Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita, joita ihmettelette nykyvaatteissa?

Vierailija
18.05.2017 |

Mä yritin etsiä tänään takkia ja huomasin, että lähes kaikissa takeissa on hihoissa sellainen n. 15 cm pitkä "jatkopala" erikseen ommeltuna hihansuuhun. Miksi ihmeessä? Eikö olisi helpompi tehdä koko hihaa yhdestä kangaspalasta? Säästääkö se jotenkin kangasta verrattuna pitemmän hihan leikkaamiseen, vai onko siihen ihan joku "oikea" syy? Omissa vanhemmissa takeissa ei tätä jatkopalaa ole missään.

Kommentit (329)

Vierailija
241/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nuo tekstit ärsyttää, kun ne on aina jotain angel/bitch/love/sexy tyylisiä...

Vierailija
242/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilisen ostoskierroksen jälkeen pakko vielä palata: isojenkin tavaratalojen puoli osastoa kattava takkivalikoima on tarkemman perehtymisen jälkeen pelkkää saman kolmen mallin toistoa, samoissa beigeissä, tummansinisissä ja mustissa väreissä. On se kittana keinonahkatakki, laatikkomallin trenssi, joka kinnaa parhaimmillaan sekä rinnoista että lantiolta sekä rento, hupullinen vapaa-ajan malli.

Valitse noista sitten.

Tämä on niin totta!

Lisäksi Näin viiskymppisenä huomaa, että kokonaisia vaatekäsitteitä on hävinnyt kaupoista. Koittapa etsiä välikausitakkia tai takkia raglan-hihalla. Nuorimmat myyjät eivät ole koskaan sellaisista kuulleetkaan.

Takkivalikoima menee nykysin niin että elokuussa myydään "talvitakit", jotka on lähinnä tarkoitettu Keski-Euroopan ilmastoon ja naisille, joiden ei tarvitse odottaa tundralla bussia lumimyrksyssä tai edes kulkea sateessa ja tuulessa kuin kahvilasta kadun yli lähimmälle metroasemalle.

"Kevättakit" ovat sitten vuorittomia niin ohuita löpereitä, ettei niistä ole iloa kuin pilvisenä ja tuulisena kesäpäivänä Suomessa, saati että voisi käyttää esim. veneillessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pillifarkut! Niitä on joka paikassa ja niitä on myös ollut kauan. Hyvältähän ne eivät näytä kellään.

Pillifarkut ovat ihania! Ja sopivat monille todella hyvin. Leveälahkeiset farkut taas näyttävät rumilta ja saavat monet näyttämään painavammilta, mitä todellisuudessa ovat.

Vierailija
244/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillifarkut! Niitä on joka paikassa ja niitä on myös ollut kauan. Hyvältähän ne eivät näytä kellään.

Pillifarkut ovat ihania! Ja sopivat monille todella hyvin. Leveälahkeiset farkut taas näyttävät rumilta ja saavat monet näyttämään painavammilta, mitä todellisuudessa ovat.

Monet ei tykkää pillifarkuista, eikä näytä erityisen hyvältäkään. Sen vuoksi olisi hyvä, kun olisi pillifarkkuja ja leveälahkeisia, mistä kukakin tykkää.

Vierailija
245/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ei tykkää pillifarkuista, eikä näytä erityisen hyvältäkään. Sen vuoksi olisi hyvä, kun olisi pillifarkkuja ja leveälahkeisia, mistä kukakin tykkää.

Näinpä.

On myös malleja siltä väliltä, jotka eivät ole puristavan pillit, mutta kuitenkin sen verran muotoja myötäilevät, etteivät jalat näytä todellista kokoaan paksummilta. Tällaiset ovat minulle itselleni eniten mieleen. 

Vierailija
246/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyet sortsit ovat ok, mutta en ymmärrä näitä nykyajan nanosortseja, jotka oikeasti paljastavat osan kannikoista. Eivätkö ne ole tosi epämukavatkin päällä, kun hankaavat intiimialueita? Eikö ole inhottavan tuntuista istua puolipaljaalla pyllyllä bussinpenkille? Mikä idea näissä on?

Ylipäänsä en ymmärrä, miksi nykyään ajatellaan, että mahdollisimman paljastava pukeutuminen on juuri se juttu, joka vapauttaa ihmiset. Että sitä vapautuneempi olet mitä enemmän riisut, ja jos et näyttele melkeinpä intiimialueitasi, olet estoinen ja sinun pitäisi saada apua. Tuntuu, että juuri ketään ei enää kiinnosta arvokkuus, vaan porukka vain mennä kouhottaa puolialasti (no, kärjistin tietysti, mutta ymmärtänette pointin).

