeltuna hihansuuhun. Miksi ihmeessä? Eikö olisi helpompi tehdä koko hihaa yhdestä kangaspalasta? Säästääkö se jotenkin kangasta verrattuna pitemmän hihan leikkaamiseen, vai onko siihen ihan joku "oikea" syy? Omissa vanhemmissa takeissa ei tätä jatkopalaa ole missään.

Kommentit (329)

Vierailija
301/329 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava ketju, täyttä asiaa! Kunpa tämä päätyisi niiden luettavaksi, jotka näitä ketjussa mainittuja rääsyjä tuovat kauppojen hyllyille.

Vierailija
302/329 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesulaput on jo mainittu. Niissä ärsyttää myös se, että vaikka yrittää miten huolellisesti saksia laput pois, ne nysät jäävät raapimaan kylkiä tai olkapäitä -näin mulla etenkin urheilukäyttöön tarkoitetuissa topeissa.

Mua nyppii myös ne vaateripustinta varten olevat narut. Leikkaan ne heti uusista pois, kun niistä ei mitään hyötyä ole, pikemminkin päin vastoin.

Ja jos ostat useamman vaatteen kerralla, niin aikamoinen läjä tulee myös roskaa, kun saksit kaikki laput, muka informatiiviset pahviplakaatit ja nuo ripustinnarut pois.

Plus vaatemerkit. Yleensä yritän ostaa sellaisen vaatteen, jossa merkkiä ei ole tai jos on, se on helposti poistettavissa.  Joissakin takeissa se merkki on ripustusnauhassa ja aina on duunipaikan tiety kyttääjät katselemassa, entä mistä ostettu, mitä merkkiä, kuinka tuolla on varaa, ai nyt sillä on henkkamaukkaa, ähä ähä...no hupinsa kullakin. Joskus olen kirjaillut tai maalannut ne peittoon, mut aina ei ole aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/329 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- kokojen suureneminen: pari vuotta sitten käytin s/36 ja olin 160/55kg, nyt olen 160/65 ja xs meinaa olla usein liian suuri[./quote]

Mitä IHMETTÄ. Missä kaupassa näin? Olen 160/68 ja säännönmukaisesti vaatekoko on 40/L ja usein on siinä ja siinä ettei mee 42 puolelle. Onko sinulla tosi makkarankuorimainen ja paljasteleva tyyli vai miten tämä on mahdollista?

En ole lainattu mutta voin vastata. Olen lyhyt ja vähän pullero, kuppikoko d. Mulla Hm, Kappahl-housut ja paidat on kokoa tyyliin 42, mutta seppälän paita on xs-s, ehkä m. Housuja en ole sieltä ostanut joten en osaa sanoa niistä. Prisman koot on s-m, 38-40 housuissa. Ketjujen välillä siis on eroja.

Vierailija
304/329 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valetaskut. Se, että ei saa muita kuin tosi lyhyitä shortseja, tai se on sitten caprit. Pillifarkut, jotka niin tiukat että vaikea saada pois jalasta. Farkkujen ohut laatu, menevät alle vuodessa usein rikki. Se että melkein kaikissa sormikkaissa rumat näkyvät "älypuhelinnystyrät".

Se että vakosamettibleisereitä ei saa enää mistään muualta, kuin kirppareilta. 

Vierailija
305/329 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan oo pitkä, 169cm, mut paidat on lähes aina liian lyhyitä ja hihat kans.

Naisten housujen taskut on ihan vitsi. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan miesten farkkuja. Niis on kunnon taskut joihin mahtuu helposti puhelin. Muutenkin miesten vaatteissa on useemmin paremman laatunen kangas, et ainakin jos jotain lököä lämmintä kotipaitaa etsitte, nii kannattaa kattoa mitä miehille on tarjolla. :)

Mulla on myös sellanen ongelma, että takaa istuvia housuja on ihan mahdoton löytää. Isot reidet, levee lantio, mut kumminki selkee vyötärö. Joka ikisissä housuissa jää perseen yläpuolelle sellanen "pussi" ja housut valuu alas joka kerta ku kumartuu. Pakko aina ite kaventaa.

Tuo monien mainitsema läpinäkyvät paidat ärsyttää mua kans aivan suunnattomasti. Lähes mahdoton ostaa valkosia paitoja.

Vierailija
306/329 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan oo pitkä, 169cm, mut paidat on lähes aina liian lyhyitä ja hihat kans.

