Asioita, joita ihmettelette nykyvaatteissa?
Mä yritin etsiä tänään takkia ja huomasin, että lähes kaikissa takeissa on hihoissa sellainen n. 15 cm pitkä "jatkopala" erikseen ommeltuna hihansuuhun. Miksi ihmeessä? Eikö olisi helpompi tehdä koko hihaa yhdestä kangaspalasta? Säästääkö se jotenkin kangasta verrattuna pitemmän hihan leikkaamiseen, vai onko siihen ihan joku "oikea" syy? Omissa vanhemmissa takeissa ei tätä jatkopalaa ole missään.
Kommentit (329)
Hyvä ketju! Asiaa!
Onneksi tästäkin osattu repiä huumoria, tässä Saturday Night Liven sketsi, jossa on vaateliikkeen mainos:
Vierailija kirjoitti:
Pesuohjeet ovat kuin jonkun elektroniikkalaitteen käyttöohjeet. Saumaan on liitetty pitkä riekale, jopa 10 cm pitkä sepustus, useitakin lappuja päällekkäin ja noin 17 kielellä. Esim. housuissa voivat kurkistaa vyötäröltä, jos ei heti muista leikata pois.
No äläpä, pesulapuista on tosiaan tullut enemmänkin pesukirjasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oon aina inhonnut jos paidassa tuommoinen ahdas aula-aukko. Ei tarvii mikään turhan avoin olla, mut onko se nimeltää v-kaulus se semmoinen, josta näkyy jos joku kaulakoru sattuu kaulassa olemaan, eikä se ahista niin, ettei henkeä saa.
Itsekin kaipaan V-aukkoisia paitoja, mutta olen sen verran ommellut ja ompelisin edelleen, jos saisi kunnon kankaita, että tajuan V-aukkoisen paidan ompeluajassa ompelen 3-5 pyöreällä aukolla varustettua paitaa, jos sen V-aukon tekee kunnolla.
Okei, eli tässä syy, miksi niitä ei tahdo lötyä...
Lippikset ovat ihmeellisen näköisiä ja niitä pidetään ihmeellisesti "turhan ylhäällä". Ei yhtään sellaisia kuin kunnon ysärin änärilippikset.
Tyttöjen paljaat nilkat talvella.
Polvet kunnolla paljastavat reikäiset farkut, mutta eivät enää siksi että "punk ja fak society", vaan koska muoti.
Musta taas monien perus trikoopaitojen kaula-aukot ovat kauhean isoja ja kumartuessa paljastavat rintavakoa. Jolloin tietyissä tilanteissa täytyy pitää esim toppia alla, ettei vahingossa vilauttaisi. Vaatekoko on rinnakas/harteikas 40
Noi pesulaput. Siis voi helvetti!!!
Joka kerta ärsyttää kun ostaa alusvaatteet ketjuliikkeestä se saakelin romaanimittainen 10 cm pitkä pesulappu rintsikoissa ja alushousuissa! Ja sitä on vaikea leikata pois niin, ettei leikkaisi myös sitä vaatetta jos ei kerran halua, että se ruma pieni musta pala jää näkyviin siitä pitsistä. Huoh!!!
Eikö se pesulappu voi olla ihan pieni ja ihan vaan enkun kielellä? Sitä ymmärtää kaikki..
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten rajoittunut värivalikoima urheiluvaatteissa on. Naisille on tarjolla lähinnä pinkkiä, turkoosia ja mustaa. Missä muut värit?
Tiukat muotivärit ylipäätään: mitään muuta ei saa. Vuonna 2013 oli syksyn värit muodissa (oma värimaailmani) ja ostinkin paljon mm. T-paitoja, pitkä- ja lyhythihaisia, kun nyt voi mennä 10 vuotta, ennenkuin tulee muotiin mitään väriä, joka sopii minulle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju! Asiaa!