Vierailija
247/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jokunen vuosi sitten oli oikein vaikeuksia kaupasta valita minkä haluaa, kun oli niin paljon kivoja vaihtoehtoja, nyt ei löydy, kun muoti on muuttunut, ja en tykkää. Kaikissa kaupoissa sama valikoima.

Vierailija
248/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko joku ehti mainita kittanat takit? Paljon jos on ulkona, niin ei oikein tahdo löytyä, siis sellaista, jossa ulkona ei palele?

Vierailija
249/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyet sortsit ovat ok, mutta en ymmärrä näitä nykyajan nanosortseja, jotka oikeasti paljastavat osan kannikoista. Eivätkö ne ole tosi epämukavatkin päällä, kun hankaavat intiimialueita? Eikö ole inhottavan tuntuista istua puolipaljaalla pyllyllä bussinpenkille? Mikä idea näissä on?

Ylipäänsä en ymmärrä, miksi nykyään ajatellaan, että mahdollisimman paljastava pukeutuminen on juuri se juttu, joka vapauttaa ihmiset. Että sitä vapautuneempi olet mitä enemmän riisut, ja jos et näyttele melkeinpä intiimialueitasi, olet estoinen ja sinun pitäisi saada apua. Tuntuu, että juuri ketään ei enää kiinnosta arvokkuus, vaan porukka vain mennä kouhottaa puolialasti (no, kärjistin tietysti, mutta ymmärtänette pointin).

Tuli tuosta mieleen... Pahimpien porotushelteiden aikana erityisesti tummat puistonpenkit ja muut auringolle alttiit istuimet lämpenevät joskus todella kuumiksi. Varmaan varsinaista venäläistä rulettia yrittää sellaisena aikana istua tuollaisten pikkupikkushortsien kanssa mihinkään. Voin myös kuvitella sen hikisen LÄRRRTS-äänen, kun tuollaiset jalassa nousee istumaan esimerkiksi nahkapäällysteiseltä autonpenkiltä tai joltain muovituolilta. 

Käytin nuorempana ja vähemmän paleluherkkänä paljon minihameita ja -mekkoja, ja törmäsin monesti kesäisin tähän ongelmaan. Jos istui kuumalle penkille niin, että hame nousi istumaan laskeutumisen aikana turhan korkealle, siinä oli parhaimmillaankin tukalat oltavat ja pahimmillaan oikeasti poltti kipeästi. Myös hikisten reisien kuoriminen penkistä irti tuli moneen kertaan tutuksi. Sillä erotuksella tietenkin, että helman pystyi kuitenkin asettelemaan suojaksi istuutuessaan, tuommoiset shortsit jalassa ei ole oikein mitään suojaa.

Vierailija
250/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuukin, että nykyään on tärkeämpää, miltä vaate näyttää, kun että miltä sitä tuntuu pitää päällä. Inhottaa sellaiset vaatteet, joissa ei pysty liikkumaan, pitäisi vissiin töröttää paikallaan kun mallinukke, kun ne on saanut päällensä kiskottua. Ei kiitos. Mä haluan vaan vaatteita, joissa voi normaalisti olla.

Vierailija
251/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, nuo tekstit ärsyttää, kun ne on aina jotain angel/bitch/love/sexy tyylisiä...

Olet tullut aikakoneella nollarilta! That's hot!

Vierailija
252/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miten rajoittunut värivalikoima urheiluvaatteissa on. Naisille on tarjolla lähinnä pinkkiä, turkoosia ja mustaa. Missä muut värit?

Vierailija
253/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tullut aikakoneella nollarilta! That's hot!

On mulla paitoja joissa on tekstiä ja painatuksia ja printtejä ja kuvioita ja kaikkea mahdollista, hihoissa ja selässä jne, enkä nyt tarkoita, että on samasta kankaasta tehty koko paita ja kuvio siksi myös selässä... mut on aika köyhää ostaa yksivärinen paita, jossa edessä lukee vaikka love. Ei sovi mun päälle sellainen vaate.

Vierailija
254/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Tämä sisäänostajien mantra: "Suomalaisen naisen suosikkisävyjä pukeutumisessa ovat musta ja tummansininen. Suomalainen arvostaa vaatteissa eniten mukavuutta." Joopajoo.

-Edelliseen liittyen, jos Suomeen saadaan jokin kiva uusi merkki, myyntiin valitaan ankeimmat ja mummomaisimmat mallit ja värit.

-Vaatteiden käsittämättömän huono laatu. Ulkomailla halpisketjuliikkeissäkin huomattavasti parempaa kunnon perusvaatetta ja hintakin on halvempi.

