Asioita, joita ihmettelette nykyvaatteissa?
Mä yritin etsiä tänään takkia ja huomasin, että lähes kaikissa takeissa on hihoissa sellainen n. 15 cm pitkä "jatkopala" erikseen ommeltuna hihansuuhun. Miksi ihmeessä? Eikö olisi helpompi tehdä koko hihaa yhdestä kangaspalasta? Säästääkö se jotenkin kangasta verrattuna pitemmän hihan leikkaamiseen, vai onko siihen ihan joku "oikea" syy? Omissa vanhemmissa takeissa ei tätä jatkopalaa ole missään.
Kommentit (329)
Farkkuja on ihan mahdoton nykyään löytää. Kaikki on slimmiä, pilliä, mahdollisimman pientä ja kapeaa. Jos vähänkin urheilet ja lihasta löytyy, housut kiristää pohkeista niin, ettei veri kierrä. Isompi koko on teltta vyötäröstä, eikä sen kummempi jaloista.
Paitojen kaula-aukot on niin ikään telttoja, tippuu olkapäille. Varmaan kiva tuolla kadulla esitellä itseään, mutta päivittäisessä käytössä, mm työvaatteiden alla ei todellakaan mukavaa, kun vaatteet roikkuu missä sattuu. Pienemmässä koossa saumat kiristää ja isommat vielä kauheampia.
Hameet ei pitkään aikaan ole olleet kovin imartelevia ainakaan lasten jälkeen. Pitäisi olla tikkujalat ja mielellään ei persettäkään. Vaihtoehto on kunnon tätiteltat. Mekot on itsellä ostoslistan ulkopuolella, kun tissit ei mahdu mekkoon mukaan tai jos mahtuu, niin vyötärölle mahtuu kaksi mua. 167/59/D65 Kuvittelisin siis olevani tavallisen kokoinen naiseksi, mutta ei se tuolla vaatekaupoilla sille tunnu. Urheiluvaatteet on ainoat oikeasti mukavat ja toistaiseksi koot pitävät kutinsa, mutta sen verran ikää, ettei trikoot mun mielestä kuulu kauppareissulle, ellei ole oikeasti treeneistä tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Farkkuja on ihan mahdoton nykyään löytää. Kaikki on slimmiä, pilliä, mahdollisimman pientä ja kapeaa. Jos vähänkin urheilet ja lihasta löytyy, housut kiristää pohkeista niin, ettei veri kierrä. Isompi koko on teltta vyötäröstä, eikä sen kummempi jaloista.
Paitojen kaula-aukot on niin ikään telttoja, tippuu olkapäille. Varmaan kiva tuolla kadulla esitellä itseään, mutta päivittäisessä käytössä, mm työvaatteiden alla ei todellakaan mukavaa, kun vaatteet roikkuu missä sattuu. Pienemmässä koossa saumat kiristää ja isommat vielä kauheampia.
Hameet ei pitkään aikaan ole olleet kovin imartelevia ainakaan lasten jälkeen. Pitäisi olla tikkujalat ja mielellään ei persettäkään. Vaihtoehto on kunnon tätiteltat. Mekot on itsellä ostoslistan ulkopuolella, kun tissit ei mahdu mekkoon mukaan tai jos mahtuu, niin vyötärölle mahtuu kaksi mua. 167/59/D65 Kuvittelisin siis olevani tavallisen kokoinen naiseksi, mutta ei se tuolla vaatekaupoilla sille tunnu. Urheiluvaatteet on ainoat oikeasti mukavat ja toistaiseksi koot pitävät kutinsa, mutta sen verran ikää, ettei trikoot mun mielestä kuulu kauppareissulle, ellei ole oikeasti treeneistä tulossa.
noista farkuista muuten niin ootteko kokeillu näitä Dr. Denim farkkuja? Itselläni on melko lihaksikkaat jalat niin mahtuu mainioisti jalkaan ja vyötäröstäkin todella sopivan mittainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukkien kokoluokitus on omitunen. Kenkäni ovat kokoa 40 mutta sukat joudun aina ostamaan kokoa 34-36. Tämä ongelma on usein myös ulkomailla.