Naisten housujen taskut on ihan vitsi. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan miesten farkkuja. Niis on kunnon taskut joihin mahtuu helposti puhelin. Muutenkin miesten vaatteissa on useemmin paremman laatunen kangas, et ainakin jos jotain lököä lämmintä kotipaitaa etsitte, nii kannattaa kattoa mitä miehille on tarjolla. :)

Mulla on myös sellanen ongelma, että takaa istuvia housuja on ihan mahdoton löytää. Isot reidet, levee lantio, mut kumminki selkee vyötärö. Joka ikisissä housuissa jää perseen yläpuolelle sellanen "pussi" ja housut valuu alas joka kerta ku kumartuu. Pakko aina ite kaventaa.

Mulla jää tuo pussi myös muutamissa mekoissa, joissa vyötärö menee "ihonmyötäisesti" ja levenee A-mallisesti sitten helmaa kohti. Kun puen mekon päälleni ja laitan siihen yleensä kuuluvan vyön niin alaselkään jää vyötärön alle pussikohta. Pitäisi siis olla enemmän mahaa..

Vierailija
307/329 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feikkitaskut naistenvaatteissa. Todella ärsyttävää, koska tämä sitten johtanut siihen että kaupassa joudun jokaiset taskut aukomaan ja tarkistamaan että ovatko varmasti oikeat taskut.

Kaikkein ärsyttävintä on kun äkkää jonkun kivan mekon missä näkyy taskut, koska hallelujaa vihdoinkin MEKKO jossa taskut... Aprillia, aprillia, syö silliä ja juo kuravettä päälle. Ei ne taskuja ollutkaan, vain koristeena.

Ja sitten joissakin vaatteissa on taskut mutta ne on ommeltu umpeen! Että jos nyt välttämättä haluaa ne taskut käyttöön niin pitää ratkoa ne auki. Ihan järjetöntä. Siis onko muka olemassa ihmisiä, jotka ostavat vaatteita joista löytyy taskut, mutta ompelisivat ne mieluummin umpeen...?

Juuri kokeilin nahkahametta ja ilahduin kun siinä oli pienet taskut. Ja paskat, se vain näytti siltä. Valetaskut..

Vierailija
308/329 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamatta kahlata kaikkia 21 sivua sanoisin:

- laatikkomaiset paidat (peittää kaikki muodot eikä näytä imartelevalta kenelläkään)

- huonolaatuiset kankaat lähes kaikissa vaatteissa, erityisesti sukissa ja paidoissa

- läpinäkyvyys paidoissa

- erikoinen mitoitus (joo joo, voin olla lihonutkin, mutta se ei yksistään selitä sitä, miksen mahdu vaatteisiin. Esim. paidat ja takit kinnaa tosi helposti hartioista, käsivarsista ja rintojen kohdalta. Jos olisin pelkästään lihonut, ne kiristäisi luultavasti mahan kohdalta)

Vierailija
309/329 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perskannikat puoliksi paljastavat shortsit. Tykkään kyllä minishortseista ja mulla on niitä ihan älyttömän paljon, mutta perseshortseja en vaan tajua.

Minä en tykkää edes sellaisista bikineistä, joissa alaosa peittää vain osan pakaroita. Vaikka olisi kiinteä ja näitti peffa, niin miksi pitäisi kulkea rannalla tai uimahallissa pakarat paljaina? Kun ei sentään vessaan ole menossa.

Vierailija
310/329 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihojen lyhyys kiusaa itseänikin. Näyttää siltä, että paitikset on jääneet pieneksi. Motkotan myös materiaaleista. Hikoilemaan taipuvaisena en pysty pitämään esimerkiksi elastaania sisältäviä vaatteita.

Miesten muodissa ihmettelen kittanoita puvun takkeja tyyliin Chaplin. Housut ovat kapealahkeisia ja jaloissa kanootin kokoiset nauhakengät (yleensä ruskeat).

Tytöt kulkee kaupungilla sukkahoususillaan. Yläosana sitten vyötärölle ulottuva pusakka. Aika roisin näköistä.

Vierailija
311/329 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten joissakin vaatteissa on taskut mutta ne on ommeltu umpeen! Että jos nyt välttämättä haluaa ne taskut käyttöön niin pitää ratkoa ne auki. Ihan järjetöntä. Siis onko muka olemassa ihmisiä, jotka ostavat vaatteita joista löytyy taskut, mutta ompelisivat ne mieluummin umpeen...?