-Hameet ilman takahalkioita. Niissä ei sitten kävellä ollenkaan, voi vain seistä tai istua

Vierailija
255/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ne hajoaa heti.

Vierailija
256/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen isokokoinen ja  vanha nainen, en enää haluaisi (enkä puekaan) pukea päälleni mitään leggingsejä. Niitä kun saa ihan isommissakin kokoluokissa...Haluaisin löytää SOPIVAN väljälahkeiset caprit, joita voisi pitää työssäkin. Ja kun joutuu istumaan ja vatsa tuppaa turpoamaan iltapäivällä (vaikka en syökään oikeata ateriaa, osaksi juuri siksi), materiaalin pitäisi olla kuitenkin vähän joustavaa. Mutta nyt on vaan caprileggingsejä tai mikä kamalinta: niitä ylileveitä culotte-housuja. Minusta ne eivät ollenkaan pue isompaa naista. Ihmettelen, miten naiset voivat istua koko päivän farkut jalassa, kesäkuumallakin?

Minullekin on yritetty myydä farkkuja, niitä kun kuulema saa nykyään tosi mukaviakin, eikä niitä jäykkiä kuin ennen. Mutta herranenaika, mä läkähtyisin niissä, kun töissä voi olla lähes +30C. Jos sattuu hellettä siis. No, olen toki ehkä vielä jäänne hame-sukupolvesta, mutta mikään ei ole viileämpi kuin kivasta materiaalista tehty kesähame (jonka käsitän niinsanotuksi puolihameeksi - vanha termi varmaan) tai -mekko.

Ja kuten on jo mainittukin, ne paidat, joissa on kissanpään kokoinen kaula-aukko! Minua alkaa kuristaa jos paidan kaula-aukko on kovinkaan lähellä kaulaa.  Kaikki halpispaidat vaikuttavat olevat  mitoitettu pikkupäille :) Kotipaitoihin leikkaan saksilla lisää tilaa :)

Vierailija
257/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon aina inhonnut jos paidassa tuommoinen ahdas aula-aukko. Ei tarvii mikään turhan avoin olla, mut onko se nimeltää v-kaulus se semmoinen, josta näkyy jos joku kaulakoru sattuu kaulassa olemaan, eikä se ahista niin, ettei henkeä saa.

Vierailija
258/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju kyllä auttoi ymmärtämään miksi en nykyään löydä kivoja vaatteita kaupasta. Mietin jo, onko makuni muuttunut niin paljon kun ennen tuntui olevan jopa valinnanvaikeus kun oli ostoksilla, mutta nykyään löytää hyvällä tuurilla yhden kelvollisen vaatteet silloin tällöin. Taitaa sittenkin olla ne vaatteet, mitkä on muuttuneet!

Sitä myös ihmettelen, miksi kenkävalikoimat ovat jotenkin todella tylsän näköisiä. Kymmenet mustat samanlaiset matalat nilkkurit, miljoonat tennarit ja tätiavokkaita...Ei tarvitse mennä kuin Tallinnan kenkäkauppoihin, niin valikoimaa on jo paljon enemmän.

Vierailija
259/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kankaat ovat järjestään liian ohuita.

En ole taas pitkään aikaan pystynyt ostamaan vaattita, kun ovat sellaisia laatikoita, että lihottavat 10 kg kun laittaa päälle. Ei minkäänlaista kunnon leikkausta.

Olen niin samaa mieltä ja voin kertoa yhden syyn tähän. Olen aina ommellut itsekin ja nyt huomaan, että kaikista kaupan vaatteista puuttuvat muotolaskokset, jotka tekevät vaatteesta istuvan.

Kaivelin ullakolta muutaman Kaunotar- tuotteen retrovaatteen ja olipa ihanaa kangasta ja hyvä malli.

sitten kaivoin 70-luvun Burda-lehtiä ja kas kummaa  löytyi hyviä istuvia kaavoja nykyisten halvalla tehtävien telttojen sijaan.

Vierailija
260/329 |
20.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon aina inhonnut jos paidassa tuommoinen ahdas aula-aukko. Ei tarvii mikään turhan avoin olla, mut onko se nimeltää v-kaulus se semmoinen, josta näkyy jos joku kaulakoru sattuu kaulassa olemaan, eikä se ahista niin, ettei henkeä saa.

Itsekin kaipaan V-aukkoisia paitoja, mutta olen sen verran ommellut ja ompelisin edelleen, jos saisi kunnon kankaita, että tajuan V-aukkoisen paidan ompeluajassa ompelen 3-5 pyöreällä aukolla varustettua paitaa, jos sen V-aukon tekee kunnolla.