Suomen vaatekauppojen yksipuolinen valikoima ihmetyttää myös. Mallit joka paikassa ihan identtisiä. Ostan 95% vaatteista ulkomaisista nettikaupoista, kun Suomesta ei kerta kaikkiaan löydy hyvää valikoimaa, ei edes vähän kalliimman hintaluokan vaatteista.
:)
Minun taas pitää osaa sukkia 38—39 koosta, vaikka kengät kokoa 36 tai 37.
Sukat kutistuvat pesussa...
Korkeavyötäröiset hameet ja housut aina liian löysiä vyötäröltä ja näyttää ihan hemmetin tyhmältä jos sellaista yrittää käyttää. Tosi monella muulla sama ongelma kai ne on suunniteltu muodottomille tikuille
Materiaalit on perseestä. Kutittavaa, kovaa, hiostavaa. Ja ohutta. Neuletakitkin on niin ohuita että niistä näkyy läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Conversen tennarit kestävät joka vuosi lyhyemmän ajan. Ostan reilun vuoden välein uudet ja ovat isoimmassa käytössä huhtikuu-syyskuu välillä. Eivät kuitenkaan ole ainoat kengät käytössä. Se pohjakumi vaan SULAA kantapäästä! Olen yrittänyt muuttaa kävelytapaa aina uusien kohdalla, mutta ei. Voihan se olla myyntikikkakin. Seuraavaa paria ei ehkä tule, siirryn vaikka maihareihin.
Jos kengänpohjat kuluvat epätasaisesti, sinulle on melko varmasti kehittynyt askellusvika! Kannattaa käydä tarkistuttamassa! :) Jalkojen virheasennoilla voi saada aikaiseksi ikävää häikkää polviin ja selkään.
t. Fysioterapeutti
Ovatko lättäpohjakengät muutenkaan ideaalisia jaloille, etenkin vuodesta toiseen käytettynä?
Feikkitaskut naistenvaatteissa. Todella ärsyttävää, koska tämä sitten johtanut siihen että kaupassa joudun jokaiset taskut aukomaan ja tarkistamaan että ovatko varmasti oikeat taskut.
Kaikkein ärsyttävintä on kun äkkää jonkun kivan mekon missä näkyy taskut, koska hallelujaa vihdoinkin MEKKO jossa taskut... Aprillia, aprillia, syö silliä ja juo kuravettä päälle. Ei ne taskuja ollutkaan, vain koristeena.
Ja sitten joissakin vaatteissa on taskut mutta ne on ommeltu umpeen! Että jos nyt välttämättä haluaa ne taskut käyttöön niin pitää ratkoa ne auki. Ihan järjetöntä. Siis onko muka olemassa ihmisiä, jotka ostavat vaatteita joista löytyy taskut, mutta ompelisivat ne mieluummin umpeen...?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole neonvärien ystävä, niin valikoima ulkoiluvaatteissa on aika rajattu.
Sisäurheiluvaatteissa kyllä, mutta ulkoiluvaatteissa asia on päinvastainen. Jos haluan tuulihousut niin valikoima on musta, ehkä tummanharmaa ja musta.
Takeissa on paljon värikkäitä, mutta toisaalta ei mitään vaikeutta löytää mustaa.
Freddyt. Varsinaiset hanurin tyrkyttimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noista farkuista muuten niin ootteko kokeillu näitä Dr. Denim farkkuja? Itselläni on melko lihaksikkaat jalat niin mahtuu mainioisti jalkaan ja vyötäröstäkin todella sopivan mittainen.
Mistä niitä saa?
Ärsyttävää kun tosi monilla merkeillä, joillain vähän hintavammillakin, on nykyään edestä hyvinkin nätinnäköisten toppien ja paitojen takaosat jotain lötkökangasta. Siis etuosa jotain sifonkia tms. ja paita näyttää muutenkin lupaavalta - ja sitten takaosa onkin jotain halpaa perustrikoota. Äh.
Miesten puvuissa nykyiset liian lyhyt housut näyttävät kamalalta, olkoot miten muotia tahansa.