Joku tästä jo mainitsikin, mutta: oikeat taskut ommellaan kiinni siksi, että ne säilyvät hyvinä ostajalle. Jos jokainen sovittaja tunkisi käsiään niihin nii ne näyttäisivät ennen pitkään epäsiisteiltä ja housut saattais jäädä myymättä. Myös takkien/jakkujen helmat takaa on usein tikattu löysästi yhteen, jotta takki pysyy siistimpänä. Tällaiset ompeleet on helppo poistaa ja ne on tarkoituskin poistaa.

Vierailija
312/329 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukat housut. Yäk

Vierailija
313/329 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- huonot materiaalit, keinokuitua, jos jostain löytyy puuvillaa niin se on huonolaatuista

- T-paidat läpinäkyviä ja ohuita, liian lyhyet lähes olemattomat hihat, valtavat kaula-aukot

- pitkähihaisissa paidoissa järkyttäviä malleja, lyhyitä ja leveitä, pitkiä ja kapeita tai ylisuuria, jotka tekee normaalipainoisestakin lihavan näköisen ja näissä myös yleensä liian leveät kaula-aukot

- halkiot paidoissa tai sitten sellaiset pyöristetyt sivuhelmat

- suurin osa farkuista/housuista kapeaa pillimallia

- miesten vaatteet huomattavasti laadukkaampia ja mukavampia päällä (materiaalit, leikkaus yms.) ja usein myös halvempia kuin naisten vaatteet

Vierailija
314/329 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua, mahdollisesti joku muukin on ärtynyt tästä: 3/4-hihat! Mitä niillä tekee? Talvella sellaisilla ei tarkene ja kesällä voi olla lyhythihainen.

Minun kaikki aluspaitana käyttämäni paidat ovat 3/4 hihaisia. Lämmittävät ja suojaavat paidan alla pikkutoppia paremmin, mutta pitkät hihat eivät vilku päälipaidan alta.

Kesäisin väljemmät 3/4-hihat suojaavat hyvin kuumalta ja auringolta, mutta ovat silti kesäisen vilpoiset. 

Minä ymmärrän siis 3/4-hihoja hyvin.

Vierailija
315/329 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa todella paljon, kun nykyään on hirvittävän vähän Suomessa ommeltuja vaatteita myynnissä. Niiden kohdalla ainakin tietäisi, että työntekijöillä on hyvät työolot ja palkka kehitysmaihin verrattuna. Ostamalla Suomessa tehtyjä vaatteita pystyisi tukemaan myös kotimaan työllisyyttä.

Hinta. Olisitko valmis maksamamaan t-paidasta monta kymppiä kun on totuttu siihen että hinta on 4,95? (Minä olisin, mutta tiedän että moni ei ole.) Avaa mikä tahansa lastenvaateketju, ja mene katsomaan ilkkumista siitä miten idiootit maksavat statuksen vuoksi Suomessa/Euroopassa valmistetusta vaatteesta monta kymppiä kun fiksumpi ostaa muutamalla eurolla alesta että voi sitten heittää roskiin puolen vuoden päästä. Mutta eihän se ole tyhmä joka pyytää jne.

Toivoisin myös, että Suomessa valmistettaisiin enemmän nuorekasta ja simppeliä vaatetta ja jostain muusta kuin "paksusta ja napakasta trikoosta". 

Vierailija
316/329 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten puolelta on mahdotonta löytää siistejä neuleita tai villapaitoja, jotka oikeasti sisältäisivät sitä villaa järjellisen määrän. En tajua, miten tässä maassa edes riittää menekkiä sähköisille ja kylmille tekokuituneuleille, joita n. 95% neulevalikoimasta tuntuu olevan. Löysin viime talvena miesten puolelta alennuksesta oikeita villapaitoja, joita hamstrasin xs-koossa kolmessa värissä.

MInä pidän tätä vähän turhaan toisteltuna mantrana. Jos asioit HM-Zara-Vero Moda -aksellilla niin kyllä. Ja vielä pahempana nämä luksusbrändien halpismerkit (Marc by Marc Jacobs jne...) joissa hinnat ovat edelleen  aika rapeat mutta materiaalit ja laatu ihan ketjukamaa.