Onneksi tästäkin osattu repiä huumoria, tässä Saturday Night Liven sketsi, jossa on vaateliikkeen mainos:
Joo, samaa mieltä, oon joskus ajatellut, että olenko mä ainoa, joka ajattelee näin. Ja parempi onkin että niistä asioista, jotka ärsyttää, niin ottaa ne huumorilla, kun alkaa niistä vielä entistä enempi ärsyyntymään, muuten saisi koko ajan olla vihainen...
En jaksanut lukea koko ketjua, mahdollisesti joku muukin on ärtynyt tästä: 3/4-hihat! Mitä niillä tekee? Talvella sellaisilla ei tarkene ja kesällä voi olla lyhythihainen.
Just tänään kävin vaatekaupoissa kiertämässä, varsinkin BikBokin paidat on kunnon napapaitoja, kauhean lyhyt helma. Saa sitten yrittää sovittaa jotain L-kokoa, jotta helma yltäisi vyötärölle ja muuten on sitten liian iso, varsinkin hihoista..
En myöskään ymmärrä niitä valmiiksi revittyjä housuja. Järkyttävän näköistä kun teinit kulkee farkuissa, joissa on ison neliön mallinen reikä polvissa.
Kovin edullisia kenkiä ei tuu ostettua, ne hajoaa nopeasti tai muuten on huonot jalassa. Siis ihan ne halvimmat. Ja monissa kenkäkaupoissa on samat kengät ihan pikkusen eri versioina, kuten joku jo tais mainita. Itelläkin jo kaappi täynnä niitä samoja->eipä tuu paljon kenkiä ostettua
Ihan ahterista tämä kittana miesten pukumuoti, jossa sieltä sun täältä ahdistava pikkutakki kiristetään kropan ympärille niin, että se irvistää yhden napin kiinni pitämänä, ja alas istuessa saa pelätä mihin suuntaan se nappi lennähtää.
Vierailija kirjoitti:
Liian avoimet yläosat tai mekot! Rintsikat paistavat joko edestä, takaa tai sivuilta. Eivätkö vaatesuunnittelijat ota huomioon, että suurin osa naisista käyttää liivejä?
Olen monesti bongannut kaupasta ihanan vaatteen - mutta kun sovitan, niin rintsikat näkyvät paikoissa, joita ei voi piilottaa. Ja näin isorintaisena on mahdotonta olla ilman niitä.
Tässä näkyy se, että monet vaatesuunnittelijat on miehiä. He on tottuneet pitkiin ja laihoihin malleihin, joille ilman rintaliivejä oleminen ei tuota vaikeuksia, mutteivät osaa ajatella asiaa "tavallisen naisen" kannalta. Oon monesti bongannut esim. todella kauniin mekon, mutta suureksi pettymykseksi selässä on ollut ihmeellinen aukko...?? Eli rintsikat pitäisi jättää pois ja mekko jää kauppaan.
Jos ei ole neonvärien ystävä, niin valikoima ulkoiluvaatteissa on aika rajattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian avoimet yläosat tai mekot! Rintsikat paistavat joko edestä, takaa tai sivuilta. Eivätkö vaatesuunnittelijat ota huomioon, että suurin osa naisista käyttää liivejä?
Olen monesti bongannut kaupasta ihanan vaatteen - mutta kun sovitan, niin rintsikat näkyvät paikoissa, joita ei voi piilottaa. Ja näin isorintaisena on mahdotonta olla ilman niitä.
Tässä näkyy se, että monet vaatesuunnittelijat on miehiä. He on tottuneet pitkiin ja laihoihin malleihin, joille ilman rintaliivejä oleminen ei tuota vaikeuksia, mutteivät osaa ajatella asiaa "tavallisen naisen" kannalta. Oon monesti bongannut esim. todella kauniin mekon, mutta suureksi pettymykseksi selässä on ollut ihmeellinen aukko...?? Eli rintsikat pitäisi jättää pois ja mekko jää kauppaan.
Jos se mitään lohduttaa, niin ei ne langanlaihat suunnittelijahomppelit tunnu tietävään myöskään jarppivartaloisten miesten olemassaolosta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ahterista tämä kittana miesten pukumuoti, jossa sieltä sun täältä ahdistava pikkutakki kiristetään kropan ympärille niin, että se irvistää yhden napin kiinni pitämänä, ja alas istuessa saa pelätä mihin suuntaan se nappi lennähtää.