Lisäksi ihmettelen sitä, että paukkupakkasillakin on solmittava se muhkea iso villahuivi tietynlaiselle löyhälle solmulle niin, että kaula vilkkuu paljaana = huivi ei lämmitä yhtään.
Kaikki neuleet ovat laatikkomaisia, neliskanttisia ja/tai akryylia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki neuleet ovat laatikkomaisia, neliskanttisia ja/tai akryylia.
Mulla ei ole yhtään laatikkomaisia, neliskanttisia eikä akryylineuleita.
En osta halpisketjuista, vaan oikeista vaatekaupoista tai netistä. Esim Peter Hahnilta löytyy neuleita ihan kaikenlaiseen makuun ja todella harva on muuta kuin luonnonkuituja. Hintaa on vähän enemmän, mutta ennemmin mä ostan yhden kunnollisen kuin monta halpista.
Mun vanhimmat Hahnilta tilatut neuleet on niin vanhoja, etten edes muista, minä vuonna ne on ostettu. On ne kuitenkin yli 10 vuotta vanhoja. Pysyvät pesusta pesuun uuden veroisina ja ainakin mun ostamat on konepesun kestäviä. Kashmirin, villan ja silkin mä pesen erikoispesuaineella eli ilman entsyymejä ja käsinpesuohjelmalla. On ne kuitenkin sen verran hintavia, että täytyy huolehtia, ettei pilaa väärällä pesulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mielestä nämä siis hyvännäköiset farkut? Mulle tulee jostain syystä mieleen Robin Hood ja ne hilpeät veikot sukkahousuissa.. noi on niin kireät että latistavat pakaratkin ja tulee inhottava olo itsellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mielestä nämä siis hyvännäköiset farkut? Mulle tulee jostain syystä mieleen Robin Hood ja ne hilpeät veikot sukkahousuissa.. noi on niin kireät että latistavat pakaratkin ja tulee inhottava olo itsellekin.
Ja tuosta vasemmalta kun ottaa tumman mallitytön kuvan, jossa hän on edestäpäin niin näkee sen ongelman mikä nykyvaatteissa on: kaikki on suunniteltu pitkälle pötkövartalolle, josta ei erota tissiä, vyötäröä eikä varsinkaan lantiota.
Pesulaput on jo mainittu. Niissä ärsyttää myös se, että vaikka yrittää miten huolellisesti saksia laput pois, ne nysät jäävät raapimaan kylkiä tai olkapäitä -näin mulla etenkin urheilukäyttöön tarkoitetuissa topeissa.
Mua nyppii myös ne vaateripustinta varten olevat narut. Leikkaan ne heti uusista pois, kun niistä ei mitään hyötyä ole, pikemminkin päin vastoin.
Ja jos ostat useamman vaatteen kerralla, niin aikamoinen läjä tulee myös roskaa, kun saksit kaikki laput, muka informatiiviset pahviplakaatit ja nuo ripustinnarut pois.
HM basic osastolta löytyy puuvillaisia perusneuleita. Kestäny hyvin käyttöä ja pesua eikä maksa paljoa.
Kaikki farkut on silm fit tai skinny fit. En ole lihava, vaan normaalivartaloinen 38v.nainen, jolla on normaalit muodot siis koko 40. Mutta farkuissa ei ole tilaa reisille tai peffalle. Oli pakko ostaa Gerry Weberin farkut, joissa luki feminin fit. Mahtuivat kerrankin jalkaan. Ei kai kaikki naiset ole peffattomia ja reidettömiä.
Harmittaa todella paljon, kun nykyään on hirvittävän vähän Suomessa ommeltuja vaatteita myynnissä. Niiden kohdalla ainakin tietäisi, että työntekijöillä on hyvät työolot ja palkka kehitysmaihin verrattuna. Ostamalla Suomessa tehtyjä vaatteita pystyisi tukemaan myös kotimaan työllisyyttä.
Ei tuokaan mikään ehdottomuus ole, ja toisin toimitaan käytännöllisyyden nimissä paremmissakin piireissä:
http://media.gettyimages.com/photos/president-barack-obama-signs-the-fa…
(takki ei näyttäisi tuolta, jos nappi olisi auki)