Mutta esim. COS, Filippa K, Selected, Samuji, Uniqlo, Lidl ( :D, kashmir-mallisto, kyllä), Uhana design, Repeat, Arela tarjoavat paljon hyviä materiaaleja. Esim. näistä ostan itse vaatteeni. Löytyy näiltäkin tietysti keinokuitua, mutta satunnaisotannalla jos menet katsomaan noiden merkkien osastoa vaatekaupassa, löydät kyllä villaa.

Vierailija
317/329 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Conversen tennarit kestävät joka vuosi lyhyemmän ajan. Ostan reilun vuoden välein uudet ja ovat isoimmassa käytössä huhtikuu-syyskuu välillä. Eivät kuitenkaan ole ainoat kengät käytössä. Se pohjakumi vaan SULAA kantapäästä! Olen yrittänyt muuttaa kävelytapaa aina uusien kohdalla, mutta ei. Voihan se olla myyntikikkakin. Seuraavaa paria ei ehkä tule, siirryn vaikka maihareihin.

Jos kengänpohjat kuluvat epätasaisesti, sinulle on melko varmasti kehittynyt askellusvika! Kannattaa käydä tarkistuttamassa! :) Jalkojen virheasennoilla voi saada aikaiseksi ikävää häikkää polviin ja selkään.

t. Fysioterapeutti

Ovatko lättäpohjakengät muutenkaan ideaalisia jaloille, etenkin vuodesta toiseen käytettynä?

Eikö olekin kummallista että koko muu ihmisruumis tulee toimeen ja kehittyy ihan omalla voimallaan (et kulje arjessa niskatuki, rannelasta ja polvituki päällä) mutta jalat tarvitsevat kiinalaisen insinöörin muotoileman pohjallisen voidakseen hyvin? Ohut, mahdollisimman vähän jalan asentoon puuttuva kenkä on jotenkin huono vaihtoehto?

Vierailija
318/329 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksamatta kahlata kaikkia 21 sivua sanoisin:

- laatikkomaiset paidat (peittää kaikki muodot eikä näytä imartelevalta kenelläkään)

- huonolaatuiset kankaat lähes kaikissa vaatteissa, erityisesti sukissa ja paidoissa

- läpinäkyvyys paidoissa

- erikoinen mitoitus (joo joo, voin olla lihonutkin, mutta se ei yksistään selitä sitä, miksen mahdu vaatteisiin. Esim. paidat ja takit kinnaa tosi helposti hartioista, käsivarsista ja rintojen kohdalta. Jos olisin pelkästään lihonut, ne kiristäisi luultavasti mahan kohdalta)

En ole samaa mieltä ettei näytä imartelevalta kenelläkään, tai että olisi joku itseisarvo näyttää aina kaikki muodot. Minusta hoikalla ihmisellä esimerkiksi kapeat housut ja väljä ("laatikkomainen") laskeutuva paita on kaunis yhdistelmä. On vähän ahdas kauniin naisen kuva jos ainoa tapa olla sellainen on  käyttää rinnat ja vyötärön esiin tuovia "kietaisumallisia" paitoja.

Vierailija
319/329 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää ja ihmetyttää nykyvaatteissa

- räiskyvät kikertävänkukertavat kuosit

- ohut ja huonolaatuinen kangas, etenkin t-paidoissa, kuten moni täällä jo mainitsikin. Ärsyttävää ottaa uusi paita koneesta lähes seulana jo parin ohjeenmukaisen pesun jälkeen, näin käy meillä myös miehen paidoille.

-kierot saumat! Vaikka kuinka ripustat paidan suorassa narulle, kuivuneena saumat menevät puoliksi maha- ja selkäpuolella, eikä kyljissä, kutenkuuluisi. Tämä erityisesti trikoopaidoissa.

- raapivat kilometrin mittaiset pesulaput, sekä silikoninauhat

- liian lyhyet helmat, sekä makkaralle rullaantuvat helmat

- hartoista liian kapeat takit

- hengittämättömyys, hikoilee jo melkein pelkästä paikoillaanolosta.

- porkkanamalliset housut

Ja moni muu asia mitä moni on jo sanonut...

Vierailija
320/329 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pitkästä aikaa puseroita ja kevättakin. Kankaat ovat aivan hirveän ohuita! Puseroista näkyy läpi. Jokaisesta. Pakko laittaa toppi alle.

Harmittaa myös, jos löytää ihan ok-merkiltä ihanan mallisen vaatteen ja sitten materiaali on esim. 100 % polyester tai 70 % akryyli 30 %polyester.

Jää ostamatta.