Sitä nappia kuuluukin pitää istuessa auki.
160cm pitkänä en löydä mistään sopivia farkkuja, lahkeet aina liian pitkät enkä oikein tykkää kääriä niitä. Toinen farkkuihin liittyvä ongelma on malli: haluaisin ihonmyötäiset farkut joissa myös lahkeet olisivat nilkoista tiukat, mutta lähes kaikissa kokeilemissani farkuissa ne jäävät lörpöttämään. Joustavammissa farkkulegginsseissäkin sama vika, vaikka joustavuuden takia tiukempikin lahje mahtuisi jalkaan. Sitten jos lahje on sopivan tiukka, ei vyötärö todellakaan mahdu kiinni. Minulla ei ole edes kovin leveä lantio, mutta todella monet farkut eivät kiskoessa mene kuin puoleen reiteen asti, kun vyötärö on aivan liian kapea. Ei siis toivoakaan saada jalkaan...
En oikein ymmärrä off shoulder -paitoja, eli siis olkapäät täysin näkyville jättäviä paitoja. Joillakin ihmisillä näyttää ihan kivalle, mutta itse leveäharteisena en voisi kuvitella pukevani sellaista ylleni. Jotenkin se malli saa hartiat näyttämään entistä leveämmiltä. Kokeilin kerran kyseistä paitaa kaupassa, ja tuntui todella epämukavalle kun paidan yläresori kiristää olkavarsia. Eikä tuollaisen paidan kanssa voi pitää tavallisia rintsikoita, ja olkaimettomat eivät tunnu kyllin tukevilta ja löystyvät nopeasti käytössä.
Selästä lähes kokonaan avonaiset paidat/mekot ihmetyttävät myös, eihän sellaisten alle voi laittaa rintsikoita ja ilman niitä nännit todennäköisesti näkyvät läpi ellei kangas ole erittäin paksua. Monesti tällaiset paidat/mekot ovat myös melko ohutta kangasta, jolloin kyllä huomaa selkeästi ettei ole rintaliivejä alla.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä off shoulder -paitoja, eli siis olkapäät täysin näkyville jättäviä paitoja. Joillakin ihmisillä näyttää ihan kivalle, mutta itse leveäharteisena en voisi kuvitella pukevani sellaista ylleni. Jotenkin se malli saa hartiat näyttämään entistä leveämmiltä. Kokeilin kerran kyseistä paitaa kaupassa, ja tuntui todella epämukavalle kun paidan yläresori kiristää olkavarsia. Eikä tuollaisen paidan kanssa voi pitää tavallisia rintsikoita, ja olkaimettomat eivät tunnu kyllin tukevilta ja löystyvät nopeasti käytössä.
Selästä lähes kokonaan avonaiset paidat/mekot ihmetyttävät myös, eihän sellaisten alle voi laittaa rintsikoita ja ilman niitä nännit todennäköisesti näkyvät läpi ellei kangas ole erittäin paksua. Monesti tällaiset paidat/mekot ovat myös melko ohutta kangasta, jolloin kyllä huomaa selkeästi ettei ole rintaliivejä alla.
Olen päätellyt, että nämä paidat ovat ihmisille, jotka eivät koskaan tee mitään. Näissä voi siis istua hiljaa paikallaan, kävellä hitaasti tai olla autonkuljetettavana (ei ajaa itse); "olla (esillä)" ei "toimia".
Muuten ne ei edes pysy oikein päällä? Siis jos yrittää tehdä jotain.
Pesuohjeet ovat kuin jonkun elektroniikkalaitteen käyttöohjeet. Saumaan on liitetty pitkä riekale, jopa 10 cm pitkä sepustus, useitakin lappuja päällekkäin ja noin 17 kielellä. Esim. housuissa voivat kurkistaa vyötäröltä, jos ei heti muista leikata pois.